Gå til innhold

Er så plaget med kvalme (ikke gravid) og trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestilt legetime, men den er mange uker frem i tid. Spiser sunt, men kvalmen går naturligvis utover matlysten. Har kuttet melk og gluten i en lang periode, uten at det ble bedring. Noen med lignende erfaring?

Er redd for at legen ikke skal finne ut av det heller.

Anonymkode: c6a53...24f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva legger du i "sunt"? 

Jeg blir kvalm av fordøyelsesproblemer, og fant ut at jeg trengte en lang periode på probiotika og enzymer. 

Anonymkode: c3320...700

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva legger du i "sunt"? 

Jeg blir kvalm av fordøyelsesproblemer, og fant ut at jeg trengte en lang periode på probiotika og enzymer. 

Spiser ekte, ren mat, i retning av et middelhavskosthold. Altså minimalt av ultraprosessert og prosessert mat. Ingen søtstoffer eller light-produkter, osv. 

Skrevet

Spiser du regelmessig? Har du angst? Hvordan er energinivå, søvn? Hormonelt kan også innvirke.

Anonymkode: 5105c...13d

Skrevet

Spiser når jeg klarer, pga. kvalmen skulle det nok vært oftere. Ingen angst, lavt energinivå og mye søvn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Spiser ekte, ren mat, i retning av et middelhavskosthold. Altså minimalt av ultraprosessert og prosessert mat. Ingen søtstoffer eller light-produkter, osv. 

Høres bra ut! Hvor lenge har du slitt med kvalmen, kan du huske om det har oppstått i forbindelse med noe? Lenge siden sist antibiotika kur?

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Høres bra ut! Hvor lenge har du slitt med kvalmen, kan du huske om det har oppstått i forbindelse med noe? Lenge siden sist antibiotika kur?

Det startet gradvis, så er litt vanskelig å si. Jeg tror i ca. ett år nå. Nå kom jeg til å tenke at det kanskje er pga. Covid som jeg fikk for ett år siden?  :sjokkert: 

Jeg tar allerede probiotika, men hvilke enzymer tar du? Noe du vil anbefale?

Er noen år siden sist antibiotika-kur, det tar jeg kun om det er høyst nødvendig. Hadde UVI og ville ikke risikere nyrebekkenbetennelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det startet gradvis, så er litt vanskelig å si. Jeg tror i ca. ett år nå. Nå kom jeg til å tenke at det kanskje er pga. Covid som jeg fikk for ett år siden?  :sjokkert: 

Jeg tar allerede probiotika, men hvilke enzymer tar du? Noe du vil anbefale?

Er noen år siden sist antibiotika-kur, det tar jeg kun om det er høyst nødvendig. Hadde UVI og ville ikke risikere nyrebekkenbetennelse.

Hvilken probiotika tar du? Jeg har aldri funnet probiotika fra helsekosten som faktisk fungerer, så jeg endte med noe som heter sporebiotika (fåes kjøpt hos en nettbutikk i Norge). Det var noe HELT annet! Har tatt noen mnd av og på, skal på´n igjen nå (blitt litt glemt bort siden det må bestilles).

Av enzymer har jeg tatt fra helsekosten, lurer på om det det var de fra Solaray som fungerte best. 
Tok til hvert hovedmåltid. 

Covid ja, det kan jo faktisk ha en sammenheng og være noe etterdønning her? Jeg hadde tung pust etter covid som jeg ble helt kvitt med hjelp av soneterapi (nevrorefleksolog). Kanskje de kan hjelpe deg med kvalmen også? De jobber mye med fordøyelse også, så hvis ikke det er relatert til behov for enzymer og probitioka, så ville jeg vurdert det. 

Så tenker jeg at det kanskje også kan være noen vitaminer/mineraler du trenger påfyll av som kan påvirke kvalmen.
C vitaminer, magnesium, f.eks 

Skrevet

Er det verst om morgenen? Hos meg var kvalmen en svulst, så greit å få det sjekket uansett.

Anonymkode: 82b26...15f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det verst om morgenen? Hos meg var kvalmen en svulst, så greit å få det sjekket uansett.

Anonymkode: 82b26...15f

Oi, så skummelt. Hvordan fant du ut det, hvor var svulsten? Helt klart lurt å utelukke andre ting også. Kanskje ikke så bra for TS å måtte vente i ukesvis på time isåfall. 

TS, selv om det sikkert ikke er noe alvorlig, så ville jeg nok ringt legekontoret og presset på en akutt-time. Dette kvalifiserer til det, mener jeg. 

Skrevet

Tygge på biter med fersk ingefær?

Anonymkode: 74b39...e9c

Skrevet

Det kan godt være gastritt. Altså betennelse i magesekken.

Anonymkode: d5071...92e

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det kan godt være gastritt. Altså betennelse i magesekken.

Anonymkode: d5071...92e

Dette har jeg, og sliter med kvalme. Legene har ikke noe å bidra med hos meg🥹

Anonymkode: 0c898...7bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...