Kalmusrot Skrevet 28. februar 2023 Forfatter #41 Skrevet 28. februar 2023 Velvia skrev (1 time siden): De fleste som bruker begrepet woke som noe negativt er stort sett rasister, homofober og transfober som ikke innser at de selv er det. De vil ha frihet til å fortsette undertrykking og ønsker ikke å endre strukterer i samfunnet som opprettholder diskriminering. Utifra en woke forståelse er jo alle rasister, homofobe og transfobe, uansett. Bare det å innse at ulike folk, raser, kulturer og religioner finnes, og at de er ulike, er «rasistisk». Det å påpeke at heterofili og forpliktende forhold mellom mann og kvinne er hva som skaper barn, sørger for nye generasjoner og opprettholder samfunnet, er «homofobi». Å påpeke at menneskearten har to kjønn, og at de ikke kan endres, er «transfobi». Ethvert oppegående menneske er rasist, homofob og transfob utifra woke-definisjoner. 23 1 13
Kalmusrot Skrevet 28. februar 2023 Forfatter #42 Skrevet 28. februar 2023 Enda en tulling skrev (5 timer siden): Nå hadde det vel ikke vært så ille om de bare hadde funnet hverandre på nettet heller og dyrket sine sære interesser i et internt miljø der. Det største problemet er at folk utenfor kretsen tar dem alvorlig, også folk med betydelig innflytelse, slik som politikere og bedriftseiere. Kan ikke noen snart innse at de er en liten minoritet, selv om de lager uforholdsmessig mye støy? Du vinner ikke kunder eller velgere ved å legge deg flat for 10% når du samtidig skyver fra deg de resterende 90. Derfor behøves prinsippfast anti-woke og kansellering av woke politikere og ditto bedrifter. 4
MyMichelle Skrevet 28. februar 2023 #43 Skrevet 28. februar 2023 Velvia skrev (1 time siden): De fleste som bruker begrepet woke som noe negativt er stort sett rasister, homofober og transfober som ikke innser at de selv er det. De vil ha frihet til å fortsette undertrykking og ønsker ikke å endre strukterer i samfunnet som opprettholder diskriminering. Stemmer definitivt ikke for meg og de jeg kjenner. Jeg vil ha frihet til å kunne lese bøker slik de opprinnelig ble skrevet. All litteratur er «barn» av sin tid. Å late som noe annet ved å sensurere dem er historieforfalskning. Det samme gjelder gammel kunst og gamle filmer. Og det er helt typisk for mange woke-folk å tenke som du gjør, fordi dere ikke vet sannheten om de som ikke er 100% enige med dere. 15 15
Btw Skrevet 28. februar 2023 #44 Skrevet 28. februar 2023 (endret) 10 hours ago, Tabris said: Jeg håper det bare dør ut av seg selv. De fleste er jo mot det i utgangspunktet. Dette er for naivt. Vi har jo ikke gjort noe annet enn å være stille, vente, og vært passiv tullinger, mens de har highjacked og infiltrert politikerne/lovverket, universiteter, Tech selskaper (Youtube, Paypal og tidligere Twitter), helsvesenet og barneskoler. Det er bare nå at syke saker som kommer i media som har gjort folk til å reagere. Endret 28. februar 2023 av Btw 2
Lorieen Skrevet 28. februar 2023 #45 Skrevet 28. februar 2023 Kalmusrot skrev (2 timer siden): Utifra en woke forståelse er jo alle rasister, homofobe og transfobe, uansett. Bare det å innse at ulike folk, raser, kulturer og religioner finnes, og at de er ulike, er «rasistisk». Det å påpeke at heterofili og forpliktende forhold mellom mann og kvinne er hva som skaper barn, sørger for nye generasjoner og opprettholder samfunnet, er «homofobi». Å påpeke at menneskearten har to kjønn, og at de ikke kan endres, er «transfobi». Ethvert oppegående menneske er rasist, homofob og transfob utifra woke-definisjoner. Hvis man nøkternt og fredelig påpeker tørre og kalde fakta, så er man FOBISK! Korsfest, korsfest, korsfest! Jeg får litt sånn sekt-vibber. Skremmende. 14 12
Kalmusrot Skrevet 28. februar 2023 Forfatter #46 Skrevet 28. februar 2023 Lorieen skrev (38 minutter siden): Hvis man nøkternt og fredelig påpeker tørre og kalde fakta, så er man FOBISK! Korsfest, korsfest, korsfest! Jeg får litt sånn sekt-vibber. Skremmende. Ja, det har jeg også merket meg. Det er derfor jeg har tatt avstand fra woke-relatert tenkning. Det er usunt. 8 3
Kalmusrot Skrevet 28. februar 2023 Forfatter #47 Skrevet 28. februar 2023 Btw skrev (1 time siden): Dette er for naivt. Vi har jo ikke gjort noe annet enn være stille, vente, og vært passiv tullinger, mens de har highjacked og infiltrert politikerne/lovverket, universiteter, Tech selskaper (Youtube, Paypal og tidligere Twitter), helsvesenet og barneskoler. Det er bare nå at syke saker som kommer i media som har gjort folk til å reagere. Godt oppsummert. Woke er ressurssterke og godt organisert, de streber etter makt og lykkes med det. 2
Freesummer3 Skrevet 28. februar 2023 #48 Skrevet 28. februar 2023 En som mobber på en skole kan si at mobbeofferet har sagt rasistiske ting og starte rykter og vipps så er mobberen blitt «offeret» og sympati og det egentlige offeret får et stempel som rasist. Og det at menn (som sier de identifiserer seg som damer) kan være med og konkurrere blant kvinner i idrett og være på krisesentre blant kvinner, i kvinnefengsel etc. det er jo en trussel mot kvinner, Skal kvinner få færre rettigheter på bekostning av menn som vil på våres arenaer? 7 6
Anglaise Skrevet 28. februar 2023 #49 Skrevet 28. februar 2023 Velvia skrev (5 timer siden): De fleste som bruker begrepet woke som noe negativt er stort sett rasister, homofober og transfober som ikke innser at de selv er det. De vil ha frihet til å fortsette undertrykking og ønsker ikke å endre strukterer i samfunnet som opprettholder diskriminering. Nei, de fleste som bruker woke som noe negativt ønsker seg andre måter å bekjempe fordommer, rasisme og urettferdighet på. Ditt premiss er at woke er den eneste løsningen på slike problemer - noe som i seg selv så klart er veldig woke. Rettighetskamp har pågått lenge før woke. 15 8
Kalmusrot Skrevet 28. februar 2023 Forfatter #50 Skrevet 28. februar 2023 Anglaise skrev (14 minutter siden): Nei, de fleste som bruker woke som noe negativt ønsker seg andre måter å bekjempe fordommer, rasisme og urettferdighet på. Ditt premiss er at woke er den eneste løsningen på slike problemer - noe som i seg selv så klart er veldig woke. Rettighetskamp har pågått lenge før woke. Woke er fremfor alt en kamp mot retten til å tenke. På alle arenaer, egentlig. 7 5
Kalmusrot Skrevet 28. februar 2023 Forfatter #51 Skrevet 28. februar 2023 Freesummer3 skrev (1 time siden): En som mobber på en skole kan si at mobbeofferet har sagt rasistiske ting og starte rykter og vipps så er mobberen blitt «offeret» og sympati og det egentlige offeret får et stempel som rasist. Og det at menn (som sier de identifiserer seg som damer) kan være med og konkurrere blant kvinner i idrett og være på krisesentre blant kvinner, i kvinnefengsel etc. det er jo en trussel mot kvinner, Skal kvinner få færre rettigheter på bekostning av menn som vil på våres arenaer? Rasisme har lang historie som hersketeknikk mot hvite. 4 4
Anglaise Skrevet 28. februar 2023 #52 Skrevet 28. februar 2023 Kalmusrot skrev (5 minutter siden): Woke er fremfor alt en kamp mot retten til å tenke. På alle arenaer, egentlig. Ja, det er bare noen snevre forhåndsdefinerte sannheter som er lov å tenke. Alt annet er hatefullt. Gud som jeg ikke kan fordra ordet "hatefullt". Tenk at en gjeng som fremstiller seg som så innmarie tolerante har så lav terskel for å kalle andre dette. Er nesten komisk. 14
Kalmusrot Skrevet 28. februar 2023 Forfatter #53 Skrevet 28. februar 2023 Anglaise skrev (1 minutt siden): Ja, det er bare noen snevre forhåndsdefinerte sannheter som er lov å tenke. Alt annet er hatefullt. Gud som jeg ikke kan fordra ordet "hatefullt". Tenk at en gjeng som fremstiller seg som så innmarie tolerante har så lav terskel for å kalle andre dette. Er nesten komisk. Det er jo faktisk oftere de mest woke menneskene som reelt sett er de hatefulle, enn de fleste av dem de woke angriper. Parodien er total. 15 4
Btw Skrevet 28. februar 2023 #54 Skrevet 28. februar 2023 3 minutter siden, Anglaise said: Ja, det er bare noen snevre forhåndsdefinerte sannheter som er lov å tenke. Alt annet er hatefullt. Gud som jeg ikke kan fordra ordet "hatefullt". Tenk at en gjeng som fremstiller seg som så innmarie tolerante har så lav terskel for å kalle andre dette. Er nesten komisk. Hva med "Words are violence"? 🤣 7
Caniggia Skrevet 28. februar 2023 #55 Skrevet 28. februar 2023 Bombasi skrev (12 timer siden): Problemet med woke er at folk har blitt woke ned i de minste saker. For woke er i utgangspunktet bra, og vi har egentlig for lite av det der man virkelig burde ha hatt det, men når folk reagerer mot alt og alle ned i de små samfunnshjørner så visner hele begrepet og det blir sett på som negativt. Ordet woke har på mange måter blitt en hersketeknikk. Det samme gjelder kanselleringskulturen. I utgangspunktet bra, og mange der ute burde faktisk bli kansellert. Men når man kansellerer de små for de små gjerningene, mens de som virkelig burde ha blitt kansellert går fri, så blir det bare tøv utav det også. Enig i dette. De verdiene og holdningene man forbinder med woke er utvilsomt bra; liberale verdier, minoritetsvern, bekjempelse av sosioøkonomiske ulikheter osv.. Men hva er det som skjer når disse gode verdiene og holdningene blir «woke»? Slik jeg ser det, er det særlig to ting: For det første, kjennetegnes woke ofte av en kynisk og uærlig posering med høyverdige etiske standpunkter. Man smykker seg med dem for å fremme egne interesser, og ikke fordi man virkelig mener det man sier. Og det er typisk noe som det koster lite å si at man er enig i, eller å være med på å fremme gjennom kanselleringskampanjer. Et woke-samfunn er et samfunn som sier at folk ikke må være slemme, men som i liten grad vil ta kostnadene (f.eks. i form av omfordeling/utjevning) med virkelig å gjøre noe med det. For det andre, er woke i altfor stor grad preget av militant og autoritær uniformering av den offentlige samtale. Det blir for lite rom for avveininger og nyanseringer, og for saklige motforestillinger. Det siste er et ganske stort paradoks, når man tenker på det liberale grunnlaget mange av woke-verdiene bygger på. Både uredeligheten og det autoritære i woke-kulturen ligger langt fra opplysningstidens idealer om en åpen og fri offentlig diskurs. 11 2
Anglaise Skrevet 28. februar 2023 #56 Skrevet 28. februar 2023 Btw skrev (4 minutter siden): Hva med "Words are violence"? 🤣 Don't get me started 🤢
Anglaise Skrevet 28. februar 2023 #57 Skrevet 28. februar 2023 Caniggia skrev (1 minutt siden): Enig i dette. De verdiene og holdningene man forbinder med woke er utvilsomt bra; liberale verdier, minoritetsvern, bekjempelse av sosioøkonomiske ulikheter osv.. Men hva er det som skjer når disse gode verdiene og holdningene blir «woke»? Slik jeg ser det, er det særlig to ting: For det første, kjennetegnes woke ofte av en kynisk og uærlig posering med høyverdige etiske standpunkter. Man smykker seg med dem for å fremme egne interesser, og ikke fordi man virkelig mener det man sier. Og det er typisk noe som det koster lite å si at man er enig i, eller å være med på å fremme gjennom kanselleringskampanjer. Et woke-samfunn er et samfunn som sier at folk ikke må være slemme, men som i liten grad vil ta kostnadene (f.eks. i form av omfordeling/utjevning) med virkelig å gjøre noe med det. For det andre, er woke i altfor stor grad preget av militant og autoritær uniformering av den offentlige samtale. Det blir for lite rom for avveininger og nyanseringer, og for saklige motforestillinger. Det siste er et ganske stort paradoks, når man tenker på det liberale grunnlaget mange av woke-verdiene bygger på. Både uredeligheten og det autoritære i woke-kulturen ligger langt fra opplysningstidens idealer om en åpen og fri offentlig diskurs. Veldig godt skrevet. 2
Kalmusrot Skrevet 28. februar 2023 Forfatter #58 Skrevet 28. februar 2023 Caniggia skrev (1 minutt siden): Enig i dette. De verdiene og holdningene man forbinder med woke er utvilsomt bra; liberale verdier, minoritetsvern, bekjempelse av sosioøkonomiske ulikheter osv.. Men hva er det som skjer når disse gode verdiene og holdningene blir «woke»? Slik jeg ser det, er det særlig to ting: For det første, kjennetegnes woke ofte av en kynisk og uærlig posering med høyverdige etiske standpunkter. Man smykker seg med dem for å fremme egne interesser, og ikke fordi man virkelig mener det man sier. Og det er typisk noe som det koster lite å si at man er enig i, eller å være med på å fremme gjennom kanselleringskampanjer. Et woke-samfunn er et samfunn som sier at folk ikke må være slemme, men som i liten grad vil ta kostnadene (f.eks. i form av omfordeling/utjevning) med virkelig å gjøre noe med det. For det