Commander Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Status pr. i dag er at høyesterett har gitt medhold til Samene at Fosen vindmøllepark er et brudd på menneskerettighetene, slik jeg har forstått det. Kostnaden ved å rive/tilbakeføre vil være ca 3 millioner pr. rein. Kapasitet på strømnettet tilsvarende 170.000 husstander ønskes fjernet. Strømprisen i Midt-Norge vil skyte i været og kraftmangelen vil komme nærmere/raskere. Utrolig mye planlegging, tid og penger er nå bortkastet. Hva skjer nå?? Nå er jo standarden satt og urfolksrettigheter prioritert høyt(est). Med dette bakteppet lurer jeg litt på hvem som er villig til å gå inn i noe som helst prosjekt i Finnmark. Om det gjelder vannkraft, vindmøller, bergverk, gruvedrift eller noe som helst annen utbygging som betyr at man må sette spaden i jorda. Alta vannkraftverket ville aldri blitt bygget i dag? og den historien blir man åpenbart aldri ferdig med. Finnes det områder i Finnmark som ikke er berørt av samisk kultur, historie, reinsdyr eller på annen måte urfolk ikke har interesser. Og OM bygges det en vindmøllepark et sted som ingen har hevd på, vil man klare å legge en strømkabel eller vei dit uten å havne i en eller annen konflikt. Finnmark sliter i dag med fraflytting og forgubbing og den siste utviklingen viser hvordan det kan gå om man investerer på feil sted. Det blir spennende å se på utviklingen i årene fremover men frykter at høyesteretts avgjørelse sender et signal om at invester man i eller i nærheten av urfolksområder må man regne med årevis i rettsaker og potensielt kaste bort alt man har investert. Mistenker at Fosen seieren vil vise seg å være en Pyrrhosseier i lengden for store deler av Finnmark? 9 5
tunaen Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 Nå var det jo staten som ga konsesjon før konsultasjonsplikt og domsavgjørelse lå klart, så den kostnaden må de nok ta på egen kappe. Det finnes flere næringer og bedrifter som kan spire og gro uten å hindre at naturen får gjøre det samme. 6 5
Mooza Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 Commander skrev (8 timer siden): lurer jeg litt på hvem som er villig til å gå inn i noe som helst prosjekt i Finnmark. I Finnmark?? Se hvordan de holder på langt ned i Nordland nå! Det er helt absurd! I Lofoten ble det funnet noen 150 år gamle gravplasser, og vipps så kan ingen bruke veien, bedriften må legges ned. Ingen kan bygge en veranda. Ingenting. Nå er det Trøndelag som står for tur. Finnmark var jo fucked for mange år siden, og de er jo bundet på hender og føtter på all slags utbygging. Sjøsamene, kvænene og nordmenn- eller en mellomting av alle de nevnte har ingen rettigheter. Jeg er glad for at de har tatt for seg Fosen nå, og at noen faktisk stiller spørsmål. At det merkes! Til nå har små samfunn kjempet og tapt alene. De har ingenting å stille opp med mot sametinget, deres advokater og reindrifseiere med universitet i Tromsø i ryggen. 8 3
MyMichelle Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 Norge trenger elektrisitet. Særlig nå når det er så mange elbiler. Jeg ønsker at staten skal slutte å eksportere så mye strøm til utlandet når vi trenger den her i landet. Vekk med vindturbiner som ødelegger natur og beiteområder. Plasser dem heller i nærheten av rikingers hyttefelt, DA blir det bråk. Og jeg mener vi bør ha kjernekraftverk. 6
Tilbudstøs Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 Helt absurd at man bråker mot utbygging av vindmølleparker, samme om man er same, eller hva pokker etnisitet man tilhører. Vi trenger! vindmøller. 3 2
Mooza Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 (endret) UIT har en egen samisk avdeling. https://uit.no/enhet/sesam For å illustrere; En historie fra en plass i Nordland der det nettopp var en av mange rettsaker mot samene angående rettigheter til land; Det opplevde vi at noen på UIT satt og skrev samisk historie som ikke hadde rot i virkeligheten. DVS, at rein hadde svømt over til noen øyer, og at reindriftsamene ergo hadde hevd på disse øyene. Nå levde det en 100 gammel oppegående mann i slekta, som eide disse øyene- som hadde vært i slekta i århundrer, og det var ingen som hadde sett noen rein. Det var ingen av den eldre garde, eller lokalhistorikere som kjente til dette. Det var ingen hold i virkeligheten. Grunnet at UIT satte sitt stempel på det hele, så ble dette derimot sett på som fasit. Noe som rystet de fleste i denne kommunen. Ren historieforfalskning, medvitende eller ei. Ingen i kommunen som hadde kjennskap til lokalforhold, ingen av eierne til øyene hadde blitt kontaktet av UIT eller visste at dette historiestykket var produsert. I rettsaken derimot, så kom reindriftseierne trekkende fram med dette og la det fram som bevis. Bevis laget av samene selv. Hva skal lokalbefolkningen da gjøre? Lokalbefolkningen i Nordland har de siste årene samlet inn millioner fra innbyggere i kommunene til å gå til diverse rettsaker mot samene. Samene trenger ingen penger, for de har advokater og sametinget i ryggen. Vanlige folk har ingen i ryggen. De har ikke universitet i Nord-Norge eller lokale journalister. Det skulle tatt seg ut under nåværende klima at noen skulle stilt spørsmål ved noen krav som samene har! Alle skilt i Nordland har samiske navn nå, og den som ikke bøyer seg, han er ikke bare kansellert, men ja... Vi vet jo alle hvordan dette fungerer. Alle i Oslo som styrer agendaen og har makta vil jo ikke ha forståelse for noe annet enn at samene er ofre, De har ikke så veldig inngående kjennskap til at ikke alle samer driver med rein,...samer er samer. Jeg håper de river hele Fosen-anlegget, og at befolkningen i Trøndelag får skyhøye regninger. Jeg er så forbannet på den tausheten som har preget alle sakene rundt disse rettsakene, og den kampen - ikke bare nordmenn, men kvæner, sjøsamer, vanlige nordlendinger, finnmarkinger og folk i Troms har stått i. La Hætta leve, hørte jeg på tv. Vel, - la Hætta gå besærk,...håper jeg. Endret 2. mars 2023 av Rhodiola for å slette sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 4 1
MyMichelle Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 (endret) Mooza skrev (12 minutter siden): UIT har en egen samisk avdeling. https://uit.no/enhet/sesam For å illustrere; En historie fra en plass i Nordland der det nettopp var en av mange rettsaker mot samene angående rettigheter til land; Det opplevde vi at noen på UIT satt og skrev samisk historie som ikke hadde rot i virkeligheten. DVS, at rein hadde svømt over til noen øyer, og at reindriftsamene ergo hadde hevd på disse øyene. Nå levde det en 100 gammel oppegående mann i slekta, som eide disse øyene- som hadde vært i slekta i århundrer, og det var ingen som hadde sett noen rein. Det var ingen av den eldre garde, eller lokalhistorikere som kjente til dette. Det var ingen hold i virkeligheten. Grunnet at UIT satte sitt stempel på det hele, så ble dette derimot sett på som fasit. Noe som rystet de fleste i denne kommunen. Ren historieforfalskning, medvitende eller ei. Ingen i kommunen som hadde kjennskap til lokalforhold, ingen av eierne til øyene hadde blitt kontaktet av UIT eller visste at dette historiestykket var produsert. I rettsaken derimot, så kom reindriftseierne trekkende fram med dette og la det fram som bevis. Bevis laget av samene selv. Hva skal lokalbefolkningen da gjøre? Lokalbefolkningen i Nordland har de siste årene samlet inn millioner fra innbyggere i kommunene til å gå til diverse rettsaker mot samene. Samene trenger ingen penger, for de har advokater og sametinget i ryggen. Vanlige folk har ingen i ryggen. De har ikke universitet i Nord-Norge eller lokale journalister. Det skulle tatt seg ut under nåværende klima at noen skulle stilt spørsmål ved noen krav som samene har! Alle skilt i Nordland har samiske navn nå, og den som ikke bøyer seg, han er ikke bare kansellert, men ja... Vi vet jo alle hvordan dette fungerer. Alle i Oslo som styrer agendaen og har makta vil jo ikke ha forståelse for noe annet enn at samene er ofre, De har ikke så veldig inngående kjennskap til at ikke alle samer driver med rein,...samer er samer. Jeg håper de river hele Fosen-anlegget, og at befolkningen i Trøndelag får skyhøye regninger. Jeg er så forbannet på den tausheten som har preget alle sakene rundt disse rettsakene, og den kampen - ikke bare nordmenn, men kvæner, sjøsamer, vanlige nordlendinger, finnmarkinger og folk i Troms har stått i. La Hætta leve, hørte jeg på tv. Vel, - la Hætta gå besærk,...håper jeg. Var det en artikkel? Master? PhD? Har du lenke til den? Uansett hva de skriver må de oppgi kildene. Gir du lenke, kan jeg snakke med en av de ansatte der. Eventuelt maile dem en skjermdump av deler av ditt innlegg, uten brukernavn. Endret 28. februar 2023 av MyMichelle 2 1
Mooza Skrevet 28. februar 2023 #8 Skrevet 28. februar 2023 MyMichelle skrev (5 minutter siden): Var det en artikkel? Master? PhD? Har du lenke til den? Uansett hva de skriver må de oppgi kildene. Gir du lenke, kan jeg snakke med en av de ansatte der. Det spiller ingen rolle lenger. Jeg vil ikke henge ut lokalsamfunnet her. Befolkningen ga opp da samene vant rettsaken. De tapte, både rettigheter til egne eiendommer, utvikling av bedrift. De turde ikke gå inn med mer millionbeløp ved å anke, ettersom de følte at de kjempet mot overmakten. Det jeg kan gjøre er å faktisk be dem om å skrive til UIT, for du har rett. De må i alle fall sørge for at kildene stemmer. Om ikke annet fordi det er viktig for andre at dette ikke skjer igjen, Jeg fortalte dette for å illustrere hvordan mange nordlendinger, finnmarkinger og folk i Troms har opplevd kamp om rettigheter der reindriftsamene har staten, medier, universitet i ryggen. 6
Meadow Skrevet 28. februar 2023 #9 Skrevet 28. februar 2023 Vi trenger vindmøller. Ja, de er stygge og naturen blir ødelagt, men vi trenger strøm, så noe må vi ofre. Må vi virkelig ha reindrift i Trøndelag? Trenger vi det? Skal ikke samene ta sin del av det grønne skiftet? Reinen kan flyttes nordover, det er masse plass igjen i Norge. 4 1
trioving Skrevet 28. februar 2023 #10 Skrevet 28. februar 2023 28 minutter siden, Mooza said: For å illustrere; En historie fra en plass i Nordland der det nettopp var en av mange rettsaker mot samene angående rettigheter til land; Det opplevde vi at noen på UIT satt og skrev samisk historie som ikke hadde rot i virkeligheten. DVS, at rein hadde svømt over til noen øyer, og at reindriftsamene ergo hadde hevd på disse øyene. Er det Stjerneøya, omtalt i denne saken, du refererer til? https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/hoyesterett-har-talt_-reindrifta-far-ikke-eie-stjernoya-1.13153656 1
Mooza Skrevet 28. februar 2023 #11 Skrevet 28. februar 2023 trioving skrev (11 minutter siden): Er det Stjerneøya, omtalt i denne saken, du refererer til? https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/hoyesterett-har-talt_-reindrifta-far-ikke-eie-stjernoya-1.13153656 Nei. Der tapte de jo faktisk..
Majer Skrevet 28. februar 2023 #12 Skrevet 28. februar 2023 (endret) Jeg synes det er rart man går i gang med saken før man vet hvilken skade det tar på reindriftsnæringen. Kan man dokumentere at dyrene blir stresset eller andre uheldige konsekvenser? Dernest må vi tenke på hvilke signaleffekter en sånn sak skal få. Hva med skogfinnene? Skal vi fjerne bebyggelse og plante trær igjen? Vanskelig sak. På den annen side kan vi spørre oss om hvordan folk reagerer om alle som eier hus i holmenkollen må flytte fordi x eller y. Endret 28. februar 2023 av Majer
Mooza Skrevet 28. februar 2023 #13 Skrevet 28. februar 2023 (endret) Meadow skrev (27 minutter siden): Meadow skrev (27 minutter siden): Vi trenger vindmøller. Ja, de er stygge og naturen blir ødelagt, men vi trenger strøm, så noe må vi ofre. Må vi virkelig ha reindrift i Trøndelag? Trenger vi det? Skal ikke samene ta sin del av det grønne skiftet? Reinen kan flyttes nordover, det er masse plass igjen i Norge. Eller sørover? De mater jo i stor grad reinen nå med kraftfor. Det virker ikke så nøye om det er rette type mat i området de krever hevd over. Det hadde gjerne blitt liv i leiren om noen sørpå måtte gi opp sine eiendommer. Endret 28. februar 2023 av Mooza 4
Commander Skrevet 1. mars 2023 Forfatter #14 Skrevet 1. mars 2023 Mooza skrev (5 timer siden): Eller sørover? De mater jo i stor grad reinen nå med kraftfor. Det virker ikke så nøye om det er rette type mat i området de krever hevd over. Det hadde gjerne blitt liv i leiren om noen sørpå måtte gi opp sine eiendommer. Når staten bygger en avlastningsveg, t-bane, ny motorveg, utvider til dobbel spor på jernbanen må folk flytte. Det skjer hele tiden på Østlandet. Siden de ikke er samer har de inget vern på samme måte virker det som ingen må flytte her? Og jeg kjenner ikke detaljene annet enn media. Men tørre fakta er at 33 personer slaktet 120 rein i 2022. For dette vil man kutte strømmen til 170.000 husstander og rive for 6 milliarder. Dette forteller at det ikke finnes kostnader store nok til at Sametinget ikke vil bruke sin hevd. Ordføreren i Alta siste 5år ble intervjuet i går og de sliter med arealplanen i kommunen fordi uansett hva de prøver på møter de et sameting som sier nei. Urfolk kan kreve interesser på 40% av Norges landareal. Og med det vi ser nå vil investeringene tørke opp. Det er ikke no vits. Hvis man ikke er villig til å ta risiko ved åresvis med rettsaker og store kostnader i tillegg til annen risiko. Tror om 25år vil denne seieren i praksis få en bismak. Det vil ikke finnes jobber i eller utvikling området. 15 1
Gjest Rosekvist Skrevet 1. mars 2023 #15 Skrevet 1. mars 2023 Det er jo ingen tvil om at Norge har behandlet samene dårlig opp igjennom. Det er også åpenbart (for meg) at de skal ha rett til å holde på med sin næring og kultur i sine områder. Har stor respekt for samene og deres historie - og jeg prøver å lære og forstå mer. Samtidig er det et moralsk dilemma dersom hvem forfedrene dine var og hvilken etnisitet du har skal bestemme hvilke rettigheter du har. Er det riktig? Det gir jo også en uggen bismak. Ikke-samer blir også «overkjørt» av staten i liknende saker uten at de har et vern. Folk mister husene sine (til og med slektsgårder som har vært i familien i hundrevis av år) fordi fellesskapet mener at det skal gå en vei der. Bønder mister livsgrunnlaget fordi staten har bestemt at akkurat her skal vi ha ulv. Jeg synes det er litt problematisk hvis en etnisitetskal bestemme over så store landarealer. Dagens ikke-samer kan og bør ikke straffes for forfedrenes feil.Vi må i noen grad kunne dele arealene i dette landet og finne noen kompromisser.
Lærke Skrevet 1. mars 2023 #16 Skrevet 1. mars 2023 Commander skrev (17 timer siden): Finnes det områder i Finnmark som ikke er berørt av samisk kultur, historie, reinsdyr eller på annen måte urfolk ikke har interesser. Og OM bygges det en vindmøllepark et sted som ingen har hevd på, vil man klare å legge en strømkabel eller vei dit uten å havne i en eller annen konflikt. Havøygavlen – vindpark – Store norske leksikon (snl.no) Raggovidda vindkraftverk - Multiconsult I tillegg er det Hamnefjell vindpark i Båtsfjord og ett til, som jeg ikke vet hvor ligger. 4 er kanskje ikke mange, men de fins nå
Enterprises Skrevet 1. mars 2023 #17 Skrevet 1. mars 2023 Kan noen forklare meg hvordan dette ødelegger for samene? Mulig jeg er kort altså, men jeg kan ikke skjønne at noen stolper ute i naturen skal stoppe villdyr. Veiene og bedriftene stopper i allefall ikke elgen rundt om 2
Gjest Rosekvist Skrevet 1. mars 2023 #18 Skrevet 1. mars 2023 Enterprises skrev (6 minutter siden): Kan noen forklare meg hvordan dette ødelegger for samene? Mulig jeg er kort altså, men jeg kan ikke skjønne at noen stolper ute i naturen skal stoppe villdyr. Veiene og bedriftene stopper i allefall ikke elgen rundt om Vindmøllene bråker mye mer enn mange tror, i alle fall de som jeg har vært ved. Jeg ble selv overrasket over støyen. Også vet jeg det er problematikk med at enkelte tider på året og ved enkelte værtyper så fryser det is på rotorbladene som «skytes» som prosjektiler ned og gjør det livsfarlig å bevege seg i området. Mulig det er andre grunner også som jeg ikke har fått med seg. Så ja, vindmøllene er nok et reelt problem for reindriftsnæringa.
Rotehodet Skrevet 1. mars 2023 #19 Skrevet 1. mars 2023 Meadow skrev (7 timer siden): Vi trenger vindmøller. Ja, de er stygge og naturen blir ødelagt, men vi trenger strøm, så noe må vi ofre. Må vi virkelig ha reindrift i Trøndelag? Trenger vi det? Skal ikke samene ta sin del av det grønne skiftet? Reinen kan flyttes nordover, det er masse plass igjen i Norge. Hadde du kunnet litt om samisk historie så ville dette vært det aller siste forslaget du hadde kommet med. Det eneste som mangler i forslaget ditt er at de ikke skal få snakke sitt eget språk. 3 3
Gjest Adobyen Skrevet 1. mars 2023 #20 Skrevet 1. mars 2023 Jeg forstår ikke dette jeg, men jeg kan nok altfor lite om samer og hvorfor de har så stor makt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå