Gå til innhold

Barnet mitt er ofte kvalm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, mitt barn på 10 år sier han ofre er kvalm. Spesielt på kveld og natt. Kan våkne av det, men sovner igjen.

Var hos legen for en tid siden , og hun kunne ikke skjønne hva det kunne være. 

Han blir liksom ikke bedre, så vi skal til legen I morgen, og jeg vil tro de skal ta blodprøver. Jeg var dum og leste lm barnekreft, men fant ikke noe som samsvarte.

Noen som har lignende erfaringer?

- ingen hodepine.

- ikke ør/svimmel, ingen smerter, ingen synsforstyrrelser,  ingen ustøhet, ingen blåmerker, er aktiv.

Så tenkte jeg kunne være psykosomatisk, men vi prater om følelser og tanker ofte, og han sier det ikke er det. Han trives hjemme, på aktiviteter, kommer overens med andre, sier at han ikke  ligger å bekymrer seg/kverner.

Men kan det være at han er mørkredd? 

Kan det være type allergi? Gluten? 

Anonymkode: a8d6f...26f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mi jente hadde refluks. Ga kvalmefølelse når hun la seg i senga om kvelden, kunne våkne på natta og ville kaste opp. Magesyra kom langt opp i halsen og ga faktisk syreskader på emaljen på bakerste jeksler.

Fikk råd om å heve hodeenden på senga. Enten legge noe under sengebena for å heve, eller bruke høy hodepute. Feks såkalt hotellputer.

Anonymkode: dae04...20d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mi jente hadde refluks. Ga kvalmefølelse når hun la seg i senga om kvelden, kunne våkne på natta og ville kaste opp. Magesyra kom langt opp i halsen og ga faktisk syreskader på emaljen på bakerste jeksler.

Fikk råd om å heve hodeenden på senga. Enten legge noe under sengebena for å heve, eller bruke høy hodepute. Feks såkalt hotellputer.

Anonymkode: dae04...20d

Takk for svar, jeg skal høre med han i morgen. :-)

Skrevet

Mitt barn har gastritt (betennelse i slimhinnen i magesekken), som har gitt mye kvalme. Tilhørende refluks også.. Når det var veldig gale, så var det mest smerter. Nå som det er på bedringens vei, så er det kvalme hver dag. Meste morgen og kveld/natt..

Anonymkode: 411fe...0c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hei, mitt barn på 10 år sier han ofre er kvalm. Spesielt på kveld og natt. Kan våkne av det, men sovner igjen.

Han blir liksom ikke bedre, så vi skal til legen I morgen, og jeg vil tro de skal ta blodprøver. Jeg var dum og leste lm barnekreft, men fant ikke noe som samsvarte.

- ingen hodepine.

- ikke ør/svimmel, ingen smerter, ingen synsforstyrrelser,  ingen ustøhet, ingen blåmerker, er aktiv.

Så tenkte jeg kunne være psykosomatisk, men vi prater om følelser og tanker ofte, og han sier det ikke er det. Han trives hjemme, på aktiviteter, kommer overens med andre, sier at han ikke  ligger å bekymrer seg/kverner.

Ja det kan være gluten/ cøliaki.

Eller psykosomatisk.

Magesår/ bakterien er tilstede

Kan ha hatt kyssesyke?

Dette er direkte erfaringer i min familie med meg selv og barna. 

Anonymkode: 635a9...746

Skrevet

Kan være cøliaki. De aller fleste har kun svqke synptomer. Så be de sjekke for det når dere alikevel skal til legen

Anonymkode: 940a0...0ec

Skrevet

Mitt barn har lignende plager. Har også en kronisk autoimmun sykdom. Og det er sjekket ut at det ikke er cøliaki. Skal nå forsøke medisin mot refluksøsofagitt. Håper at det hjelper.

Anonymkode: b69ed...cbc

Skrevet

Her var det cøliaki, men han kastet også opp med jevne mellomrom.

Anonymkode: 65d0e...176

Skrevet

Be legen sjekke for cøliaki :) Er visst flere og flere som får det. Melkeallergi kan også gi kvalme, men det gir ofte flere symptomer (diare, forstoppelse, utslett, blod/slim i avføring, tette luftveier, urolig søvn). Noen får alle symptomene, mens noen barn får bare et par symptomer 🤷‍♀️

laktoseintoleranse gir meg kvalme/ luftsmerter, men da er det normalt å bli dårlig i magen 

Anonymkode: b9d1b...c34

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 21.06):

- ingen hodepine.

Hei, fant dere ut av det?

Jeg har også en 10-åring som er ofte kvalm eller vondt i magen, og veksler mellom diaré og vanlig avføring. Vi eliminerer melk fra maten nå (i samråd med lege). Er bare på femte dagen. Eneste endringen så langt er null diaré, men fremdeles vondt i magen. Kan ta 2-3 uker før all melk er ute av kroppen da. 

Anonymkode: d4191...f57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 21.06):

- ingen hodepine.

Det legen bør gjøre her er å hevise til gastro på sykehus, så barnet ditt får sjekket magen. 
men lege har ikke røntgen syn og kan egentlig ikke gjøre noe.

be om henvisning på gastro.

mitt barn var også plaget med magen og ble henvist på gastro, fant ut av det og han får nå medisiner 

Anonymkode: 37443...15d

AnonymBruker
Skrevet

mitt barn hadde mye vondt i magen, og det viste seg å være cøliaki.

Anonymkode: 27388...468

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 20.16):

Jeg har også en 10-åring som er ofte kvalm eller vondt i magen, og veksler mellom diaré og vanlig avføring. Vi eliminerer melk fra maten nå (i samråd med lege). Er bare på femte dagen. Eneste endringen så langt er null diaré, men fremdeles vondt i magen. Kan ta 2-3 uker før all melk er ute av kroppen da. 

Det hørtes veldig ut som forstoppelse, hvorfor eliminere melk?

Anonymkode: 02bde...44e

AnonymBruker
Skrevet

Kosthold.Er det halvfabrikata på menyen?Eller hjemmelaget fra bunn?

Anonymkode: b9f69...904

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det hørtes veldig ut som forstoppelse, hvorfor eliminere melk?

Anonymkode: 02bde...44e

Melkeprodukter er forstoppende

Anonymkode: 9ec8d...3a9

AnonymBruker
Skrevet

Hei, og takk for svar dere som skriver at det kan være forstoppelse pga kosthold. Jeg er allerede i gang med å se hva vi kan justere i kostholdet for å sikre mer fiber og redusere hvit pasta. Vi eliminerer melk i to uker nå etter forslag fra lege. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

mitt barn hadde mye vondt i magen, og det viste seg å være cøliaki.

Anonymkode: 27388...468

❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 20.16):

Det kan ta 6-8 uker … 

AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill og ta en blodprøve for å sjekke cøliaki. Det trenger ikke være mer symptomer enn det der. Ofte har man ingen symptomer også. Det er veldig mange som har diagnosen uten å vite det og det er viktig og få diagnosen så tidlig som mulig! 

Anonymkode: 56ac9...216

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan ta 6-8 uker … 

Ja, og i ettertid så har jeg snakket med noen som brukte tre måneder.  Huffameg for en prosess. Jeg er så lei meg på barnet mitt sine vegne at det svir i magen av stress😢 Jeg gjør mitt beste for å være positiv altså😌

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...