AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #21 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 19.40): Det kan nok stemme, dessverre. Dressing er fullt av fett og olje. Det er 100 kcal i en spiseskje olje, så bare tenk hvor mye det er i den dressingen. Anonymkode: a3d45...943 men sånne brokkolisalater ligger da ikke og svømmer i 10 spiseskjeer ren olje. Er det ikke creme fraiche eller noe den dressingen er laget av? Enig med ts i at det høres merkelig ut. Men det er vel ofte bacon oppi, og det trekker jo opp. Anonymkode: 075f6...f9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #22 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 21.54): Men dette er da ikke noe man skal spise 400g av som en lunsj. Trodde det var ment som tilbehør til feks grillmat, en liten dæsj på siden liksom? Anonymkode: b268d...f55 hvorfor "skal" man ikke det? er da en helt vanlig blanding i salatbarer i kantiner. Jeg kunne fint fylt en halv tallerken med den utfra prinsippet om å fylle halve tallerken med grønnsaker. Anonymkode: 075f6...f9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #23 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): men sånne brokkolisalater ligger da ikke og svømmer i 10 spiseskjeer ren olje. Er det ikke creme fraiche eller noe den dressingen er laget av? Enig med ts i at det høres merkelig ut. Men det er vel ofte bacon oppi, og det trekker jo opp. Anonymkode: 075f6...f9a nei. den er laget av 2 dl majones og 2 ss sukker. ligger på meny sine oppskrifter. Anonymkode: 1b21c...fa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #24 Del Skrevet 2. mars 2023 On 2/27/2023 at 7:03 PM, AnonymBruker said: kunne jo kjøpt meg en kebab istedefor å sitte å spise litt brokkoli for 1000 kalorier Hvis du KUN bryr deg om kalorier, så ja, da kunne du spist en kebab istedenfor. MEN om du skal tenke litt på næringsinnhold også, så er den brokkolisalaten med dressing mye bedre. Anonymkode: 53d1e...ae4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #25 Del Skrevet 2. mars 2023 Ja det kan faktisk stemme. Nå vet jeg ikke helt hva den brokkolisalaten du spiste inneholdt. Men ofte er det en viss type dressing i slike salater, som ofte er ganske kaloririke. Majones = 679,7 kcal pr 100g, rømme = 193,4 kval pr 100g. Kanskje litt pinjekjerner eller noen nøtter. Pinnekjerner = 673 kcal pr 100g. Kanskje de har stekt noen av ingrediensene i smør/olje. Kanskje litt bacon i for litt salt crunch. Bacon = 540kcal pr 100g. Det bygger fort på seg med kalorier. Er en grunn for at det er greit å lage mat selv, for da vet man akkurat hva som er oppi. Ja ofte er salat faktisk ikke det beste alternativet i forhold til kcal. Noen ganger kan man heller velge en Big Mac og spise færre kalorier enn om man valgte salaten. Er mange som får seg en oppvekker når de begynner å faktisk se på kalorier og få en forståelse for dem. Anonymkode: b2ce2...965 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #26 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): hvorfor "skal" man ikke det? er da en helt vanlig blanding i salatbarer i kantiner. Jeg kunne fint fylt en halv tallerken med den utfra prinsippet om å fylle halve tallerken med grønnsaker. Anonymkode: 075f6...f9a For meg er det hvertfall rart. Litt som å kun spise waldorfsalat eller sånn typisk potetsalat. Jeg ble ikke overrasket over kaloriinnholdet da jeg ser på det som et lite tilbehør. Men det er jo selvfølgelig ingen regel. Anonymkode: b268d...f55 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blingblingtahei Skrevet 2. mars 2023 #27 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): For meg er det hvertfall rart. Litt som å kun spise waldorfsalat eller sånn typisk potetsalat. Jeg ble ikke overrasket over kaloriinnholdet da jeg ser på det som et lite tilbehør. Men det er jo selvfølgelig ingen regel. Anonymkode: b268d...f55 Jeg elsker både waldorfsalat, brokkolisalat og potetsalat 😅 men joda, bruker å ha noe attåt, men tallerken kan likevel bestå at mye salat.. men det er jo ikke sånt man spiser hver dag 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #28 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): For meg er det hvertfall rart. Litt som å kun spise waldorfsalat eller sånn typisk potetsalat. Jeg ble ikke overrasket over kaloriinnholdet da jeg ser på det som et lite tilbehør. Men det er jo selvfølgelig ingen regel. Anonymkode: b268d...f55 jeg var på helse/slankekurs og fikk det som tips av en ernæringsfysiolog, at et beger med brokkolisalat + en proteinkilde er et godt valg hvis man trenger en rask lunsj i farta. Det er mulig jeg misforstår deg, men jeg opplever at du moraliserer som om det var junkfood vi snakker om. Anonymkode: 075f6...f9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #29 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): jeg var på helse/slankekurs og fikk det som tips av en ernæringsfysiolog, at et beger med brokkolisalat + en proteinkilde er et godt valg hvis man trenger en rask lunsj i farta. Det er mulig jeg misforstår deg, men jeg opplever at du moraliserer som om det var junkfood vi snakker om. Anonymkode: 075f6...f9a Hvorfor moraliserer jeg fordi det var nytt for meg at folk bruker dette som lunsj og spiser 400g av det? Jeg trodde virkelig ikke det var et slikt produkt. Har kun tatt liksom to spiseskjeer ved siden av biff eller annen grillmat. Og jeg hadde jo rett når en liten boks er 1000kcal, dvs 2/3 av mitt daglige kaloribudsjett. Det handler jo bare om mengde, og poenget til ts var jo at dette var et altfor stort innhugg i kaloriregnskapet hennes. Det er du som moraliserer og drar inn junkfood, jeg spiser da McDonald’s av og til også uten at det er moralsk feil🙄 Anonymkode: b268d...f55 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #30 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor moraliserer jeg fordi det var nytt for meg at folk bruker dette som lunsj og spiser 400g av det? Jeg trodde virkelig ikke det var et slikt produkt. Har kun tatt liksom to spiseskjeer ved siden av biff eller annen grillmat. Og jeg hadde jo rett når en liten boks er 1000kcal, dvs 2/3 av mitt daglige kaloribudsjett. Det handler jo bare om mengde, og poenget til ts var jo at dette var et altfor stort innhugg i kaloriregnskapet hennes. Det er du som moraliserer og drar inn junkfood, jeg spiser da McDonald’s av og til også uten at det er moralsk feil🙄 Anonymkode: b268d...f55 nei, det var bare måten du snakket om mengden, som om det var noe galt i å fylle tallerken med brokkoli, fordi det var ikke det du pleide å gjøre. Fremsto som litt ovenfra og ned.... Anonymkode: 075f6...f9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #31 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): jeg var på helse/slankekurs og fikk det som tips av en ernæringsfysiolog, at et beger med brokkolisalat + en proteinkilde er et godt valg hvis man trenger en rask lunsj i farta. Det er mulig jeg misforstår deg, men jeg opplever at du moraliserer som om det var junkfood vi snakker om. Anonymkode: 075f6...f9a Det er mulig å ha et beger med brokkolisalat + en proteinkilde om man ønsker en god lunsj. Men det er forskjell på brokkolisalater. Om man lager den selv, da kan man kontrollere kaloriinnholdet på en helt annen måte. Man kan lage den meg magre produkter, man kan bytte ut ingredienser. Majones med lett majones. Rømme med ekstra lett rømme. Eller lage en helt egen vri på dressingen og bruke kesam eller gresk yoghurt. Eller for ekstra proteiner ha cottage cheese i en ble der og lage en kremet saus av det. Man kan bytte ut bacon med mager skinke eller kylling. Man kan halvere bruken av nøtter. Etc… det er mange valg man kan gjøre når man lager en slik salat selv, som gjør at kcal innholdet kun blir 300-400, isteden for 1000. Men man er da nødt til å ha planlagt litt. Laget klart kanskje en større skål, og ta med seg en porsjon på veien. Det jeg generelt har lært; kjøpesalater = mer kalorier enn man tror. Anonymkode: b2ce2...965 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #32 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): nei, det var bare måten du snakket om mengden, som om det var noe galt i å fylle tallerken med brokkoli, fordi det var ikke det du pleide å gjøre. Fremsto som litt ovenfra og ned.... Anonymkode: 075f6...f9a Hvis jeg skal innta 1000kcal har jeg lyst til å spise noe annet enn en liten boks brokkolisalat for å si det sånn. Og jeg ble faktisk overrasket over at noen klarer en hel boks med dette ja, har alltid trodd det var tilbehør. Hadde blitt like paff om noen hadde spist en hel boks potetsalat fra kjøledisken. Og du, dette er ikke å fylle tallerken med brokkoli. Anonymkode: b268d...f55 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #33 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du KUN bryr deg om kalorier, så ja, da kunne du spist en kebab istedenfor. MEN om du skal tenke litt på næringsinnhold også, så er den brokkolisalaten med dressing mye bedre. Anonymkode: 53d1e...ae4 Jeg er faktisk ikke helt enig. Du er mett mye lengre med en kebab. Du er sannsynligvis mer tilfreds også da det er ganske greit sammensatt (protein, fett, karbohydrater). Man har jo en stor salat oppi også. Det eneste som er sunt i brokkolisalaten er jo brokkoli (som sikkert er grunnen til at dem kaller det brokkolisalat og ikke majones med bacon og brokkolibiter. Salgstriks😅) Anonymkode: b268d...f55 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #34 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis jeg skal innta 1000kcal har jeg lyst til å spise noe annet enn en liten boks brokkolisalat for å si det sånn. Og jeg ble faktisk overrasket over at noen klarer en hel boks med dette ja, har alltid trodd det var tilbehør. Hadde blitt like paff om noen hadde spist en hel boks potetsalat fra kjøledisken. Og du, dette er ikke å fylle tallerken med brokkoli. Anonymkode: b268d...f55 jeg ser på kjøttet som tilbehør..... Hvis jeg griller, vil jeg fylle halve tallerken med salat/grønnsaker, og 1/4 med kjøttet. Anonymkode: 075f6...f9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #35 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): jeg ser på kjøttet som tilbehør..... Hvis jeg griller, vil jeg fylle halve tallerken med salat/grønnsaker, og 1/4 med kjøttet. Anonymkode: 075f6...f9a Jeg er enig, jeg gjør på samme måte. Men det er forskjell på brokkoli og denne smørja med majones, bacon og brokkoli. Du bør ikke fylle halve tallerken med dette (med mindre du er komfortabel med det høye kaloriinnholdet. Men det var jo ikke ts, og det var jo poenget med tråden). Anonymkode: b268d...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #36 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 19.03): Jeg kjøpte meg brokkolisalat idag til lunch fra ferskvaredisken. Det var ca 350 gram, altså en ganske liten porsjon... et par håndfuller. Ganske mye mindre størrelse enn en vanlig smørpakke. Ved en tilfeldighet så jeg at det stod kaloriinhold på lappen og det var 288 kalorier pr 100 g. Det vil si at i denne lille boksen med var det 1000 kalorier. Det er hovedsakelig rå brokkoli blandet med noe dressing. Hvordan i alledager kan det stemme? Jeg tenkte fader... kunne jo kjøpt meg en kebab istedefor å sitte å spise litt brokkoli for 1000 kalorier 😵💫 skulle jo være sunn. Er det i det heletatt mulig at dette stemmer? Anonymkode: 190f3...d52 Ikke sant. Det er derfor mange ikke får til å slanke seg. De tror de er sååå sunne når de velger salatbaren i kantina og andre steder. Men så skjønner de ikke at salaten er dynket i all mulig dritt. Anonymkode: 7dddb...f88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #37 Del Skrevet 3. mars 2023 Umulig å vite egentlig. Jeg har jobbet i ferskdisk og kaloriinnholdet kunne være HELT på bærtur. Den ble beregnet utfra en standard oppskrift, men så var det kanskje ikke akkurat den oppskriften man fulgte. Så lenge ingrediensene var de samme var det ingen som tok hensyn til mengden av ingrediensene. En brokkolisalat med 2 dl majones er ikke sammenlignbart med en salat med 2 ss majones, men ferskvaren kan tenkes å bruke samme deklarasjon på begge... Vi vet jo ikke hvor mye majones det var her... Anonymkode: 14c0c...57a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #38 Del Skrevet 3. mars 2023 On 3/2/2023 at 12:21 AM, AnonymBruker said: Hvis du KUN bryr deg om kalorier, så ja, da kunne du spist en kebab istedenfor. MEN om du skal tenke litt på næringsinnhold også, så er den brokkolisalaten med dressing mye bedre. Anonymkode: 53d1e...ae4 Kebab med grov wrap/pita, kjøtt, grønnsaker, litt dressing? Hva er så usunt med det? Man kan jo bestille selv hva man ønsker å ha oppi Anonymkode: 84d22...562 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå