Gå til innhold

Hvordan får du i deg nok næring som vegetarianer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å bevege meg mot et mer vegetarisk kosthold. Både på grunn av dyrevelferd men også fordi jeg merker at kroppen føles bedre når jeg spiser hovedsaklig vegetarisk og jeg sover også bedre. Men jeg er redd for å ikke få i meg nok næring. Alle tips tas i mot med takk (også fra veganere) ❤️

Anonymkode: 43552...f26

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes veganske kokebøker. Samt bøker som gir informasjon om hvilke næringsstoffer plantekost inneholder, samt hvordan man skal sette sammen et måltid for at kroppen best mulig skal kunne ta opp næringsstoffene. For eksempel så er det vanskeligere for kroppen å ta opp jern fra plantekost, derfor bør man spise/drikke noe med c-vitaminer til fordi det øker jernopptaket. B12 bør taes som tilskudd.

Kanskje du kan finne noe hjelp på http://veg-veg.no/ Norsk vegetarforening sin nettside.

• Liker 1
Skrevet
MyMichelle skrev (32 minutter siden):

Det finnes veganske kokebøker. Samt bøker som gir informasjon om hvilke næringsstoffer plantekost inneholder, samt hvordan man skal sette sammen et måltid for at kroppen best mulig skal kunne ta opp næringsstoffene. For eksempel så er det vanskeligere for kroppen å ta opp jern fra plantekost, derfor bør man spise/drikke noe med c-vitaminer til fordi det øker jernopptaket. B12 bør taes som tilskudd.

Kanskje du kan finne noe hjelp på http://veg-veg.no/ Norsk vegetarforening sin nettside.

Takk 😊

Skrevet

Smugspiser kjøtt.

Anonymkode: da1f3...803

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Smugspiser kjøtt.

Anonymkode: da1f3...803

Du tror at alle vegetarianere smugspiser kjøtt? 😂 Du vet, for de fleste vegetarianere er ikke kjøtt et savn en gang, så da ønsker man heller ikke å spise det, hverken åpenlyst eller i smug 🙂

Det er virkelig ikke noe problem å leve uten kjøtt i kostholdet. Jeg har gjort det i flere år, og tar blodprøver hvert år for å se om verdiene mine blir dårligere. Mine verdier er faktisk akkurat som de var før jeg valgte et vegetarisk kosthold. Det har altså ikke påvirket kroppen eller helsen min på negativt vis. 

Anonymkode: 098ee...c20

• Liker 4
Skrevet

spis egg, drikk kumelk, grove korn produkter

Anonymkode: cc5f5...e73

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veganer og mitt kosthold er basert rundt dette:

•Bønner, linser og erter (belgvekster), og produkter av disse, som hummus, bønne- og linsepostei, tofu og andre soyaprodukter
•Fullkornsprodukter, som for eksempel havregryn, byggryn, hirse, bokhvete, kornblandinger, grovt brød, fullkornsris og fullkornspasta 
•Grønnsaker, frukt og bær 
•Nøtter og frø, og produkter av disse, som mandel- og nøttesmør 
• Plantedrikker tilsatt næringsstoffer, som soya-, mandel- og havredrikk og andre meierierstatninger  
•Planteoljer som rapsolje, olivenolje og nøtteoljer, og plantebasert margarin.

Eks på en dag:

Frokost:Havregrøt kokt på en plantemelk toppet med nøttesmør,banan og hakket valnøtter(god kilde til omega3)

Lunsj: Et par grove skiver med linsepostei,tomat,agurk og ristet sesamfrø pluss en boks med oppkuttet grønnsaker

Mellommåltid: Et eple og noen paranøtter (Paranøttene har et høyt innhold av umettet fett, vitamin E, tiamin, kalium, magnesium, sink, selen, kopper, fosfor og kostfiber. Paranøtter er også en kilde til kalsium og jern.)

Middager kan være: 
•Linsebolgnese med fullkornpasta 
•Grønnsakscurry med tofu og bulgur 
•Chili sin carne med villris 
•Chana massla med quinoa  
•Wok med tempeh,sataysaus og fullkornsnudler 
•Grove pitabrød med grønnsaker,avocado,hummus og falafler 
•Sitron og tahinikremet fullkornspasta med grønnkål

Jeg bruker også å slenge på en til to spiseskjeer gresskarkjerner på middagene.Det er en god kilde til magnesium, sink, kalium, jern og den essensielle fettsyren ALA omega. Samt B og E- vitaminer. I tillegg har de et stort mangfold av antioksidanter og proteiner.

Kveldsmat: Smoothie med bær,banan,nøttesmør,hvite bønner og chiafrø(for omega3)

Anonymkode: 8a019...dce

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tror at alle vegetarianere smugspiser kjøtt? 😂 Du vet, for de fleste vegetarianere er ikke kjøtt et savn en gang, så da ønsker man heller ikke å spise det, hverken åpenlyst eller i smug 🙂

Det er virkelig ikke noe problem å leve uten kjøtt i kostholdet. Jeg har gjort det i flere år, og tar blodprøver hvert år for å se om verdiene mine blir dårligere. Mine verdier er faktisk akkurat som de var før jeg valgte et vegetarisk kosthold. Det har altså ikke påvirket kroppen eller helsen min på negativt vis. 

For noen er det det. Ikke vær for bastant.-

Anonymkode: 9432a...4bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

•Bønner, linser og erter (belgvekster), og produkter av disse, som hummus, bønne- og linsepostei, tofu og andre soyaprodukter
•Fullkornsprodukter, som for eksempel havregryn, byggryn, hirse, bokhvete, kornblandinger, grovt brød, fullkornsris og fullkornspasta 
• Plantedrikker tilsatt næringsstoffer, som soya-, mandel- og havredrikk og andre meierierstatninger  

Eks på en dag:

Frokost:Havregrøt kokt på en plantemelk toppet med nøttesmør,banan og hakket valnøtter(god kilde til omega3)

Lunsj: Et par grove skiver med linsepostei,tomat,agurk og ristet sesamfrø pluss en boks med oppkuttet grønnsaker

Mellommåltid: Et eple og noen paranøtter (Paranøttene har et høyt innhold av umettet fett, vitamin E, tiamin, kalium, magnesium, sink, selen, kopper, fosfor og kostfiber. Paranøtter er også en kilde til kalsium og jern.)

Middager kan være: 
•Chana massla med quinoa  

Jeg bruker også å slenge på en til to spiseskjeer gresskarkjerner på middagene.Det er en god kilde til magnesium, sink, kalium, jern og den essensielle fettsyren ALA omega. Samt B og E- vitaminer. I tillegg har de et stort mangfold av antioksidanter og proteiner.

Glemte å legge til at jeg tar en liten b-12 pille en gang i uka pluss jod daglig :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For noen er det det. Ikke vær for bastant.-

Anonymkode: 9432a...4bb

Ja, men ikke for vegetarianere. Jeg svarte personen som mente at vegetarianere smugspiser kjøtt, og mitt svar er derfor i sammenheng med den kommentaren👌🏻

• Liker 5
Skrevet

Sett deg litt inn i næringsstoffer. Jern og b-12 kan være litt vrient, men funker hvis du setter deg inn i det. Det krever mer å være veganer, tror jrg. Vegetarianer er lett. Vi er vegetarianere på femte året, bruker lite penger på mat og er aldri noensinne sjuke. Føles tipp-topp for store og små. Enig i at det med kjøtt smaker og føles ekkelt etter noen år uten, så vi har droppa det helt de siste fem-seks åra. Var prinsipielle fleksetarisnere før, men har gått over til rent vegetarisk.

Anonymkode: f7548...6e7

• Liker 3
Skrevet

spis egg, drikk kumelk, grove korn produkter

Jeg spiser egg. Men trenger egentlig menneskekroppen meieriprodukter? Det er i grunnen ganske unaturlig å spise melk fra ku er det ikke?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eks på en dag:

Middager kan være: 
•Chana massla med quinoa  

Mange gode tips her, takk 😊

• Liker 3
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg spiser egg. Men trenger egentlig menneskekroppen meieriprodukter? Det er i grunnen ganske unaturlig å spise melk fra ku er det ikke?

Unaturlig? Nei, det er helt naturlig at mennesket tar til seg næring fra plante- og dyreriket. Like naturlig som å spise potet eller egg. 

Skrevet

Hovedtipset er at du må spise mer og oftere. Og dess mindre fett du spiser, dess større mengde må du spise. F.ex. om du erstatter frokosten med frukt, så må du huske at det er veldig mye vann i det, mens i en skive brød med smør eller en biff er det mye mer fortettet næring. 

Anonymkode: e290b...cb7

Skrevet

Unaturlig? Nei, det er helt naturlig at mennesket tar til seg næring fra plante- og dyreriket. Like naturlig som å spise potet eller egg. 

Ja, det er naturlig å spise dyr og egg men å drikke melken deres? Det er vel forbeholdt babydyr. Ingen andre dyr spiser andre dyrs melk, kun mennesker.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg spiser variert. Tar d-vitaminer i vinterhalvåret. Har vært vegetarianer i over 20 år nå, og har ingen helseproblemer.

Anonymkode: 48b25...475

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eneste du må passe på er jod og B12. Men hvis du spiser meieriprodukter, tare eller jodberiket salt, så trenger du ikke tenke på det. Om du drikker berikede plantedrikker, så får du i deg B12.

Jern, som noen her nevner, får du i frø, korn, grønne grønnsaker, belgvekster, nøtter m.m. Det er ikke et problem for folk som spiser normalt variert. 

Vitaminmangel er som regel et større problem hos de som har et svært ensidig kosthold, og f.eks. kun spiser pølser og chips. 

Anonymkode: c520b...ef3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...