Gå til innhold

Føler meg ikke klar i hodet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig med å konsentrere meg både ved å lese eller følge med på hva folk sier til meg. Jeg klarer liksom ikke helt å henge med i hverdagen. Det føles ut som om det er en tung sky i hodet mitt.

Uansett om noen forteller meg noe viktig/alvorlig, så har det på en måte falt bort for meg like etterpå. Jeg husker det, men tenker rett og slett ikke på det. Det må være noe galt med meg. Det er som om når noen snakker til meg noen ganger, så føler jeg meg nesten ikke til stede..

HVA er galt med meg??

Tok blodprøver på fredag for vitaminmangel og stoffskiftet.. ikke fått svar enda 

Anonymkode: bcbec...dcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være dårlig kosthold. For mye sukker og prossesert mat gjør hodet sløvt. Eller dårlig/lite søvn. Vitaminmangel. Lavt stoffskifte eller andre ting. 

Anonymkode: bf147...72b

• Liker 4
Skrevet

Sjekke synet? 

Anonymkode: f0c5a...1a3

Skrevet

Brainfog. Adhd, evnt overfølsom 

Anonymkode: c5297...e56

• Liker 1
Skrevet

Er du 17 eller 70? Ganske vesentlig, men uansett så kan du jo gå til doktoren. Selv Google-doktoren er bedre enn dette forumets brukere. 

Anonymkode: d08d6...789

Skrevet

Hjernetåke høres det ut som. Sliter veldig med det selv pga flere sykdommer. Pass på å hvile hjernen skikkelig noen ganger om dagen, f.eks 30 min uten lyd og sanseinntrykk. Mulig det kan hjelpe litt på, det kjøler i alle fall ned mitt hode (som er varmt og tåkete).

Anonymkode: 78cc6...833

• Liker 2
Skrevet

Veldig vanlig symptom om man har angst eller depresjon. 

Anonymkode: e03c5...659

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 19.54):

Jeg sliter veldig med å konsentrere meg både ved å lese eller følge med på hva folk sier til meg. Jeg klarer liksom ikke helt å henge med i hverdagen. Det føles ut som om det er en tung sky i hodet mitt.

Uansett om noen forteller meg noe viktig/alvorlig, så har det på en måte falt bort for meg like etterpå. Jeg husker det, men tenker rett og slett ikke på det. Det må være noe galt med meg. Det er som om når noen snakker til meg noen ganger, så føler jeg meg nesten ikke til stede..

HVA er galt med meg??

Tok blodprøver på fredag for vitaminmangel og stoffskiftet.. ikke fått svar enda 

Her kan jeg kjenne meg veldig igjen! Jeg kan sitte i sosiale sammenhenger og plutselig får jeg en «ut av meg selv» opplevelse. Jeg opplever også, som du sier, at jeg ikke helt klarer å henge med. Jeg mister konsentrasjonen og har vanskeligheter for å få med meg ting. Tok blodprøver her om dagen og de var fine. Mistenker litt at det har noe med angst å gjøre, når jeg får tid for meg selv roer det seg. Jeg glemmer også mye, har glemt hvor jeg har lagt 3 gavekort til en verdi av 2000 kr. Selv om jeg bare er 17 år, er jeg nesten redd jeg begynner å bli dement🤣

Anonymkode: 2f537...1e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her kan jeg kjenne meg veldig igjen! Jeg kan sitte i sosiale sammenhenger og plutselig får jeg en «ut av meg selv» opplevelse. Jeg opplever også, som du sier, at jeg ikke helt klarer å henge med. Jeg mister konsentrasjonen og har vanskeligheter for å få med meg ting. Tok blodprøver her om dagen og de var fine. Mistenker litt at det har noe med angst å gjøre, når jeg får tid for meg selv roer det seg. Jeg glemmer også mye, har glemt hvor jeg har lagt 3 gavekort til en verdi av 2000 kr. Selv om jeg bare er 17 år, er jeg nesten redd jeg begynner å bli dement🤣

Anonymkode: 2f537...1e0

Godt å høre at jeg ikke er alene om det! Har på følelsen at det kan være angsten. Det har vært flere uker med veldig mye angst og stress. Har vært sykemeldt i 1 mnd snart, og ligger bare hjemme og ser i 4 vegger. Mistenker det kan også være en depresjon. Ligger bare hjemme og orker ikke stort. 

Selvom jeg er bare 22, så føler jeg meg også dement😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hatt det sånn, da var det jernmangel (ferritin). 

Anonymkode: 560f2...5d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det også sånn (40 år), og ingen avvik på blodprøver. Hjernen var fullstendig sirup, klarte ikke følge med i samtaler, klarte ikke lese èn setning uten at det ballet seg.

Det viste seg likevel at kroppen trengte annen næring, til tross for blodprøver var fine. B-12 fra regelmessig inntak av fisk/rødt kjøtt fremfor tilskudd, omega fettsyrer fra fet fisk fremfor fra planter, og ikke minst jod fra hvit fisk. Hjernetåken ble lettere etter kort tid. 

Det kan også være d vitamin, som kan gi angst/depresjon i tillegg til fysiske symptomer som kognitiv svikt. Det antas at halvparten av nordmenn har for lave verdier av dette. Sørg for at du får vite tallet når du får svar. Du bør ha verdier på over 70 nmol. 

Anonymkode: 95571...7fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 19.54):

HVA er galt med meg??

Bra du har sjekket stoffskiftet! Kan være masse feks stoffskiftet, depresjon, borrelia 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje legge til at hele kroppen har vært tung de siste dagene. Tung å stå oppreist, tunge armer og sliten når jeg går..

Har vært mye dritt mat i de siste dagene nå bare for å få i meg noe.. sliter også med matlysten der ingenting friser så stort om dagen 

Ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje legge til at hele kroppen har vært tung de siste dagene. Tung å stå oppreist, tunge armer og sliten når jeg går..

Har vært mye dritt mat i de siste dagene nå bare for å få i meg noe.. sliter også med matlysten der ingenting friser så stort om dagen 

Ts.

Frister*

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts.

Vent og se hva blodprøvene sier. Veldig mye av det du nevner er typisk for d vitamin mangel, så sørg for å sjekke at legen faktisk har testet dette. Jeg klarte knapt løfte armene da jeg hadde alvorlig mangel på d vitamin. Bare å løfte et glass fra skaphyllen var kjempetungt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts.

Hvis du tror du har depresjon så får du bare spise det du greier. Dritt mat eller ikke, viktigste er at du får i deg noe. Jeg ble rådet til å småspise litt nå og da av behandler på DPS fordi det kunne bidra til at jeg følte meg litt bedre. (Viktig å ikke legge seg til en dårlig vane da, så klart.)

Anonymkode: e03c5...659

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vent og se hva blodprøvene sier. Veldig mye av det du nevner er typisk for d vitamin mangel, så sørg for å sjekke at legen faktisk har testet dette. Jeg klarte knapt løfte armene da jeg hadde alvorlig mangel på d vitamin. Bare å løfte et glass fra skaphyllen var kjempetungt. 

Fikk svar på blodprøvene. Hadde mangel på D vitamin 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fikk svar på blodprøvene. Hadde mangel på D vitamin 

Fikk du vite hvor lavt, altså tallet du lå på? Fikk du resept på tilskudd?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fikk du vite hvor lavt, altså tallet du lå på? Fikk du resept på tilskudd?

Fikk ikke vite hvor lavt, men viste D vitamin i nedre normalområde. Ble anbefalt å kjøpe D vitamin tilskudd på apoteket (800 IE). Dette får jeg kjøpt reseptfri på apoteket 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fikk ikke vite hvor lavt, men viste D vitamin i nedre normalområde. Ble anbefalt å kjøpe D vitamin tilskudd på apoteket (800 IE). Dette får jeg kjøpt reseptfri på apoteket 

800 ie tilsvarer 20 mcg. Dette er veldig lave doser, da vil det ta lang tid å fylle lageret. Dette er i beste fall mer en vedlikeholdsdose når nivåer allerede er gode.
Antar legen din opererer med at 50 nmol anses å være normalt. Flere mener dette er feil, og det bør være 75 nmol. Mtp hvor kraftige symptomer du har, så ville jeg tatt en prat med legen og bedt om resept på divisun 2000 ie. 

331240180_1136457663697388_684332336851755037_n.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...