AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Jeg har levd siden 70 tallet og ser helt klart en utvikling med tanke på begreper og generell mentalitet. Selv styreledere hadde en mer mer patriotisk filosofi for 40 år siden, var jo nærmest en plikt å bidra til samfunnet. Er ganske mange med ganske mye penger i dag, disse ser ut til å glemme at norge har vært et land hvor alle kan oppnå dette her. Land som har hatt en mer høyre orientert styre over tid, har befolkningen mye mindre odds for å bli rik uten å vokse opp rik. Det har gradvis glidd over til mer og mer tenke på seg selv. Det virker som om veldig mange gir totalt f og jobber bare for egen lomme. Er årsaken at 30 og 40 talls generasjonen har forsvunnet? Eller er det bare en naturlig utvikling? Jeg mener, Norge har vært på topp i flerfoldige år med en miks økonomi og en delvis felles spleis. Anonymkode: 5ea2b...9b0 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 Verden har endret seg siden etterkrigstiden, og den fellesskapstanken man hadde da som skyldtes krigen er en tilbakelagt tid. Med de økonomiske krisene på 70-tallet som skyldtes etterkrigstidens politikk gjorde at mange gikk til høyre økonomisk og støttet liberalisering for å få igang økonomien igjen. Anonymkode: 209be...77e 3 1
Gjest Beelzebub Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 (endret) Å "tenke først og fremst på seg selv" er ikke noe som tilhører enten venstresiden eller høyresiden. Se på de klassiske kommunistiske statene f.eks., og hvor tuftet de var på korrupsjon, vennetjenester og å karre til seg på bekostning av andre, mer trengende. Det med å "rævkjøre staten før staten rævkjører deg" er fortsatt en mentalitet som henger igjen i de tidligere Sovjetstatene. 68er-generasjonen her hjemme tenkte jo også i høyeste grad på seg selv, først og fremst på bekostning av kommende generasjoner. De var kanskje radikale på papiret, men endte jo opp som boligspekulanter omtrent hele gjengen, og sørget for å prise de kommende generasjonene ut av markedet slik at de selv kunne ta inn en god fortjeneste på videresalg og utleie. Så kan jo også nevnes Rødt og SV, som er "de venstreste av de venstre", som hadde i partiprogrammene sine til langt inn på 2000-tallet at de skulle skyte folk som tenkte og mente annerledes enn dem selv. Stort mer egotripp enn det kan det vel knapt nok få blitt? Endret 28. februar 2023 av Beelzebub
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 Det begynte allerede på midten av 80-tallet. Willochregjeringen og jappetid, og blablabla. Frp`s fremvekst osv. osv. Anonymkode: adef6...137 3 2
Ænema Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 fordi venstre har blitt extrem venstre og da blir vi liberale mer "høyrevridd" venstres øyne. vi er egentlig liberale. jeg har alltid vært liberal, men venstre mener nå at jeg er høyreekstrem. jeg har ikke byttet rening, men det har deres definisjon av meg. 10 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Verden har endret seg siden etterkrigstiden, og den fellesskapstanken man hadde da som skyldtes krigen er en tilbakelagt tid. Med de økonomiske krisene på 70-tallet som skyldtes etterkrigstidens politikk gjorde at mange gikk til høyre økonomisk og støttet liberalisering for å få igang økonomien igjen. Anonymkode: 209be...77e Sant, det ble mer frislipp på 80 tallet og det var i en periode økonomisk krise på 70 tallet. Men økonomiske kriser har vi jaggu hatt plenty av etterpå også. Samtidig har produktivitetsveksten forsvunnet. Den var på 70 tallet 2,95% i snitt og ligger nå på 0,1%. Dette frislippet har også gjort at industrien er ca helt borte fra vesten generelt. Vi produserer jo nesten ingenting Anonymkode: 5ea2b...9b0 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 Beelzebub skrev (15 minutter siden): Å "tenke først og fremst på seg selv" er ikke noe som tilhører enten venstresiden eller høyresiden. Se på de klassiske kommunistiske statene f.eks., og hvor tuftet de var på korrupsjon, vennetjenester og å karre til seg på bekostning av andre, mer trengende. Det med å "rævkjøre staten før staten rævkjører deg" er fortsatt en mentalitet som henger igjen i de tidligere Sovjetstatene. 68er-generasjonen her hjemme tenkte jo også i høyeste grad på seg selv, først og fremst på bekostning av kommende generasjoner. De var kanskje radikale på papiret, men endte jo opp som boligspekulanter omtrent hele gjengen, og sørget for å prise de kommende generasjonene ut av markedet slik at de selv kunne ta inn en god fortjeneste på videresalg og utleie. Sovjet, diktatur og marxisme er det vel ingen i dag som mener er en god løsning? Ja det er i all grad 60 tallsgenerasjonen som sitter med vinnerloddet og delvis min generasjon. Når det gjelder boligpriser, har vi jo hatt dette problemet før. Riktig nok 80 år siden men de løste dette med å bygge boliger i fleng. Dette virker jo så si helt umulig nå i dag, fordi markedet alene skal løse alt. Anonymkode: 5ea2b...9b0 1
Reign Skrevet 28. februar 2023 #8 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har levd siden 70 tallet og ser helt klart en utvikling med tanke på begreper og generell mentalitet. Selv styreledere hadde en mer mer patriotisk filosofi for 40 år siden, var jo nærmest en plikt å bidra til samfunnet. Er ganske mange med ganske mye penger i dag, disse ser ut til å glemme at norge har vært et land hvor alle kan oppnå dette her. Land som har hatt en mer høyre orientert styre over tid, har befolkningen mye mindre odds for å bli rik uten å vokse opp rik. Det har gradvis glidd over til mer og mer tenke på seg selv. Det virker som om veldig mange gir totalt f og jobber bare for egen lomme. Er årsaken at 30 og 40 talls generasjonen har forsvunnet? Eller er det bare en naturlig utvikling? Jeg mener, Norge har vært på topp i flerfoldige år med en miks økonomi og en delvis felles spleis. Anonymkode: 5ea2b...9b0 Dette skjer i alle samfunn der det blir trangere tider. Da vinner de kreftene som gir skylden for alt på noe eksternt frem. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #9 Skrevet 28. februar 2023 Ænema skrev (8 minutter siden): fordi venstre har blitt extrem venstre og da blir vi liberale mer "høyrevridd" venstres øyne. vi er egentlig liberale. jeg har alltid vært liberal, men venstre mener nå at jeg er høyreekstrem. jeg har ikke byttet rening, men det har deres definisjon av meg. Referer du til økonomi eller alt det andre sosiale våset? For innenfor økonomien har politikken i hele vesten gått langt til høyre de siste 30 årene. Det eneste som i grunn skiller venstre mellom høyre er nå en skattepolitikk, oftest med små marginer. Anonymkode: 5ea2b...9b0 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #10 Skrevet 28. februar 2023 Fordi vi unge har vokst opp med forelde (og besteforeldre) som snakket opp venstresiden, fellesskap, åpne grenser og likhet for alle - men så ser vi med egne øyne at de eldre generasjonene trekker stigen opp etter seg og etterlater oss med mindre enn de selv fikk både av "fellesskap" og økonomiske ressurser. Anonymkode: e226b...fda 8 2 6
Reign Skrevet 28. februar 2023 #11 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi vi unge har vokst opp med forelde (og besteforeldre) som snakket opp venstresiden, fellesskap, åpne grenser og likhet for alle - men så ser vi med egne øyne at de eldre generasjonene trekker stigen opp etter seg og etterlater oss med mindre enn de selv fikk både av "fellesskap" og økonomiske ressurser. Anonymkode: e226b...fda En meget god betraktning. 2
Ænema Skrevet 28. februar 2023 #12 Skrevet 28. februar 2023 (endret) snakker om hva som defineres som høyreekstrem eller høyrevridd. ja det er liten forskjell på de norske partiene. for meg er de fleste partiene i norge så og si samme partiet i praksis. merker ytterst liten forskjell på hvilke som sitter i regjering. er nesten ikke noen vits i å stemme. skulle egentlig heller ønske meg direkte demokrati. att: Anonymkode: 5ea2b...9b0 Endret 28. februar 2023 av Ænema 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #13 Skrevet 28. februar 2023 Men nei, dine premisser er helt feil. Faktisk har samfunnet generelt men også Norge spesielt beveget seg mot venstre politisk sett, ganske dramatisk også, siden 70-tallet. Hvis du sjekker både Høyre og FRP, som er våre to største høyre politiske partier, de er mye mer sentrerte enn til høyre nå. Anonymkode: 4c64d...542 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #14 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sant, det ble mer frislipp på 80 tallet og det var i en periode økonomisk krise på 70 tallet. Men økonomiske kriser har vi jaggu hatt plenty av etterpå også. Samtidig har produktivitetsveksten forsvunnet. Den var på 70 tallet 2,95% i snitt og ligger nå på 0,1%. Dette frislippet har også gjort at industrien er ca helt borte fra vesten generelt. Vi produserer jo nesten ingentingAnonymkode: 5ea2b...9b0 Krisene etterpå har vært kortvarige og moderate sammenlignet med hva mange land gikk igjennom på 70-tallet. Da kunne krisen ha knekt økonomien helt. Norge har brukt oljepenger på å holde folk på trygd og latt offentlig sektor og byråkratiet ese ut, derfor er produktiviteten her lav sammenlignet med land rundt oss i europa. Derfor trenger vi mer liberalisering og må gå enda lengre til høyre. Anonymkode: 209be...77e 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #15 Skrevet 28. februar 2023 Ænema skrev (2 minutter siden): skulle egentlig heller ønske meg direkte demokrati. Hvorfor det? Lavere deltakelse i valg og folkeavastemninger hvor kun noen få gidder å sette seg inn i alle sakene og stemme er ikke noe å ønske seg. Anonymkode: 209be...77e 1
Ænema Skrevet 28. februar 2023 #16 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor det? Lavere deltakelse i valg og folkeavastemninger hvor kun noen få gidder å sette seg inn i alle sakene og stemme er ikke noe å ønske seg. Anonymkode: 209be...77e mulig, men slik det er her nå blir aldri noe av det partienes valgflesk gjennomført. de gjennomfører ting jeg ikke er interessert i som for det meste består å sleike ræva på usa og eu. 1 1
Reign Skrevet 28. februar 2023 #17 Skrevet 28. februar 2023 Ænema skrev (6 minutter siden): snakker om hva som defineres som høyreekstrem eller høyrevridd. ja det er liten forskjell på de norske partiene. for meg er de fleste partiene i norge så og si samme partiet i praksis. merker ytterst liten forskjell på hvilke som sitter i regjering. er nesten ikke noen vits i å stemme. skulle egentlig heller ønske meg direkte demokrati. att: Anonymkode: 5ea2b...9b0 TS sa "mer og mer vridd mot høyre". Ikke høyrevridd eller høyreekstrem.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #18 Skrevet 28. februar 2023 Fordi vi har fått et kaldere samfunn. Det er jo bare å lese hva Høyre mener om mennesker som er alvorlig syke på uføretrygd. Heldigvis finnes det fortsatt mennesker som ikke ønsker forskjells-Norge som vi har fått i dag, de må vi stemme opp og frem. Anonymkode: 71ef8...eb9 2 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #19 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi vi har fått et kaldere samfunn. Det er jo bare å lese hva Høyre mener om mennesker som er alvorlig syke på uføretrygd. Heldigvis finnes det fortsatt mennesker som ikke ønsker forskjells-Norge som vi har fått i dag, de må vi stemme opp og frem. Anonymkode: 71ef8...eb9 Vel, hva har venstresiden gjort for de samme menneskene da? Anonymkode: a9010...fb7 5
Ænema Skrevet 28. februar 2023 #20 Skrevet 28. februar 2023 Reign skrev (2 minutter siden): TS sa "mer og mer vridd mot høyre". Ikke høyrevridd eller høyreekstrem. ja men jeg synes ikke vi som folk har blitt mer høyrevridde. kun definisjonen på hva som menes med høyrevridd. det meste har fulgt utviklingen på økonomien og det som måtte til for å få klare seg i livet. dvs når man måtte være 2 som jobbet og 2 for å kunne kjøpe seg en bolig. ble selvfølgelig folk mer opptatt av å tjene kr. og så har det utviklet seg dit. vi deler jo ut statsborgerskap over en lav sko, ønsker velkommen alt som klarer å komme seg til den norske grensen. kriminelle får nesten ikke straffer.. samtidig så gies det mindre og mindre helsehjelp til folket og mer og mer kr til utlandet. virker som det egentlig er politikerene som kun tenker på å leke med de store gutta i utlandet. EU, FN, WHO, WEF and so on. er ikke befolkningen sin feil dette. vi gjør bare det vi kan for å klare oss i systemet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå