AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Kanskje noen har noen råd her Er 34 og har vært på utredninger som viser at jeg har lave verdier på diverse og at vi trolig må gjennom prøverør for å få barn. Vi har vært sammen i 6 år og leier leilighet nå. Vi kommer til å få råd til å kjøpe om ca 3 år. Kollegaene mine forteller meg om hvor mye mindre lån man får av å få barn, og hvor «negativt» det er ifbm boliglån, og nå er jeg bekymret for om det om mulig skal bli enda vanskeligere å få kjøpt seg bolig.. Kan samtidig ikke vente evig heller pga alder Ideelt sett er det best med bolig først, men.. Anonymkode: 648e9...2ba
shakini Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 Ikke vent med å få barn!! Jeg begynte å prøve da jeg var 34 med ganske dårlige verdier. Vi brukte 18 måneder - jeg kommer til å være 36 1/2 når jeg føder mitt første barn. Det offentlige sponser bare IVF fram til du blir 38 tror jeg. Vi har nettopp kommet oss inn og det er sant at det er lurt før en baby kommer. Vi fikk det til på håret, litt fordi det tok så sinnsykt lang tid før vi klarte å befrukte et egg og litt fordi vi snudde alle steiner for å få tak i egenkapital. Ting vi gjorde for å skaffe penger fort: - Bytta jobb på slutten av året! Da får man alle feriepengene fra den forrige jobben utbetalt og man trenger ikke å ta ferie i den nye jobben. - Lånte penger av søsteren min - Maste på foreldre. - Bodde i kollektiv en stund. Man kan leie et lager for ca 1500 kr i måneden hvor man får plass til alle tingene sine. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 Når du er 34 og vet du har utfordringer ville jeg begynt å prøve nå. Hadde du vært yngre eller ikke hatt utfordringer ville jeg kjøpt bolig først, men realiteten er at begge deler er dyrt. Anonymkode: 69270...105 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 Hadde prioritert å kjøpe bolig først. Anonymkode: 7a3da...6a1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 I ditt tilfelle bør du få barn først. Det generelle rådet er å kjøpe bolig først, men det finnes jo mange unntak, som ditt.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 Barn først! Boligen kan vokse med barnet, trenger ikke en stor bolig når barnet er lite. Anonymkode: e0381...ea9 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 Vi fikk ett barn først, og det gikk helt fint å få lån. Flyttet til bolig nummer to før vi fikk barn nummer to. Tenker at det er viktigere å forsøke å reliasere drømmen om familien, det er jo familien som skal fylle boligen. Anonymkode: 10c28...828
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #8 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde prioritert å kjøpe bolig først. Anonymkode: 7a3da...6a1 Dumt, da risikerer de å ikke klare få et barn. Anonymkode: f410c...34a 2 2
Mandagsunge Skrevet 28. februar 2023 #9 Skrevet 28. februar 2023 Barn først. Viss du allereie no veit at dokker kan få problem med å unfange, blir det ikkje lettare om eitt par-tre år og naturmetoden er langt å foretrekke over IVF-køyret. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #10 Skrevet 28. februar 2023 Barn først. Anonymkode: 96019...664
Harepucifer Skrevet 28. februar 2023 #11 Skrevet 28. februar 2023 (endret) 47 minutter siden, shakini said: Ikke vent med å få barn!! Jeg begynte å prøve da jeg var 34 med ganske dårlige verdier. Vi brukte 18 måneder - jeg kommer til å være 36 1/2 når jeg føder mitt første barn. Det offentlige sponser bare IVF fram til du blir 38 tror jeg. Vi har nettopp kommet oss inn og det er sant at det er lurt før en baby kommer. Vi fikk det til på håret, litt fordi det tok så sinnsykt lang tid før vi klarte å befrukte et egg og litt fordi vi snudde alle steiner for å få tak i egenkapital. Ting vi gjorde for å skaffe penger fort: - Bytta jobb på slutten av året! Da får man alle feriepengene fra den forrige jobben utbetalt og man trenger ikke å ta ferie i den nye jobben. - Lånte penger av søsteren min - Maste på foreldre. - Bodde i kollektiv en stund. Man kan leie et lager for ca 1500 kr i måneden hvor man får plass til alle tingene sine. Hvis du har tjent opp rett til ferie er det ikke alle som lar deg droppe ferie (prøvde det nettopp da jeg byttet jobb 🙃). Veldig enig med deg, hadde uten tvil prioritert barn 🎈 Endret 28. februar 2023 av Harepucifer Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #12 Skrevet 28. februar 2023 I din situasjon ville jeg prøvd barn først. Hvis du trenger prøverør er det ikke gitt at du kan få barn hvis du venter til du er 37-38 år. Bolig kan du kjøpe resten av livet Anonymkode: 92798...779
pia mater Skrevet 28. februar 2023 #13 Skrevet 28. februar 2023 Hadde du vært ti år yngre så hadde bolig vært førsteprioritet, absolutt ikke når du kan ha utfordringer og er 34 år! Start prosessen med å få barn og så finner dere ut av ting videre. Plutselig klaffer bolig før barn og kanskje motsatt. Men familie er viktigere enn bolig raskest mulig. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #14 Skrevet 28. februar 2023 Det er ikke noe farlig leie bolig selv om man har barn. Men ja, de fleste bankene reduserer hva dere kan låne når dere har barn. Og ta med i regnestykket hva det kostet med ivf. Og at boligpriser/renter kan stige. Og det kan bli enda vanskeligere få barn om 3-4 år. Så her må dere bare finne ut hva som er viktigst for dere, barn, eller eie bolig. Anonymkode: 9d34d...73c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #15 Skrevet 28. februar 2023 Bolig, 100%. Selv om du har utfordringer har du ganske mange år på deg å få barn. Det er vanskeligere å få lån når du har barn, det er fakta. Jeg hadde prioritert bolig, da jeg ikke ville leid om jeg hadde fått barn. Anonymkode: 25dbf...515
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #16 Skrevet 28. februar 2023 100 % barn først, hvis du ønsker barn. Fertilitetsmessig er 3 år i din alder mye. Tenk om tiden renner ut? Det kan du aldri gjøre om på, og hvis du ønsker barn vil du for alltid angre - da hjelper det ikke å sitte i et fint hus med masse soverom du ikke får fylt med barna du ville ha. Bolig kan du alltids få kjøpt senere, og man kan fint leve lykkelige liv uten egen bolig. Dessuten er det virkelig ikke så mye mindre du får i lån av å ha barn, max 500.000 mindre i låneramme. Hvis ikke et barn er verdt det, har man ikke lyst på barn. Anonymkode: a7abf...abd
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #18 Skrevet 28. februar 2023 Hvis du hadde vært 22 og uten kjente utfordringer med å bli gravid, hadde jeg sagt at du bør kjøpe først. Men i din situasjon ville jeg begynt prøvingen i dag. Anonymkode: 02a2b...14e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #19 Skrevet 28. februar 2023 Barn først. Tenker det er lurt å ha bolig klar innen barnet skal starte på skole, så da får dere jo også litt lengre tid på å spare det dere «taper» med å få barn. ❤️ Anonymkode: 358ff...4ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå