Gå til innhold

Litt sjokkert over gaver i bursdagsfest med barnehagevenner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi arrangerte nylig første bursdagsselskap med barnets venner fra barnehagen. Alle de 8 inviterte møtte opp og festen var kjempekoselig. Jeg ble imidlertid litt sjokka over hvor dyre og fine gaver barnet fikk. Det var spill, klær, sengesett, og kjente figurer jeg vet godt prisen på. Det var også store flotte kort av typen som koster 50-60 kr., slike med musikk eller 3D motiv.  

Jeg har laget klar en kasse med litt smågaver til 50-100 kr. med ting som jeg har kjøpt når jeg har kommet over noe fint. Tenkte det skulle være gaver barnet kan ha med når han selv inviteres til barnehagevennenes bursdag. Men etter å ha sett nivået på gavene han selv mottok føler jeg gaver til 50-100 kr.er for lite 😕 

Er det virkelig vanlig med så dyre gaver? Jeg har flere ganger lest her på KG at man kjøper for rundt 50-150 kr.? Hvor dyre gaver kjøper dere når barnets venner i barnehagen inviterer til bursdagsfest?

Anonymkode: 350eb...ff3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maks 100,- har det vært her. 

Anonymkode: 1b909...c2b

• Liker 6
Skrevet

Hadde selv første barnehagefeiring denne mnd, og ble veldig overrasket over det samme. Barnet mottok gaver til 200-300 kr fra de fleste vennene, noe jeg synes er ganske hårreisende!

Anonymkode: abef2...66b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er gjerne i de første bursdagene at gavene er litt dyre, når man er litt usikker på normen. Det kan jo og være at gavene er kjøpt på tilbud eller at det er noe de har til overs. Jeg ga bort en lego friends campingbil i gave. Frøkna mi fikk 3 til jul og vi fikk ikke byttet. Greit at noe andre kunne få glede av den. 

Ellers så er det 50 kr i penger, eller 100 kr i gave som er normen her også. 

Anonymkode: 400e7...107

• Liker 10
Skrevet

Dere må avtale på foreldremøte.

Anonymkode: 37710...603

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg betaler ikke mer enn toppen 120 kr. MEN jeg er flink til å komme over tilbud, ofte 50-80 % avslag. Jeg sier da i fra at det er kjøpt på tilbud.

Anonymkode: 041b9...1d6

• Liker 4
Skrevet

Jeg ble også sjokkert over gavene min fireåring fikk til sin bursdag. Altså, Lego til flere hundre kroner! 

Og dette er barn som vi har vært i bursdag til tidligere og som har sett at vi ikke gir de dyreste gavene selv. Jeg kommer ikke til å gidde å ende opp på flere hundre kroner per hode (har 3 barn). Jeg er som deg og kjøper litt gaver her og der hvis jeg finner på salg, men kan godt gå på biltema og kjøpe hodelykt fordi jeg vet at de har en rimelig barnevariant der som min egen unge syns var skikkelig kul (til 59,- elns på tilbud). 

Anonymkode: a7365...8b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg betaler ikke mer enn toppen 120 kr. MEN jeg er flink til å komme over tilbud, ofte 50-80 % avslag. Jeg sier da i fra at det er kjøpt på tilbud.

Anonymkode: 041b9...1d6

Ja, det pleier jeg også å gjøre. Si i fra om at det er kjøpt på salg når det er det. Vil ikke gjøre noen ille til mote eller føle at de må matche en pris som ikke er reell.  

Anonymkode: a7365...8b1

Skrevet

Her kjøper jeg inn gaver på salg og legger i gaveesken så ungene mine kan hente og pakke inn gaver når de skal i bursdag. Klart noe har kostet 249 på fullpris men jeg har ingen gaver der jeg jeg har betalt over 100 for. 
Tull å bruke masse penger på gaver, det er ikke barna som tenker i de baner for å si de sånn.. 

Anonymkode: 94a4a...891

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi arrangerte nylig første bursdagsselskap med barnets venner fra barnehagen. Alle de 8 inviterte møtte opp og festen var kjempekoselig. Jeg ble imidlertid litt sjokka over hvor dyre og fine gaver barnet fikk. Det var spill, klær, sengesett, og kjente figurer jeg vet godt prisen på. Det var også store flotte kort av typen som koster 50-60 kr., slike med musikk eller 3D motiv.  

Jeg har laget klar en kasse med litt smågaver til 50-100 kr. med ting som jeg har kjøpt når jeg har kommet over noe fint. Tenkte det skulle være gaver barnet kan ha med når han selv inviteres til barnehagevennenes bursdag. Men etter å ha sett nivået på gavene han selv mottok føler jeg gaver til 50-100 kr.er for lite 😕 

Er det virkelig vanlig med så dyre gaver? Jeg har flere ganger lest her på KG at man kjøper for rundt 50-150 kr.? Hvor dyre gaver kjøper dere når barnets venner i barnehagen inviterer til bursdagsfest?

Anonymkode: 350eb...ff3

Her hadde jeg gått frem som et eksempel. Neste bursdag så kjøper heller dere foreldre en litt større gave, dere vet poden ønsker seg - så forteller dere til de inviterte at dere kjøper heller én gave til poden, men som er fra alle, så dere ønsker derfor kort/tegning isteden. Eksempelvis kjøp inn et stort bursdagskort å få alle til å skrive i barnehagen/på skolen. 

På denne måten kan man sette et eksempel for det enorme kjøpehysteriet. Jeg kommer eksplisitt til å kjøre på med dette med mine egne. Totalt unødvendig med masse gaver, som etterhvert blir kastet. Det meste er bare plastikk uansett. 

Anonymkode: b9baf...4f5

• Liker 4
Skrevet

Mellom 50-100 kr gir vi.

Anonymkode: 9d2af...773

Skrevet

Samme her i 1.klasse. Jeg fikk helt sjokk hvor store, fine gaver han fikk! Her er det grense på kr 100, men det var det ingen som tok hensyn til, åpenbart. 

Anonymkode: ef9b1...e45

Skrevet

Jeg er enig med alle dere over her og prøver å holde meg til ca 100kr selv. MEN! Det er ikke alle som er like flinke til å kjøpe inn gaver her og der, og når gavehandlingen blir glemt og du må stresse ut for å kjøpe gave mellom middag og leggetid en onsdagskveld med flere små barn på slep så er det ofte fristende å ta det første og beste man finner til tross for at det er over budsjett. Jeg tipper det finnes veldig mange som meg i en gjennomsnittlig foreldregruppe, selv om det ikke er så mange av oss her på kvinneguiden 🙈

Anonymkode: cdebd...195

• Liker 6
Skrevet

Her var de tre som feiret sammen (de er 24 som blir 4 i år…) de skrev i innbydelsen at de som ville kunne vippse til foreldrene for felles gave som foreldrene til hvert barn fiksa. Da hadde de satt opp «de som vil være med på felles gave kan vippse maks 50kr per bursdagsbarn»

Anonymkode: 48229...e2f

• Liker 4
Skrevet

50 kroner? Haha det var det jeg kjøpte bursdagsgaver for på 80-tallet. 

I dag er 200-300 kroner minimum. Dere må følge med tiden og inflasjonen.

Anonymkode: 33fa4...4aa

• Liker 3
Skrevet

Vi har blitt enige på foreldremøte om Max 100 i gave, og 50kr om man gir penger. 

Det samme er hvertfall opp til 4.trinn på skolen

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

50 kroner? Haha det var det jeg kjøpte bursdagsgaver for på 80-tallet. 

I dag er 200-300 kroner minimum. Dere må følge med tiden og inflasjonen.

Anonymkode: 33fa4...4aa

Dette stemmer ikke. Har aldri hørt om noe sted der 200-300 er vanlig. Problemet er derimot ofte at man ikke har snakket om det på forhånd. Anbefaler at dere melder det inn som sak til SU. Her var det også gaver til 300 i starten på barnehagen, fordi folk var redde for å gi den minste gaven. På skolen var det maks 100 kr, og har nå gått over til fellesgave.

Det er mange måter å løse det på:

-Man kjøper en fellesgave via spleis

-Foreldrene får vippset over feks 50 kr fra hver og kjøper en fellesgave fra barna.

-Man har en makspris.

-Man operer med gavefritt, eller at det kun skal være selvlaget.

Osv. Mange måter å løse det på, det viktigste er at det tas opp tidlig, helst før man begynner å gjennomføre bursdager. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjøper alt på salg 😅 bursdagen til jentungen er ca det samme, noe til 50kr, noe dyrere (tar for gitt at de også, isåfall kjøper på tilbud). Kjøper man dyrere gaver så får de bare holde på. I bhg her så bryr ikke ungene seg om hva de fikk av hvem uansett 😅 

Skrevet

Er jeg den eneste som ikke ser problemet her? Hvorfor skal det være noe maksgrense? Hæ? Kan ikke alle bare bruke så mye/så lite de vil på bursdagsgave? Hvorfor skal dette reguleres? 

Anonymkode: 2abef...80b

• Liker 2
Skrevet

Vi kjøper på salg , det kan fint være vare til 2-300 som vi har betalt 50 fot

Anonymkode: 02af1...a48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...