Gå til innhold

Er det mulig å få tilbake attraksjonen til partneren igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en travel og stressende småbarnsperiode har romantikken dabbet av. Jeg føler meg ikke lenger tiltrukket av partneren, og det er mye ved ham som irriterer meg. Jeg klarer rett og slett ikke å huske hvordan vi hadde det da vi hadde det bra. Vi har vært sammen i 9 år. 

Er det noen som har klart å finne tilbake til attraksjonen og forelskelsen igjen? I så fall hvordan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt om folk som har prøvd, men aldri om noen som har lykkes. Jeg tror forøvrig ikke vi bør legge noen særlig vekt på hva samlivsterapiindustrien sier om dette.

Anonymkode: c14e7...b0d

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror ikke det hjelper å prøve. Det beste er å gjøre nye ting sammen, å se hverandre i nye settinger. Gi det tid, ikke stress.

Anonymkode: a0c2a...69e

Skrevet

Ja, det er mulig. :)

Jeg hadde det også slik etter småbarnsperioden var over. Jeg var ikke interressert i mannen lenger, men hadde bestemt meg for å holde ut og prøve. Vi har vært sammen i 13 år, og var uaktuelt å avslutte det når vi hadde felles barn. 
Jeg har en veldig tolmodig og fantastisk mann, som fremdeles sier han er like forelsket i meg. Vi snakket mye om alt, og han forstod at jeg også syns det var vanskelig og virkelig hadde lyst til å klare det.

For min del hjalp det å mimre tilbake til tiden vi møttes, se på bilder og kanskje være litt borte fra hverandre. I begynnelsen savnet jeg han ikke i det hele, men sakte men sikkert merket eg kribling i magen igjen når jeg visste han kom hjem. 

Nå vil jeg si jeg er forelsket igjen, men det tok tid. Muligens år.  

Anonymkode: b02c1...735

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har hørt om folk som har prøvd, men aldri om noen som har lykkes. 

Statestikkene sier jo noe annet. Ved samlivsbrudd er det mange som finner sammen igjen og finner kjærligheten på nytt. Men det forutsetter at begge er villige og jobber for å finne tilbake til de følelsene som forsvant under veis. Mange lykkes og mange misslykkes.

Det er en grunn til at man er separert i 1 år før man får innvilget skillsmisse. Det er for å unngå unødvendige skillsmisser siden mange finner tilbake til hverandre underveis i separasjonene. Men det er klart, det er vel litt avhengig av både aldre og om det er barn inne i bildet og hvor etablert man er. Har man mye å "miste", så er man nok mere villig til å kjempe for å finne igjen til det tapte om det er mulig. 

21 hours ago, AnonymBruker said:

eg tror forøvrig ikke vi bør legge noen særlig vekt på hva samlivsterapiindustrien sier om dette.

Nei de som har økonomisk fordel av det er en ting, men hva med FvK som tilbyr noe av det samme til par både før og etter brudd. Du trenger ikke barn for å få hjelp der engang. Du har lignende tilbud som "industrien" har men uten økonomiske baktanker.

• Liker 1
Skrevet

I småbarnsperioden følte jeg at jeg hadde lite overskudd til å være sensuell med mannen min. Han følte ikke det samme, for han hadde masse overskudd. At jeg var sliten fordi jeg måtte gjøre alt alene fordi EKSEN skulle slappe av med TV, sove og feste gjorde vel at jeg mistet lysten på han enda mer.

Nå er jeg sammen med en som vet at vi er to voksne i huset som må bidra, og her blomstrer både romantikken og lidenskapen ❤️

Anonymkode: d4609...75c

Skrevet
3barnsmora skrev (23 timer siden):

Etter en travel og stressende småbarnsperiode har romantikken dabbet av. Jeg føler meg ikke lenger tiltrukket av partneren, og det er mye ved ham som irriterer meg. Jeg klarer rett og slett ikke å huske hvordan vi hadde det da vi hadde det bra. Vi har vært sammen i 9 år. 

Er det noen som har klart å finne tilbake til attraksjonen og forelskelsen igjen? I så fall hvordan?

Hvis du lever med drømmen om at partneren din vil være den du synes er den mest attraktive og (fyll inn alt positivt som om du var forelsket) for resten av ditt liv så er ikke jeg den som skal ødelegge den drømmen din (vrangforestilling). 

Men jeg kan gi deg et lite tips på veien, kjærlighet og tiltrekking er et arbeid, det er ikke noe som bare oppstår helt ut av det blå etter mange år sammen. 

Du ha vel hørt uttrykket "jobbe for kjærligheten", eller gikk den deg helt hus forbi når du valgte å stifte familie med mannen? 

Anonymkode: 55121...655

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Useless skrev (2 timer siden):

Statestikkene sier jo noe annet. Ved samlivsbrudd er det mange som finner sammen igjen og finner kjærligheten på nytt. Men det forutsetter at begge er villige og jobber for å finne tilbake til de følelsene som forsvant under veis. Mange lykkes og mange misslykkes.

Det er en grunn til at man er separert i 1 år før man får innvilget skillsmisse. Det er for å unngå unødvendige skillsmisser siden mange finner tilbake til hverandre underveis i separasjonene. Men det er klart, det er vel litt avhengig av både aldre og om det er barn inne i bildet og hvor etablert man er. Har man mye å "miste", så er man nok mere villig til å kjempe for å finne igjen til det tapte om det er mulig. 

Nei de som har økonomisk fordel av det er en ting, men hva med FvK som tilbyr noe av det samme til par både før og etter brudd. Du trenger ikke barn for å få hjelp der engang. Du har lignende tilbud som "industrien" har men uten økonomiske baktanker.

At folk faktisk velger å bo sammen igjen etter en separasjon, er ingen bekreftelse på at det går an å blåse liv i gamle følelser. Det er primært et tegn på at praktiske og økonomiske hensyn er viktige for folk, og at mange (etter litt betenkningstid)  velger å fortsette et arbeids- og bofellesskap selv om det romantiske forholdet tok slutt.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...