Gå til innhold

Herregud nå skal James Bond også sensureres!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Så akkurat på nyhetene at bøkene om James Bond skal lide samme skjebne som bøkene til Roald Dahl og Don Rosa. Hvorfor lar folk dette skje?

Endret av MyMichelle
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For å støtte de svake i samfunnet. Woke-piss. 

Endret av Kate Upton
  • Liker 4
Skrevet

Woke er mental pest.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Sånn går det når man overlater dagsorden til porselenskjøre aspeløv som ikke har gjort annet enn å sitte hjemme, aldri kjenne på stress, frykt, kulde, tidsnød eller arbeidspress. Kun sett på søppel TV, lest rosablogger og ikke minst; sett seg i speilet og beskuet egen navle i 16 av døgnets 24 timer, år etter år. Pføy! 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Håper de tar en titt på koranen og bibelen også, når de først er i gang med å "moderniser" bøker.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Stopp verden jeg vil av :bond:

• Liker 4
Skrevet

Fikk inntrykk av at de ikke skal sensureres, men at det skal komme en advarsel i begynnelsen av filmene fordi n-ordet blir brukt. Syns ikke det er så ille. 

• Liker 2
Skrevet
pinnelinn skrev (6 minutter siden):

Håper de tar en titt på koranen og bibelen også, når de først er i gang med å "moderniser" bøker.

De nye oversettelsene er VELDIG modernisert😅 hilsen teologistudent

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest CatPerson123
Skrevet (endret)
Gorgonzola skrev (1 time siden):

Sånn går det når man overlater dagsorden til porselenskjøre aspeløv som ikke har gjort annet enn å sitte hjemme, aldri kjenne på stress, frykt, kulde, tidsnød eller arbeidspress. Kun sett på søppel TV, lest rosablogger og ikke minst; sett seg i speilet og beskuet egen navle i 16 av døgnets 24 timer, år etter år. Pføy! 

Porselenskjøre aspeløv som sier man skal stole og være stolt over seg selv... make it make sense! 

Morsomt, de sier at man ikke skal la noe treffe seg selv, at man skal være stolt over seg selv, og så blir de truffet og såret av alt 

Endret av CatPerson123
Skrevet
pinnelinn skrev (12 minutter siden):

De tar tydeligvis de verste til sist 😉

• Liker 1
Skrevet
yamask skrev (1 time siden):

Fikk inntrykk av at de ikke skal sensureres, men at det skal komme en advarsel i begynnelsen av filmene fordi n-ordet blir brukt. Syns ikke det er så ille. 

Det er nyutgivelsen av bøkene jeg mener. 

936B5147-B92F-41A9-8C64-E5419F87C085.jpeg

Skrevet
MyMichelle skrev (1 time siden):

Ahhh det fikk jeg ikke med meg. Helt enig med deg. Dette går over stokk og stein! Er det grisene de vil skåne i dette tilfellet tro? Jeg tipper de har større problemer isåfall. 

• Liker 1
Skrevet
yamask skrev (Akkurat nå):

Ahhh det fikk jeg ikke med meg. Helt enig med deg. Dette går over stokk og stein! Er det grisene de vil skåne i dette tilfellet tro? Jeg tipper de har større problemer isåfall. 

Ser ut som det er grisene ja.

Skrevet
MyMichelle skrev (9 timer siden):

Det rare er jo at det kan se ut som (gjestene på) strippeklubb ble fremstilt nedsettende før, noe en skulle tro var velkomment i dagens klima, mens omskrivingen tilsynelatende fremstiller det positivt, noe en skulle tro var lite velkomment. Stemmer dette endrer en jo også fullstendig innholdet og bildene som kommuniseres, ikke bare enkeltord. 

• Liker 3
Skrevet
herzeleid skrev (Akkurat nå):

Det rare er jo at det kan se ut som (gjestene på) strippeklubb ble fremstilt nedsettende før, noe en skulle tro var velkomment i dagens klima, mens omskrivingen tilsynelatende fremstiller det positivt, noe en skulle tro var lite velkomment. Stemmer dette endrer en jo også fullstendig innholdet og bildene som kommuniseres, ikke bare enkeltord. 

Helt enig med deg.

Skrevet
herzeleid skrev (7 minutter siden):

Problemet er sammenligningen med grisen, som er et urent dyr i islam.

Skrevet (endret)
MyMichelle skrev (10 timer siden):

Jeg liker at sensitivitetsleserene tar hensyn til følelsene til  oss middelaldrende gamle griser, og får stemningen i strippebaren til å fremstå mer positivt ladet. Den scenen skiftet jo helt karakter. 

Men personlig er dette noe som mange har advart mot gang på gang, og det er fortsatt en uting. Bøker er kunstverk som ikke skal endres på. De forteller en historie, selv om den er oppdiktet, som definerer hvem vi er og var. Og uten en slik kobling til historien, vil vi gjenta den.   

Denne pressesaken er ikke en god beskrivelse av situasjonen, som er enkelt å sjekke på https://www.ianfleming.com/statement-new-editions/ , men faktum er at man velger å gjøre redaksjonelt arbeid på bøker der forfatteren er død. 

Jeg er villig til se mellom fingrene med at de velger å basere republisering på Amerikansk utgave av "Live and let die". Det er flere gode markedsmessige årsaker til dette, selv om jeg generelt er litt negativ til fokuset til amerikanske redaktører. Men å gjøre denne typen redaksjonell endring over hele bokserien, er respektløst mot forfatterens litterære arbeid.

(Eksemplet fra strippebaren er neppe en av endringene som kom fra sensitivitetsleserene, men er nok en av de amerikanske endringene fra 1950. Det er nok en del av "nedtoningen av sexscener" )

Endret av Druid
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...