AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Del Skrevet 28. februar 2023 Hei og hå! Naboen over oss har tre stk enorme trær som tar mye av solen til vårt uteområde. Vi skal felle et tre selv, og tenkte å spørre om de kunne tenkt seg til å slå seg sammen med oss å få tatt litt av sine samtidig. Er det helt hårreisende å spørre? De er nylig innflyttet og trærne gjør lite til ingenting for de ift vind, innsyn etc, så det vil jo være positivt for dem også. Mer sol. Pr nå så mister vi sol fra ca kl 11 til 16-17 på de beste dagene. Anonymkode: 83bf2...b1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Del Skrevet 28. februar 2023 Det er absolutt lov å spør. Vær høflig og imøtekommende, og ikke krev. Kanskje er de også villige til å la dere felle hvis dere gjør jobben? Anonymkode: d44f8...48d 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 28. februar 2023 #3 Del Skrevet 28. februar 2023 Helt innafor å spørre! Ser for meg et av tre scenarioer som kan oppstå: 1. Dere får nei 2. Dere får ja men må ta kosten selv 3. Dere får ja og de blir med på gildet Men den som intet våger, intet vinner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 28. februar 2023 #4 Del Skrevet 28. februar 2023 Temaet er såpass konfliktskapende i Norge at det finnes advokater som har spesialisert seg på feltet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #5 Del Skrevet 28. februar 2023 Det er lov og spørre. Men du bør nok godta det, om du får nei, med ett smil. Se over. Anonymkode: 3923d...5c6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 28. februar 2023 #6 Del Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er absolutt lov å spør. Vær høflig og imøtekommende, og ikke krev. Kanskje er de også villige til å la dere felle hvis dere gjør jobben? Anonymkode: d44f8...48d Nettopp. Si at dere betaler 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Del Skrevet 28. februar 2023 Det er lov å spørre, men husk at dere må tilby dere å ta både jobben og kostnaden. Ellers er det veldig lite sannsynlig at de sier ja Anonymkode: 25319...73f 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #8 Del Skrevet 28. februar 2023 Jeg hadde ikke sagt ja til å betale et tiltak for dere. Og jeg personlig er mot å kappe trær uten videre, dette er jo noe man ser ved innflytning. Så dersom nei; ikke argumenter og vær sur. Anonymkode: 6ec95...7f0 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blue Balloon Skrevet 28. februar 2023 #9 Del Skrevet 28. februar 2023 Det må da være innafor å spørre og lufte tanken med et helt åpent sinn. Men vær forberedt på å godta et nei. Ikke lag kvalm om de ikke vil. Du må sikkert påberegne å ta kostnad og arbeidet selv og. Jeg har forøvrig en jobb der jeg av og til må høre med grunneiere om å få fjerne trær. Jeg må si at det er utrolig stor forskjell på folk. Noen synes at alt er greit, og er bare glad for at det blir gjort, og er gjerne med å hjelpe til selv. Og noen holder jo på å eksplodere av sinne bare du ymter frampå at du i det hele tatt tenker på noe slikt. Så ja, viktig med åpent sinn, og vær forberedt på å få nei. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #10 Del Skrevet 28. februar 2023 Blue Balloon skrev (4 minutter siden): Det må da være innafor å spørre og lufte tanken med et helt åpent sinn. Men vær forberedt på å godta et nei. Ikke lag kvalm om de ikke vil. Du må sikkert påberegne å ta kostnad og arbeidet selv og. Jeg har forøvrig en jobb der jeg av og til må høre med grunneiere om å få fjerne trær. Jeg må si at det er utrolig stor forskjell på folk. Noen synes at alt er greit, og er bare glad for at det blir gjort, og er gjerne med å hjelpe til selv. Og noen holder jo på å eksplodere av sinne bare du ymter frampå at du i det hele tatt tenker på noe slikt. Så ja, viktig med åpent sinn, og vær forberedt på å få nei. Hva slags jobb er det? Anonymkode: 8a689...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blue Balloon Skrevet 28. februar 2023 #11 Del Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva slags jobb er det? Anonymkode: 8a689...e77 Rydding langs telefonlinjer og mobilmaster. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #12 Del Skrevet 28. februar 2023 Dere bør tilby dere å betale, ellers så er det rimelig stor sannsynlighet for å få nei. Hvorfor skal de bruke penger noe dere vil? Vi gjorde det, kostet oss 20 000, men vi er SÅ fornøyde. Tok regningen for å få ja. Anonymkode: bc15f...4ed 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #13 Del Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei og hå! Naboen over oss har tre stk enorme trær som tar mye av solen til vårt uteområde. Vi skal felle et tre selv, og tenkte å spørre om de kunne tenkt seg til å slå seg sammen med oss å få tatt litt av sine samtidig. Er det helt hårreisende å spørre? De er nylig innflyttet og trærne gjør lite til ingenting for de ift vind, innsyn etc, så det vil jo være positivt for dem også. Mer sol. Pr nå så mister vi sol fra ca kl 11 til 16-17 på de beste dagene. Anonymkode: 83bf2...b1f Trær kan ha andre betydninger for folk og. Det kan være et gammelt tre de har vært med å plante eller at det på andre måter har affeksjonsverdi for dem. Det må godtaes. Jeg har flere slike tre som hadde vært uaktuelt å felle. Men heldigvis bor naboer en halv km unna så slike ting er uaktuelt da. Anonymkode: c5f8b...602 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 28. februar 2023 #14 Del Skrevet 28. februar 2023 2 hours ago, EmKay said: Helt innafor å spørre! Ser for meg et av tre scenarioer som kan oppstå: 1. Dere får nei 2. Dere får ja men må ta kosten selv 3. Dere får ja og de blir med på gildet Men den som intet våger, intet vinner! Har akkurat hatt tilsvarende på hytte og ble enige om at vi tok trærne på hans tomt mot at jeg betalte. Null stress. Har ved for flere år nå 😂 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #15 Del Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei og hå! Naboen over oss har tre stk enorme trær som tar mye av solen til vårt uteområde. Vi skal felle et tre selv, og tenkte å spørre om de kunne tenkt seg til å slå seg sammen med oss å få tatt litt av sine samtidig. Er det helt hårreisende å spørre? De er nylig innflyttet og trærne gjør lite til ingenting for de ift vind, innsyn etc, så det vil jo være positivt for dem også. Mer sol. Pr nå så mister vi sol fra ca kl 11 til 16-17 på de beste dagene. Anonymkode: 83bf2...b1f Spør og si at dere tar jobben og kostnaden. Det skulle forresten bare mangle også Anonymkode: 95de2...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
superplomme Skrevet 28. februar 2023 #16 Del Skrevet 28. februar 2023 2 hours ago, EmKay said: Helt innafor å spørre! Ser for meg et av tre scenarioer som kan oppstå: 1. Dere får nei 2. Dere får ja men må ta kosten selv 3. Dere får ja og de blir med på gildet Men den som intet våger, intet vinner! Vår nabo spurte oss om å få lov til å ta et par trær på vår tomt, de skygget for sola. De kom og spurte i all vennskapelighet. Disse trærne skjermet oss litt mot innsyn fra noen andre naboer, så vi var litt i tvil. Men vi sa ja, fordi det tross alt ikke var SÅ viktig for oss med de trærne. Og vi forsto absolutt at naboene ønsket å ta disse. Så sånn ble det. Nå ligger trærne der, og vi kan ta dem til ved, når vi først får samlet oss til å kappe dem opp. Et godt naboskap er mye verdt. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 28. februar 2023 #17 Del Skrevet 28. februar 2023 Hadde tilsvarende sak her i nabolaget. Nabo A ville gjerne ha fjernet noen trær på nabo B sin eiendom. Nabo B ville egentlig ikke, men aksepterte det ved at nabo A tok kostnaden og arbeidet (inkludert opprydding av greiner og kvist), og at trærne ble levert ferdig kappet og kløyvd til ved i en haug på nabo B sin gårdsplass. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #18 Del Skrevet 28. februar 2023 Tror du burde følge ovenstående oppskrift om dette er noe du virkelig vil få til. Anonymkode: b7e38...15d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #19 Del Skrevet 28. februar 2023 Mener det finnes en regel om at så og så høye trær, og så og så nær nabogrense så har man rett til å få de fjerna. Dette er jeg usikker på, men mener å ha hørt/lest noe om det. Anonymkode: 7bd02...8cd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullehurk Skrevet 28. februar 2023 #20 Del Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er lov og spørre. Men du bør nok godta det, om du får nei, med ett smil. Se over. Anonymkode: 3923d...5c6 Enig ! Du har vel et inntrykk av naboen, om det er ålriete folk eller vanskelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå