AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Har en 12åring som er i startgropa til utredning. Drar til psykolog hos Bup en gang i uken. Det jeg lurer på er hvor lang tid tar dette? Kan jeg be om mer hjelp mens utredning pågår eller må vi bare holde ut? Hvem ber jeg om hjelp? Vi har en ganske utfordrende hverdag nå, og opplevet at vi ikke får hjelp fra skole/fastlege/ppt/barnevern da utredning pågår... Alle peker mot bup og den pågående utredningen... Anonymkode: 3f9db...52c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en 12åring som er i startgropa til utredning. Drar til psykolog hos Bup en gang i uken. Det jeg lurer på er hvor lang tid tar dette? Kan jeg be om mer hjelp mens utredning pågår eller må vi bare holde ut? Hvem ber jeg om hjelp? Vi har en ganske utfordrende hverdag nå, og opplevet at vi ikke får hjelp fra skole/fastlege/ppt/barnevern da utredning pågår... Alle peker mot bup og den pågående utredningen... Anonymkode: 3f9db...52c I beste fall 6-8 uker,men hvis det er vanskelig å avgjøre om problemene med uro og dårlig konsentrasjon skyldes ADHD eller andre årsaker kan det ta lenger tid. Hva mener du med mere hjelp? Anonymkode: 7643a...be9
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I beste fall 6-8 uker,men hvis det er vanskelig å avgjøre om problemene med uro og dårlig konsentrasjon skyldes ADHD eller andre årsaker kan det ta lenger tid. Hva mener du med mere hjelp? Anonymkode: 7643a...be9 Må vel innrømme at jeg håper dette er adhd og at vi kan få noen gode verktøy. Evt medisiner. Omså bare melatonin så hen klarer å finne søvnen. For nå er jeg så sliten at jeg ikke vet hvordan holde ut. Ingen får sove ordentlig lenger, mye konflikter, fysisk utagering som blir mer krevende jo eldre og sterkere hen blir. Ja, mye mer også. Ts Anonymkode: 3f9db...52c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 Vi fikk godkjent henvisningen(nr 3 på 3 år) for vår gutt, nå 14, for akkurat 1 år siden, og hadde oppstart på utredning i slutten av juni i fjor. Vi har stadig hatt timer som har blitt avlyst/utsatt, timer som ikke har blitt satt opp(som jeg har vært nødt å purre på) Og for hver utsatt og hver påpurret time har det gått 4-6 uker før ny time. Utredningen er egentlig ferdig nå og vi skulle hatt time i forrige uke for å få svar, men (bombe!!) den ble utsatt pga noe nye skjemaer som de plutselig fant ut måtte fylles ut av skole, så om vi er heldig får vi kanskje svar rundt påsketider nå. Det føles laaangt på overtid når man har en gutt som sliter stort både hjemme og på skolen og som har gått første år på ungdomskolen uten å ha særlig utbytte av det. Vi har nok vært nokså uheldig, forhåpentligvis er det ikke like ille som dette overalt. Anonymkode: 18e38...5ef
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi fikk godkjent henvisningen(nr 3 på 3 år) for vår gutt, nå 14, for akkurat 1 år siden, og hadde oppstart på utredning i slutten av juni i fjor. Vi har stadig hatt timer som har blitt avlyst/utsatt, timer som ikke har blitt satt opp(som jeg har vært nødt å purre på) Og for hver utsatt og hver påpurret time har det gått 4-6 uker før ny time. Utredningen er egentlig ferdig nå og vi skulle hatt time i forrige uke for å få svar, men (bombe!!) den ble utsatt pga noe nye skjemaer som de plutselig fant ut måtte fylles ut av skole, så om vi er heldig får vi kanskje svar rundt påsketider nå. Det føles laaangt på overtid når man har en gutt som sliter stort både hjemme og på skolen og som har gått første år på ungdomskolen uten å ha særlig utbytte av det. Vi har nok vært nokså uheldig, forhåpentligvis er det ikke like ille som dette overalt. Anonymkode: 18e38...5ef Og kan legge til vi har ikke hatt annen hjelp enn samtaler hos helsesykepleier innimellom, noe annet har vi ikke fått tilbud om. Søvnproblemer, nei det får vente til utredning er over, da kan man kanskje vurdere melatonin, var svaret. Egentlig ganske hårreisende at barn som sliter skal måtte vente så lenge på hjelp når de knapt håndterer hverdagen. En utredning er jo egentlig ikke hjelp og problemene bare eskalerer mens man venter og krever enda mer hjelp på sikt. Men det er typisk Norge, skal ikke forebygge, bare behandle. Anonymkode: 18e38...5ef
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 Husk at medisiner ikke fungerer for alle. Det er ikke sikkert det er en kjapp løsning. Det kan hjelpe å se litt mer på hvordan en kan endre på ting hjemme som foreldrestil, døgnrytme, leksesituasjon osv. fremfor å fokusere på at han må endres på noe vis. Kanskje dere kan melde dere på et foreldrekurs i mellomtiden. Hør med kommunen eller sjekk digitale kurs på nett. Anonymkode: 9b961...fc5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 Hei! Dersom man beslutter «full» utredning er pakkeforløpsfristen på 12 uker ved en ADHD-utredning 😊 Altså 12 uker fra dere hadde første samtale til dere skal ha tilbakemelding. Ofte bruker vi kortere tid enn dette. Noen ganger går det lengre tid, men det er gjerne dersom skolen eller foresatte er treige med å levere inn relevante kartleggingsskjemaer eller ved mye sykdom hos enten behandler eller de som skal utredes 😊 Lykke til med utredningen! Så leit å høre at dere strever såpass mye nå. Håper dere finner ut av det og får god hjelp, uavhengig av diagnose eller ikke 😊🤞🏻 Anonymkode: 17c3f...3b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå