Gå til innhold

Henvisning kvinneklinikk avslått

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har endometriose samt PCOS. Fikk fastlegen til å henvise til Kvinneklinikken med tanke på utredning for IVF. 
Har prøvd i to år. 
henvisningen ble avvist?? 

noen som vet hvor jeg kan lese henvisningen? Legen må jo ha skrevet noe feil? 

Anonymkode: 5963f...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du bor i landsdelene som har tilgang til journal i helsenorge.no, skal det der ligge et journalnotat om hvorfor den ble avvist

Anonymkode: 80d5f...e60

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut?

Les innholdet i avvisningen. Veldig merkelig…

Anonymkode: 24ae4...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om å lese henvising.

Men jeg lurer på noe.

Siden du har fått diagnosen endometriose og PCOS så må du ha gjennomgått en utredning ? 

Anonymkode: 6f446...255

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spermkvalitet hos mannen? Din vekt? Varighet/stabilitet forhold? Antall barn fra før? Annen helseproblematikk/historikk med psykiske lidelser? 

Hvorfor henviser ikke legen til gyn i første omgang? Det er ikke vanlig med direkte henvisning til klinikk med din problematikk. 

Anonymkode: 39ebe...968

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange henvisninger til spesialisthelsetjenestene blir avslått fordi henvisningen er dårlig skrevet, der din helseproblematikk og nødvendigheten for behandling ikke tilstrekkelig er innfridd. 

Du må klage selv. Send en dyptgående klage til instansen du klager på vedtaket til. Ofte blir man tatt inn etter å ha klaget. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er enklere å gå via gynekolog og bli henvist derfra.

Anonymkode: f0129...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

jeg er utredet for PCOS og endometriose for mange år siden. Da privat. 
jeg har ett barn fra før,  og er 32 år gammel.  Jeg er 180 høy og veier 82 kg. Så nei, har ikke for høy BMI. Sjekket Helse-Norge, men kunne ikke finne noe henvisning jeg selv kunne lese. 

men ja, tipper den er ekstremt dårlig skrevet. Da jeg har vikar pga fastlegen min er sykemeldt og vikaren er ekstremt dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Er også gift og er mentalt stabil og fysisk stabil hvis det skulle ha noe å si) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du blitt avvist for utredning hos gynekolog ved ditt lokale sykehus eller ble du henvist direkte til ivf avdeling ? 

Anonymkode: 6f446...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er henvist direkte til behandlingssted for IVF så tipper jeg den er avvist fordi du ikke har tatt nødvendige blodprøver. Be fastlegen henvise til gynekolog, så blir du undersøkt der og gynekologen skriver en korrekt henvisning. Fastlegen min ville ikke henvise meg, fordi hun sa det var så ofte hun glemte en eller annen undersøkelse som måtte med for ivf. Måtte til gynekolog. 

Anonymkode: 7869c...9d9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok fordi du ble direkte henvist av fastlegen. Henvisningen skal være ekstremt god for å få plass direkte derfra. Og du må ha prøvd «alt annet». 

Har du fått oppfølging av spesialist i kvinnesykdommer? Har du gått på metformin? Letrozol? Femar? Fått kartlagt graden av pcos? Blitt vurdert for alternative løsninger? Hvor lenge har dere prøvd?

I mitt område vet jeg i hvert fall at de tingene jeg nå ramset opp er et minimum for at henvisningen skal vurderes. 

Anonymkode: b1e7e...8dc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: 

jeg har vært fulgt opp siden jeg var 16 år. Da jeg har verst versjon av endometriose. 10/10 kandidat som det heter. Har ikke gått på metformin, letrozol eller Femar da jeg går på andre medisiner og har en kronisk hjertefeil som gjør at jeg ikke kan ha det tilbudet. Jeg kan heller ikke gå på noen form for prevensjon. Og går på blodfortynnende. 
pcos er vurdert etter sist svangerskap, og har blitt gradvis verre de siste fire årene. 

vi ble tilbudt hjelp med første barn, for fem år siden. På dagen vi skulle levere sædprøve tok jeg en blodprøve og var gravid. Og jeg fødte en frisk jente 8 mnd seinere. 

vi har prøvd på nr to i nå 3 år. Vært gravid tre ganger, hvorav to kjemiske og en spontan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det er henvist direkte til behandlingssted for IVF så tipper jeg den er avvist fordi du ikke har tatt nødvendige blodprøver. Be fastlegen henvise til gynekolog, så blir du undersøkt der og gynekologen skriver en korrekt henvisning. Fastlegen min ville ikke henvise meg, fordi hun sa det var så ofte hun glemte en eller annen undersøkelse som måtte med for ivf. Måtte til gynekolog. 

Anonymkode: 7869c...9d9

Henvisningen er til kvinneklinikken. Av fastlege. Ikke direkte til IVF. 
men jeg har snakket med min private gynekolog å får henne til å henvise på nytt.  Da jeg tror problemet er fastlegen sin henvisning. Den må da være misvisende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts: 

jeg har vært fulgt opp siden jeg var 16 år. Da jeg har verst versjon av endometriose. 10/10 kandidat som det heter. Har ikke gått på metformin, letrozol eller Femar da jeg går på andre medisiner og har en kronisk hjertefeil som gjør at jeg ikke kan ha det tilbudet. Jeg kan heller ikke gå på noen form for prevensjon. Og går på blodfortynnende. 
pcos er vurdert etter sist svangerskap, og har blitt gradvis verre de siste fire årene. 

vi ble tilbudt hjelp med første barn, for fem år siden. På dagen vi skulle levere sædprøve tok jeg en blodprøve og var gravid. Og jeg fødte en frisk jente 8 mnd seinere. 

vi har prøvd på nr to i nå 3 år. Vært gravid tre ganger, hvorav to kjemiske og en spontan. 

Er hjertefeilen forenlig med graviditet da? Hvor filk du vite at den var avvist? Det skal da foreligge et brev med begrunnelse. Ring ev inn til poliklinikken.

Anonymkode: 1b2bd...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er hjertefeilen forenlig med graviditet da? Hvor filk du vite at den var avvist? Det skal da foreligge et brev med begrunnelse. Ring ev inn til poliklinikken.

Anonymkode: 1b2bd...b8e

Selvsagt kan jeg ha ett barn til. Jeg har allerede ett barn. 

står på Helse-Norge at den er avvist. Står at jeg kan lese henvisningen i avvisningsbrevet. Ikke fått noe brev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at de som ikke har barn fra før blir prioritert. De har ikke ubegrenset kapasitet, så forstår godt hvis de avslår søknader fra folk som allerede har barn. 

Anonymkode: 882c3...6fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Selvsagt kan jeg ha ett barn til. Jeg har allerede ett barn. 

står på Helse-Norge at den er avvist. Står at jeg kan lese henvisningen i avvisningsbrevet. Ikke fått noe brev. 

Du får nok ett brev i posten, svar på helsenorge blir synlig før brev kommer i posten. Noen ganger sendes også svaret til den som henviste deg. Har du sett i pasientjournal på helsenorge? Kan ha lagt seg der også om du ikke har sett der. 

Det finnes flere grunner til at man får henvisning avvist. Var første ble også avvist. Sendte ny søknad 3 mnd etterpå og fikk den innvilget. (Det manglet noe info, blodprøvesvar og en ting til jeg ikke husker)  Jeg er henvist av gynekolog, min venninne er henvist av fastlege. Spilte ingen rolle.  Hun har ikke barn fra før, jeg har barn fra før, spilte heller ingen rolle. Vi er henvist samtidig, fått svar samtidig og oppstart bare med 2 uker mellomrom. Jeg startet først grunnet syklus passet sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...