Gå til innhold

Hvorfor er det et problem for DEG som normalvektig at noen er feit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det et problem at en annen er feit om du selv ikke er det? Det er uansett ikke din kropp.

Anonymkode: 66bdc...252

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste problemet jeg har er alle de fete kollegaene som kun snakker om den nye dietten sin, kommenterer og kritiserer min mat, og i det hele tatt forsurer lunsjpausen vår. 

Anonymkode: 43300...002

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Uten å lese posten: Dere får sponsede slankeoperasjoner på samfunnets bekostning selv om det 98% av gangene er  fettetselvpåført. (Slutt å lyv for deg selv.) Derfor provoserer tjukkaser og kroppspositivister meg noe så hinsides.

Anonymkode: 11753...00b

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Å sitte ved siden av tykke mennesker på kollektivtransport gjør at en selv får mindre plass selv og må skvise seg sammen.

Når det å være overvektig er noe normalt endres størrelsene på klær "vanity sizing" som gjør at en str S er nå omtrent en medium og mennesker som bruker XS, vel den størrelsen eksisterer knapt i virkeligheten

Det er alltid "i hensyn til overvektige" at det blir snakket om at det skal bli forbudt med store sjokoladeplater, høyere pris på påskesnop etc

Ambulansearbeidere og andre må ta tyngre løft 

Så det er kanskje ikke min enkelt kropp men at størrelsen på mennesker har gått oppover påvirker andre mennesker som ikke har en overvekig kropp.

Anonymkode: 2416f...09d

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Uten å lese posten: Dere får sponsede slankeoperasjoner på samfunnets bekostning selv om det 98% av gangene er  fettetselvpåført. (Slutt å lyv for deg selv.) Derfor provoserer tjukkaser og kroppspositivister meg noe så hinsides.

Anonymkode: 11753...00b

De fleste tjukkaser tar ikke slankeoperasjon. Men du får sikkert goder som er sponset av samfunnet du og.

• Liker 20
  • Nyttig 6
Skrevet

Det har aldri vært et problem for meg, men de burde kanskje tenke på de som ikke har nok mat? Det er/vil bli matmangel fremover i verden, så ingen bør spise mer enn de trenger.

Anonymkode: b3a50...c80

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har aldri vært et problem for meg, men de burde kanskje tenke på de som ikke har nok mat? Det er/vil bli matmangel fremover i verden, så ingen bør spise mer enn de trenger.

Anonymkode: b3a50...c80

Det burde alle tenke på. Det er sinnsykt hvor mye mat som går rett fra butikken til kontainere.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror ikke at det er noe problem på individnivå. Dem som tror at det berører dem på noen måte, at andre er overvektige, har misforstått. Det eneste argumentet jeg kan se, er at det koster noe samfunnsøkonomisk sett, at noen av skattepengene våre går til overvektige, men sånn er det med alt. Derfor mener nok enkelte kyniske mennesker at folk som har "selvpåførte" lidelser/problemer (f.eks overvektige, narkomane, røykere, fattige...) ikke fortjener noen bruk av fellesskapets midler. De er rett og slett kyniske og har mangel på empati. Mange har også fordommer og mangler kunnskap til å evne å ha forståelse/omtanke. 

Anonymkode: 8f9b1...db4

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Folk generelt "plager" meg - uavhengig av om de er tjukke eller tynne, det er hvem de er som er problemet, bedrevitere, forståsegpåere, manipulerende, narsisistiske, stiller seg i en offerrolle osv osv 
den vanlige høflige folkelige ola nordmann er på vei å bli overkjørt og utslettet av slike idioter - DET provoserer meg langt mer enn feite folk... 

Anonymkode: 70fa5...f75

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg kan kjenne ar jeg blir litt provosert av overvektige som mener at andre voksne er slanke kun pga flaks og gode gener. NEI jeg kan ikke spise hva jeg vil, jeg er veldig nøye på kosthold, kalorier og trening. Hvis ikke hadde jeg også vært overvektig, og det ønsker jeg ikke.

Jeg syns også det er irriterende at det ropes ut spiseforstyrrelse med en gang noen her inne forteller om vansker med slankingen. Det er en alvorlig psykisk lidelse, og et hån mot de som faktisk har det. Dere utvanner begrepet. På samme måte som både ordet «angst» og «traume» mister sin alvorlig betydning når det brukes om nervøsitet og ubehagelige opplevelser i dagligtalen.

• Liker 9
  • Nyttig 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg kan kjenne ar jeg blir litt provosert av overvektige som mener at andre voksne er slanke kun pga flaks og gode gener. NEI jeg kan ikke spise hva jeg vil, jeg er veldig nøye på kosthold, kalorier og trening. Hvis ikke hadde jeg også vært overvektig, og det ønsker jeg ikke.

Jeg syns også det er irriterende at det ropes ut spiseforstyrrelse med en gang noen her inne forteller om vansker med slankingen. Det er en alvorlig psykisk lidelse, og et hån mot de som faktisk har det. Dere utvanner begrepet. På samme måte som både ordet «angst» og «traume» mister sin alvorlig betydning når det brukes om nervøsitet og ubehagelige opplevelser i dagligtalen.

Nei, det er ikke noe "dere". Det gjelder de som faktisk sier det, som ikke er alle.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Samfunnsøkonomi. Over 200 milliarder for overvekt og fedme kombinert. Selvsagt påvirker det alle. Tallene kunne og burde vært lavere. BMI i område 25-30 koster faktisk mer enn BMI 30+ grunnet antallet mennesker som er overvektige.

"Samfunnskostnadene knyttet til overvekt, det vil si KMI fra 25 og oppover, er naturlig nok mye høyere enn for fedme (KMI fra 30 og oppover), da dette berører en mye større del av befolkningen. Sykdomsbyrden alene representerer en samfunnskostnad på over 100 milliarder kroner, og plasserer dermed dette helseproblemet på listen over de mest alvorlige i samfunnet. Sykdomsbyrden er høyere enn for alkohol og rusmidler til sammen (og forårsaker dobbelt så mange dødsfall)"

Om vi ser på mer personlig økonomi, f.eks fra private selskaper, så påvirker det også negativt. Priser på alle former transport går opp. Fly f.eks blir dyrere med flere tyngre mennesker. Men det blir også dyrere når vi generelt må lage alle seter og hele flyet større og tyngre. Dette er noe som går igjen på biler også. Når bilene blir større, må i tillegg veiene bli større med tilhørende kostnad for meg. Alternativt lavere sikkerhet i form av at veier blir veldig smale sammenlignet med kjøretøyene. Fornøyelsesparker og veldig mye annet i samfunnet koster mer pga. at det skal tilpasses stadig større og tyngre mennesker samt blir mer utslitt pga. større belastning.

Miljø. Større mennesker spiser flere kalorier. Med tanke på klimakrise. Ikke bra.

Dating. Jeg er blant de som ikke er særlig tiltrukket overvektige. Dess flere som blir overvektige, dess mindre folk blir aktuelle som partnere. Dette påvirker meg personlig.

Samfunnstrend. Når flere blir overvektige ser vi mer til "body positivity" og alt mulig som skal fremme at å være overvektig er "normalt". Dette er ikke bra siden det bidrar til alle de andre problemene. 

Kunne sikkert laget en god del lengre liste. En del punkter jeg synes er relevant er også blitt påpekt tidligere i tråden.

Anonymkode: 1be1d...b37

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samfunnsøkonomi. Over 200 milliarder for overvekt og fedme kombinert. Selvsagt påvirker det alle. Tallene kunne og burde vært lavere. BMI i område 25-30 koster faktisk mer enn BMI 30+ grunnet antallet mennesker som er overvektige.

Om vi ser på mer personlig økonomi, f.eks fra private selskaper, så påvirker det også negativt. Priser på alle former transport går opp. Fly f.eks blir dyrere med flere tyngre mennesker. Men det blir også dyrere når vi generelt må lage alle seter og hele flyet større og tyngre. Dette er noe som går igjen på biler også. Når bilene blir større, må i tillegg veiene bli større med tilhørende kostnad for meg. Alternativt lavere sikkerhet i form av at veier blir veldig smale sammenlignet med kjøretøyene. Fornøyelsesparker og veldig mye annet i samfunnet koster mer pga. at det skal tilpasses stadig større og tyngre mennesker samt blir mer utslitt pga. større belastning.

Miljø. Større mennesker spiser flere kalorier. Med tanke på klimakrise. Ikke bra.

Dating. Jeg er blant de som ikke er særlig tiltrukket overvektige. Dess flere som blir overvektige, dess mindre folk blir aktuelle som partnere. Dette påvirker meg personlig.

Samfunnstrend. Når flere blir overvektige ser vi mer til "body positivity" og alt mulig som skal fremme at å være overvektig er "normalt". Dette er ikke bra siden det bidrar til alle de andre problemene. 

Kunne sikkert laget en god del lengre liste. En del punkter jeg synes er relevant er også blitt påpekt tidligere i tråden.

Det første avsnittet ditt handler jo om sykelig fedme. De fleste overvektige lider ikke av det.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det første avsnittet ditt handler jo om sykelig fedme. De fleste overvektige lider ikke av det.

Nei. Les en gang til.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

For meg er det et problem fordi det statistisk sett koster samfunnet penger. Akkurat det samme med folk som ikke tåler alkohol og slår seg i fylla, røyker eller gjør andre aktiviteter som statistisk sett er forbundet med økt sykelighet. Jeg bryr meg fordi det er utrolig mange mennesker som aldri får hjelp med problemer de ikke kan noe for mens så fort man får et hjerteinfarkt velger staten å hjelpe. Ganske sprøtt system.

Jeg vet selvfølgelig at det er mye uflaks unne i bildet og kan forstå at noen blir overvektige. Men jeg har noen ganger lyst til å spørre en om hen er fornøyd med å koste staten x penger og dermed frarøver en ung jente med spiseforstyrrelser behandling eller en deprimert ung mann hjelp hos dps.

Jeg hater alle former for egoisme og tydelig overvekt er et synlig tegn på egoisme. Like provoserende som å tenne på tusenlapper foran en tigger.

Det skal sies at jeg ikke har noe imot at folk har noen kilo ekstra så lenge de er sunne.

Endret av Majer
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Man kan engasjere seg i samfunnsproblemer selv om man ikke sliter med det samme selv. 

Anonymkode: c929e...e5e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvilken kilde har du hentet sitatet fra? Man bør alltid oppgi kilder.
Det hadde vært interessant å lese hvorfor BMI på 25-30 koster så mye mer penger bare fordi flere er i denne gruppa enn i gruppa over 30 BMI. Livsstilssykdommene øker på med økende vekt, så at det er så innmari mye sykdom knyttet til å havne over 25 i BMI høres ikke helt korrekt ut. Dessuten er det ofte usikkerhet knyttet til om sykdommene er grunnet vekta eller av andre årsaker.

Anonymkode: e0de5...8b5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

90% av de som trenger hjelp av det fysiske helsevesenet (ikke psykiatrien) for ting som ikke er smittsomme eller skader, er livsstilsrelatert. 

Anonymkode: 65e72...ad0

• Liker 5
Skrevet
Majer skrev (9 minutter siden):

For meg er det et problem fordi det statistisk sett koster samfunnet penger. Akkurat det samme med folk som ikke tåler alkohol og slår seg i fylla, røyker eller gjør andre aktiviteter som statistisk sett er forbundet med økt sykelighet. Jeg bryr meg fordi det er utrolig mange mennesker som aldri får hjelp med problemer de ikke kan noe for mens så fort man får et hjerteinfarkt velger staten å hjelpe. Ganske sprøtt system.

Men da står man jo igjen med veldig få mennesker som burde få gratis helsehjelp. Hvilke sykdommer/skader er det som ikke på noen måte er selvpåført? Alle sykdommer kan ha utspring i valg man har tatt, og alle skader kan ha utspring i ting man har gjort av egen fri vilje eller fordi man har vært litt uforsiktig.
Jeg synes dette argumentet er veldig tynt, all den tid folk flest egentlig er svært lite opptatt av andres helse og bruk av helsevesenet så lenge de ikke er overvektige/feite.

Anonymkode: e0de5...8b5

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei, det er ikke noe "dere". Det gjelder de som faktisk sier det, som ikke er alle.

Det gjelder kanskje 90% av de overvektige som skriver her inne hvertfall.. Og som jeg sa, jeg blir provosert når jeg hører det (og det er jo da i møte med de som faktisk sier det.) I virkeligheten legger jeg sjeldent merke til folks kropper egentlig, bryr meg absolutt ikke om at andre er store eller små. Det er holdningene til mange overvektige som irriterer. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...