Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2005 #1 Skrevet 26. desember 2005 Neste uke skal jeg ha med 30 hardkokte egg (!) i anledning et selskap.. De skal være ferdig skrelt. Hvordan gjør jeg dette på enklest måte...? Koker jeg opp vannet før jeg legger dem i eller tar jeg tiden fra eggene begynner å koke? Bør jeg ta noen egg om gangen? Er 10 min. passe? Kan noen hjelpe en håpløs husmor?
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2005 #2 Skrevet 26. desember 2005 Slik jeg koker egg: 1. Stikker hull i eggene med en eggestikker (eller bruk en knappenål/synål) 2. Varmer vannet i vannkokeren først, det tar kortere tid og er mer miljøvennlig (bruker mindre strøm) 3. tar det kokende vannet over i kjelen. Når det koker også i kjelen tar jeg eggene i kjelen. Bruker en spiseskje så eggende ikke knuser mot bunnen i kjelen 4. Pleier å la de koke i 10 min hvis ikke eggene er veldig små. Kjøper vanligvis mellomstore økologiske egg. Du må altså se an størrelsen på eggene. Tipper du skal ha dem hardkokte. var dettte litt oppklarende? Pass på å ikke fyll kjelen med for mange egg av gangen, de må ha plass til å snu seg underveis også. Lykke til
Snuppelure Skrevet 27. desember 2005 #3 Skrevet 27. desember 2005 Tror jeg ville delt det i flere omganger. Husk at når du putter 30 egg i kjelen med kokende vann synker tempraturen i vannet mer enn om du skulle kokt et eller to egg.. Når du skal skrelle de er det viktig at du avslutter kokingen med å la eggene rende under kaldt vann så skallet løsner lett, men det viste du sikkert :-)
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2005 #4 Skrevet 27. desember 2005 Tusen takk for svar begge to. Selskapet ble fremskyndet og jeg har kokt eggene etter tips fra dere. Kokte dem i tre omganger. De ble perfekte!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå