Kalmusrot Skrevet 27. februar 2023 #1 Skrevet 27. februar 2023 Uten at vi får beskjed om det, selges det halalmat fra ymse burgersjapper og fastfood-steder. https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/fremskrittspartiet/halalkjott/frp-topp-la-ut-burgerbilde-sa-kom-halal-beskjeden/s/5-95-941760 Halal er en islamsk slaktemåte som utføres med bønn til Allah og kutting av strupen på dyret. Jeg vil advare nordmenn mot å kjøpe mat fra slike steder, og være mer nøye med hva de bestiller og kjøper av mat heretter. 7 4
Troyamin Skrevet 27. februar 2023 #2 Skrevet 27. februar 2023 All halal slakt i Norge må gjennom bedøving før hovedpulsåren kuttes. Problemet er at det er fullt lovlig å importere kjøtt hvor det ikke er krav om bedøving først. Sistnevnte bør merkes godt før det serveres via matserveringssteder. 24
Kalmusrot Skrevet 27. februar 2023 Forfatter #3 Skrevet 27. februar 2023 Troyamin skrev (Akkurat nå): All halal slakt i Norge må gjennom bedøving før hovedpulsåren kuttes. Problemet er at det er fullt lovlig å importere kjøtt hvor det ikke er krav om bedøving først. Sistnevnte bør merkes godt før det serveres via matserveringssteder. All halal har en religiøs komponent og bør merkes. Halal strider mot mitt livssyn, og jeg finner det uakseptabelt å spise det mot min vilje. 20 9
Troyamin Skrevet 27. februar 2023 #4 Skrevet 27. februar 2023 Kalmusrot skrev (9 minutter siden): All halal har en religiøs komponent og bør merkes. Halal strider mot mitt livssyn, og jeg finner det uakseptabelt å spise det mot min vilje. Selv har jeg et kristent livssyn. Men en muslimsk velsignelse gjør meg ingenting. 19 5
Kalmusrot Skrevet 27. februar 2023 Forfatter #5 Skrevet 27. februar 2023 Troyamin skrev (Akkurat nå): Selv har jeg et kristent livssyn. Men en muslimsk velsignelse gjør meg ingenting. Jeg hadde ikke satt pris på en kristen velsignelse av maten min heller. Slikt er uønsket. 6 1
Troyamin Skrevet 27. februar 2023 #6 Skrevet 27. februar 2023 Kalmusrot skrev (4 minutter siden): Jeg hadde ikke satt pris på en kristen velsignelse av maten min heller. Slikt er uønsket. Da får du jobbe mot et krav om merking. "Ingen religiøs innblanding i dette produktet" 12
Kalmusrot Skrevet 27. februar 2023 Forfatter #7 Skrevet 27. februar 2023 Troyamin skrev (Akkurat nå): Da får du jobbe mot et krav om merking. "Ingen religiøs innblanding i dette produktet" Fornuftig det. Det får være min «halal». 3
Gjest HegeMarie Skrevet 27. februar 2023 #8 Skrevet 27. februar 2023 Det er bare hellige kuer og halalslaktet gris som er kosher i vårt hus.
Gjest CatPerson123 Skrevet 27. februar 2023 #9 Skrevet 27. februar 2023 Jeg synes det er dumt. Har ingenting imot muslimer, men dette er som om vi lurte dem til å spise ikke halal kjøtt. Jeg er ateist, og har andre verdier enn dem (mtp dyrevelferd, er imot importert halal ihvertfall) Jeg setter ikke pris på å spise dyr som ikke har hatt det bra, og ønsker ikke velsignet kjøtt. Er jo egt ikke så farlig siden jeg ikke tror på det, men HVA hadde de sagt om vi gjorde det på dem? Latet som om noe var halal? Nei, at man ikke tror på Gud eller en religion betyr ikke at man gjør og spiser hva som helst.
Kalmusrot Skrevet 27. februar 2023 Forfatter #10 Skrevet 27. februar 2023 CatPerson123 skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er dumt. Har ingenting imot muslimer, men dette er som om vi lurte dem til å spise ikke halal kjøtt. Jeg er ateist, og har andre verdier enn dem (mtp dyrevelferd, er imot importert halal ihvertfall) Jeg setter ikke pris på å spise dyr som ikke har hatt det bra, og ønsker ikke velsignet kjøtt. Er jo egt ikke så farlig siden jeg ikke tror på det, men HVA hadde de sagt om vi gjorde det på dem? Latet som om noe var halal? Nei, at man ikke tror på Gud eller en religion betyr ikke at man gjør og spiser hva som helst. Helt enig. På tide å sette ned foten. 7
herzeleid Skrevet 28. februar 2023 #11 Skrevet 28. februar 2023 Jeg trodde egentlig det etterhvert var blitt "standard" at slakting av (særlig kylling) var halal rett og slett fordi det er enklere for produsentene enn å tilby egne halalprodukter. Uansett er det et interessant fenomen når halalslakt blir standarden uten at en i det hele tatt er klar over det, og kanskje noe en ville blitt litt overrasket over for 10-20 år siden. 3
Ænema Skrevet 28. februar 2023 #13 Skrevet 28. februar 2023 så lenge dyret ikke er bevisst når det slaktes så er det vel et fett om det får en bønn og kuttet strupe. eneste problemet jeg har med halal er at jeg innbiller meg at biffen blir tørrere når det ikke finnes en bloddråpe i dyret. 1
Gummibjørn Skrevet 28. februar 2023 #14 Skrevet 28. februar 2023 Men her er det du som velger å holde avstand, og kaller andres livssyn for uønsket? Jeg synes faktisk ditt syn på verden er farligere enn de fleste religiøse mennesker jeg har møtt. 2 1
Gummibjørn Skrevet 28. februar 2023 #15 Skrevet 28. februar 2023 Ænema skrev (5 minutter siden): så lenge dyret ikke er bevisst når det slaktes så er det vel et fett om det får en bønn og kuttet strupe. eneste problemet jeg har med halal er at jeg innbiller meg at biffen blir tørrere når det ikke finnes en bloddråpe i dyret. Blodet tappes ut ved normal slakting også. https://www.matprat.no/artikler/matproduksjon/transport-og-slakt-av-storfe/ 9 1
Kalmusrot Skrevet 28. februar 2023 Forfatter #16 Skrevet 28. februar 2023 Gummibjørn skrev (2 minutter siden): Men her er det du som velger å holde avstand, og kaller andres livssyn for uønsket? Jeg synes faktisk ditt syn på verden er farligere enn de fleste religiøse mennesker jeg har møtt. Da har du ikke satt deg særlig inn i religion og livssyn. Noen livssyn er uønsket. 1
PITTY Skrevet 28. februar 2023 #17 Skrevet 28. februar 2023 Da er det vel i grunn bare å boikotte disse lugubre kebabsjappene. Smaker jo stort sett dritt eller drit kjedelig likevel. Spør etter salt og pepper i en sånn sjappe, det blir for avansert for de, eller de gidder ikke. Det blir Hoff pommes frites krydder på alt som er.. Og gjerne lunken pommes frites med tyggegummi konsistens som har ligget til oppbevaring i smult-kurven i lang tid. Min erfaring på flere steder i alle fall. 1
Kalmusrot Skrevet 28. februar 2023 Forfatter #18 Skrevet 28. februar 2023 Gummibjørn skrev (1 minutt siden): Blodet tappes ut ved normal slakting også. https://www.matprat.no/artikler/matproduksjon/transport-og-slakt-av-storfe/ Det er det religiøse perspektivet som er mest problematisk. I utlandet brukes mer brutale former for halal. 1
Uglems Skrevet 28. februar 2023 #19 Skrevet 28. februar 2023 Tror ikke du blir muslim av å spise det. Men siden dere er så redde for å snikhalalkjøtt, kan dere jo også ha et opprop mot det å stappe gris i alt mulig her også..
Ænema Skrevet 28. februar 2023 #20 Skrevet 28. februar 2023 Uglems skrev (Akkurat nå): Tror ikke du blir muslim av å spise det. Men siden dere er så redde for å snikhalalkjøtt, kan dere jo også ha et opprop mot det å stappe gris i alt mulig her også.. jeg er enig i dette. uansett hva man kjøper av halvfabrikat så kan du banne på at de har stappet gris i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå