Gå til innhold

Hvordan fjerne hudormer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva må man gjøre med huden for å få vekk alle hudormer? I ansikt tenker jeg på. 

Anonymkode: f1486...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til en ordentlig Hudpleieklinikk og få råd. Jeg var selv for første gang for en måneds tid siden, fikk dyprens av huden der. Alle hudormene var ikke borte av den grunn (selv om hun klemte), men jeg merker allerede stor forskjell etter jeg begynte med produktene hun anbefalte.

Jeg har tidligere brukt mye fra COSXR og annet kjøpt hos Skin Secret. Har vært fornøyd med det også, men har slitt med at huden er dehydrert. Hudpleieren kom med gode råd og solgte meg andre produkter, samtidig som hun hadde forståelse for at lommeboka og samvittigheten min gjorde at jeg ville bruke opp COSXR-rensen min. Vi ble enige om at jeg bruker den om morgenen og den nye om kvelden. 

Så for meg har det å få en sunnere hud gjort at hudormene har trukket seg mer og mer tilbake nå de siste ukene.

Anonymkode: 27ed9...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva må man gjøre med huden for å få vekk alle hudormer? I ansikt tenker jeg på. 

Anonymkode: f1486...280

Bruk rens med salicylsyre feks Aco rens

Anonymkode: dc6ca...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste hudpleiesalong-tjenesten for det som jeg har prøvd er Hydrafacial, den suger bokstavelig talt ut all dritten fra porene. Pass på og gå til de som har den originale, det er mange som har en kopi som ikke er i nærheten av like god. 

Men det er jo ikke en permanent løsning, porene er der og talget i dem oksiderer og blir mørkt igjen. 

Av enkle og billige hjemmemasker, så liker jeg grønnleiremaske. Det fjerner også alt gønket, ikke like bra som Hydrafacial men du har en relativt ren nese for neste dag i all fall. Mye bedre enn sånne poreplaster og svarte masker.

Av ingredienser så liker jeg retinol, og så må man huske peeling iblant, en type syre (ikke samtidig med retinol). 

Anonymkode: 1967b...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gå til en ordentlig Hudpleieklinikk og få råd. Jeg var selv for første gang for en måneds tid siden, fikk dyprens av huden der. Alle hudormene var ikke borte av den grunn (selv om hun klemte), men jeg merker allerede stor forskjell etter jeg begynte med produktene hun anbefalte.

Jeg har tidligere brukt mye fra COSXR og annet kjøpt hos Skin Secret. Har vært fornøyd med det også, men har slitt med at huden er dehydrert. Hudpleieren kom med gode råd og solgte meg andre produkter, samtidig som hun hadde forståelse for at lommeboka og samvittigheten min gjorde at jeg ville bruke opp COSXR-rensen min. Vi ble enige om at jeg bruker den om morgenen og den nye om kvelden. 

Så for meg har det å få en sunnere hud gjort at hudormene har trukket seg mer og mer tilbake nå de siste ukene.

Kanskje hjelpsomt om du skriver hvilke produkter det er

Anonymkode: 9e1f2...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

men du har en relativt ren nese for neste dag i all fall

Den var ærlig og fin😆 For nei ts, det finnes desverre ingen permanent løsning mot porer. De sitter dypt i huden og uansett hvor mye man klemmer og renser så fylles porene ganske raskt med talg og oksiderer igjen. Skal du være fri for hudormer må du styre på daglig, og for mye herjing med porene vil i verste fall føre til dypere porer og arr.

Kosmetiske klinikker jobber på spreng for å finne metoder for å fjerne porer og hudormer, men de har fortsatt ikke lyktes. Fordi porene sitter for dypt i huden. Dermed kan de heller ikke tas med kjemisk peeling o.l

Anonymkode: c60c5...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bruk rens med salicylsyre feks Aco rens

Anonymkode: dc6ca...726

Salicylsyre (BHA) har dokumentert effekt mot hudormer, men det er mer effektivt med et leave-on produkt, f.eks. et serum, enn en rens, fordi den blir liggende for kort tid på huden til å ha særlig effekt.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den var ærlig og fin😆 For nei ts, det finnes desverre ingen permanent løsning mot porer. De sitter dypt i huden og uansett hvor mye man klemmer og renser så fylles porene ganske raskt med talg og oksiderer igjen. Skal du være fri for hudormer må du styre på daglig, og for mye herjing med porene vil i verste fall føre til dypere porer og arr.

Kosmetiske klinikker jobber på spreng for å finne metoder for å fjerne porer og hudormer, men de har fortsatt ikke lyktes. Fordi porene sitter for dypt i huden. Dermed kan de heller ikke tas med kjemisk peeling o.l

Anonymkode: c60c5...119

Det stemmer at det ikke finnes noen permanent løsning mot sorte prikker - dersom du ikke behandler dem, så vil de komme tilbake. Det er forsåvidt også riktig at for mye "herjing" med huden kan føre til større porer og arr, men

Som AB'en jeg siterer over her, så er hudormer "propper" av talg, smuss og døde hudceller, som får den mørke fargen av oksidering. Hudormer er oftest forekommende hos de som har en fet/uren hudtype, men kan også forekomme ved tørrere hudtyper som ikke får nok fukt, noe som fører til at huden produserer mer talg for å kompensere, noe som igjen kan føre til talgpropper. Og jo mer talg, døde hudceller og smuss som samler seg i porene, desto mer utvides porene, noe som igjen gjør dem mer synlige. Det er med andre ord gode grunner til å være nøye med rens, fukt og forebyggende pleie for å holde probelemet sånn noenlunde i sjakk.

Du sier ikke noe om hvilken hudtype du har, TS, men selv om du skulle ha en fet hudtype, er det viktig at du bruker en mild rens som ikke stripper huden for fukt, da dette kan forverre problemet. Bruk deretter et serum eller toner med BHA (salicylsyre), i tillegg til at BHA løser opp talget i porene, er den også eksfolierende (hjelper huden å kvitte seg med overskudd av døde hudceller) og er antiinflammatorisk. Har du fet hud, kan du forsøke med niacinamide i tillegg, da den bl.a. bidrar til å regulere talgproduksjon. 

Du kan også prøve retinol, da kombinasjonen av BHA og retinol skal være effektiv mot sorte prikker. Det er imidlertid viktig at du ikke starter med flere aktive ingredienser samtidig, og også at du venner huden gradvis til disse, samt at du ikke starter med produkter som har høy konsentrasjon av virkestoffene, men øker gradvis ettersom huden blir vant til dem. 

En god fuktighetskrem tilpasset din hudtype er også viktig, og deretter solkrem, spesielt i sommerhalvåret, men gjerne fra mars til oktober.

Til slutt et lite ord om såkalte "pore-strips" - altså disse stripsene som du river ut hudormer med. Disse inneholder mye av en ingrediens kalt Polyquaternium-37, PVP og tilsvarende. Dette er en ingrediens som er mye brukt i bl.a. hårspray, og fungerer slik at urenhetene i porene klistrer seg til stripsene. Det som skjer når du river av stripsene, er at du strekker huden og porene. Over tid vil dette gjøre at porene bli permanent strukket eller forstørret, slik at de er ennå mer utsatt for urenheter. Tenk på huden som en gummistrikk som blir strukket til bristepunktet gjentatte ganger. Til slutt er det meste av spensten og elastisiteten i strikken borte, og det er noe av det samme som skjer her. Porestrips stripper dessuten huden for talg - ikke bare det overskytende - slik at huden blir uttørket og begynner å produsere mer talg for å kompensere. Til slutt vil heller ikke porestripsene fjerne hele hudormen, bare den ytterste, oksiderte delen. Resten av urenhetene sitter igjen i porene og vil føre til nye hudormer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kanskje hjelpsomt om du skriver hvilke produkter det er

Anonymkode: 9e1f2...efa

Ja, så klart! Lå i seng da jeg skrev, og husket ikke navnene:) 

Bruker denne rensen om kvelden: 

https://lyko.com/no/skinceuticals/skinceuticals-simply-clean-gel-cleanser-200-ml

Bruker CORSX sin Good Morning Gel (?) om morgenen for å bruke den opp, da jeg fikk ny til jul:)

Disse padsene et par ganger i uka, om kvelden etter rens: 

https://lyko.com/no/elixir-cosmeceuticals/elixir-cosmeceuticals-acticlear-pads

Hudpleieren tipset om at jeg kunne klippe dem i to, for at boksen skal vare litt lenger. Da blir det 120 stk i stedet for 60. 

Bruker denne fuktighetskremen  både morgen og kveld: 

https://lyko.com/no/priori/priorir-ttc-fx340-skin-restore-creme

Solfaktor etter rens på morgenen: 

https://lyko.com/no/skinceuticals/skinceuticals-advanced-brighting-defense-spf50-40ml

Har også fått anbefalt å bruke Niactil fra Elixir og har brukt denne tidligere, men den ble for dyr for meg. Derfor ble den valgt bort blant produktene hudpleieren anbefalte: 

https://lyko.com/no/elixir-cosmeceuticals/elixir-cosmeceuticals-niactil-4---100ml

Men denne har jeg brukt før og hadde nok sverget til den om jeg hadde hatt mer å rutte med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...