Gå til innhold

Strategier på å håndtere strek angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt sykemeldt pga utbrenthet. Har alltid vært litt engstelig (hatt en del panikkanfall i perioder), men aldri tatt dette opp med legen. Har levd helt greit.

Men nå, etter jeg ble sykemeldt, har angsten blitt helt overveldende. Og jeg gruer meg enormt for alt jeg står ovenfor. Har høy puls, svetter og skjelver før legetimene. På fredag var jeg på en samtale på sykehuset (noe tverrfaglig greier), og da jeg satt på venterommet ble angsten så sterk at jeg knapt fikk puste, klarte bare å puste helt overfladisk, og ble jo naturlig nok svær svimmel. Skjønner ikke hvorfor jeg reagerer så sterkt.

Noen som har noen strategier for å holde angsten litt i sjakk? (Jeg tenkte jeg skulle fokusere på rolig pust, men da mistet jeg den, så det var åpenbart en dårlig strategi🙈)

Takknemlig for innspill.

Anonymkode: 7c4cf...342

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*STERK angst skulle det stå…

Anonymkode: 7c4cf...342

Skrevet

Jeg kunne ikke greid meg uten legehjelp. Samtaler og medisiner. 

Anonymkode: f618b...9d9

Skrevet

Jeg kunne ikke klart meg uten kosttilskudd (magnesium, b´er, d vitamin), og regelmessig meditasjon (daglig - er både angstdempende og forebyggende)- 

Anonymkode: 9ee80...d18

Skrevet

Jeg hadde det sånn her for ett år siden.. siden da har det blitt betraktelig bedre!  Øvelsen jeg gjorde var veldig enkel. Du MÅ slutte å prøve å "fjerne" angst, det er dette som opprettholder det.

1. Skriv ned symptomene du har i kroppen så detaljert som mulig( er også mulig å fokusere på det). Så tar du å prøver å gjøre det verre.eks: Har du hjertebank forsøk å få hjertet til å banke enda fortere!
2. Hva føler du? Er du sint, overveldet, trist, bekymret , redd, skamfull..?

Dette hjalp meg UTROLIG mye( men tar tid) da jeg hadde panikkanfall daglig. Det gjør deg i stand til å tørre å kjenne etter.. Det er når man stritter i mot det blir verre..

ANGST ER IKKE FARLIG!

Anonymkode: be19e...8c8

Skrevet

Anbefaler også å lese deg opp på temaet. jeg leste "den lille boken som kurerer sterk angst". Jeg kunne mye allerede om temaet før jeg fikk det, men det er noe annet å forstå mekanismene så godt at du ikke lengre blir redd.

Anonymkode: be19e...8c8

Skrevet

Jeg er kjempe redd nå, virkelig, men det går helt fint, det er ikke farlig.  Jeg trenger å stoppe opp nå og puste rolig inn og ut, så går det over. 

Jeg klatret en del før, fikk sterk frykt plutselig da karbinen hengte seg opp med tauet og greier. Jeg trodde jeg skulle falle ned og at det var livsfarlig, var 10 meter over bakken. Jeg måtte da stoppe å klatre stramme inn tauet og stoppe opp og puste. Det gikk over fort og jeg klarte å tenke logisk igjen. For hver gang trente jeg på å bli mindre redd for høyder og klatret enda høyrer og tok enda flere sjangser. Jeg ble også veldig sterk.

Anonymkode: 4b4c9...bba

Skrevet

Når jeg kjenner angsten begynner vokse i meg, når jeg feks sitter i tannlegestolen, begynner jeg telle ting som feks hull i takplater, vifter ol 🙈 Hjelper ofte.

Anonymkode: 444ef...3a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...