Gå til innhold

Sykemelding i svangerskap av psykiske årsaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble deprimert etter forrige fødsel. Sliter også i svangerskapet nå og legen min anbefaler at jeg er delvis sykemeldt for å "holde hodet over vannet". Hun sier at å klare å jobbe 70-80% frem til permisjon er bedre enn å gå på en smell og bli 100% sykmeldt. 

Men jeg føler meg så teit og udugelig som ikke klarer å bare skjerpe meg. Synes det er litt flaut. Hadde det vært pga. invalidiserende bekkensmerter eller noe sånt fysisk liksom, så hadde det ikke vært så vanskelig. Men humørsvingninger og utmattelse og katastrofetanker om livet, fødsel, parforholdet, alt sammen, er bare hormoner og jeg føler at jeg burde jo klare å ta meg sammen. Samtidig som at jeg er nedkjørt og håper at jeg får gjort mer arbeid av kvalitet på jobb ved å ikke være der fulltid. Føler meg helt grøthjerne, utrolig at ikke noen har kommentert hvor uproduktiv jeg er 🤯

Hvordan var det for deg? Hørte du på legen din? Hva sa du til din leder?

Anonymkode: 1732d...d6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ble deprimert etter forrige fødsel. Sliter også i svangerskapet nå og legen min anbefaler at jeg er delvis sykemeldt for å "holde hodet over vannet". Hun sier at å klare å jobbe 70-80% frem til permisjon er bedre enn å gå på en smell og bli 100% sykmeldt. 

Men jeg føler meg så teit og udugelig som ikke klarer å bare skjerpe meg. Synes det er litt flaut. Hadde det vært pga. invalidiserende bekkensmerter eller noe sånt fysisk liksom, så hadde det ikke vært så vanskelig. Men humørsvingninger og utmattelse og katastrofetanker om livet, fødsel, parforholdet, alt sammen, er bare hormoner og jeg føler at jeg burde jo klare å ta meg sammen. Samtidig som at jeg er nedkjørt og håper at jeg får gjort mer arbeid av kvalitet på jobb ved å ikke være der fulltid. Føler meg helt grøthjerne, utrolig at ikke noen har kommentert hvor uproduktiv jeg er 🤯

Jeg var 100% sykemeldt på slutten på grunn av bekkenleddsmerter, og det er jo også faktisk bare hormoner - men uavhengig av årsaken klarte jeg nesten ikke å gå. Kanskje er det hormoner som er årsaken til at du sliter. Det positive med det er at det betyr at de forsvinner etter fødselen, men det er lurt å gire ned nå slik at du får slappet litt av og starter barseltiden med litt overskudd. Du er veldig streng med deg selv nettopp fordi du sliter psykisk nå. Hør på legen din. Det er ikke så ofte de anbefaler sykemelding uten at pasienten ber om det, så da er det gjerne faglig begrunnet.

Anonymkode: 93483...549

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 15.09):

Jeg ville ikke godtatt å bare bli sykemeldt uten videre oppfølging. Fx. samtale / psykolog / oppfølging på helsestasjonen. Jeg ble sykemeldt pga psyken, men det hjalp meg ingenting å sitte mer hjemme. Det ble bare verre. Mer tid til å kverne. Mer tid uten andre mennesker. Men det er bedre å roe ned litt, uansett, å være sykemeldt 40% betyr enten at du skal være borte fra jobb 40% av tiden eller du kan være på jobb som vanlig og utføre 40% mindre av dine arbeidsoppgaver. Det kan du tenke på hva som er best for deg og din mestringsfølelse :) 

Anonymkode: 3ed7f...7c3

Skrevet

Jeg har slitt med psyken tidligere og ble sykemeldt tidlig i svangerskapet som en preventiv løsning for å forsøke å unngå svangerskaps/fødselsdepresjon. Jeg endte riktignok med fødselsdepresjon, men den kunne blitt myyyye verre om jeg ikke hadde tatt det rolig i forkant! 

Arbeidsplassen har ikke rett til å vire hvorfor du er sykemeldt. Jeg sa bare at det har svangerskapsrelatert 😊

Anonymkode: b9e0b...767

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...