Gå til innhold

Stadig flere går lei av woke

Kalmusrot

Anbefalte innlegg

Er noe diskusjon om hva woke er og ikke her. For meg kan forskjellen på "vanlige" liberale og tolerante utsagn/ståsteder og woke illustreres med følgende noe karikerte eksempler:  

a) "Kvinner og menn er likeverdige og bør ha like muligheter i samfunnet. Likevel ser det ut til å være noen forskjeller på kvinner og menn på gruppenivå, som kan forklare f.eks. ulike valg i yrkeslivet. Forskningen spriker litt her mht. hvor mye som skyldes biologi vs. sosial påvirkning. Dette er et sammensatt tema. La oss diskutere og bli klokere sammen". VS: "Bare å påpeke at menn og kvinner kan være forskjellige er hatefullt mot kvinner, og alle forskjeller mellom kjønnene skyldes menns historiske og pågående undertrykking av kvinner. Det bør ikke forskes på biologiske forskjeller, det er undertrykkende. Det finnes ingen andre måter å se det på."

b) "Rasisme og fordommer har tradisjonelt sett eksistert mellom folkegrupper gjennom historien. Fortsatt finnes rasisme og fordommer, i alle folkegrupper. Vi har jobbet hardt for å motvirke dette, og det er heldigvis mindre og mindre rasisme i mange land i verden i dag. La oss diskutere og bli klokere sammen." VS "Det er kun hvite som per definisjon kan være rasister. Alle hvite har skyld for alle hvite menneskers rasisme gjennom historien. Samfunnet er "systemisk" rasistisk. Er man uenig i dette som hvit bekrefter man bare den systemiske rasismen. Det finnes ingen andre måter å se det på."

c) "Transpersoner er likeverdige alle andre, skal behandles med respekt og få et godt helsetilbud. Vi bør likevel være tilbakeholdne med å behandle unge mennesker med hormoner og kirurgi, da vi vet for lite om både årsak til kjønnsdysforien og konsekvenser av behandling. Det er ikke alt det man føler som 13-åring er en objektiv sannhet. Vi må være forsiktige av hensyn til 13-åringen. La oss diskutere og bli klokere sammen". VS  "Å ikke behandle unge mennesker iht. opplevd kjønnsidentitet, som alltid er en objektiv sannhet, så fort som mulig er transfobisk, hatefullt og fører til selvmordsfare. Det finnes ingen andre måter å se det på."

Endret av Anglaise
  • Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anglaise skrev (47 minutter siden):

Er noe diskusjon om hva woke er og ikke her. For meg kan forskjellen på "vanlige" liberale og tolerante utsagn/ståsteder og woke illustreres med følgende noe karikerte eksempler:  

a) "Kvinner og menn er likeverdige og bør ha like muligheter i samfunnet. Likevel ser det ut til å være noen forskjeller på kvinner og menn på gruppenivå, som kan forklare f.eks. ulike valg i yrkeslivet. Forskningen spriker litt her mht. hvor mye som skyldes biologi vs. sosial påvirkning. Dette er et sammensatt tema. La oss diskutere og bli klokere sammen". VS: "Bare å påpeke at menn og kvinner kan være forskjellige er hatefullt mot kvinner, og alle forskjeller mellom kjønnene skyldes menns historiske og pågående undertrykking av kvinner. Det bør ikke forskes på biologiske forskjeller, det er undertrykkende. Det finnes ingen andre måter å se det på."

b) "Rasisme og fordommer har tradisjonelt sett eksistert mellom folkegrupper gjennom historien. Fortsatt finnes rasisme og fordommer, i alle folkegrupper. Vi har jobbet hardt for å motvirke dette, og det er heldigvis mindre og mindre rasisme i mange land i verden i dag. La oss diskutere og bli klokere sammen." VS "Det er kun hvite som per definisjon kan være rasister. Alle hvite har skyld for alle hvite menneskers rasisme gjennom historien. Samfunnet er "systemisk" rasistisk. Er man uenig i dette som hvit bekrefter man bare den systemiske rasismen. Det finnes ingen andre måter å se det på."

c) "Transpersoner er likeverdige alle andre, skal behandles med respekt og få et godt helsetilbud. Vi bør likevel være tilbakeholdne med å behandle unge mennesker med hormoner og kirurgi, da vi vet for lite om både årsak til kjønnsdysforien og konsekvenser av behandling. Det er ikke alt det man føler som 13-åring er en objektiv sannhet. Vi må være forsiktige av hensyn til 13-åringen. La oss diskutere og bli klokere sammen". VS  "Å ikke behandle unge mennesker iht. opplevd kjønnsidentitet, som alltid er en objektiv sannhet, så fort som mulig er transfobisk, hatefullt og fører til selvmordsfare. Det finnes ingen andre måter å se det på."

Synes du virkelig anti-woke-folk oppfører seg så lekkert som det du skisserer her?

jaja, man ser det man vil se. Kulturkrigen lenge leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HegeMarie

Selv er jeg veldig opptatt av ytringsfrihet/meningsfrihet, og dette at gamle klassiske verker skal hvitvaskes og sensureres er noe som skremmer og opprører meg. Historisk sett er det ikke noe nytt, og det har aldri vært en god ting når bøker blir forbudt eller forfalsket.

Jeg savner den tiden da en god historie bare skulle være nettopp det, og at den kunne fortelles uten samtidig å krysse av en mengde med bokser, og uten at de trengte å fortelle oss hva vi skulle mene om ting.

Derfor er jeg bevisst på å ikke legge igjen penger i selskaper som driver med denne formen for vandalisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HegeMarie skrev (12 minutter siden):

Selv er jeg veldig opptatt av ytringsfrihet/meningsfrihet, og dette at gamle klassiske verker skal hvitvaskes og sensureres er noe som skremmer og opprører meg. Historisk sett er det ikke noe nytt, og det har aldri vært en god ting når bøker blir forbudt eller forfalsket.

Jeg savner den tiden da en god historie bare skulle være nettopp det, og at den kunne fortelles uten samtidig å krysse av en mengde med bokser, og uten at de trengte å fortelle oss hva vi skulle mene om ting.

Derfor er jeg bevisst på å ikke legge igjen penger i selskaper som driver med denne formen for vandalisme.

Jeg er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woke-korstoget er en ren utmattelseskrig fra mektige aktører som frekt og freidig vil forandre (det vestlige) samfunnet radikalt. Første steg er å boikotte alt som har med toxic woke å gjøre, samt ikke nøle med å fortelle alle i omgangskretsen de problematiske sidene med woke. Folk flest vil være på den gode siden så det er viktig å forklare at anti-woke ikke dreier seg om hat, snarere tvert imot. Hold diskusjonen faktaorientert, bestemt og saklig. Dog en treffende meme bør alltid deles selv om den kan være på kanten.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

RedFox81 skrev (3 timer siden):

Men helt ærlig, tror jeg ikke "woke kulturen" er f.eks. skyldig i at bøkene til Roald Dahl blir nå endret. Eller at boka om Pippi Langstrømpe mistet en setning om pappa som var "negerkonge", i 2014. Jeg tror nok det er arvinger og forlag, som er proaktive og ønsker å holde bøkene relevante for yngre generasjoner. Og motivasjonen for de er ikke "woke" men penger. De ønsker nok å holde åpne mulighetene for ny filmatisering, ny publisering. 

jeg tror også det er helt naturlig, å ville tilpasse seg. Tenker, det er ikke så lenge siden, vi snakker bare et par hundre år, da eneste måte å kopiere bøker var for hånd. Og da ble bøkene i praksis skrevet litt om av hver neste person som skulle kopiere den, og dermed endret seg stadig i tråd med tid. Slik som Bibelen, den må jo være mest reviderte og skrevet om bok i historien? Biblene er jo blitt radikalt endret med historien, og forenklet sett, forvandlet fra en bok skrevet av jøder og for jøder, til en bok for jødehatere. 

Kommersiell sensur er like ille som woke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (3 minutter siden):

Woke-korstoget er en ren utmattelseskrig fra mektige aktører som frekt og freidig vil forandre (det vestlige) samfunnet radikalt. Første steg er å boikotte alt som har med toxic woke å gjøre, samt ikke nøle med å fortelle alle i omgangskretsen de problematiske sidene med woke. Folk flest vil være på den gode siden så det er viktig å forklare at anti-woke ikke dreier seg om hat, snarere tvert imot. Hold diskusjonen faktaorientert, bestemt og saklig. Dog en treffende meme bør alltid deles selv om den kan være på kanten.

Gode råd på veien til å få bukt med woke-bølgen. Saklighet og ironi i skjønn forening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kalmusrot said:

Kommersiell sensur er like ille som woke.

Men da må du nesten klage på kapitalismen og ikke "woke"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (3 minutter siden):

Men da må du nesten klage på kapitalismen og ikke "woke"

Jeg forakter kapitalisme uten verdimessig forankring. Verden er full av slik grådighet ute av kontroll.

I praksis er woke og kapitalisme to destruktive fenomener som er viklet inn i hverandre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (55 minutter siden):

Synes du virkelig anti-woke-folk oppfører seg så lekkert som det du skisserer her?

Poenget mitt var ikke å gi en faktisk beskrivelse av hvordan noen oppfører seg. Poenget var å få fram hva woke er og ikke er. Noen innvender stadig at «woke er jo bare rettighetskamp og bedre vilkår for minoriteter» osv. Jeg prøvde å illustrere at toleranse og rettighetskamp kan argumenteres for uten å være woke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkhore media ønsker selvfølgelig å gjøre debatten om til enten woke eller antiwoke. Det handler jo ikke om det, men å se nyanser mellom det å kalle en benk for rasistisk å fjerne den, til å diskutere hvorvidt klassifiseringssystemet til Carl von Linné angående mennesker var et produkt i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (1 time siden):

Dessuten er det faktisk en del som oppfører seg så «lekkert» som like fullt henges ut som hatefulle o.l. F.eks. leger på Riksen når det gjelder transpersoner. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fotosyntesen skrev (Akkurat nå):

Klikkhore media ønsker selvfølgelig å gjøre debatten om til enten woke eller antiwoke. Det handler jo ikke om det, men å se nyanser mellom det å kalle en benk for rasistisk å fjerne den, til å diskutere hvorvidt klassifiseringssystemet til Carl von Linné angående mennesker var et produkt i sin tid.

Carl von Linné var vel mest et produkt av et ønske om å forstå verden rundt seg. Noe woke overhodet ikke er interessert i. Det eneste de vil forstå, er vel hvor undertrykte de selv og alle mulige andre grupper er.

«Oppress-o-meteret» går varmt.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anglaise skrev (1 minutt siden):

Dessuten er det faktisk en del som oppfører seg så «lekkert» som like fullt henges ut som hatefulle o.l. F.eks. leger på Riksen når det gjelder transpersoner. 

Woke bryr seg ikke om hvordan du oppfører deg. Bare om du er woke.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne artikkelen i VG i dag , om "Antiwoke" ungdom. Lenger ned i artikkelen er det en meningsmåling "Er du Woke?" 

Det er tydelig hva flertallet er 😉 Folk er for intelligente for dette Woke opplegget. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l34g3M/sunniva-18-og-nahn-22-er-anti-woke-vil-vaere-politisk-ukorrekt

• Liker 10
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kalmusrot skrev (5 minutter siden):

Carl von Linné var vel mest et produkt av et ønske om å forstå verden rundt seg. Noe woke overhodet ikke er interessert i. Det eneste de vil forstå, er vel hvor undertrykte de selv og alle mulige andre grupper er.

«Oppress-o-meteret» går varmt.

Jeg mener at vi såkalte antiwoke må også gi litt. Vi kommer ikke videre i kulturkrigen hvis ikke også vi såkalte antiwoke også besinner oss litt. Vi kan si at botanikeren gikk litt utenfor sitt egentlige virke når han begynte med sitt klassifikasjon av mennesker etter rase og farge. Datidens menneskesyn var annerledes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett. Hvorfor skal folk alltid settes opp mot hverandre? Enten/eller. Høyre eller venstre. For og anti. Splitt og hersk. OG dette "kriger" folk over. Er så lei..Hva forener oss? Er helt sikker på at vi kan finne mye mer som forener oss mennesker enn ting som splitter oss.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotosyntesen skrev (20 minutter siden):

Jeg mener at vi såkalte antiwoke må også gi litt. Vi kommer ikke videre i kulturkrigen hvis ikke også vi såkalte antiwoke også besinner oss litt. Vi kan si at botanikeren gikk litt utenfor sitt egentlige virke når han begynte med sitt klassifikasjon av mennesker etter rase og farge. Datidens menneskesyn var annerledes.

Hva var faglig galt med hans inndelingen av mennesker? Når han delte opp resten av dyreriket og planteriket i arter og underarter/raser, var han også et dårlig menneske da? Er mennesket utenfor naturen? Nei. Akkurat som leoparder består mennesker av geografisk distinkte populasjoner, om man kaller dem underarter, raser eller populasjoner, er mer et teknisk, biologisk spørsmål enn et moralfilosofisk ett.

Mennesker er ikke en homogen masse. Noe woke innerst inne forstår godt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillakamilla skrev (20 minutter siden):

Uansett. Hvorfor skal folk alltid settes opp mot hverandre? Enten/eller. Høyre eller venstre. For og anti. Splitt og hersk. OG dette "kriger" folk over. Er så lei..Hva forener oss? Er helt sikker på at vi kan finne mye mer som forener oss mennesker enn ting som splitter oss.

Mennesker har alltid ligget i konflikt, om det meste. Det vil ikke endre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...