Gå til innhold

Hotmail lagring plass eksplodert over natten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det står øverst: Fra 1. februar trenger du mer lagringsplass for å sende eller motta e-post.

Så står det også plutselig:17GB brukt av 5GB ( 343 % ) når det igår sto 92% ?

Noen som vet hva som skjer?

Anonymkode: c885c...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maatte_ha_konto

Microsoft hadde problemer med sine filtre for drittpost

du kan benytte en innebygd funksjon som lar deg velge mange e-poster og kan velge «rydd opp» så slenger den alle de i søpla, selv de de ikke har valgt, men som kommer fra samme avsender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fordi Microsoft(Hotmail) har effektuert nye regler for hvor mye du kan lagre i e-post-kontoen din. 

Så vidt jeg kan lese, er e-post-kontoen nå koblet til Microsoft OneDrive og alle e-post-vedlegg lagres i OneDrive. OneDrive har en begrensning på 5GB gratis lagring og om du har e-post-vedlegg som til sammen er større enn det, må du begynne å slette e-post med vedlegg, eller eventuelt betale for mer plass. Betalende Microsoft-kunder tror jeg kan lagre 1000GB/1TB. 

https://support.microsoft.com/en-us/office/changes-to-microsoft-365-email-features-and-storage-637e353b-87b8-40d4-aa3f-a269bb9dfeb6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (3 minutter siden):

Det er nok fordi Microsoft(Hotmail) har effektuert nye regler for hvor mye du kan lagre i e-post-kontoen din. 

Så vidt jeg kan lese, er e-post-kontoen nå koblet til Microsoft OneDrive og alle e-post-vedlegg lagres i OneDrive. OneDrive har en begrensning på 5GB gratis lagring og om du har e-post-vedlegg som til sammen er større enn det, må du begynne å slette e-post med vedlegg, eller eventuelt betale for mer plass. Betalende Microsoft-kunder tror jeg kan lagre 1000GB/1TB. 

https://support.microsoft.com/en-us/office/changes-to-microsoft-365-email-features-and-storage-637e353b-87b8-40d4-aa3f-a269bb9dfeb6

Jeg trodde onedrive var problemet så jeg slettet nettopp onedrive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke noe sted hva dette evt vil koste.

Og, må man kjøpe mer lagringsplass for HVER konto, eller går kjøp på En onedrive konto samlet for FLERE hotmail kontoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Kommer det til å koste noe går jeg over til Gmail 🙂 

Det kommer til å hjelpe neppe. Det er som alt annet. Du tror det er bedre en annen plass. Det viser seg å være en kort periode. Så endrer de også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer til å hjelpe neppe. Det er som alt annet. Du tror det er bedre en annen plass. Det viser seg å være en kort periode. Så endrer de også. 

Hatt Hotmail siden 2010 og Gmail siden 2007 har vært gratis hittil på Gmail 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra og med 1. februar 2023 vil skylagring som brukes på tvers av Microsoft 365 apper og tjenester inkludere Outlook.com vedleggsdata og OneDrive data. Alle data vil fortsatt være beskyttet med Microsofts omfattende sett med sikkerhetsfunksjoner.

Denne oppdateringen vil ikke påvirke lagringsmengden i Outlook.com-postboksen. Dette kan imidlertid redusere hvor mye lagringsplass i skyen du har tilgjengelig for bruk med OneDrive. Hvis du når lagringskvoten i skyen, vil muligheten til å sende og motta e-postmeldinger i Outlook.com bli forstyrret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker man skylagring til egentlig? Trenger man det? 

Trenger jeg å kjøpe mer lagringsplass?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (49 minutter siden):

Kommer det til å koste noe går jeg over til Gmail 🙂 

Det koster visstnok penger. Nå finner jeg ikke igjen siden, men det det sto noe som 20,- pr mnd for 1 person100 gb. 

85,- pr mnd for mer etc.

Men skjønte ikke om dette med 100 gb er for en mnd. 

Nå kjøpte jeg 20,- for 100gb og stoppet abonnementet. Men det spørs hvor lenge man skal holde på. Får se hvor rask det fylles opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg trodde onedrive var problemet så jeg slettet nettopp onedrive

Det hjelper nok ikke å slette OneDrive-appen på din enhet. Appen er bare et verktøy for å gi deg tilgang til OneDrive. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva bruker man skylagring til egentlig? Trenger man det? 

Trenger jeg å kjøpe mer lagringsplass?

"Skya" er et annet navn på Internett. Skya er alt som du trenger en Internett-forbindelse(Wifi/4G/5G/ADSL/Fiber/Satelitt) for å få kontakt med. Skylagring er dermed all lagring av data og informasjon som ligger ute på nett.

Om du har en e-post-konto hos Hotmail, Outlook, Gmail, Apple eller andre, da vil e-posten du mottar ligge på en eller annen skylagring slik at du kan koble deg til Internett og lese e-posten din fra flere enheter. Det samme gjelder om du f.eks. har backup av dine mobilbilder på iCloud(Cloud=sky), OneDrive(Drive=harddisk), Google Drive eller Telenor Min Sky, for da ligger også bildene dine i en såkalt skylagring ute på nettet. Dette er egentlig litt kjekt, for da mister du ikke alle bildene og all e-posten din om din mobil, nettbrett eller PC går i stykker. Det er bare å skaffe seg en ny enhet og logge seg på, så er bildene der.

Skylagringen foregår i enorme datasentre verden rundt og disse sentrene koster mye penger. Eierne av datasentrene trenger å få dekket sine kostnader og der har Microsoft(som eier Hotmail) nå gjort enda et av en lang serie endringer for å sørge for å få dekket sine kostnader.

Microsoft har hatt skylagringstjenesten OneDrive i mange år. I starten var dette en ren fillagringstjeneste, mens f.eks. e-post ble lagret andre steder. Nå har de også begynt å lagre e-post(kun filvedleggene) i OneDrive.

Det er nok det som nå har skjedd hos TS, at alle filvedlegg til Hotmail-e-posten er flyttet til OneDrive og e-posten har dermed kommet inn under lagringsbegrensningene som ligger i OneDrive og plutselig ser det ut som at det er et overforbruk av lagring på mer enn 300%. Det er gratis å lagre inntil 5GB i OneDrive. Vil du ha mer, må du betale. Eller du kan slette e-post(husk å tømme søppelkasse og søppelpostmapper også) for å komme under grensa.

Nedenfor er lenker til info om de vanligste skylagringene. OneDrive og iCloud er gratis inntil 5GB. Google Disk er gratis inntil 15GB. Over disse grensene må du betale. Se priser på lenkene under.

https://www.microsoft.com/nb-no/microsoft-365/onedrive/compare-onedrive-plans?silentauth=1&f=255&mspperror=-2147217396&market=no

https://www.google.com/drive/#pricing

https://www.apple.com/icloud/

Endret av aksase
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

aksase skrev (3 minutter siden):

Det hjelper nok ikke å slette OneDrive-appen på din enhet. Appen er bare et verktøy for å gi deg tilgang til OneDrive. 

"Skya" er et annet navn på Internett. Skya er alt som du trenger en Internett-forbindelse(Wifi/4G/5G/ADSL/Fiber/Satelitt) for å få kontakt med. Skylagring er dermed all lagring av data og informasjon som ligger ute på nett.

Om du har en e-post-konto hos Hotmail, Outlook, Gmail, Apple eller andre, da vil e-posten du mottar ligge på en eller annen skylagring slik at du kan koble deg til Internett og lese e-posten din fra flere enheter. Det samme gjelder om du f.eks. har backup av dine mobilbilder på iCloud(Cloud=sky), OneDrive(Drive=harddisk), Google Drive eller Telenor Min Sky, for da ligger også bildene dine i en såkalt skylagring ute på nettet.

Skylagringen foregår i enorme datasentre verden rundt og disse sentrene koster mye penger. Eierne av datasentrene trenger å få dekket sine kostnader og der har Microsoft(som eier Hotmail) nå gjort enda et av en lang serie endringer for å sørge for å få dekket sine kostnader.

Microsoft har hatt skylagringstjenesten OneDrive i mange år. I starten var dette en ren fillagringstjeneste, mens f.eks. e-post ble lagret andre steder. Nå har de også begynt å lagre e-post(kun vedlegg) i OneDrive.

Det er nok det som nå har skjedd hos TS, at alle filvedlegg til Hotmail-e-posten er flyttet til OneDrive og e-posten har dermed kommet inn under lagringsbegrensningene som ligger i OneDrive og plutselig ser det ut som at det er et overforbruk av lagring på mer enn 300%. Det er gratis å lagre inntil 5GB i OneDrive. Vil du ha mer, må du betale. Eller du kan slette e-post(husk å tømme søppelkasse og søppelpostmapper også) for å komme under grensa.

Nedenfor er lenker til info om de vanligste skylagringene. OneDrive og iCloud er gratis inntil 5GB. Google Disk er gratis inntil 15GB. Over disse grensene må du betale. Se priser på lenkene under.

https://www.microsoft.com/nb-no/microsoft-365/onedrive/compare-onedrive-plans?silentauth=1&f=255&mspperror=-2147217396&market=no

https://www.google.com/drive/#pricing

https://www.apple.com/icloud/

Takk. Jeg ER ts.

Jeg tester ut abb og pris nå og har kjpt tb. en mnd som jeg kan kansellere. Hva bety dette? At jeg mister lagringsplassen etter måneden?

image.thumb.png.2589069513637d61cecabb232e3bb8f2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk. Jeg ER ts.

Jeg tester ut abb og pris nå og har kjpt tb. en mnd som jeg kan kansellere. Hva bety dette? At jeg mister lagringsplassen etter måneden?

image.thumb.png.2589069513637d61cecabb232e3bb8f2.png

Du må fortsette å betale om du skal beholde den utvidede lagringsplassen. Hvis du bruker mer lagring enn det du betaler for, vil nok ikke det du har lagret der plutselig bli borte(du får i hvert fall flere advarsler først). Du vil imidlertid ikke få lagret noe mer, og du kan få problemer med å sende og motta e-post fordi du ikke har plass til å lagre kopier av sendt og mottatt e-post.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (8 minutter siden):

Du må fortsette å betale om du skal beholde den utvidede lagringsplassen. Hvis du bruker mer lagring enn det du betaler for, vil nok ikke det du har lagret der plutselig bli borte(du får i hvert fall flere advarsler først). Du vil imidlertid ikke få lagret noe mer, og du kan få problemer med å sende og motta e-post fordi du ikke har plass til å lagre kopier av sendt og mottatt e-post.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte sjekke, jeg betaler 10kr for 50gb lagringsplass på gmail, og så betaler jeg 600 i året for et abo på ProtonMail, og Tutanota hvor jeg betaler 120 i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får 2 terrabyte harddisker for en 500lapp omtrent, hvorfor betale månedsavgift? Du har også eierskap over dataene dine også som en bonus.

Anonymkode: 02a96...3b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får 2 terrabyte harddisker for en 500lapp omtrent, hvorfor betale månedsavgift? Du har også eierskap over dataene dine også som en bonus.

Anonymkode: 02a96...3b4

Hvor finner jeg dette? Jeg finner kun månedlig abb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det koster visstnok penger. Nå finner jeg ikke igjen siden, men det det sto noe som 20,- pr mnd for 1 person100 gb. 

85,- pr mnd for mer etc.

Men skjønte ikke om dette med 100 gb er for en mnd. 

Nå kjøpte jeg 20,- for 100gb og stoppet abonnementet. Men det spørs hvor lenge man skal holde på. Får se hvor rask det fylles opp. 

Ja det kan bli dyrt da mesteparten av det som kommer i innboks er søppel og ikke så nyttig E-post da kan det bli dyrt aner ikke hvor alt kommer fra mye svindel får aldri noe sånt hos Gmail ja en får vurdere andre alternativer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...