Gå til innhold

Fornye kjøkkenvegger med ny tapet evt plater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bytte ut kjøkken. I den forbindelse trenger veggene også å friskes opp.

Har nå ruglete strietapet fra 80 tallet, som er malt. Ser slitt ut. Jeg trenger hjelp til dette.

Hvordan gå frem smartest og  ikke alt for dyrt? Kjøkkenet er lukket, så trenger ikke ta hensyn til vegger i andre rom. Skal bestille Kjøkken fra Ikea.

Kan man legge plater eller ny tapet rett på det gamle? Er det vanskelig å få til selv? Er alene og ikke særlig handy. Bør jeg feks kontakte luado.no for om noen der kan ta oppdrag? Bør veggene tas før nytt kjøkken settes opp eller etterpå?

Anonymkode: 7faa3...ad6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om stria ikke er veldig lett å fjerne, så ville jeg helsparklet og pusset over den, og kanskje lagt en armeringsduk over. Det finnes også plater som man legger rett over, men de er dyre. Ikke brukt de selv, så ingen erfaring med de. Uansett måte, så lønner det seg helt klart å gjøre FØR det nye kjøkkenet skal opp. Det er veldig vanskelig å jobbe seg rundt løsningen. Med mindre det er snakk om veldig lite veggareal som er rundt kjøkkenløsningen så klart. Er det bare sprutsonen som synes, så kan du spare det for litt jobb og bare gjøre arbeidet der. (men kan også gjøres før kjøkkenløsningen settes opp, om du vet hvor veggflatene vil synes)

Anonymkode: df67e...1b7

Skrevet

Jeg satte opp plater, utenpå gammel vegg. Absolutt null problem. 
Jeg ville ikke lagt tapet oppå strie, det vil nok synes igjennom. 

Plater kan settes opp både før og etter. 
Største forskjellen vil være at dersom du setter opp kjøkkenet først, så må absolutt alle plater kappes til, helt spesielt til det kjøkkenet, og man må være veldig veldig nøye. Og bytter man ut noe på kjøkkenet, så er det sjanse for at det blir glipper, og at man eventuelt må legge nye plater. 
Det er mulig legge plater etter montering, men jeg tror absolutt ingen vil anbefale det. Og jeg tror mange håndverkere vil vegre seg for å ta en sånn jobb også... Det vil nok også ta 4-5 ganger så lang tid som å sette opp platene først. Minst. 

Plater er litt tricky legge selv, ikke fordi det er avansert, men fordi platene rett og slett er store. 
Vi hadde en som støttet opp platen, mens en dunket den på plass. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...