AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Jeg har latt baby (3,5 mnd) styre rutiner selv og de siste ukene så har hun sovnet ved puppen rundt 18-19-tiden om kvelden, diet en håndfull ganger i løpet av natten (vi samsover så vi er begge bare våkne den korte tiden hun spiser), og våknet mellom halv seks og åtte om morgenen. Jeg er i koma på denne tiden av døgnet og skulle veldig gjerne sett at hun sov til minst 8-9. I tillegg er det upraktisk at jeg er relativt låst til leiligheten etter 18 alle dager. Har det noe for seg å prøve å forskyve døgnrytmen hennes til litt senere på kvelden? Hvordan kan jeg evt gjøre det? Eller bør jeg bare vente til hun blir eldre også går det seg til av seg selv? 20-8 hadde vært vesentlig mer praktisk enn 18-6 … Anonymkode: 1fef8...d1b
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 Vet ikke om jeg hadde styrt så mye med det nå. Hadde egentlig bare vært sjeleglad for at hun sover såpass mye om natta. Plutselig kan det forandre seg og du lengter tilbake til denne tiden hvor hun var enkel å legge😅 Anonymkode: f6888...e1f 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 Jeg ville ikke begynt å tukle med babyens naturlige døgnrytme. La babyen finne sin egen døgnrytme selv. At du liker å sove lenge, og ikke liker å være inne fra kl 18, er underordnet babyens behov for å få sove etter sin egen biologiske klokke. Og det mønsteret babyen din nå har, er det "vanlige". Standard leggetid for norske småunger er kl 19. Og ja, det er kjipt å måtte være hjemme fra kl 18, men det er nå sånn ungene sitt behov er. Når dere ikke har perm lenger, og skal opp og på jobb, vil det ikke være en fordel om dere har lært ungen å sove til kl 8.. Anonymkode: 86e87...af8 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 Jeg kjenner ingen foreldre som har hatt suksess med å forskyve døgnet med sine. Her var det natta 17.30 i 1-2 år med medfølgende morgen klokka 05. Det eneste grepet vi tok var å nekte å stå opp før 06. 4 år etter har vi fremdeles et A-menneske av en liten en som foretrekker å legge seg tidlig, kan telle på én hånd hvor mange ganger hen har sovet til over 8 eller klart å holde ut til etter 20.00. Fokuserer heller på at vi er heldige som får så mye egentid på kvelden. Sånn er det å få barn. Anonymkode: d7030...73a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kjenner ingen foreldre som har hatt suksess med å forskyve døgnet med sine. Her var det natta 17.30 i 1-2 år med medfølgende morgen klokka 05. Det eneste grepet vi tok var å nekte å stå opp før 06. Anonymkode: d7030...73a Her var det 19-04.30, og tru meg, vi ønska å forskyve den døgnrytma litt! Ingenting hjalp før han vart 14-15 mnd, da var han klar for å sove til 6 (Halleluja!). Det er så klart mulig å prøve, kanskje det går fint, men for oss vart det berre mykje frustrasjon frå liten og stor... Anonymkode: bbba9...1f0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 Jeg kjenner heller ingen som har fått til å forskyve døgnrytmen til små babyer, og ganske mange som har jobbet og jobbet for det med litt større barn, men som likevel må vente til tenårene (nesten i hvert fall). Vi har hatt en av hver, en baby som gjerne sov til 9-10 og en som stort sett våknet i 5-tiden. Vi fikk ikke til å gjøre noe med det. Men med hun som våknet 5, sov den som var i permisjon/stod opp med henne, første lur sammen med henne. Hos oss har det vært fullt mulig å forskyve litt når de har passert året, sikkert litt før også, men det er jo langt frem i tid for dere. Jeg vet bare at mange strever med det, og har hørt flere si at om de legger barnet senere, våkner det bare enda tidligere, fordi søvn avler søvn. Men det kan funke å legge senere for å våkne senere eller motsatt for småbarn i noen tilfeller, sånn før en mister motet helt. Anonymkode: e5809...055
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 Det er vel helt normalt at man må være hjemme på kveldstid når man har små barn? Her har vi lagt barnet i 17.30-18 tiden i lang tid, er nå 2,5 år😊 Anonymkode: 8e918...a16
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #8 Skrevet 28. februar 2023 TS her. Takk for svar! De fleste sier vel det jeg egentlig også har tenkt, at det ender opp med å koste mer enn det smaker. Babyer blir som regel lagt senere her (bor ikke i Norge), men når hun selv har valgt denne rytmen så får jeg bare vente og se om det endrer seg noe etter hvert. Vi får heller øve på å leke litt på egen hånd om morgenen. (Det er for øvrig over et år til jeg skal tilbake på jobb, og jeg stod ikke opp 6 før jeg fikk barn, heller, så det er ikke noe argument.) Anonymkode: 1fef8...d1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå