Gå til innhold

Får ikke refinansiert lån selv om jeg har lavt totalt lån og god inntekt - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Endret av Sillymac
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres rart ut. Er du selvstendig næringsdrivende? Er hytta primærboligen din?

Anonymkode: 9499b...27c

Skrevet

Okida er folk som løser sånt

Anonymkode: 736e8...9c7

Skrevet (endret)

.

Endret av Sillymac
Skrevet

Hør med flere banker. Men det er nok ungene som gjør refinansieringen utfordrende. 

• Liker 2
Skrevet

Du har for mye lån på ting som kun er tap (forbruksgjeld og bil), i tillegg til omsorg for mindreårige, og er enslig om utgiftene. Men du kanskje 500 000 burde du kunne få mer i lån, men du er høy-risiko kunde. (Selv om du har egenkapital i en hytte)

Anonymkode: 72eeb...f88

• Liker 7
Skrevet

Har du spurt hvorfor du får nei hos bankene da? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Carrot skrev (4 minutter siden):

Har du spurt hvorfor du får nei hos bankene da? 

Hun har for dårlig likviditet. For mange unger, for mye lån og for store utgifter i leie, hytte og bil. Samt innmari dårlig dømmekraft som har klart å ta opp en halv mill i FORBRUKSLÅN..... Ikke akkurat en drømmekunde.

Anonymkode: e4f51...26c

• Liker 15
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun har for dårlig likviditet. For mange unger, for mye lån og for store utgifter i leie, hytte og bil. Samt innmari dårlig dømmekraft som har klart å ta opp en halv mill i FORBRUKSLÅN..... Ikke akkurat en drømmekunde.

tja, belåningsgraden / likviditetsgraden sett opp mot sikkerhet (for eksempel lån vs verdi på hytta) osv skal være vurderingsgrunnlaget, ikke antall barn.. 
Dersom det å ha barn og bil for eksempel gjør deg til en piryaya hos banken er det mange som går en slitsom tid i møte, samme med forbruksgjeld som brorparten av nordmenn har i større og mindre grad.. Dessuten kan alle nå sjekke sin egen kredittscore - ts burde gjøre dette for å se hva som er med i vurderingen.. 

Endret av Carrot
Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

tja, belåningsgraden / likviditetsgraden sett opp mot sikkerhet (for eksempel lån vs verdi på hytta) osv skal være vurderingsgrunnlaget, ikke antall barn.. 
Dersom det å ha barn og bil for eksempel gjør deg til en piryaya hos banken er det mange som går en slitsom tid i møte, samme med forbruksgjeld som brorparten av nordmenn har i større og mindre grad.. Dessuten kan alle nå sjekke sin egen kredittscore - ts burde gjøre dette for å se hva som er med i vurderingen.. 

Barn og bil har alltid gjort at man får mindre lån i banken.

Kredittscore er noe de driver med i USA. Her gjør banken en kredittvurdering, men det fungerer ikke på samme måte.

Til ts:

Regner med at det at du leier og det at hytteprisene svinger mer enn boligprisene gjør at de synes det blir for usikkert. Dessuten er det mange som ikke får lånt fem ganger inntekt på grunn av lav betalingsevne (inntekt vs utgifter ved økt rente). Det gjelder veldig ofte de som kjøper alene med barn og bil.

Anonymkode: 16fb5...e0b

• Liker 3
Skrevet
Carrot skrev (9 minutter siden):

Der tar du veldig feil, antall barn påvirker likviditeten i aller største grad. Det samme med barn og hytte. Penger ut penger inn. Og kredottscore har ingenting med lånesaker i banken å gjøre.

Mvh finansrådgiver 

• Liker 8
Skrevet

Når du skulle bytte tak på hytten burde du tatt kontakt med banken du har lånet i og fått økt lånet tilsvarende. I å med hytten er verdt så mye hadde du nok fått det. 

Det å ha så mye i billån når man ikke eier leilighet eller hus synes jeg er spesielt (altså primærbolig). Har aldri hatt billån, selv om jeg har hatt bil i flere år... går Ann å kjøpe billigere bil som man faktisk har råd til. 

Har det oppstartede firmaet noe inntekt? 

Anonymkode: bb2fd...b57

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville snakket med banken for å finne ut hvordan de begrunner avslaget. 

Anonymkode: 5f74c...ecb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Barn og bil har alltid gjort at man får mindre lån i banken.

Kredittscore er noe de driver med i USA. Her gjør banken en kredittvurdering, men det fungerer ikke på samme måte.

Til ts:

Regner med at det at du leier og det at hytteprisene svinger mer enn boligprisene gjør at de synes det blir for usikkert. Dessuten er det mange som ikke får lånt fem ganger inntekt på grunn av lav betalingsevne (inntekt vs utgifter ved økt rente). Det gjelder veldig ofte de som kjøper alene med barn og bil.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Der tar du veldig feil, antall barn påvirker likviditeten i aller største grad. Det samme med barn og hytte. Penger ut penger inn. Og kredottscore har ingenting med lånesaker i banken å gjøre.

Mvh finansrådgiver 

Jeg skrev:

Dersom det å ha barn og bil for eksempel gjør deg til en piryaya hos banken er det mange som går en slitsom tid i møte, samme med forbruksgjeld som brorparten av nordmenn har i større og mindre grad.. 

jeg skrev ikke at det å ha barn ikke teller... 

Og TS har tilsynelatende likviditet, så hun bør selvsaft snakke med sin bank der hun er helkunde om hvorfor de gjør denne vurderingen, deretter kan hun snakke med de andre bankene og finne ut konkret hvorfor de vurderer som de gjør - kanskje hun får seg en overraskelse og ikke er så finansielt stabil som hun tror for alt jeg vet. 

Skrevet
Carrot skrev (35 minutter siden):

Jeg skrev:

Dersom det å ha barn og bil for eksempel gjør deg til en piryaya hos banken er det mange som går en slitsom tid i møte, samme med forbruksgjeld som brorparten av nordmenn har i større og mindre grad.. 

jeg skrev ikke at det å ha barn ikke teller... 

Og TS har tilsynelatende likviditet, så hun bør selvsaft snakke med sin bank der hun er helkunde om hvorfor de gjør denne vurderingen, deretter kan hun snakke med de andre bankene og finne ut konkret hvorfor de vurderer som de gjør - kanskje hun får seg en overraskelse og ikke er så finansielt stabil som hun tror for alt jeg vet. 

Vi leste det du skrev.

Det at barn og bil påvirker låneevnen er ikke noe nytt, så det du skriver gir ingen mening. 

Det er én ting å ha sikkerhet i bolig/hytte, men man må ha råd til å betjene lånet hver måned også etter at rentene øker. Der blir barn, bil, leie av bolig og én inntekt fort problematisk.

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi leste det du skrev.

Det at barn og bil påvirker låneevnen er ikke noe nytt, så det du skriver gir ingen mening. 

Det er én ting å ha sikkerhet i bolig/hytte, men man må ha råd til å betjene lånet hver måned også etter at rentene øker. Der blir barn, bil, leie av bolig og én inntekt fort problematisk.

Kjære vene, vi faktisk.. :P
Men så er det slik at "vi" ikke leste - for jeg skriver altså ikke at det er pga barn slik du tolker det :sjokkert: at du ikke skjønner hva jeg skriver er strengt tatt ikke mitt problem, men altså - man blir ikke en "piraya" hos bankene fordi man har barn sånn i fall du gikk glipp av poenget jeg forsøkte få frem.. 
Dessuten er det slik at det eneste som teller hos banken er at du har evne til å betale, og nok sikkerhet (EK i form av verdier som TS har verdi på hytte vs gjeld på hytte, inntekt i form av lønn og barnetrygd, bidrag osv) i fht bankens vurdering - når banken så vurderer som de gjør må TS spørre hvorfor ikke synse i at det er pga barn.. 

Endret av Carrot
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Kredittsjekk deg selv gratis online - Raskt og enkelt

så helt feil er det vel ikke å si at det å ha barn ikke påvirker låneevnen din i fht intekt når man har bidrag og barnetrygd som da teller som inntekt? 

Anonymkode: 3ea2d...fdf

https://blogg.renteradar.no/hvor-mye-kan-jeg-lane-til-bolig/

Her kan man se hvordan banken vurderer. I denne kalkulatoren får man ca 500 000 mindre lån per barn og 300 000 mindre per bil.

Men dette vil jo hver bank kunne vurdere litt ulikt, og ting som barnas alder kan spille inn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Carrot skrev (7 minutter siden):

Kjære vene, vi faktisk.. :P
Men så er det slik at "vi" ikke leste - for jeg skriver altså ikke at det er pga barn slik du tolker det :sjokkert: at du ikke skjønner hva jeg skriver er strengt tatt ikke mitt problem, men altså - man blir ikke en "piraya" hos bankene fordi man har barn sånn i fall du gikk glipp av poenget jeg forsøkte få frem.. 
Dessuten er det slik at det eneste som teller hos banken er at du har evne til å betale, og nok sikkerhet (EK i form av verdier som TS har verdi på hytte vs gjeld på hytte, inntekt i form av lønn og barnetrygd, bidrag osv) i fht bankens vurdering - når banken så vurderer som de gjør må TS spørre hvorfor ikke synse i at det er pga barn.. 

Nei, at du ikke leser er helt åpenbart.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, at du ikke leser er helt åpenbart.

Jeg opfatter deg også som kverulerende og vanskelig nå så da leser sikkert ikke jeg heller.. 

Anonymkode: 3ea2d...fdf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...