AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #1 Skrevet 27. februar 2023 Snart 16 år. Er på skole, fotball 2 ganger i uken ellers kun hjemme og gamer. Snakket med noen folk han aldri møter/har møtt. Før var han mer sosial etter skole, men blitt mindre og mindre. Vet andre trener på gymmen eller gjør noe innimellom. Nå er det vinterferie, vi jobber og han gror fast på rommet i dette været😭 blir sur hvis jeg prøver å snakke med han. Hva skjer med gutten min? Er dette normalt? Anonymkode: c5c40...87b 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #2 Skrevet 27. februar 2023 Men gamer han alene eller med venner? Mange er sosiale via gaming nå, spesielt når det er vinter og kaldt. Anonymkode: b4d8f...adf 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #3 Skrevet 27. februar 2023 Helt vanlig idag Sitter en på loftet her også og nyyyter vinterferiedager hjemme uten voksenstyring. De har virkelig sett fram til spilling i vinterferien, planlagt hva de skal osv Anonymkode: af041...c7c 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #4 Skrevet 27. februar 2023 Samme her, gutt 15 år…. Gutt nr 3, de 2 eldste gjennom det samme. Har vært mye bekymret, men det har gått helt fint med de eldste, så tar det litt mindre tungt nå. Alle mine gutter snakker med folk som de kjenner og ikke kjenner, og jeg hører latter og engasjement fra rommet hans. Anonymkode: fea4e...9aa 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #5 Skrevet 27. februar 2023 Jeg tror det er helt vanlig. Min 16 åring var knapt ute av rommet, når vi hadde vinterferie sist uke. Han er sliten, lei og tjei etter skolen og får dekket det sosiale behovet sitt der. Når han først har fri, vil han være i fred. Anonymkode: 7bb92...48a 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #6 Skrevet 27. februar 2023 Men han snakker ikke med venner via gamingen, bare hyler og skriker på FIFA spillet og snakker med ukjente. Planlegger aldri med andre verken vinter eller sommer. Anonymkode: c5c40...87b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #7 Skrevet 27. februar 2023 Min er 14 og likedan. Sitter inne på rommet sitt, kommer ut bare for måltider. Han går ikke på fotball eller anmen idrett heller. Og gamer alene. Bekymret. Anonymkode: b8fdc...437
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #8 Skrevet 27. februar 2023 Min 14 åring har også vært på rommet hele vinterferien. Kan det hende sønnen din ikke har noen å være sammen med? Min sønn sier at det er veldig vanskelig å få noen med på ting. Synes det er leit når jeg ser andre på hans alder er ute og treffes. Anonymkode: ff1de...9eb
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #9 Skrevet 27. februar 2023 Min nylig 16-åring har sittet inne omtrent hele vinteren, mest bare under dyna, men med mer sol ute så plutselig skjedde det noe og han og to i klassen var i dag i svømmehallen. Det er vanskelig i denne alderen, spesielt om man ikke er ekstremt ekstrovert- som min absolutt ikke er. Å både dra på trening og finne på noe er som oftest for mye. Hva slags personlighet tenåringen har og hvordan humøret er generelt ville avgjort bekymringen. Noen har nok med å være sosial med litt trening og skole, andre som tidligere knapt har vært hjemme ville jeg vært mer bekymret for. Treningsstudio har vært sosialiserende for mange her. Anonymkode: 3a0ff...cf0
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #10 Skrevet 27. februar 2023 Tror det er mange av de, min vin ikke være hjemme men er litt utestengt av andre , trener 3 ganger i uken på treningssenter med kompis og treffer ei venninne ett par dager i uken men ellers sittende på rommet, han er fortvilet selv da for han ønsker å være mer sosial Anonymkode: 427b2...fb1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #11 Skrevet 27. februar 2023 Jeg ville ikke mast om det - det er utrolig sårt om det ikke er frivillig. Istedet kan man heller invitere innimellom til en aktivitet han liker? Som ikke blir «flaut»? 🤷♀️ Om han sier nei aksepterer man det. I den alderen får ikke foreldrene hjulpet til med det sosiale. Anonymkode: 835f6...490 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #12 Skrevet 27. februar 2023 Skjønner dere blir bekymret men ville heller at min 14 åring skulle sittet hjemme å gamet enn å alltid være ute på farten. Roter seg borti det ene og det andre så savner når han var mindre å han fant roen med gaming. Anonymkode: 0af85...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #13 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min 14 åring har også vært på rommet hele vinterferien. Kan det hende sønnen din ikke har noen å være sammen med? Min sønn sier at det er veldig vanskelig å få noen med på ting. Synes det er leit når jeg ser andre på hans alder er ute og treffes. Anonymkode: ff1de...9eb Han sier han går med folk på skolen, læreren sier det samme. Han er godt likt på skolen sier hun. Anonymkode: c5c40...87b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #14 Skrevet 27. februar 2023 Han er jo sosial på skolen. Slapp av. Anonymkode: 3bbae...73e 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #15 Skrevet 28. februar 2023 Kjenner igjen dette ja, har en 16 åring som kun er sosial på skolen. Men gamer og er sosial med andre via spill og spill konkurranser på fritiden. Blir fort sliten av å være rundt andre blant annet. Men det skal sies at det er diagnose her.. Men jeg ser jo at gaming døgnet rundt går igjen, uansett diagnose eller ikke. Anonymkode: 7539e...7ce
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #16 Skrevet 28. februar 2023 Foreldre må slutte å være så bekymret for at barna deres gamer. Så lenge barnet følger med på skolen, bidrar i hjemmet, trener og klarer å regulere tiden sin - er det ingen grunn til bekymring. De fleste får dekket sitt sosiale behov på skole eller når de gamer med venner. Det er stor forskjell på de som gir f, og de som ikke gamer i det hele tatt. Foreslår å lese deg opp på forskning, da det viser seg at gaming har flere fordeler enn ulemper. Både på det sosiale planet, men også evner som samarbeid, reaksjon, koordinasjon, kommunikasjon, språk. Men selvsagt er det bra å være kritisk. Jeg vet om flere som har blitt flytende i engelsk etter at de begynte å game. Nå har vi kommet så langt at gaming har blitt en sport, der man kan delta i turninger og vinne penger (det er snakk om å vinne millioner). Gaming er en fritidsaktivitet, på lik linje som fotball, turn, tegning etc. Anonymkode: 23ea7...1ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå