AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #1 Skrevet 27. februar 2023 Var å tok blodprøver hos legen hvor det viser seg at jeg har litt forhøyet CA125. Normal 35 og jeg har 38. Livredd! Flere som har dette og kan fortelle meg litt hva dette betyr? Anonymkode: 0ba16...3ea
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #2 Skrevet 27. februar 2023 https://sml.snl.no/referanseområde https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/ca125/ Det er alltid essensielt å vite noe om hva et normalområde er, og hvorfor den aktuelle prøven er tatt før man kan si noe om prøvesvar. Anonymkode: 00fd9...f49
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #3 Skrevet 27. februar 2023 Den kan være forhøyet på grunn av endometriose, cyster på eggstokkene, infeksjon i underlivet eller andre steder i buken. Den kan også svinge i løpet av menssyklusen. Og selvsagt kan den være forhøyet ved eggstokkreft, men sannsynligheten for at det er noe annet er mye høyere, spesielt når den er så lite forhøyet. Anonymkode: 3deeb...c23
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 Den er jo minimalt forhøyet og en svært uspesifikk prøve. Sprøsmålet er jo og på hvilken indikasjon prøven ble tatt? Er det mistanke om noe konkret? Anonymkode: 72306...121
Frøkenfryd30 Skrevet 28. juni 2023 #5 Skrevet 28. juni 2023 Hvordan går det? ❤ Jeg har også forhøyet, fikk vite det i går, og holder på å googler meg ihjel 😭 Vet dog ikke hva det lå på til meg.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #6 Skrevet 28. juni 2023 19 minutter siden, Frøkenfryd30 said: Hvordan går det? ❤ Jeg har også forhøyet, fikk vite det i går, og holder på å googler meg ihjel 😭 Vet dog ikke hva det lå på til meg. Hva er grunnen til at prøven ble tatt? Anonymkode: 3deeb...c23
Frøkenfryd30 Skrevet 28. juni 2023 #7 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er grunnen til at prøven ble tatt? Anonymkode: 3deeb...c23 Jeg var under utredning for noe annet, men så hadde han tatt med den prøven. Så vet faktisk ikke 🙈
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #8 Skrevet 28. juni 2023 4 minutter siden, Frøkenfryd30 said: Jeg var under utredning for noe annet, men så hadde han tatt med den prøven. Så vet faktisk ikke 🙈 Det er en veldig usikker prøve (når den ikke er tatt i forbindelse med at de faktisk har funnet en svulst), så prøv å ikke bekymre deg. Den kan til og med være forhøyet hvis du har infeksjon i underlivet eller andre steder i buken. Og hvis du har cyster på eggstokkene, eller endometriose. Men det høres helt sprøtt ut at du har fått vite at prøven er forhøyet uten noen som helst forklaring eller informasjon om hvor høy den er. Det er jo ikke greit i det hele tatt! Anonymkode: 3deeb...c23
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #9 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 14.33): Var å tok blodprøver hos legen hvor det viser seg at jeg har litt forhøyet CA125. Normal 35 og jeg har 38. Livredd! Flere som har dette og kan fortelle meg litt hva dette betyr? Anonymkode: 0ba16...3ea Det er ikke normalområdet som er angitt av laboratoriet, men referanseområdet. Normalt skal 2,5% ligge over og 2,5% under referanseområdet. Verdier like utenfor referanseområdet kan derfor være helt normale. Anonymkode: c7b77...acd
Frøkenfryd30 Skrevet 28. juni 2023 #10 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en veldig usikker prøve (når den ikke er tatt i forbindelse med at de faktisk har funnet en svulst), så prøv å ikke bekymre deg. Den kan til og med være forhøyet hvis du har infeksjon i underlivet eller andre steder i buken. Og hvis du har cyster på eggstokkene, eller endometriose. Men det høres helt sprøtt ut at du har fått vite at prøven er forhøyet uten noen som helst forklaring eller informasjon om hvor høy den er. Det er jo ikke greit i det hele tatt! Anonymkode: 3deeb...c23 Tusen takk for beroligende svar! ❤ Det var en annen lege som tok prøvene, enn den som ga meg prøvesvarene. Men helt ærlig kunne jeg vært foruten beskjeden fram til jeg fikk svaret på prøve nummer 2 🙈 Går å bekymrer meg 24/7 omtrent. Har barn også, så er livredd for å dø fra ham 😭 Krisemaksimerer max nå 🙈 Skal sies at det er mye kreft i familien også. Samtidige besteforeldre har dødd av det 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #11 Skrevet 28. juni 2023 4 minutter siden, Frøkenfryd30 said: Tusen takk for beroligende svar! ❤ Det var en annen lege som tok prøvene, enn den som ga meg prøvesvarene. Men helt ærlig kunne jeg vært foruten beskjeden fram til jeg fikk svaret på prøve nummer 2 🙈 Går å bekymrer meg 24/7 omtrent. Har barn også, så er livredd for å dø fra ham 😭 Krisemaksimerer max nå 🙈 Skal sies at det er mye kreft i familien også. Samtidige besteforeldre har dødd av det Jeg skjønner deg så godt. Det er fælt å gå rundt sånn og vente med en tornado av tanker og bekymringer i hodet. Håper du får et ordentlig svar veldig raskt Jeg har hatt eggstokkreft selv, og prognosene er helt annerledes nå enn de var for bare noen år siden. Jeg ville bare nevne det, slik at du ikke tror en diagnose automatisk betyr død. Det er veldig mye lettere sagt enn gjort, det vet jeg Jeg hadde CA125 på over tusen på diagnosetidspunktet for fem år siden og er kreftfri den dag i dag. Men det er en sjelden sykdom, og sjansen for at det er noe helt annet er mye mye større enn det du bekymrer deg for. Anonymkode: 3deeb...c23
Frøkenfryd30 Skrevet 29. juni 2023 #12 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg skjønner deg så godt. Det er fælt å gå rundt sånn og vente med en tornado av tanker og bekymringer i hodet. Håper du får et ordentlig svar veldig raskt Jeg har hatt eggstokkreft selv, og prognosene er helt annerledes nå enn de var for bare noen år siden. Jeg ville bare nevne det, slik at du ikke tror en diagnose automatisk betyr død. Det er veldig mye lettere sagt enn gjort, det vet jeg Jeg hadde CA125 på over tusen på diagnosetidspunktet for fem år siden og er kreftfri den dag i dag. Men det er en sjelden sykdom, og sjansen for at det er noe helt annet er mye mye større enn det du bekymrer deg for. Anonymkode: 3deeb...c23 Så godt å høre at du er frisk! ❤ Ja, er heldigvis mange som blir friske, men selve ordet kreft er fryktelig skremmende! Kan jeg spørre hvilke symptomer du hadde? Her aner jeg ikke hva verdiene var på. Glemte å spørre, for ble så satt ut.. Var først dagen etter legetimen det begynte å synke inn. Dr.Google er ikke en god lege, men det er det jeg tyr til når spørsmålene dukker opp i hodet 🙈
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #13 Skrevet 29. juni 2023 30 minutter siden, Frøkenfryd30 said: Så godt å høre at du er frisk! ❤ Ja, er heldigvis mange som blir friske, men selve ordet kreft er fryktelig skremmende! Kan jeg spørre hvilke symptomer du hadde? Her aner jeg ikke hva verdiene var på. Glemte å spørre, for ble så satt ut.. Var først dagen etter legetimen det begynte å synke inn. Dr.Google er ikke en god lege, men det er det jeg tyr til når spørsmålene dukker opp i hodet 🙈 Jeg hadde ikke symptomer. Gynekologen så noe som så ut som cyster under vanlig undersøkelse med ultralyd. Tok blodprøver for sikkerhets skyld og når verdiene viste seg å være så ekstremt høye var det rett inn i pakkeløp for kreft. Det gikk veldig fort. Derfor tenker jeg at din blodprøve sannsynligvis bare var litt forhøyet, og det er helt vanlig selv om man er frisk. De ville nok gjort mer ut av det hvis den var mistenkelig høy. Kan du ikke kontakte legen i morgen og forklare at du ikke fikk med deg blodprøvesvaret? Det er helt innafor når du holder på bekymre deg i hjel. Anonymkode: 3deeb...c23
Frøkenfryd30 Skrevet 29. juni 2023 #14 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg hadde ikke symptomer. Gynekologen så noe som så ut som cyster under vanlig undersøkelse med ultralyd. Tok blodprøver for sikkerhets skyld og når verdiene viste seg å være så ekstremt høye var det rett inn i pakkeløp for kreft. Det gikk veldig fort. Derfor tenker jeg at din blodprøve sannsynligvis bare var litt forhøyet, og det er helt vanlig selv om man er frisk. De ville nok gjort mer ut av det hvis den var mistenkelig høy. Kan du ikke kontakte legen i morgen og forklare at du ikke fikk med deg blodprøvesvaret? Det er helt innafor når du holder på bekymre deg i hjel. Anonymkode: 3deeb...c23 Godt å høre at det gikk så fort ❤❤ Jeg fikk melding fra henne istad (ang noe Nav greier) og beskjed om at hun ringer meg neste uke. Jeg spurte i den samme meldingen om hva verdien var på og om neste prøvesvar var kommet, men fikk ikke svar, men det var etter 16, så hun har muligens ikke lest den. Prøvde å sende melding til de i skranken i går, men de svarte bare "legen tar kontakt om det er noe...".
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #15 Skrevet 29. juni 2023 9 minutter siden, Frøkenfryd30 said: Godt å høre at det gikk så fort ❤❤ Jeg fikk melding fra henne istad (ang noe Nav greier) og beskjed om at hun ringer meg neste uke. Jeg spurte i den samme meldingen om hva verdien var på og om neste prøvesvar var kommet, men fikk ikke svar, men det var etter 16, så hun har muligens ikke lest den. Prøvde å sende melding til de i skranken i går, men de svarte bare "legen tar kontakt om det er noe...". Håper du får svar i morgen Jeg vet hvor stressende det er å vente. Anonymkode: 3deeb...c23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå