AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Som er halvt indisk, er det da innafor å si at kontakt stoppes til hun går med på å ikke snakke stygt om mor og rase foran barnet? Mannen støtter meg i det. Vi har forsøkt å ta opp problemstillingen ved flere anledninger, men hun oppfører seg bare som en sutrete treåring. Anonymkode: 5efe6...71f 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 Det er helt innafor, ja. Anonymkode: a7271...ec6 27 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 Ja. Hadde sagt at oppførselen hennes ikke er innafor, og du ønsker ikke hennes rasistiske holdninger over på barnet. Derav kuttes kontakten. Anonymkode: 2f49f...681 8 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 Jeg er farmor og jeg støtter dere 100% i at det er helt innafor å si fra! Rasisme er ikke greit og hvis ikke farmor kan skjerpe seg er det overhode ikke behov for kontakt, barn skal vernes mot rasisme i alle former. Min mor er preget av fremmedfrykt, når min sønn ble samboer med ei norskfødd tamiljente fikk hun store utfordringer, vi var tydelige på at denne fremmedfrykten fikk hun legge bort hvis hun ønsket ha oss i livet sitt - det gikk helt fint, hun har noen glipp men med en liten korrigering i form av blikk eller svar som "virkelig, er vi der?" så tar hun seg i det og beklager.. Heldigvis er svigerdatteren min hardhudet og full av kraft og tar seg ikke nær av det når det skjer men skjønner at det er som det er, en person på over 75 som ikke har helt samme forutsetninger som vi andre for å skille mellom hva som er og ikke er rasisme.. Hun sier neger fordi hun alltud har sagt neger uten at det for henne er rasisme osv.. Anonymkode: d72ed...56d 19 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 Det er barnet som er prioriteten og en treåring begynner å skjønne mye av det som sies. Jeg hadde kuttet ut gamlemor. Anonymkode: 08215...437 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 Takk for svar. Jeg synes situasjonen er vond og har strukket meg langt i forhold til hva jeg kan akseptere, men jeg er som dere påpeker bekymret for hvordan slike kommentarer påvirker et barn. Farmor mener på sin side at hun ikke har utdaterte holdninger, at begreper som neger/mulatt bør være innafor , og at det er mannen og jeg som har fokus på farge og ikke hun selv. Anonymkode: 5efe6...71f 1 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 Min mor fikk ikke være med mitt barn i nesten et helt år av samme årsak. Hun kunne fint stå på fotballtrening og snakke om "negerbarna" og hadde generelt mange idiotiske meninger om ALLE polakker, ALLE fra Eritrea, ALLE fra Chile osv. Var mye sutring her også men det ga jeg blanke faen i. Anonymkode: b3643...f4c 6 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #8 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Takk for svar. Jeg synes situasjonen er vond og har strukket meg langt i forhold til hva jeg kan akseptere, men jeg er som dere påpeker bekymret for hvordan slike kommentarer påvirker et barn. Farmor mener på sin side at hun ikke har utdaterte holdninger, at begreper som neger/mulatt bør være innafor , og at det er mannen og jeg som har fokus på farge og ikke hun selv. Anonymkode: 5efe6...71f Akkurat disse ordene er ikke innafor uansett hva hun måtte mene. Det er ikke innafor å være nazist heller, selv om hun evt mener at det burde være det. Hennes mening her er ikke relevant. Anonymkode: db3b0...402 4 1
Tradegy Skrevet 28. februar 2023 #9 Skrevet 28. februar 2023 (endret) Absolutt innafor. Når korrigering ikke nytter, så har hun tatt valget om å distansere seg. Bra dere prøver 👏❤️ Endret 28. februar 2023 av Tradegy 2
Reign Skrevet 28. februar 2023 #10 Skrevet 28. februar 2023 Alle dere som mener det skal være lov å si "neger", "mulatt" osv.: Hvorfor poster dere under anonym? Tør dere ikke stå for meningene deres? 5 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #11 Skrevet 28. februar 2023 Om ordene er rasistiske eller ikke kommer helt an på konteksten de blir brukt. Sier hun "jævla neger" så skjønner jeg at du reagerer. Men dersom hun sier "negerkonge" fordi hun leser fra Astrid Lindgrens bok så er ikke det rasistisk. Det handler altså om kontekst. Anonymkode: bb0dd...02f 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #12 Skrevet 28. februar 2023 Ja det er helt innafor! Og nødvendig i mine øyne. Har selv brutt kontakt med et familiemedlem som stadig slenger rasistiske kommentarer rundt seg og ikke gidder å ta det til seg de x antall gangene hen har blitt rettet på. Når barnet i tillegg er farget er det giftig å vokse opp med et sånt familiemedlem. Nedbrytende ikke minst, men lærer også barnet at dette er normalen de må tolerere, og rasisme skal aldri tolereres! Anonymkode: 42a0b...cd5 5
Turtellure12 Skrevet 28. februar 2023 #13 Skrevet 28. februar 2023 Dere som foreldre bestemmer hvem som får være i nærheten av barnet deres. Hvis dere velger å ekskludere personer med kvalme overbevisninger, er det helt opp til dere. Støtter den. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #14 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Farmor mener på sin side at hun ikke har utdaterte holdninger, at begreper som neger/mulatt bør være innafor , og at det er mannen og jeg som har fokus på farge og ikke hun selv. Anonymkode: 5efe6...71f Det å si at man "ikke ser farge" er rasistisk i seg selv. Dette har svarte tatt opp mange ganger. Når man "ikke ser farge" ignorerer man også den strukturelle rasismen fargede blir utsatt for hver dag hele livet. Høres ut som bestemor ikke akuratt er "best" for samfunnet eller barnet. God grunn til å fase ut kontakt og fortelle henne akuratt hvorfor. Anonymkode: 42a0b...cd5 1 1
Forundret.. Skrevet 28. februar 2023 #15 Skrevet 28. februar 2023 Jeg er født på åttitallet og vi vokste opp med ordet neger som var ok å bruke. Nigger var/er stygt å si. Så for meg så er det ikke noe annet enn et beskrivende ord som gjør det mye enklere å forstå hvem en prater om. 7
Topsi Skrevet 28. februar 2023 #16 Skrevet 28. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det å si at man "ikke ser farge" er rasistisk i seg selv. Dette har svarte tatt opp mange ganger. Når man "ikke ser farge" ignorerer man også den strukturelle rasismen fargede blir utsatt for hver dag hele livet. Høres ut som bestemor ikke akuratt er "best" for samfunnet eller barnet. God grunn til å fase ut kontakt og fortelle henne akuratt hvorfor. Anonymkode: 42a0b...cd5 Dette er jeg totalt uenig i. Hudfarge har ingenting å si for meg. Svart eller hvit, er du et godt menneske og ikke en drittsekk er du god nok for meg. Hvordan i alle dager er det rasistisk? Endret 28. februar 2023 av Topsi 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #17 Skrevet 28. februar 2023 Forundret.. skrev (1 minutt siden): Jeg er født på åttitallet og vi vokste opp med ordet neger som var ok å bruke. Nigger var/er stygt å si. Så for meg så er det ikke noe annet enn et beskrivende ord som gjør det mye enklere å forstå hvem en prater om. Verden endrer seg på 43 år, men du gjør kanskje ikke det du da eller? Anonymkode: 42a0b...cd5 4
Reign Skrevet 28. februar 2023 #18 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det å si at man "ikke ser farge" er rasistisk i seg selv. Dette har svarte tatt opp mange ganger. Når man "ikke ser farge" ignorerer man også den strukturelle rasismen fargede blir utsatt for hver dag hele livet. Høres ut som bestemor ikke akuratt er "best" for samfunnet eller barnet. God grunn til å fase ut kontakt og fortelle henne akuratt hvorfor. Anonymkode: 42a0b...cd5 Her mener jeg blander du kortene. Å si at man "ikke ser farge" handler om at man ikke dømmer eller forskjellsbehandler folk ut i fra hudfargen deres. Det betyr ikke at man er blind for den strukturelle rasismen i samfunnet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #19 Skrevet 28. februar 2023 Jeg ville ikke latt mine barn være sammen med besteforeldre hvis de sa neger. Enkelt og greit. Anonymkode: 30574...914 1
Blåpille Skrevet 28. februar 2023 #20 Skrevet 28. februar 2023 (endret) Sier hun rasistiske kommentarer som handler om barnet eller den utenlandske forelderen? Hvis hun er kjærlig mot dem hadde jeg brukt henne som et eksempel på hvordan noen har fordomsfulle meninger, og kan si mye dumt. Alle har vel et litt merkelig familiemedlem hvor man må svelge en del kameler. For min del hadde det ikke vært en grunn til å kutte kontakten. Er trygg nok på meg selv, mine barn og samfunnsutviklingen til at jeg ikke tror den rasistiske gamlingen (som tydeligvis ikke mener noe vondt med dette, når hun mener det er dere som har fokus på farge?) kommer til å gi lignende holdninger til min unge. Tillegg: helt sykt hvor lav terskel folk har for å kutte ut BESTEMORA, basert på noen av kommentarene her Endret 28. februar 2023 av Blåpille Skrivefeil 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå