AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #1 Skrevet 27. februar 2023 Jeg kan føde når som helst nå, har flat livmorhals å åpning.. er i uke 35+1. jeg har kjempe fødselsangst. Hvordan var fødselen deres? Var det overkommelig? Mistet dere kontroll pga smerter? Er det pause mellom hver ri? Jeg gruer meg så ekstremt at jeg gråter å klarer ikke å sove eller spise. Jeg vil ha epidural, men legen sa at siden jeg har flat livmorhals så er fødselen i gang med en gang jeg får rier. Jeg er skikkelig redd. Har dere noe tips? Var det helt jævlig å føde?? jeg er førstegangs og 23 år.. Anonymkode: 63bb1...d3d 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #2 Skrevet 27. februar 2023 Hei, du kan slappe av, dette kommer til å gå så bra! Det er absolutt overkommelig og du vil ha et helt team rundt deg som hjelper deg og du er ung og sterk. Kroppen din er laget for å tåle dette og frigir også selv bedøvende stoffer som hjelper deg. Og fødselsleger vil vurdere forskjellig, kanskje gir de deg epidural eller lystgass eller andre hjelpemidler. Uansett, stol på at det går bra og teamet rundt deg, de tar imot babyer hele tiden. Og pust dypt og slapp av, dette ordner seg. Anonymkode: f6043...8cc 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #3 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei, du kan slappe av, dette kommer til å gå så bra! Det er absolutt overkommelig og du vil ha et helt team rundt deg som hjelper deg og du er ung og sterk. Kroppen din er laget for å tåle dette og frigir også selv bedøvende stoffer som hjelper deg. Og fødselsleger vil vurdere forskjellig, kanskje gir de deg epidural eller lystgass eller andre hjelpemidler. Uansett, stol på at det går bra og teamet rundt deg, de tar imot babyer hele tiden. Og pust dypt og slapp av, dette ordner seg. Anonymkode: f6043...8cc Tusen takk for svar, jeg er bare så ufattelig redd. Jeg tåler smerter veldig dårlig, har hatt murringer i flere dager nå så jeg er kjempe sliten å tar lett til tårene i tillegg😫 det er veldig betryggende å vite at jeg har et team rundt meg som hjelper, alt er så vanskelig nå. Trodde han skulle holde seg inne til termin, men ser ikke sånn ut.. var ikke forberedt. Anonymkode: 63bb1...d3d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #4 Skrevet 27. februar 2023 Jeg har født tre ganger, og fødslene var både like og ulike. Felles for dem alle var at de var veldig raske, og jeg fikk tre friske barn opp på brystet 🥰 Det er selvsagt vondt, men du kommer til å bli helt imponert over hva kroppen din får til. Du må på en måte bare «henge med», og prøve så godt det lar seg gjøre å la kroppen gjøre jobben. Be om all smertelindring du vil ha. Smertene bygger seg opp gradvis, så du rekker på en måte å «venne deg til» smerten. Det er ikke slik at du får de verste riene med en gang, de kommer ikke før du er ca 7-10 cm, og da nærmer det seg pressrier! Så husk; jo vondere det er, jo nærmere er det før det er overstått! Og for hver rie du får, er det én mindre til babyen er ute. Lykke til!!❤️😘 Anonymkode: 6a33e...300 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #5 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har født tre ganger, og fødslene var både like og ulike. Felles for dem alle var at de var veldig raske, og jeg fikk tre friske barn opp på brystet 🥰 Det er selvsagt vondt, men du kommer til å bli helt imponert over hva kroppen din får til. Du må på en måte bare «henge med», og prøve så godt det lar seg gjøre å la kroppen gjøre jobben. Be om all smertelindring du vil ha. Smertene bygger seg opp gradvis, så du rekker på en måte å «venne deg til» smerten. Det er ikke slik at du får de verste riene med en gang, de kommer ikke før du er ca 7-10 cm, og da nærmer det seg pressrier! Så husk; jo vondere det er, jo nærmere er det før det er overstått! Og for hver rie du får, er det én mindre til babyen er ute. Lykke til!!❤️😘 Anonymkode: 6a33e...300 Kan legge til at alle mine tre fødsler var i uke 35 de også Anonymkode: 6a33e...300
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #6 Skrevet 27. februar 2023 Veldig merkelig at legen sier at fødselen er i gang med en gang du får rier og at du derfor ikke kan få epidural. Det stemmer jo ikke, du kan fint rekke det uten problemer. Hadde styrtfødsel på 2,5 time med nr 1 og rakk ikke epidural fordi ingen av jordmødrene trodde på at jeg hadde kommet så langt som jeg hadde, men hadde de tatt meg inn med en gang så hadde jeg ha rukket det helt fint (bare for å understreke, denne behandlingen av å ikke ta meg på alvor var ikke ok og på ingen måte vanlig og jeg gikk i samtaler på sykehuset og fikk beklagelse etterpå så ikke la akkurat den biten skremme deg, det skal og kommer ikke til å skje). Med nr 2 sa jeg nettopp dette og fikk komme inn og fikk epidural raskt. Hun ble født på litt over 3 timer, tok nok litt lengre tid pga epiduralen og det var helt greit. Var en rask fødsel men rakk epidural likevel. Det er også helt vanlig å gå med både åpning og kort livmorhals i mange uker som flergangsfødende uten at man er I fødsel, men mange rekker epidural uansett. Vær tydelig på at du ønsker sjekk så fort som mulig hvis noe setter i gang og at du ønsker epidural. De kommer til å hensynta det uten problemer 🙏🏻💕 Anonymkode: ecf5f...d72
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #7 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har født tre ganger, og fødslene var både like og ulike. Felles for dem alle var at de var veldig raske, og jeg fikk tre friske barn opp på brystet 🥰 Det er selvsagt vondt, men du kommer til å bli helt imponert over hva kroppen din får til. Du må på en måte bare «henge med», og prøve så godt det lar seg gjøre å la kroppen gjøre jobben. Be om all smertelindring du vil ha. Smertene bygger seg opp gradvis, så du rekker på en måte å «venne deg til» smerten. Det er ikke slik at du får de verste riene med en gang, de kommer ikke før du er ca 7-10 cm, og da nærmer det seg pressrier! Så husk; jo vondere det er, jo nærmere er det før det er overstått! Og for hver rie du får, er det én mindre til babyen er ute. Lykke til!!❤️😘 Anonymkode: 6a33e...300 Så snille mennesker her inne, gråter bare av å lese svarene deres. Føles ut som jeg ikke er meg selv engang siden det påvirker meg så mye. Tusen takk, det er veldig betryggende å høre at man ikke får uutholdelige smerter med en gang. Klarte de seg fint når de ble født i uke 35?❤️ Anonymkode: 63bb1...d3d 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #8 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Veldig merkelig at legen sier at fødselen er i gang med en gang du får rier og at du derfor ikke kan få epidural. Det stemmer jo ikke, du kan fint rekke det uten problemer. Hadde styrtfødsel på 2,5 time med nr 1 og rakk ikke epidural fordi ingen av jordmødrene trodde på at jeg hadde kommet så langt som jeg hadde, men hadde de tatt meg inn med en gang så hadde jeg ha rukket det helt fint (bare for å understreke, denne behandlingen av å ikke ta meg på alvor var ikke ok og på ingen måte vanlig og jeg gikk i samtaler på sykehuset og fikk beklagelse etterpå så ikke la akkurat den biten skremme deg, det skal og kommer ikke til å skje). Med nr 2 sa jeg nettopp dette og fikk komme inn og fikk epidural raskt. Hun ble født på litt over 3 timer, tok nok litt lengre tid pga epiduralen og det var helt greit. Var en rask fødsel men rakk epidural likevel. Det er også helt vanlig å gå med både åpning og kort livmorhals i mange uker som flergangsfødende uten at man er I fødsel, men mange rekker epidural uansett. Vær tydelig på at du ønsker sjekk så fort som mulig hvis noe setter i gang og at du ønsker epidural. De kommer til å hensynta det uten problemer 🙏🏻💕 Anonymkode: ecf5f...d72 Jeg har vært veldig på hele tiden at jeg vil ha epidural siden jeg er så redd smertene. Å jeg rekker nok ikke fødselsforberedende kurs som jeg skulle på i mars😫så jeg har ikke forberedt meg så mye å aner ikke hva jeg går til. Veldig trist å høre at de ikke trodde deg.. hvordan var det etter du fikk epidural med nr 2? Funka det skikkelig bra? jeg skal være veldig tydelig når jeg kommer til føden, mamma skal heldigvis være med meg å hun vet hvor redd jeg er. Anonymkode: 63bb1...d3d
snillochsøt Skrevet 27. februar 2023 #9 Skrevet 27. februar 2023 For det første, ja det blir vondt, men du får pause mellom hver ri. På slutten når babyen faktisk kommer er det veldig intenst, men da tar kroppen over, så da skal du bare følge instinktene dine og evnt tips jordmor gir. Jeg har født en gang, og skal nå snart ha nr 2, og jeg gleder meg noe voldsomt til fødselen. Ja, det blir vondt, men det er ikke smerter på grunn av kreft eller sykdom, det er smerter fordi du setter et liv til verden, og sannsynligheten for at alt går fint er enorm.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #10 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har vært veldig på hele tiden at jeg vil ha epidural siden jeg er så redd smertene. Å jeg rekker nok ikke fødselsforberedende kurs som jeg skulle på i mars😫så jeg har ikke forberedt meg så mye å aner ikke hva jeg går til. Veldig trist å høre at de ikke trodde deg.. hvordan var det etter du fikk epidural med nr 2? Funka det skikkelig bra? jeg skal være veldig tydelig når jeg kommer til føden, mamma skal heldigvis være med meg å hun vet hvor redd jeg er. Anonymkode: 63bb1...d3d Epidural fungerte kjempebra 😊 Du kjenner jo at babyen skal ut såklart, men det er en super pause som hjelper masse 😊 Jeg rakk jo ikke å ha den så veldig lenge fordi det var en veldig rask fødsel, gikk nesten rett på trykking, men mange klarer å både sove og spise etter de får epiduralen. Men du, det gikk fint å føde uten også 🙏🏻 Er 37+3 med nr 3 nå og håper egentlig å klare uten denne fødselen, så lenge det går like fort. Selv om jeg fødte nr 1 uten smertelindring så skal jeg nå altså snart føde nr 3, så det er ikke så ille at det ikke føles 100% verdt det 😍 Anonymkode: ecf5f...d72
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #11 Skrevet 27. februar 2023 Les historiene på positivfødsel.dk. dette kurerte min angst! Lykke til. Kommer til å gå helt fint. Anonymkode: 99703...93c 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #12 Skrevet 27. februar 2023 Stå på ditt, og be om epidural. Hvis du ikke rekker det så er det fordi fødselen går for fort, og det skal du bare være glad for. Mye verre å pines i over et døgn med rier uten særlig fremgang. Og du, selv om du ikke rekker epidural, så be om pudendal, det er lokalbedøvelse i skjeden, det hjelper også veldig! Anonymkode: b753d...07d 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #13 Skrevet 27. februar 2023 Det er utrolig hva kvinnekroppen får til. Gjør det vondt? Ja. MEN det var en overkommelig smerte, spesielt om jeg lyttet til kroppen og bevegde den etter instinkt. Å puste "nedover" lettet smertene når de var på topp, og jeg føler måten jeg pustet på hjalp kroppen min å gjøre jobben sin. Hadde epidural med første, og styrtfødsel uten noen ting med nr 2. Om jeg skulle føde igjen, ville jeg gått for ingen medikament igjen. Jeg følte det var lettere å gjøre det kroppen hadde behov for uten enn med. Og pssstt, jeg har veldig lav smerte terskel til vanlig. Derfor jeg ønsket epidural med første, men om jeg skulle gjort det om på nytt, ville jeg aldri tatt den, selv om den virket. Anonymkode: 9b8f0...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #14 Skrevet 28. februar 2023 Visst gjør det vondt, men riesmertene er ikke farlige. Det er heller ikke alle om opplever det å føde som like vondt. Dette går fint! Jeg har hatt en lang fødsel med epidural, og en kortere fødsel (8-9 timer fra første rie), uten epidural. Begge dela gikk helt fint. Er det veldig viktig for deg med epidural sørger du for å komme inn ganske raskt. Dersom de ber deg bli hjemme en stund til, kan du si du er veldig bekymret/redd, da får man gjerne komme inn. Anonymkode: 30117...382 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #15 Skrevet 28. februar 2023 Er ikke til å legge skjul på at det er vondt 😛 men kroppen tar over, på en bra måte, og du må bare stole på at den gjør det den er ment å gjøre om noe skulle gå galt bor vi heldigvis i norge og får hjelp, så som regel går det helt fint! Ja, du får pause mellom riene (de blir kortere på slutten, men du får tatt deg inn litt). Bruk dem på å prøve å slappe av, ikke på å grue deg til neste ri. Pust med magen babyen kommer ut på den ene eller andre måten uansett, og når den er ute er alle smerter glemt (jeg ble sydd men merket det ikke engang😂). Det går så fint at! Jeg venter nummer to i mai og gruer meg som f, men tenk så deilig det blir å ikke være gravid mer!😄 og du får holde det beste som har hendt deg🥰 Anonymkode: 3f4d6...0fa 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #16 Skrevet 28. februar 2023 snillochsøt skrev (13 timer siden): For det første, ja det blir vondt, men du får pause mellom hver ri. På slutten når babyen faktisk kommer er det veldig intenst, men da tar kroppen over, så da skal du bare følge instinktene dine og evnt tips jordmor gir. Jeg har født en gang, og skal nå snart ha nr 2, og jeg gleder meg noe voldsomt til fødselen. Ja, det blir vondt, men det er ikke smerter på grunn av kreft eller sykdom, det er smerter fordi du setter et liv til verden, og sannsynligheten for at alt går fint er enorm. Fødselsangsten ble litt bedre av å høre hvordan dere opplevde det, at du gleder deg til fødsel er bare fantastisk. Skulle ønske jeg også gjorde det. Masse lykke til!❤️ Anonymkode: 63bb1...d3d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #17 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Epidural fungerte kjempebra 😊 Du kjenner jo at babyen skal ut såklart, men det er en super pause som hjelper masse 😊 Jeg rakk jo ikke å ha den så veldig lenge fordi det var en veldig rask fødsel, gikk nesten rett på trykking, men mange klarer å både sove og spise etter de får epiduralen. Men du, det gikk fint å føde uten også 🙏🏻 Er 37+3 med nr 3 nå og håper egentlig å klare uten denne fødselen, så lenge det går like fort. Selv om jeg fødte nr 1 uten smertelindring så skal jeg nå altså snart føde nr 3, så det er ikke så ille at det ikke føles 100% verdt det 😍 Anonymkode: ecf5f...d72 Du er tøff, men det virker uoverkommelig når du beskriver hvordan det er å det er veldig fint å vite🥰 lykke til med nr 3!! Anonymkode: 63bb1...d3d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #18 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Les historiene på positivfødsel.dk. dette kurerte min angst! Lykke til. Kommer til å gå helt fint. Anonymkode: 99703...93c Tusen takk for tips! Anonymkode: 63bb1...d3d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #19 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Stå på ditt, og be om epidural. Hvis du ikke rekker det så er det fordi fødselen går for fort, og det skal du bare være glad for. Mye verre å pines i over et døgn med rier uten særlig fremgang. Og du, selv om du ikke rekker epidural, så be om pudendal, det er lokalbedøvelse i skjeden, det hjelper også veldig! Anonymkode: b753d...07d Ja, rekker man spinal bedøvelse når det går fort? Eller er det bare lokalbedøvelse man kan få på slutten? Anonymkode: 63bb1...d3d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #20 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er utrolig hva kvinnekroppen får til. Gjør det vondt? Ja. MEN det var en overkommelig smerte, spesielt om jeg lyttet til kroppen og bevegde den etter instinkt. Å puste "nedover" lettet smertene når de var på topp, og jeg føler måten jeg pustet på hjalp kroppen min å gjøre jobben sin. Hadde epidural med første, og styrtfødsel uten noen ting med nr 2. Om jeg skulle føde igjen, ville jeg gått for ingen medikament igjen. Jeg følte det var lettere å gjøre det kroppen hadde behov for uten enn med. Og pssstt, jeg har veldig lav smerte terskel til vanlig. Derfor jeg ønsket epidural med første, men om jeg skulle gjort det om på nytt, ville jeg aldri tatt den, selv om den virket. Anonymkode: 9b8f0...c9c Oi, kanskje jeg endrer mening når jeg kommer dit😅 tror kanskje ikke det, men blir glad av å lese at flere har hatt en positiv fødselsopplevelse uten medikamenter. Anonymkode: 63bb1...d3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå