Gå til innhold

Tror du at journalister og forskere bruker Kg aktivt? At de starter tråder for teste ut hypoteser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At de lodder stemningen i folkedypet når det gjelder ulike spørsmål som 

- kjønn og likestilling

- trygdede

- hvor viktig det er å ha stor pikk

Osv

Anonymkode: 1f343...507

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, som journalist ser jeg ikke heeelt poenget? Ja, man kan jo selvsagt få litt innsikt i hva folk mener, men som regel er det jo ikke direkte overraskende ting som kommer fram?

Jeg tror ikke alltid KG er et gjennomsnitt av befolkningen heller, for det dukker jo stadig opp ting som folk synes er helt forkastelig her, men som jeg aldri har hørt noen anse som et problem i det virkelige liv. 

Hvis du da lager en tråd for å finne ut hva folk egentlig synes om uføre, også finner du ut - ikke så innmari overraskende kanskje - at en del synes uføre er helt greit (bra vi har ordningen, vi må ha forståelse) og en del som synes uføre er snyltere som bør skjerpe seg. Og så da? Hva skal du bruke det til videre? Det er jo ikke akkurat en vitenskapelig undersøkelse, og man må alltid ta høyde for feilkilder - som det er masse av her. Det kan jo i beste fall være til hjelp for å komme videre, få tips til ulike innfallsvinkler. 

Anonymkode: d4b00...ea6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

- kjønn og likestilling

- trygdede

Osv

Jeg vet om flere masterstudenter som har vist til KG om oppgaven handler om for eks  kjønn, likestilling, Influencere og eksponering av barn i salgskanalene. Ei jeg kjenner var inne på karriere siden da hun viste til hvilke yrker som blir oftest diskriminert og utskjelt. Kommentarfeltene på FB og forumet gjenspeilet hverandre.   

Anonymkode: 5bbbc...bc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

- kjønn og likestilling

- trygdede

Osv

"Lodde stemningen" 😆

Ja ja, det var jo også en måte å formulere 'trolling' på. 😅

Anonymkode: 5ca4c...d95

• Liker 3
Skrevet

Noen ganger har jeg sett noe blitt tatt opp her for så en uke senere ligge på Dagbladet Pluss 

Anonymkode: 7b015...aa2

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, fordi man må gi sitt informerte samtykke for å være delaktig i et forskningsprosjekt som skal tas seriøst.

Anonymkode: 8e487...4fb

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen ganger har jeg sett noe blitt tatt opp her for så en uke senere ligge på Dagbladet Pluss 

Anonymkode: 7b015...aa2

DB har vært fastboende på KG i flere tiår. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, fordi man må gi sitt informerte samtykke for å være delaktig i et forskningsprosjekt som skal tas seriøst.

Kvinneguidens eiere kan samtykke for deg. Det står i brukeravtalen til KG. Du eier ikke innholdet som du skriver her, det gjør Egmont.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Forskningsetiske krav forsikrer hverfall at det ikke kan tas med i et slik studie, kan være et ovservasjonsstudie hvor man ikke samtykker, men hadde vært henvist til tråd og da kan brukere identifiseres, så nei.

Anonymkode: 71b49...8fc

Skrevet

I så fall er det ekstremt dårlig journalistikk, når alle vet at svært mange på KG overdriver meninger eller skriver ting de egentlig ikke mener, for å skape drama og konflikt.

Anonymkode: 399f6...e57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 2/28/2023 at 12:00 AM, AnonymBruker said:

Nope, som andre sier her har du intet eierskap til det du skriver her. Dette ble en greie da VGD la ned. VGD ble forresten aktivt brukt av VG til det trådststarter spør om.

Anonymkode: e42b7...5dc

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg tror en del journalister "lodder stemningen". Men ikke som i at de lager mange tråder, men mer som i at de sjekker store nettforumer og sjekker hvilke spørsmål folk engasjerer seg i og så lager de en artikkel om det. 

Anonymkode: 66084...63a

AnonymBruker
Skrevet

De fleste yrkesgrupper er representert her inne, også journalister og forskere.

Kanskje ikke så mye for å lodde stemningen, som for å lese om hva som rører seg, og fordi man er generelt samfunnsinteressert.

Anonymkode: 9dade...dbb

Skrevet

Tviler sterkt 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har foreløbig litt høyere tanker om journalister enn det.

Anonymkode: 44536...575

AnonymBruker
Skrevet

Med alle mine angstfyllte innlegg, paranoide tankene mine om utroskap osv, hadde jeg ikke blitt overrasker om noen psykologer følger med🥲 

Godt man enda har selvironi💀😂

Anonymkode: ae7c2...8f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...