Gå til innhold

"Emotional abuse" - hva legger du I det?

Anbefalte innlegg

Skrevet
billie833111 skrev (7 timer siden):

Hvis han har en unnvikende tilknytningsstil, så kan jeg nesten garantere at du har en usikker tilknytningsstil - mennesker med disse tiltrekker seg nemlig hverandre. Det kan være veldig lett å skylde på den andre parten fordi man føler at de trigget oss til å bli usikre, ergo er de å skylde på for vår dårlige oppførsel mot dem. De vil føle på det samme, at de trekker seg unna oss fordi vi var for usikre og kontrollerende. 

Realiteten derimot, den er at begge parter har skyld i dynamikken, og at begge parter har ansvar for å jobbe seg gjennom sine triggere. Ideelt sett sammen, men som regel er det den med usikker tilknytning som søker mot dette arbeidet først (oftest i et forsøk på å "fikse" den med unnvikende tilknytning). Den eneste måten å løse dynamikken på, er dessverre ved å jobbe med seg selv. Hvis den usikre jobber seg gjennom sin usikkerhet, og begynner å leve sitt liv som en person som elsker og respekterer seg selv, så vil det være den eneste måten den usikre kanskje kan trigge den unnvikende til å utvikle seg selv. Det er derimot ikke noe den usikre kan gjøre for å tvinge dette fram, så den usikre må bare jobbe med å bli den beste versjonen av seg selv. 

Skal ikke gå i dybden på dette med personlighetstypene og utgreiingen din om det, men jeg synes det du skriver helt overordnet er heeeeeelt fantastisk. 

Det er så flott å se man ikke har dette "alt er den andre sin feil" - men å erkjenne at man selv har et ansvar for hvordan dynamikken i den relasjonen man er i har utviklet seg. 

Kudos! Noterer meg brukernavnet ditt, ser frem til å lese flere innlegg fra deg. 

Anonymkode: 3cca7...5c6

• Hjerte 1
Skrevet

Det kan høres ut som du har blitt utsatt for manipulering og gaslighting, der du har blitt framstilt som "the bad guy" av den som har misbrukt deg? Jeg vil anbefale at du tar en telefon til krisesenter eller til Alternativ for vold, og får en god prat. De er drevne på å gjenkjenne mønstrene i psykisk vold, og kan hjelp deg å unngå å gå samme fella flere ganger. Det er bra for helbredelsen din, å gå gjennom sorgprosessen din ved å si høyt hva som har skjedd.
De som jobber på familievernkontor fanger ikke alltid opp psykisk misbruk, da de som utøver det ofte er mesterlige på overfladisk sjarm.

Skrevet
On 2/28/2023 at 2:41 PM, AnonymBruker said:

Men jeg har vært rasende når ting har toppa seg og alt annet enn diplomatisk.  

Jeg kjenner meg igjen i denne. Har vært rasende og ikke diplomatisk Spesielt siste halvåret før bruddet. Lært for en tid tilbake at en del av grunnen var at jeg har vært utsatt for emosjonell vold i form av tillitsbrudd og vedvarende spørsmål annen hver dag de siste måndende før bruddet om typ "hvis vi går fra hverandre en gang, er det vel best at jeg har full omsorg for barnet og du har annenhver helg og et par timer på onsdagene😢" og typ "jeg hadde ikke orket å "trene" opp en ny mannm sp vi kan vel ha hadd sex innimellom". Hver gang så endte jeg opp mer og mer lei meg, og sint, og når jeg spurte om det var noe hun prøvde å si meg så fikk jeg forsikringer om at neida, det var bare hypotetisk og hun elsket meg. Ble mer og mer redd og knust for hver gang temaet kom opp. Nå i ettertid så "husker" hun ikke at de samtalene fant sted.🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...