Måne1234 Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Vi har va 3,5 mill. Betaler godt ned med nedbetaling på 20 år. Renten som stiger nå gjør meg dårlig . Ønsker egentlig å binde for å gi meg nattesøvnen tilbake og vi vet vi kan stå i det. Vet ingen har en fasit men hva tror dere ? Hvor mye vil renten stige ? Er det dumt å binde seg for 5 år. ? 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 Spørs jo hva du tåler da. Hvis du må selge hus eller bil dersom renta går ett prosent opp så er det jo det rette valget å velge fastrente. Personlig velger jeg det ikke, på grunn av historikk om at det ikke lønner seg, og at man better mot banken. Men jeg har litt mer å gå på.. Anonymkode: 6543c...dd2 1
newman01 Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 20 minutter siden, Måne1234 said: Vi har va 3,5 mill. Betaler godt ned med nedbetaling på 20 år. Renten som stiger nå gjør meg dårlig . Ønsker egentlig å binde for å gi meg nattesøvnen tilbake og vi vet vi kan stå i det. Vet ingen har en fasit men hva tror dere ? Hvor mye vil renten stige ? Er det dumt å binde seg for 5 år. ? Om nattesøvn er viktig og du har stram økonomi som såvidt går rundt måneden er fastrente definitivt noe å vurdere. Men siden du ikke sier noe om hva du har i rente idag, og hvilken rente som tilbys ved 3 eller 5 års binding er det ikke sjans i havet å gi noe råd. Eneste rådet er: har du råd til renteøkning beholder du flytende rente. Om du ikke tåler en økning bør du vurdere fastrente. Nå ser det ut som bankene priser inn en rentenedgang. Nordea har lavere rente på fastrentelån enn flytende rente. Så om det lønner seg å binde renta på det som tydeligvis er i nærheten av toppen av rentebanen er nok mindre lurt. Men igjen, tåler du ikke ytterligere renteøkning er det bedre med høy fastrente enn tvangssalg av bolig... Boliglån UNG: Gode betingelser for deg under 34 år | Nordea 1
Hensatt Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 Om du blir dårlig av at renta stiger så lite som den har gjort til nå med så lite lån, bør du vurdere fastrente ja. Du skriver samtidig at dere betaler godt ned på lånet, og den kommer neppe høyere enn 5-6%, så ville ikke vært veldig bekymret. Men kunstig lav rente som vi har hatt siste årene er vi nok ferdig med for en periode. Hva med å binde halve lånet? Du bør få fastrenten under 4%. Da kan du fortsette å betale ekstra på det flytende lånet og du vil ha en buffer ved fremtidige stigninger. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 Vi kjøpte første bolig i fjor og har ganske høy belåningsgrad selv om vi "bare" har lån på litt over 3x inntekt. Tegnet fastrenteavtale for 5 år i dag, med effektiv rente på 4.29%. Det mest sannsynlige er at dette ikke lønner seg i kroner og øre, men akkurat nå føler vi begge at det er så mye som er usikkert fremover at det er verdt det for oss å betale den faste summen i måneden de neste årene. Vi hadde i teorien tålt videre renteoppgang på noen prosent også, men fastrente gir oss litt mer forutsigbar økonomi fremover og for oss er dette mer verdt enn hva vi eventuelt ville spart i det lange løp. Hvis du er ute etter en god deal på fastrente er nok det toget gått, men ta en vurdering på hva som er viktig for deg! Anonymkode: ac822...a10 2
Amossa Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 Jeg ville utvilsomt ha bundet renta nå om jeg var i din situasjon. Når renta øker med 1% vil huslånet ditt øke med 3,000 kr per måned. Hvor mange % økning tåler dere? Husk at det hjelper dere ingenting om renta går ned om 5 eller 10 år, hvis dere får betalingsproblemer undervegs. Om renta deres øker med 5%, altså 15.000 kr i måneden, vil dere klare det? Vi bandt renta på huslånet i vår. Har restlån på 1,7 mill. Bandt på 3,04% effektiv rente i 10 år. Det koster oss 350 kr mer i måneden enn hva vi betalte før. Jeg synes tryggheten er verd det. Som verdensøkonomien ser ut akkurat nå, så spår de fleste økonomene en høyere og raskere renteøkning enn de trodde for kort tid siden. Den norske krone er svakere enn på lenge, og da spesielt i forhold til EURO. I tillegg ventes det et høyere lønnsoppgjør til våren enn hva Norges Bank har forventet. Alt dette gjør at vi kan forvente at Norges Bank må sette opp rentene raskere og mer. Jeg tror at boliglånsrenten for de aller fleste vil øke med 5% i løpet av de neste to år. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 Amossa skrev (12 minutter siden): Jeg ville utvilsomt ha bundet renta nå om jeg var i din situasjon. Når renta øker med 1% vil huslånet ditt øke med 3,000 kr per måned. Hvor mange % økning tåler dere? Husk at det hjelper dere ingenting om renta går ned om 5 eller 10 år, hvis dere får betalingsproblemer undervegs. Om renta deres øker med 5%, altså 15.000 kr i måneden, vil dere klare det? Vi bandt renta på huslånet i vår. Har restlån på 1,7 mill. Bandt på 3,04% effektiv rente i 10 år. Det koster oss 350 kr mer i måneden enn hva vi betalte før. Jeg synes tryggheten er verd det. Som verdensøkonomien ser ut akkurat nå, så spår de fleste økonomene en høyere og raskere renteøkning enn de trodde for kort tid siden. Den norske krone er svakere enn på lenge, og da spesielt i forhold til EURO. I tillegg ventes det et høyere lønnsoppgjør til våren enn hva Norges Bank har forventet. Alt dette gjør at vi kan forvente at Norges Bank må sette opp rentene raskere og mer. Jeg tror at boliglånsrenten for de aller fleste vil øke med 5% i løpet av de neste to år. Basert på hva? Anonymkode: 4399b...4f2
Amossa Skrevet 28. februar 2023 #8 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Basert på hva? Anonymkode: 4399b...4f2 Kun gjetting. Ingen, selv de beste økonomene, vet ikke hvordan inflasjonen vil utvikle seg framover. Usikkerheten er stor. Men nettopp denne uroen gjør at jeg mener at man bør vite hva slags risiko man står overfor. Hva-hvis-scenarier er smart å ta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå