Gå til innhold

Har han spiseforstyrrelser eller bryter han meg ned når han pirker på kroppen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg har møtt er ekstremt opptatt av vekt og kropp. Han har en helt normal kropp selv men sier at han hater kroppen sin, han teller kalorier og trener og var veldig tidlig på det at jeg også måtte trene og begynne å telle kalorier. Greit nok jeg har en myk kropp med litt ekstra på magen og hoftene men er helt innenfor normal BMI og har ved lavere vekt fått refs fra venner og lege at jeg er for tynn. Han så et bilde av meg fra da jeg var undervektig (og legen min la meg inn på sykehus) og sa at det var kroppen jeg burde jobbe for.

Han fortsetter å snakke om hvor bra jeg vil føle meg om jeg går ned i vekt og at jeg bare lurer meg selv ved å si at jeg er fornøyd med kroppen min nå. Han snakker om fettprosent og sulting med stor entusiasme som noe positivt. Han viser meg bilder av syltynne modeller og sier at jeg kan bli penere enn de om jeg vil.. Det er på en måte et kompliment men samtidig ganske manipulerende syns jeg. Han kan stoppe å spise maten etter halve porsjonen når vi er ute å spiser og påvirker meg til å føle meg ekkel om jeg spiser opp retten min så jeg også stopper å spise.. Helt ærlig så er kroppen min bra, den er fin, jeg er ikke lubben. Kroppen hans er også fin, han er normal størrelse. Klarer ikke bli klok på om han prøver å bryte meg ned med å presse dette slankepresset på meg og innbille meg at å gå ned i vekt bør være lidenskapen min eller om han selv har spiseforstyrrelser og oppriktig selv føler at livet først duger når man har minimal med fettprosent?!

Er han manipulerende og nedbrytende eller er han selv spiseforstyrret?

Anonymkode: 41948...feb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil en med spiseforstyrrelser synes andre er for tjukke eller bare sin egen kropp?

Legg gjerne denne tråden under helse eller kosthold om det passer bedre.

Skrevet

Vet ikke hva han er eller ei. Men det der hadde jeg ikke giddet.

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet

Begge deler 

Anonymkode: 4ab13...872

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke helt ord.. orker du virkelig å leve med dette i et forhold? Han virker å være syk. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

... Han så et bilde av meg fra da jeg var undervektig (og legen min la meg inn på sykehus) og sa at det var kroppen jeg burde jobbe for.

Han fortsetter å snakke om hvor bra jeg vil føle meg om jeg går ned i vekt og at jeg bare lurer meg selv ved å si at jeg er fornøyd med kroppen min nå

Han er syk i hodet. 

• Liker 2
Skrevet

Hjelp, hold deg langt unna. Uansett hva han er eller har så kommer han ikke til å være bra for deg.

Anonymkode: d8c5c...cdc

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan hende at han har en spiseforstyrrelse eller bare er veldig inni treningsbobla og jobber skikkelig målrettet for å oppnå visse mål. Da vil man gjerne dele den gleden og entusiasmen med andre også, ville at de blir like ivrige som en selv. Det er altså mulig at han bare deler sin glede og sine treningsmål med deg, ønsker at dere skal dele det positive, men han er lite taktfull. Men vilje eller ikke, han påfører deg skam som du er bedre foruten. 

Anonymkode: d20da...19b

Skrevet

Begge deler. 

Anonymkode: 87d8b...415

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan hende at han har en spiseforstyrrelse eller bare er veldig inni treningsbobla og jobber skikkelig målrettet for å oppnå visse mål. Da vil man gjerne dele den gleden og entusiasmen med andre også, ville at de blir like ivrige som en selv. Det er altså mulig at han bare deler sin glede og sine treningsmål med deg, ønsker at dere skal dele det positive, men han er lite taktfull. Men vilje eller ikke, han påfører deg skam som du er bedre foruten. 

Lite taktfull? Han ber henne eksplisitt gå ned til undervekten hun var INNLAGT FOR. Han er blåst hele fyren, og direkte helseskadelig for andre å omgås. 

• Liker 5
Skrevet

Også sier han sånne ting som "Du er en dame som kan nå alle mål du setter deg! Du er målrettet og smart og kan få til det du vil så jeg er sikker på du får den kroppen om du bestemmer deg og det burde du, du kommer til å føle deg så stolt og bra"

Liksom bygger meg opp men samtidig bryter meg ned ved å indirekte kalle meg tjukk. Jeg kjenner igjen veldig nedbrytende manipulasjonsteknikk her men det gir ingen mening å synes at jeg er tjukk eller overvektig og jeg har aldri bedt om hans mening så plutselig slo det meg kanskje det er han som selv har så dårlig forhold til egen kropp og mistet synet på hva en normal kropp er?

Skrevet

Han her virker jo bare syk, og han trenger helt klart psykologisk hjelp fra helsevesenet. Hold deg langt unna han. Han kommer,til å bryte deg ned, uavhengig om det er bevisst eller ikke. Og jeg mener at en oppegående voksen person holder på slik her, da har dem ikke særlig med selvinnsikt eller evne for refleksjon. Han trenger hjelp. Og du kommer til å bli syk hvis du fortsetter med han. 

Gi han beskjed om at du avslutter relasjonen, gi en kort beskjed om hvorfor - og oppfordre han til å oppsøke hjelp.

Anonymkode: 15f05...3d9

• Liker 2
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (3 minutter siden):

Lite taktfull? Han ber henne eksplisitt gå ned til undervekten hun var INNLAGT FOR. Han er blåst hele fyren, og direkte helseskadelig for andre å omgås. 

Han vet ikke at jeg har vært innlagt for undervekt før, men jeg sa når han snakket om det bildet at der var jeg undervektig. Han stod på det at jeg så best ut der.

Han er godt likt av venner og kollegaer og hadde ikke slått meg som en nedbrytende mann utenom dette her, men kjenner han heller ikke kjempegodt enda så kan hende han er værre når man blir kjent. Jeg vil ikke inn i et psykisk voldelig forhold men kan jo hende han bare er litt blendet og veldig opptatt av helse? Han sier ting som at å miste underhudfettet nå vil forhindre diabetes i fremtiden osv

• Liker 1
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sikkert at man er innlagt pga selve vekten men pga spiseforstyrrelsen.  Man skal være temmelig mye undervektig før det ser usunt ut. Kjæresten vet kanskje ikke at ts har hatt spiseforstyrrelse, om hun har hatt det? Kan jo være andre grunner til at hun behøvde gå opp i vekt. 

Ja. Synes kjæresten er lite taktfull og undervurderer hvilken effekt hans ord kan ha. Det å slutte å spise når man er mett nok, jobbe målrettet får å nå en viss målvekt etc, synes jeg ikke det er noe galt med. Folk flest spiser for mye, for usunt og er overvektige. 

Ville nok dumpet fyren hvis han startet forholdet med å ville forandre utseendet mitt. Ville ikke stolt på at han liker meg nok. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Også sier han sånne ting som "Du er en dame som kan nå alle mål du setter deg! Du er målrettet og smart og kan få til det du vil så jeg er sikker på du får den kroppen om du bestemmer deg og det burde du, du kommer til å føle deg så stolt og bra"

Liksom bygger meg opp men samtidig bryter meg ned ved å indirekte kalle meg tjukk. Jeg kjenner igjen veldig nedbrytende manipulasjonsteknikk her men det gir ingen mening å synes at jeg er tjukk eller overvektig og jeg har aldri bedt om hans mening så plutselig slo det meg kanskje det er han som selv har så dårlig forhold til egen kropp og mistet synet på hva en normal kropp er?

😂😂😂🙈🚩

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han vet ikke at jeg har vært innlagt for undervekt før, men jeg sa når han snakket om det bildet at der var jeg undervektig. Han stod på det at jeg så best ut der.

Han er godt likt av venner og kollegaer og hadde ikke slått meg som en nedbrytende mann utenom dette her, men kjenner han heller ikke kjempegodt enda så kan hende han er værre når man blir kjent. Jeg vil ikke inn i et psykisk voldelig forhold men kan jo hende han bare er litt blendet og veldig opptatt av helse? Han sier ting som at å miste underhudfettet nå vil forhindre diabetes i fremtiden osv

Det er ikke normalt å snakke sånn uavhengig hva man vet. Han høres helt syk ut. De fleste nedbrytende menn har høy status og en stor omgangskrets, det er i kjærlighetsrelasjoner disse mennene bryter ned ofrene sine. Om denne mannen bryter deg ned bevisst er helt irrelevant, han er absolutt ikke frisk - og du skal ikke være med en som bryter deg ned. Kanskje dere er en sinnssykt dårlig match, han høres ikke særlig omtenksom eller hensynsfull ut. De fleste med sosiale antenner snakker ikke sånn til folk de begynner å bli kjent med, og de snakker ikke sånn til folk de er glad i. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Han vet ikke at jeg har vært innlagt for undervekt før, men jeg sa når han snakket om det bildet at der var jeg undervektig. Han stod på det at jeg så best ut der.....Han sier ting som at å miste underhudfettet nå vil forhindre diabetes i fremtiden osv

Han er skadelig for deg. Han har et eksplisitt undervektig ideal. 

Skrevet

Det er ikke sikkert at man er innlagt pga selve vekten men pga spiseforstyrrelsen.  Man skal være temmelig mye undervektig før det ser usunt ut. Kjæresten vet kanskje ikke at ts har hatt spiseforstyrrelse, om hun har hatt det? Kan jo være andre grunner til at hun behøvde gå opp i vekt. 

Ja. Synes kjæresten er lite taktfull og undervurderer hvilken effekt hans ord kan ha. Det å slutte å spise når man er mett nok, jobbe målrettet får å nå en viss målvekt etc, synes jeg ikke det er noe galt med. Folk flest spiser for mye, for usunt og er overvektige. 

Ville nok dumpet fyren hvis han startet forholdet med å ville forandre utseendet mitt. Ville ikke stolt på at han liker meg nok. 

Når man blir innlagt pga vekten så har man bmi under 15, helst 14. Og da ser man sinnssykt tynn og skranglete ut. 

• Liker 1
Skrevet

Man skal være temmelig mye undervektig før det ser usunt ut. 

Hva i all verden mener du med det?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Måten denne typen både snakker til TS og oppfører seg indikerer på en god del manglende karaktertrekk som er helt essensielt i gode parforhold. Det er helt irrelevant om folk flest spiser mye, usunt og er overvektig? Måten han uttaler seg på antyder en person komplett blottet for sosial intelligens, mentaliseringevne og omtanke. Hadde TS vært overvektig hadde de ikke datet uansett, det er jo helt klart. 

• Nyttig 2
Gjest Ramona1970
Skrevet

Jeg vet ikke en gang om jeg tror på dette her. Det har ingen betydning hvilke forstyrrelser han har, det er bare å komme seg unna noen som ønsker å sulte sin partner, punktum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...