Gå til innhold

Føler barnehagen er ute etter gutten min

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ny dag der barnehagen ringer å ber oss om å hente.

Gutten vår er knapt 1,5 år gammel, gått i barnehage siden august, og virker som han trives godt. Han har hatt noen episoder med biting av andre barn, og dytter og slår litt under lek har vi inntrykk av. Tok forøvring over en uke fra han hadde bitt noen første gang, til barnehagen valgte å informere oss. De ser, og vi ser det her hjemme, at bitingen ikke er motivert av sinne eller aggresjon, men det skjer under lek.

Er en rastløs liten kropp der det skal skje mye hele tiden. Han har sine stunder ihvertfall her hjemme der han kan sitte å putle på med sine ting, men egentlig en veldig aktiv type.

Ting som har skjedd som jeg har reagert veldig på er blant annet at ved ett tilfelle ville de ikke engang ta imot han på morgenen fordi han var trøtt(de mente han så syk ut).

Når søsteren er hjemme fra barnehagen skjer det alltid at de ringer, han virker rar, har det bedre hjemme osv. Turbo lillebror+slapp og syk storesøster er ikke en god kombo.

Har skjedd flere ganger at han blir sendt hjem med slapp, virker varm, ustødig gange og what not, fredager etter 12(bemanning?). Han er alltid i full fres med en gang han kommer hjem igjen. Vi har astmamedisin til gutten da han har astmasymptomer, og til tider er en del plaget med pusten. Dette opplever vi at ikke hele voksen-gruppa er informert om. Dette er spesielt fremtredende under fysisk aktivitet. 

Han er stor for alderen, og dette med at han alltid er i sving med noe har blitt dradd frem som noe negativt flere ganger, de mener vi skal følge med på dette å vurdere eventuelle utredninger. Jeg føler at forventningene de har til gutten vår ikke står i stil med alderen. Forventninger de har til han var ikke engang aktuelle for jentungen når hun var passert 2. Får veldig inntrykk av at de ser han, ser kroppen og størrelsen hans, men tenker ikke over hvor gammel han faktisk er. Han er en av de yngste på basen sin, men i størrelse er han av de største.

Der jenta vår fikk skryt for å være flink, med færre ferdigheter enn han har nå, får han påpek for å ligge etter, ved samme alder.

Jeg er bare så lei meg, og føler ting er så forferdelig negativt, og føler på at han kanskje blir holdt litt utenfor. 

Han er så snill og god, ikke så flink til å regulere seg når han er glad eller gira, men dette jobber vi jo med. Følelsene hans er store, både de gode og de negative, men han er jo bare en liten gutt...

Anonymkode: fde72...855

• Hjerte 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du bør ha en samtale med pedagogisk leder på avdelingen. Er ikke uvanlig at en 1,5 åring har et og annet bitetilfelle. 

Spør om de har noen retningslinjer for sykdom/når barnet ikke kan være I barnehagen. Dette er i grunn ganske "strengt". Man sender ikke barna hjem for hva som helst. Dere betaler tross alt for plassen. Feber, oppkast, allmenntilstand. Er han trøtt, jaja - da får han to dubber i bhg den dagen. Altså hallo? De kan ikke sende han hjem for hver minste lille ting. 

Anonymkode: 3175b...ed4

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Hadde du likt hvis det var ditt barn som kom hjem med bitemerker, men bhg ikke gjorde noe med det fordi "Jens er så så liten og snill og god"? Neppe. Det kan av og til være greit å tenke på hvem som står i motsatt ende når barnet ditt biter (eller utagerer på andre måter), det er andre barn som kommer hjem med bitemerker pga ditt barn, de foreldrene syns nok ikke det er like pyttsann som deg. Er så lei av foreldre som ikke tåler noe negativ tilbakemelding om ungen sin, er det sånn det er så får du tåle det.

Anonymkode: b2bc9...344

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet

Herlighet!Er dette slikt som du får som kommentarer ved henting? Slik skal man da ikke ha det?! Be om ordentlig samtale med pedagogisk leder og spør i klartekst hva de insinuerer. Det kan godt hende at du har et barn som vil få en diagnose, noe som ikke er uvanlig, og som kan få brikker til å falle på plass, og hjelpe dere med veien videre. Men aldri med en som er så liten??? Å drive og ringe til foreldre fordi de ikke er fornøyd med barnets adferd ...? Kan det vurderes å bytte barnehage? Slik du fremstiller det så har de ikke den pedagogiske kompetansen man skal ha. Det er et system. Er man bekymret for et barns utvikling, så drøfter en med foreldre, gjør tiltak, om de ikke virker, så videre. Men med et barn som er 1,5 år? Og lage SÅ mye drama og bekymringer for dere? Høres veldig uproft ut...

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde du likt hvis det var ditt barn som kom hjem med bitemerker, men bhg ikke gjorde noe med det fordi "Jens er så så liten og snill og god"? Neppe. Det kan av og til være greit å tenke på hvem som står i motsatt ende når barnet ditt biter (eller utagerer på andre måter), det er andre barn som kommer hjem med bitemerker pga ditt barn, de foreldrene syns nok ikke det er like pyttsann som deg. Er så lei av foreldre som ikke tåler noe negativ tilbakemelding om ungen sin, er det sånn det er så får du tåle det.

Unger på den alderen biter, og når barna er i barnehagen er det de ansattes ansvar å observere, være i forkant og ta tak i det når det oppstår.

Mitt barn kom forøvrig hjem med bitemerker jevnlig en periode rundt 3 år. Vet du hvorfor? Jo fordi hun provoserte de andre ungene ved å gå helt opp i ansiktet på dem og hyle så høyt hun kunne - og de responderte ved å bite. Just sayin'.

Anonymkode: 9b65b...b53

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat det du skriver her nå, kjenner jeg at provoserer meg noe grusomt. 

Som jeg skrev i hovedinnlegget mitt; "Tok forøvring over en uke fra han hadde bitt noen første gang, til barnehagen valgte å informere oss.", så det tok over en uke fra han hadde bitt første gang, til vi ble informert. Jeg har ikke noen som helst plass skrevet at jeg ikke tåler noen negative tilbakemeldinger på mitt barn. Jeg er åpen for å ta både det ene å det andre, men jeg er veldig lei av mangelen på informasjon om gutten vår, og det at han blir sendt hjem i tide og utide fordi at ***. 

Og ja, jeg har stått på andre siden, datteren min kom hjem en dag å var svart på hele overarmen etter en biteepisode. Det var faktisk ganske mye bedre å være mammaen til den ungen som ble bitt, enn mammaen til den ungen som biter. 

Det jeg derimot ikke takler like bra som negative tilbakemeldinger på mitt barn, er at de voksne som er rundt han daglig, holder avstand til gutten, og bruker hver sjanse de har til å sende han hjem igjen. Det kjenner jeg at gjør meg lei meg, og jeg sliter med å finne ut hvordan jeg skal håndtere på best mulig måte. 

• Liker 7
  • Hjerte 22
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er faktisk bhg som må ta tak i det i bhg. 

Min unge kunne dytte om han ble frustrert og andre barn ble for nærgående etter flere tegn på at han trengte litt rom for seg selv.

Dette jobbet jeg med hjemme.

Men i bhg var det jo de som måtte jobbe med dette. Og det ble bedre når de andre barna og de ansatte lærte å lese hans signaler om å ikke være oppi han når han viste tegn til at han trengte space. 

Er ikke rakett forskning når en faktisk leser barns signaler og forebygger. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan mener du foreldrene skal følge opp bitingen når de ikke får beskjed før det har gått lang tid da? I barnehagen er det barnehagen sitt ansvar å passe på de andre barna. Dersom bitingen var et stort problem, så skulle de informert TS samme de dagene det skjer. 

Anonymkode: 498b0...1d5

• Liker 6
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Gutten vår er knapt 1,5 år gammel, gått i barnehage siden august, og virker som han trives godt. Han har hatt noen episoder med biting av andre barn, og dytter og slår litt under lek har vi inntrykk av. Tok forøvring over en uke fra han hadde bitt noen første gang, til barnehagen valgte å informere oss. De ser, og vi ser det her hjemme, at bitingen ikke er motivert av sinne eller aggresjon, men det skjer under lek.

Er en rastløs liten kropp der det skal skje mye hele tiden. Han har sine stunder ihvertfall her hjemme der han kan sitte å putle på med sine ting, men egentlig en veldig aktiv type.

Ting som har skjedd som jeg har reagert veldig på er blant annet at ved ett tilfelle ville de ikke engang ta imot han på morgenen fordi han var trøtt(de mente han så syk ut).

Når søsteren er hjemme fra barnehagen skjer det alltid at de ringer, han virker rar, har det bedre hjemme osv. Turbo lillebror+slapp og syk storesøster er ikke en god kombo.

Har skjedd flere ganger at han blir sendt hjem med slapp, virker varm, ustødig gange og what not, fredager etter 12(bemanning?). Han er alltid i full fres med en gang han kommer hjem igjen. Vi har astmamedisin til gutten da han har astmasymptomer, og til tider er en del plaget med pusten. Dette opplever vi at ikke hele voksen-gruppa er informert om. Dette er spesielt fremtredende under fysisk aktivitet. 

Han er stor for alderen, og dette med at han alltid er i sving med noe har blitt dradd frem som noe negativt flere ganger, de mener vi skal følge med på dette å vurdere eventuelle utredninger. Jeg føler at forventningene de har til gutten vår ikke står i stil med alderen. Forventninger de har til han var ikke engang aktuelle for jentungen når hun var passert 2. Får veldig inntrykk av at de ser han, ser kroppen og størrelsen hans, men tenker ikke over hvor gammel han faktisk er. Han er en av de yngste på basen sin, men i størrelse er han av de største.

Der jenta vår fikk skryt for å være flink, med færre ferdigheter enn han har nå, får han påpek for å ligge etter, ved samme alder.

Jeg er bare så lei meg, og føler ting er så forferdelig negativt, og føler på at han kanskje blir holdt litt utenfor. 

Han er så snill og god, ikke så flink til å regulere seg når han er glad eller gira, men dette jobber vi jo med. Følelsene hans er store, både de gode og de negative, men han er jo bare en liten gutt...

Her ville jeg undersøkt om du selv kan gjøre noe for at gutten din kan bli observert i barnehagen. Det virker ikke som de ansatte er noe god mot ham, og det kan utenforstående fagpersoner sikkert oppdage. Ta kontakt med helsesykepleier for å diskutere opplevelsene dine.

Skriv også ned hver eneste gang noen fra  barnehagen kommenterer, så du kan dokumentere at de stadig klager på barnet ditt. 

Hvis det er en stor barnehage ville jeg undersøkt mulighet for at han fikk nye voksne å forholde seg til. Det du beskriver høres ikke bra ut. 

Anonymkode: 498b0...1d5

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Spør om de har hørt om trygg før 3 , cos for barnehageansatte eller andre tilsvarende program. Høres ut som de trenger veiledning!! 

1,5 er fortsatt baby i mitt hode. ❤️

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Be om et møte med ped.leier og styrer sammen. Dette går ikke an.

Jobber selv i barnehage, og vi hadde en ansatt som ringte hjem for alt! Ped.leder var langvarig sykemeldt, og denne personen lette etter grunner til å sende barna hjem. En bleie med litt løs avføring, litt gulp eller litt grinete en dag… Uansett skulle det ringes.

Blir flau av å skrive det. 

Det med biting er helt vanlig! Vi løser det ved å være tett på barna hele tiden! Observere, veilede, osv. 

En aktiv 1,5-åring er også helt vanlig. De er forskjellige de også! Noen er rolige, noen aktive.. Å drive å snakke om utredning allerede nå er jo alt for tidlig, og alt for lite å gå på. 

Anonymkode: 9bc6a...a71

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er viktig å ha i bakhodet at vi hører bare den ene siden av historien her. Det kan jo ligge mer bak som vi ikke vet. 

Men uansett så er faktum at ts opplever situasjonen som vanskelig og lei, og slik skal det ikke være. Her kan du absolutt be om en samtale med pedagogisk leder. Fortell hvordan du opplever situasjonen og be om svar på det du lurer på. 

Anonymkode: e97ad...9d2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

I alle dager..det er jo ikke det TS formidler her. Er sikker paa at ts skjonner dette og jobber med dette men gutte. Er 1.5 aar!!!

nei, her hadde jeg bedt om samtale med ped.leder TS! 

Anonymkode: c9eae...364

• Liker 6
Skrevet

Barn i 1.5 års alderen biter!!! Helt normalt. Herregud når begynte man å forvente ting fra en liten unge. 

Anonymkode: 2d3bd...ab7

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Be om et møte med ped.leier og styrer sammen. Dette går ikke an.

Jobber selv i barnehage, og vi hadde en ansatt som ringte hjem for alt! Ped.leder var langvarig sykemeldt, og denne personen lette etter grunner til å sende barna hjem. En bleie med litt løs avføring, litt gulp eller litt grinete en dag… Uansett skulle det ringes.

Blir flau av å skrive det. 

Det med biting er helt vanlig! Vi løser det ved å være tett på barna hele tiden! Observere, veilede, osv. 

En aktiv 1,5-åring er også helt vanlig. De er forskjellige de også! Noen er rolige, noen aktive.. Å drive å snakke om utredning allerede nå er jo alt for tidlig, og alt for lite å gå på. 

Anonymkode: 9bc6a...a71

Skulle hatt flere som deg❤️

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

I alle dager..det er jo ikke det TS formidler her. Er sikker paa at ts skjonner dette og jobber med dette men gutte. Er 1.5 aar!!!

nei, her hadde jeg bedt om samtale med ped.leder TS! 

For aa tillegge, faar vondt naar jeg leser dette. Han er jo bare en liten baby. Vi har en gutt i gruppen til barnet mitt som ogsaa er en av de yngste men stor i storrelse. Inntrykket mitt er at de ansette er veldig paapasselige paa aa behandle han som den lille gutten han er. Haaper ped.leder tar tak i dette ts. Kan ikke vaere noe allright aa kjenne paa at de ikke behandler skatten din saann. 

• Liker 4
Skrevet

De er vel ute etter medisinering tenker jeg så han skal sitte stille og rolig deretter er det rett på skolen som er tilrettelagt for jenter nei en trist utvikling det der at barn ikke får være barn lengre 🙁❤️

• Liker 2
Skrevet

Skjønner godt du reagerer.

Vi slet litt en kort periode med hyppige telefoner pga bleiedagsformen i den alderen. 

Men for ham var det normalt, så vi tok kontakt med styrer og forklarte - og tilbød legeerklæring om ønskelig. Da tok telefonene slutt, bortsett fra ved faktisk sykdom. 

Når det gjelder utredning- si ifra hva du opplever som for høye forventninger.

Han er kun 1,5 år - og en utredning gir ikke særlig mening å begynne med uansett så tidlig om de mistenker type adhd/autismespekter.

Men du bør ikke lukke døren for at det kan være noe - i så fall er en ekstra ressurs i barnehagen en enorm styrke for ham. Da kan han øve på sine behov i mindre grupper osv. 

Men altså: prat med styrer. 

Maskinfører skrev (8 minutter siden):

De er vel ute etter medisinering tenker jeg så han skal sitte stille og rolig deretter er det rett på skolen som er tilrettelagt for jenter nei en trist utvikling det der at barn ikke får være barn lengre 🙁❤️

Nei, det er de ikke.

Gutten er 1,5 år. De er ute etter eventuelt en ekstra ressurs. 

Skrevet

Er det noen mulighet for dere å bytte barnehage? Dette hørtes ikke bra ut! 

Anonymkode: 3b29e...192

• Liker 1
Skrevet (endret)

Denne uken fikk jeg kjeft fordi med gutt på 2,5 år var for kjærlig.

Han hadde strøket lærlingen opp og ned på armen noen ganger.  Hun hadde blitt helt helt ukomfertabel og noen andre måtte ta han. 

har også fått tilbakemelding om at han koser og klemmer for mye.. 

Enkelte bhg for er rare..

Er bare å sette ned foten en gang for alle. Skriv mail til ped leder, kall inn til møte med styrer. Da ordner det seg fort

Endret av Rucula
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...