Gå til innhold

Kontantstøtte bare om man ikke søker barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på hvem som kan motta. Er det bare de som søker barnehageplass og får avslag som får kontantstøtte? Eller er det valgfritt selv om man har fått bhg plass? 

Jeg har søkt om full plass i barnehage fra høsten, men enda litt usikker på situasjonen og ønsker helst å ikke bruke barnehage og heller motta kontantstøtten. Kan jeg da takke nei til bhg plassen hvis vi får den og heller motta støtte? 

Anonymkode: 34a6d...1c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du får kontatnstøtte fra ungen er ca 1 år. Du kan velge å ha kontantstøtte eller barnehage. Velger du kontatstøtte, så har du rett på det i rundt 11 måneder. Du får 7500 kroner i måneden per barn. Hvis barnehagen du søker på tilbyr deltidsplass, så tror jeg du får kontatnstøtte for de dagene ungen ikke er i barnehagen, men er usikker på den.

Anonymkode: e051f...753

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner meg ikke på hvem som kan motta. Er det bare de som søker barnehageplass og får avslag som får kontantstøtte? Eller er det valgfritt selv om man har fått bhg plass? 

Jeg har søkt om full plass i barnehage fra høsten, men enda litt usikker på situasjonen og ønsker helst å ikke bruke barnehage og heller motta kontantstøtten. Kan jeg da takke nei til bhg plassen hvis vi får den og heller motta støtte? 

Dere kan takke nei til bhg og motta kontantstøtte i stedet men da er ikke barnet garantert plass igjen før neste inntak. 

Anonymkode: 5b1db...190

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere kan takke nei til bhg og motta kontantstøtte i stedet men da er ikke barnet garantert plass igjen før neste inntak. 

Anonymkode: 5b1db...190

Hvis jeg søker fulltid nå, kan jeg da si at jeg vil ha deltid når den tiden kommer? Og motta halv kontantstøtte? Eller er det sånn at barnehagen sier at enten så tar du fulltidsplassen du fikk eller så får du bare la være? 

Skrevet

Det har ingenting å si om du har søkt barnehageplass eller ikke, dette er ikke noe de ser på. Det eneste som betyr noe i forhold til kontantstøtte er om barnet har en barnehageplass.

Anonymkode: 1e293...efe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis jeg søker fulltid nå, kan jeg da si at jeg vil ha deltid når den tiden kommer? Og motta halv kontantstøtte? Eller er det sånn at barnehagen sier at enten så tar du fulltidsplassen du fikk eller så får du bare la være? 

Tror det vil bli problematisk for barnehagen hvis du får innvilget fulltidsplass og så takker nei til den. Barnehagene må fylle opp de plassene de har til fulltid for å dekke sine utgifter. Du bør da kun søke fulltid og ta den eller søke deltid og ta den. Snakk med barnehagen der du tilhører og spør om det er mulig med deltid før du bestemmer deg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis barnehagen tilbyr deltidsplass, ja. Hvis du derimot får fulltidsplass men bare bruker halvparten, får du ikke kontantstøtte. 

Reglene rundt kontantstøtte er ganske enkel, bare les på NAV, der er det oppdatert. Ikke hør på hva folk har hørt eller lest. Kort fortalt: alle barn mellom 13 og 23 mnd uten barnehageplass, uansett årsak, har rett på kontantstøtte til mnd før de starter i bhg. 

Anonymkode: a2a3c...e72

Skrevet
Belima skrev (4 minutter siden):

Tror det vil bli problematisk for barnehagen hvis du får innvilget fulltidsplass og så takker nei til den. Barnehagene må fylle opp de plassene de har til fulltid for å dekke sine utgifter. Du bør da kun søke fulltid og ta den eller søke deltid og ta den. Snakk med barnehagen der du tilhører og spør om det er mulig med deltid før du bestemmer deg. 

Det er jo ikke uvanlig at folk takker nei til en barnehageplass. Man må søke innen fristen (1.mars, tror jeg det er) for å sikre seg plass fra august. Så mange søker selv om de er usikker på om de ønsker å benytte plassen. 

Skrevet
Thyra skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke uvanlig at folk takker nei til en barnehageplass. Man må søke innen fristen (1.mars, tror jeg det er) for å sikre seg plass fra august. Så mange søker selv om de er usikker på om de ønsker å benytte plassen. 

Vet det, men det er først og fremst 100% plass barnehagene "vil" ha pga økonomien. Ja, folk takker nei og andre står på ventelister. Her jeg bor, så er det ikke lett å få deltidsplass. En deltidsplass må passe med en annens arbeidstid for å få 100% dekning av plassen. Vet av noen som arbeider i barnehage at noen betaler for full plass, men bruker den ikke fullt. Da får de ikke kontantstøtte. 

Skrevet
Belima skrev (4 minutter siden):

Vet det, men det er først og fremst 100% plass barnehagene "vil" ha pga økonomien. Ja, folk takker nei og andre står på ventelister. Her jeg bor, så er det ikke lett å få deltidsplass. En deltidsplass må passe med en annens arbeidstid for å få 100% dekning av plassen. Vet av noen som arbeider i barnehage at noen betaler for full plass, men bruker den ikke fullt. Da får de ikke kontantstøtte. 

Vet det ikke er mye deltidsplass er. Jeg snakket om at man søker plass, og så takker nei. Ikke om å søke heltidsplass og så takke nei til halve plassen. Det tror jeg ikke går an.

Skrevet
Thyra skrev (3 minutter siden):

Vet det ikke er mye deltidsplass er. Jeg snakket om at man søker plass, og så takker nei. Ikke om å søke heltidsplass og så takke nei til halve plassen. Det tror jeg ikke går an.

Innlegg 4 i denne saken var det jeg svarte på. Der er det spm om å bare ta 50% av en 100% plass. Det tror jeg som deg, blir svært problematisk.

Skrevet
Belima skrev (8 minutter siden):

Innlegg 4 i denne saken var det jeg svarte på. Der er det spm om å bare ta 50% av en 100% plass. Det tror jeg som deg, blir svært problematisk.

Ok, da er vi enige. Jeg trodde du mente man ikke burde takke nei til en plass av hensyn til barnehagen.

Skrevet

Tror du kan gå inn der du søker og trykke at du ikke vil ha plass. Om du har søkt full plass men vil ha halv burde du ringe barnehagen og høre..for da kan de lage plass til et annet barn som vil ha halv plass. Bedre p gjøre dette nå før fristen går ut...en å bestemme deg i august...mange som kanskje trenger den halve plassen 

Skrevet

Ja, vi har ikke bhg og fikk kontantstøtte til barnet var 2år.

Anonymkode: e6e55...bf5

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg var i samme situasjon, men husker det var noe med at halv bhg-plass ikke automatisk gir rett til halv kontantstøtte. Det kommer an på åpningstidene til den aktuelle bhg også. Jeg kunne i alle fall ikke ha halv plass og få halv kontantstøtte.

Anonymkode: 49db4...be7

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det noen år siden jeg var i samme situasjon, men husker det var noe med at halv bhg-plass ikke automatisk gir rett til halv kontantstøtte. Det kommer an på åpningstidene til den aktuelle bhg også. Jeg kunne i alle fall ikke ha halv plass og få halv kontantstøtte.

Anonymkode: 49db4...be7

Det stemmer 

Anonymkode: 86e6a...c78

Skrevet

Vi fikk beskjed om at det ikke er så mange barnehager med deltidsplass lengre. Barnehagene får mer penger hvis alle barna har fulltidsplass. Man trenger jo ikke ha barnet der fulltid, men må betale for fulltid. 

Anonymkode: e051f...753

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...