AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #21 Del Skrevet 28. februar 2023 Bank på hos naboen. Ikke send Mail eller melding. Naboen gjorde det hos oss og mailen havnet i spamfilteret så de fikk aldri svar, før 5 år senere da vi banket på døren og nevnte at vi skal felle noen trær på eiendommen vår. Anonymkode: c536f...8fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #22 Del Skrevet 28. februar 2023 Er jo bare å spørre Ha en alternativ plan dersom de ikke er positive til det. Som f.eks blir det bedre om de kappes ned litt for mer sol for dere, men samtidig hindrer innsyn for dem. Så kanskje dere begge kan få det litt som dere vil Hos meg hadde du fått et klart nei for å kappe ned trær, men jeg kunne gått med på at de kuttet av noen meter på toppen. Hadde ikke blitt sur eller en dårlig nabo av den grunn. Med mindre naboen som spurte hadde blitt gretne 🤭 Anonymkode: d3725...dae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 28. februar 2023 #23 Del Skrevet 28. februar 2023 superplomme skrev (2 timer siden): Vår nabo spurte oss om å få lov til å ta et par trær på vår tomt, de skygget for sola. De kom og spurte i all vennskapelighet. Disse trærne skjermet oss litt mot innsyn fra noen andre naboer, så vi var litt i tvil. Men vi sa ja, fordi det tross alt ikke var SÅ viktig for oss med de trærne. Og vi forsto absolutt at naboene ønsket å ta disse. Så sånn ble det. Nå ligger trærne der, og vi kan ta dem til ved, når vi først får samlet oss til å kappe dem opp. Et godt naboskap er mye verdt. Det er jeg helt enig i! Heldig er de som har dere til naboer 👏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 1. mars 2023 #24 Del Skrevet 1. mars 2023 Vi fikk spørsmålet fra ny nabo på "hus nummer to" vi har (feriehus). De tilbød seg å ta kostnadene også når de først var i gang på egen tomt, bare de fikk lov til å fjerne noen trær (som ikke tar vår utsikt, men deres hus ligger bak oss). Sa selvfølgelig ja, selv om innsynet til oss ble mye mindre skjermet. De trærne plantet min farfar, som "bakgrunn" til min farmors staselige (i sin tid) blomsterbed, men det bedet er jo borte for lengst, og man kan ikke tviholde på trær av sentimentalitet. Så spør dem på en vennlig måte, det er helt innafor! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lolalot Skrevet 1. mars 2023 #25 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Trær kan ha andre betydninger for folk og. Det kan være et gammelt tre de har vært med å plante eller at det på andre måter har affeksjonsverdi for dem. Det må godtaes. Jeg har flere slike tre som hadde vært uaktuelt å felle. Men heldigvis bor naboer en halv km unna så slike ting er uaktuelt da. Anonymkode: c5f8b...602 De var jo nyinflyttet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet 1. mars 2023 #26 Del Skrevet 1. mars 2023 Er lov å spørre, eller lufte forslaget ja. Jeg hadde personlig sagt nei, jeg setter pris på litt skog og natur på tomten, mer enn masse sol hele dagen og utsikt. Mistenker at du kommer til å bli snurt om du får nei, da du allerede nå prøver argumentere på vegne av naboen uten å vite hva de foretrekker. Noen liker faktisk litt skygge og. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #27 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei og hå! Naboen over oss har tre stk enorme trær som tar mye av solen til vårt uteområde. Vi skal felle et tre selv, og tenkte å spørre om de kunne tenkt seg til å slå seg sammen med oss å få tatt litt av sine samtidig. Er det helt hårreisende å spørre? De er nylig innflyttet og trærne gjør lite til ingenting for de ift vind, innsyn etc, så det vil jo være positivt for dem også. Mer sol. Pr nå så mister vi sol fra ca kl 11 til 16-17 på de beste dagene. Anonymkode: 83bf2...b1f Du skriver at de er nylig innflyttet, det får meg til å tenke at det er en grunn til at forrige eier ikke har kuttet dem ned. Du sier også at trærne gjør lite til ingenting for dem ift vind, innsyn etc, og at det vil være positivt for dem også, men hva hvis de ikke ønsker mer sol? Hva hvis de ønsker skygge? Ikke misforstå, jeg synes absolutt at dere kan spørre, men vær litt ydmyk for at de ser en annen verdi i trærne enn du gjør. Anonymkode: 987ed...761 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 1. mars 2023 #28 Del Skrevet 1. mars 2023 Ryddet innlegg fra spammerket bruker. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #29 Del Skrevet 1. mars 2023 Vi fikk spørsmål fra naboen og vi var fornøyd med å få en grunn til å fjerne trærne. Ellers så er det mulig å se på naboloven om trærne er for høye/nærme grensen. Men bruker du den loven risikerer du uvennskap Anonymkode: 62e3b...0a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #30 Del Skrevet 1. mars 2023 Ingen problem å spørre. Vi har gjort det selv for naboen vår Anonymkode: 64a5e...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #31 Del Skrevet 1. mars 2023 AllahBallah skrev (2 timer siden): Er lov å spørre, eller lufte forslaget ja. Jeg hadde personlig sagt nei, jeg setter pris på litt skog og natur på tomten, mer enn masse sol hele dagen og utsikt. Mistenker at du kommer til å bli snurt om du får nei, da du allerede nå prøver argumentere på vegne av naboen uten å vite hva de foretrekker. Noen liker faktisk litt skygge og. Hadde du sagt nei hvis det kunne hjelpe naboen å kutte bare litt av trærne, f.eks? Altså toppene? Det har vi gjort på noen av trærne. Ønsker ikke å være kjip nabo. Vi har selv vært plaget med våre egne store trær som har dekket eiendommen vår, så har stor forståelse for at naboen ønsker sol og lys. Jeg har inntrykk av at de fleste som sier nei, sier det for å være vanskelig. Vi har noen slike naboer, og de sier nei uansett - av prinsipp. Og det gjelder ikke bare trær. Anonymkode: 64a5e...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #32 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du skriver at de er nylig innflyttet, det får meg til å tenke at det er en grunn til at forrige eier ikke har kuttet dem ned. Du sier også at trærne gjør lite til ingenting for dem ift vind, innsyn etc, og at det vil være positivt for dem også, men hva hvis de ikke ønsker mer sol? Hva hvis de ønsker skygge? Ikke misforstå, jeg synes absolutt at dere kan spørre, men vær litt ydmyk for at de ser en annen verdi i trærne enn du gjør. Anonymkode: 987ed...761 Forrige eiere bodde der til de døde(/flyttet først til sykehjem) veldig gamle, så tror ikke det hadde så mye andre grunner.. 😅 Ellers takk for mange gode svar! De er relativt nyinnflyttet som nevnt, tror det var høsten 2021 de flyttet inn og da som alenemor til 4 barn. Nå har typen flyttet inn også, men det er det vi vet om de. Vi har møtt de kun en gang da hunden vår stakk av og løp inn den åpne ytterdøra deres, og de var hyggelige nok i den situasjonen så tror ikke det blir ramaskrik om vi spør i hvertfall 😅 Tar selvsagt jobben/kostnaden selv, om de ikke tilbyr annet for de selv hadde tenkt tanken. Men tviler, da de er minimalt utendørs og bryr seg lite om hagen, tilsynelatende. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi fikk spørsmål fra naboen og vi var fornøyd med å få en grunn til å fjerne trærne. Ellers så er det mulig å se på naboloven om trærne er for høye/nærme grensen. Men bruker du den loven risikerer du uvennskap Anonymkode: 62e3b...0a1 Ja, mannen har snakket om noe ift naboloven, men jeg vil ikke være den naboen, så da sitter vi heller i skyggen om de ikke sier ja 🤭 Anonymkode: 83bf2...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet 1. mars 2023 #33 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde du sagt nei hvis det kunne hjelpe naboen å kutte bare litt av trærne, f.eks? Altså toppene? Det har vi gjort på noen av trærne. Ønsker ikke å være kjip nabo. Vi har selv vært plaget med våre egne store trær som har dekket eiendommen vår, så har stor forståelse for at naboen ønsker sol og lys. Jeg har inntrykk av at de fleste som sier nei, sier det for å være vanskelig. Vi har noen slike naboer, og de sier nei uansett - av prinsipp. Og det gjelder ikke bare trær. Anonymkode: 64a5e...44e Det kommer jo selvfølgelig helt an på.. Ville ikke sagt nei av prinsipp, men er det trær jeg finner en viss glede av, ville jeg nok ha sagt nei. Kutte av på toppen - blir ikke resultatet av det veldig rart? Trær med helt flat topp liksom? 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 1. mars 2023 #34 Del Skrevet 1. mars 2023 Tja du kan jo alltids spørre men noen sier nei og tar saga i egne hender det må dere ikke gjøre det blir dyrt sier Huseiernes Landsforbund reklame på tv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #35 Del Skrevet 1. mars 2023 Ulrikke skrev (13 timer siden): Vi fikk spørsmålet fra ny nabo på "hus nummer to" vi har (feriehus). De tilbød seg å ta kostnadene også når de først var i gang på egen tomt, bare de fikk lov til å fjerne noen trær (som ikke tar vår utsikt, men deres hus ligger bak oss). Sa selvfølgelig ja, selv om innsynet til oss ble mye mindre skjermet. De trærne plantet min farfar, som "bakgrunn" til min farmors staselige (i sin tid) blomsterbed, men det bedet er jo borte for lengst, og man kan ikke tviholde på trær av sentimentalitet. Så spør dem på en vennlig måte, det er helt innafor! Jeg mener man kan tviholde på trær av sentimentalitet. Men nå er jo disse nyinnflyttet så må de ha en annen grunn om de skal tviholde på dem. Jeg liker å ha natur og fine trær rundt meg så jeg hadde tenkt meg om. Anonymkode: 07edd...8a3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #36 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Forrige eiere bodde der til de døde(/flyttet først til sykehjem) veldig gamle, så tror ikke det hadde så mye andre grunner.. 😅 Anonymkode: 83bf2...b1f Poenget mitt var at du tilla naboene dine meninger du mener de burde hatt - "trærne gjør lite til ingenting for de ift vind, innsyn etc, så det vil jo være positivt for dem også. Mer sol" - uten tanke for at de kan vektlegge andre ting enn deg. Du gir uttrykk for at du mener at det er positivt for dem å hugge ned trærne, og at de bør mene det samme. Vi har fått spørsmål om å kutte ned trær på vår eiendom flere ganger, men vi har sagt "nei", til naboens store ergrelse. De skjønner ikke vårt ståsted. Den viktigste årsaken for oss er at når for mye vegetasjon forsvinner fra den delen av eiendommen der trærne står, dannes det mange små "sykehull" litt høyere oppe på eiendommen. Grunnen under blir vasket ut ved mye nedbør så lenge vi ikke har store røtter der som binder grunnen. En annen årsak er at vi ønsker skjerming fra sol, vind, og eksos, noe trærne hjelper til med. En tredje årsak er at trærne er gamle og flotte, og de bidrar til et rikt innsekts-, fulge- og dyreliv i området, noe vi liker. Vi har hjelp til å beskjære trærne slik at de ikke blir for høye og omfangsrike, men selv om vi gjør vårt beste for at trærne skal være til minst mulig sjenanse for naboen klarer vi ikke helt å forhindre at de tar litt sol fra dem. Anonymkode: 987ed...761 5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #37 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Poenget mitt var at du tilla naboene dine meninger du mener de burde hatt - "trærne gjør lite til ingenting for de ift vind, innsyn etc, så det vil jo være positivt for dem også. Mer sol" - uten tanke for at de kan vektlegge andre ting enn deg. Du gir uttrykk for at du mener at det er positivt for dem å hugge ned trærne, og at de bør mene det samme. Vi har fått spørsmål om å kutte ned trær på vår eiendom flere ganger, men vi har sagt "nei", til naboens store ergrelse. De skjønner ikke vårt ståsted. Den viktigste årsaken for oss er at når for mye vegetasjon forsvinner fra den delen av eiendommen der trærne står, dannes det mange små "sykehull" litt høyere oppe på eiendommen. Grunnen under blir vasket ut ved mye nedbør så lenge vi ikke har store røtter der som binder grunnen. En annen årsak er at vi ønsker skjerming fra sol, vind, og eksos, noe trærne hjelper til med. En tredje årsak er at trærne er gamle og flotte, og de bidrar til et rikt innsekts-, fulge- og dyreliv i området, noe vi liker. Vi har hjelp til å beskjære trærne slik at de ikke blir for høye og omfangsrike, men selv om vi gjør vårt beste for at trærne skal være til minst mulig sjenanse for naboen klarer vi ikke helt å forhindre at de tar litt sol fra dem. Anonymkode: 987ed...761 Å, herregud, det var da voldsomt hva du skulle legge i utsagnet mitt. Anonymkode: 83bf2...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 2. mars 2023 #38 Del Skrevet 2. mars 2023 Granneloven gir retningslinjer for når du kan kreve at de feller trær. Det er sikkert best at du først snakker med dem og ber høflig om at det blir gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 2. mars 2023 #39 Del Skrevet 2. mars 2023 Her spurte naboen om de kunne fjerne noen trær pga kveldssola, det fikk de lov til… 2 bjerker og 1 gran, men furua fikk de ikke ta selv om den står midt i utsikten min, er det noe med store, gamle furuer 🤩 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #40 Del Skrevet 2. mars 2023 Skjønner deg godt ts. Har samme problem. Vi ønsker å felle noen trær på nabo tomten. Vi er redde for at tærne kan falle ned, og de tar mye av solen vår når vi sitter på altanen 😕 Vi kommer ingen vei da eieren av tomten sier nei til felling trærne sine. Tomten er ikke bygget på heller. Aner ikke hva vi skal gjøre. Kanskje kontakte advokat selv.. Anonymkode: 62283...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå