Gå til innhold

Er dette normal oppførsel av et barn på snart 5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som stort sett er grei å ha med og gjøre, men som noen ganger tester grenser om ting ikke går som han ønsker.

Et eksempel er om jeg henter i barnehagen og barnet ikke vil bli med hjem. Da kan han tømme ut masse leker på gulvet eller rive ned leker som ligger på et bord. Dette har skjedd 3-4 ganger de siste ukene.

Samme når vi kommer hjem og han skal kle av seg, eller vi skal kle på oss og gå ut; da kan han kaste votter osv i gulvet. 

Kommer ikke på flere eksempler i farta, men er dette normal oppførsel av et såpass «stort» barn, eller er dette utenfor normalen?

Tenker selvfølgelig å blant annet ha dialog med barnehagen om dette, men ville bare høre her før jeg kommer så langt. 

Anonymkode: 2f0be...4a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er ganske normalt.

Anonymkode: 8f3fa...c8c

• Liker 2
Skrevet

Er det nylig han holder på slik? Hva gjør du når det skjer? 
at barn tester grenser er ikke uvanlig. Og et barn på 5 er ikke «såpass stort». En gutt på fem har 20 år igjen før frontallappen er ferdig utviklet, så jeg ville venta litt med å klage på manglende impulskontroll.

Anonymkode: 749a3...ef8

• Liker 8
Skrevet

Normalt. Om du henter til ca samme tid hver dag kan du jo be barnehagen begynne å forberede barnet 10-15 minutter før?

Anonymkode: 802b4...c77

• Liker 4
Skrevet

Vil ikke si det er vanlig/normal oppførsel av en nesten 5-åring.  

Anonymkode: 82112...d0d

Skrevet

Høres ganske normalt ut. 

Anonymkode: 73439...e05

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du møtt en nesten 5-åring før? De er virkelig ikke store, ser mange av barna i barnehagen klikker når de blir hentet. Etter en hel dag med stimuli kommer knekken ofte når de tryggeste personene de kjenner kommer inn døra, da er det mange som faller litt sammen og utagerer.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er normalt. Han tester grenser, samtidig som han forsøker å finne sin egen selvstendighet. Stå i det, vær konsekvent det går over. 

Anonymkode: 805ab...cfa

Skrevet

Helt normalt, barnet er fremdeles lite og de har ikke kontroll på følelsene sine og de innehar ikke noen særlig impulskontroll ennå heller. 

Anonymkode: f8cef...c82

Skrevet

Har du møtt en nesten 5-åring før? De er virkelig ikke store, ser mange av barna i barnehagen klikker når de blir hentet. Etter en hel dag med stimuli kommer knekken ofte når de tryggeste personene de kjenner kommer inn døra, da er det mange som faller litt sammen og utagerer.

Ja det har jeg. Ser at de kan overse foreldrene, protestere på å bli hentet på ulike måter, men å tømme ut lekekasser og hive utover tingene som ligger på bordet - det har jeg likevel ikke sett. 

• Liker 2
Skrevet

Ikke normalt for et barn som har kjærlige og grensesettende foreldre.

Anonymkode: 95b3c...bf9

Skrevet

Jeg tror det er ganske normalt. Jeg har en som blir 5 til høsten som i dag "aldri ville se meg igjen i hele verdensrommet" fordi hun ikke fikk gul istedenfor rosa kopp til melken sin til frokosten. Så her er det altså mer verbalt, men frustrasjonen kommer ut som en bombe fordi det er vanskelig for de å håndtere følelsene sine, akkurat som det er for oss voksne av og til også ❤️

Anonymkode: 765b9...b34

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror det er ganske normalt. Jeg har en som blir 5 til høsten som i dag "aldri ville se meg igjen i hele verdensrommet" fordi hun ikke fikk gul istedenfor rosa kopp til melken sin til frokosten. Så her er det altså mer verbalt, men frustrasjonen kommer ut som en bombe fordi det er vanskelig for de å håndtere følelsene sine, akkurat som det er for oss voksne av og til også ❤️

Fordi hun fikk gul **

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det nylig han holder på slik? Hva gjør du når det skjer? 
at barn tester grenser er ikke uvanlig. Og et barn på 5 er ikke «såpass stort». En gutt på fem har 20 år igjen før frontallappen er ferdig utviklet, så jeg ville venta litt med å klage på manglende impulskontroll.

Anonymkode: 749a3...ef8

Nei, alltid vært litt fæl på å kaste ting i gulvet blant annet. Særlig da han var mindre.

Jeg prøver å forholde meg rolig og si at slikt gjør man ikke. De i barnehagen blir ikke blide når du roter før du drar osv. Noen ganger tar de som jobber i barnehagen over situasjonen og snakker til han. 

Vet jo at han fremdeles er liten, derfor jeg skriver «stort» i anførselstegn.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Normalt. Om du henter til ca samme tid hver dag kan du jo be barnehagen begynne å forberede barnet 10-15 minutter før?

Det har vi prøvd på, funker ikke.

Ts

Skrevet

Godt å høre de fleste av dere sier det er normalt. Håper dere har rett :) ikke fått noe tilbakemeldinger på at noe er unormalt fra barnehagen hvertfall. 

Ts

Skrevet

Det er dessverre normalt. Har et barn som tester grenser på lignende måte. Barn er forskjellige. For noen er dette normalt, for andre ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jo det er helt normalt 

Anonymkode: b1a4c...96f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke normalt for et barn som har kjærlige og grensesettende foreldre.

Anonymkode: 95b3c...bf9

Jo det er helt normalt ! 

Anonymkode: b1a4c...96f

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Normalt. 

Får barnet noe forvarsel når du henter? Kan være greit å få litt tid på å lande og avslutte lek før en går. 

Hjemme kjenner nok barnet at det er sliten og utagerer. 

Bare hold deg rolig og ikke anerkjenne atferden. Uten reaksjon så eskalerer det ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...