andre, er woke i altfor stor grad preget av militant og autoritær uniformering av den offentlige samtale. Det blir for lite rom for avveininger og nyanseringer, og for saklige motforestillinger. Det siste er et ganske stort paradoks, når man tenker på det liberale grunnlaget mange av woke-verdiene bygger på. Både uredeligheten og det autoritære i woke-kulturen ligger langt fra opplysningstidens idealer om en åpen og fri offentlig diskurs. Når virkelighetsfornektelse, overdreven altruisme og selvdestruktive holdninger blir et etisk gode, må sluttresultatet til slutt bli woke. Det er samme prinsipp som gjør at velmenende yoga-damer og fargerike steinerskole-folk til slitt ender opp som fanatiske vaksinemotstandere og konspirasjonsteoretikere. Når ditt intellektuelle grunnlag ikke er sunt, vil det slutt skje en utglidning i retning emosjonell hysteri og dysfunksjonalitet. Det er ikke vond vilje, men logikken som svikter. 7 2
RedFox81 Skrevet 28. februar 2023 #59 Skrevet 28. februar 2023 4 hours ago, MyMichelle said: Stemmer definitivt ikke for meg og de jeg kjenner. Jeg vil ha frihet til å kunne lese bøker slik de opprinnelig ble skrevet. All litteratur er «barn» av sin tid. Å late som noe annet ved å sensurere dem er historieforfalskning. Det samme gjelder gammel kunst og gamle filmer. Og det er helt typisk for mange woke-folk å tenke som du gjør, fordi dere ikke vet sannheten om de som ikke er 100% enige med dere. Stemmer for meg. Jeg har to barn i barneskolealder. Et par år siden arvet vi noen bøker som besteforeldre fant på loftet, alle bøker var fra 50 tallet, helt vanlige barnebøker fra småbarn. Dikter og korte historier Haha, sjokket var stort. Det gikk ikke an å lese disse bøkene for barna. Språket i seg selv var rart, gammeldags, tungt å lese. Men også.. bøkene var jo både rasistiske og sjovinistiske og til de grader, og absolutt av ingen grunn. Altså det hadde ingenting med handling i boka å gjøre, var bare plutselig ut av ingenting noe raking ned på kvinner eller folk av andre nasjonaliteter, for spøk liksom. Og i tillegg, var bøkene ofte voldelige? Som den ene boken jeg husker, om ti kattunger, der alle forsvant og døde på en merkelig vis, etter at de rømte hjemmefra?! Hva skal en slik bok lære barna egentlig? At det er skummelt der ute og det beste er å være hjemme og bare inne? Og hvorfor skulle jeg ønske å lære mine barna det? Jeg er selv født på 80tallet. Dere som er født på 50-60 tallet, dere husker kanskje deres barnebøker med nostalgi. Men tro meg, dere ville også fått sjokk om dere fikk de servert nå i fanget som de er, og skulle lese til barnebarna. 4
Anglaise Skrevet 28. februar 2023 #60 Skrevet 28. februar 2023 RedFox81 skrev (8 minutter siden): Stemmer for meg. Jeg har to barn i barneskolealder. Et par år siden arvet vi noen bøker som besteforeldre fant på loftet, alle bøker var fra 50 tallet, helt vanlige barnebøker fra småbarn. Dikter og korte historier Haha, sjokket var stort. Det gikk ikke an å lese disse bøkene for barna. Språket i seg selv var rart, gammeldags, tungt å lese. Men også.. bøkene var jo både rasistiske og sjovinistiske og til de grader, og absolutt av ingen grunn. Altså det hadde ingenting med handling i boka å gjøre, var bare plutselig ut av ingenting noe raking ned på kvinner eller folk av andre nasjonaliteter, for spøk liksom. Og i tillegg, var bøkene ofte voldelige? Som den ene boken jeg husker, om ti kattunger, der alle forsvant og døde på en merkelig vis, etter at de rømte hjemmefra?! Hva skal en slik bok lære barna egentlig? At det er skummelt der ute og det beste er å være hjemme og bare inne? Og hvorfor skulle jeg ønske å lære mine barna det? Jeg er selv født på 80tallet. Dere som er født på 50-60 tallet, dere husker kanskje deres barnebøker med nostalgi. Men tro meg, dere ville også fått sjokk om dere fikk de servert nå i fanget som de er, og skulle lese til barnebarna. Kan godt være det ikke er alle (både gamle og nye) bøker man skal lese for små barn, men det er ikke noe argument for at det ikke har noen verdi generelt å lese bøker slik de var skrevet i sin tid. Når barna er modne for det bør de også lære seg at verden var annerledes før. 15 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå