Gå til innhold

Er det viktig å si Hei og Ha det til de som jobber i butikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette var interessant. Om skikk og bruk i butikken. Jeg vet at det er mye som kan irritere de ansatte, men dette har jeg rett og slett ikke tenkt på. Om personen bak kassa sier hei til meg, så er det vel bare en automatisk frase?  Sier de ikke bare de av ren rutine, for å vise service. Jeg har ikke fått følelsen av at det er så veldig oppriktelig ment. Blir jeg ansett som uhøflig om jeg ikke sier hei eller ha det tilbake.  I små kolonialer så blir vel mangel på slike fraser kanskje mer  tydelig, men hva med kassa på Kiwi kl 1630 i Oslo sentrum? 

Hva mener dere som jobber i butikk om dette?

Skikk og bruk

2023-02-27.png

Anonymkode: a2836...abe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det uhøflig å ikke si hei og hadet... Dette er ting selv barnehageunger skjønner. 

Anonymkode: 2ccf5...bab

• Liker 28
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er vel ikke direkte uhøflig, men det er jo hyggelig å si hei og ha det til dem.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at det handler som basic høflighet og respekt for andre mennesker. Jeg sier i hvert fall "Hei", "Ha det bra" og "God helg!" hvis jeg mot formodning skulle handle på en fredag f.eks. Koster meg sånn ca ti kalorier å være hyggelig med et annet medmenneske. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Selvsagt er det uhøflig. Smil og si hei! Si hadet også. Koster deg ikke en kalori, og kan gjøre borna dag bedre.

Anonymkode: 71e49...82f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hilser på de i kassa. Kan også slå av en prat innimellom. 

Jeg jobbet i butikk for mange år siden og hilste på alle. Det var de som ikke svarte tilbake, men det brydde jeg meg ikke om. Hei og hadet kom like automatisk som spørsmål om de ville ha pose og kvittering.
Så fort jeg var ferdig med kunden var de på en måte glemt.

• Liker 5
Skrevet

Noen ganger orker jeg rett og slett ikke å forholde meg til noen andre mennesker selv om jeg er nødt til å handle. Så noen ganger kommer det ingen hilsninger fra meg.

Anonymkode: 1d6d8...a8f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har sikkert aldri stått i kassa selv, men det er litt utmattende og demotiverende å stå og si "Hei" med et smil til flere titalls fremmede mennesker hver eneste dag, når du opplever at mesteparten verken svarer eller møter blikket ditt. 

Det er klart det gjør noe med folk psykisk å bli møtt på den måten. Det oppleves uhøflig, som om du ikke er verdt noe som helst oppmerksomhet, du kunne like gjerne vært en robot. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Eva-Lena said:

Jeg hilser på de i kassa. Kan også slå av en prat innimellom. 

Jeg jobbet i butikk for mange år siden og hilste på alle. Det var de som ikke svarte tilbake, men det brydde jeg meg ikke om. Hei og hadet kom like automatisk som spørsmål om de ville ha pose og kvittering.
Så fort jeg var ferdig med kunden var de på en måte glemt.

Samme her. Det ble en vane, men merket fort at jeg var litt sånn "Ha det :D" til de som ikke sa hei. Liksom for å understreke noe. Men jeg vet ikke om de merket det, da. 

Endret av Vixella
  • Liker 1
Skrevet

Ja det er viktig å si hei og hadet

Anonymkode: a0561...040

• Liker 2
Skrevet

Jeg dømmer folk etter hvordan de behandler folk de ikke MÅ behandle med respekt.

Hvis du ikke er vanlig skvær og høflig rundt butikkbetjening, kelnere, rengjørere og lignende er du rett og slett luft for meg.

Dette er et inntrykk du ikke vil kunne klare å rette opp.

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Just now, Snok1 said:

Jeg dømmer folk etter hvordan de behandler folk de ikke MÅ behandle med respekt.

Hvis du ikke er vanlig skvær og høflig rundt butikkbetjening, kelnere, rengjørere og lignende er du rett og slett luft for meg.

Dette er et inntrykk du ikke vil kunne klare å rette opp.

Enig der. Synes det sier ganske mye om hvem man er som person.

• Liker 4
Skrevet

Ja, selvsagt er det viktig. 

Hvorfor i alle verden skulle ikke en medarbeider i en matbutikk motta et "hei" og en "hadet"? Merkelig problemstilling.

• Liker 3
Skrevet

Jeg sier alltid hei og hadet, problemet er heller at ikke alle sier det tilbake

Anonymkode: 27067...b70

• Liker 4
Skrevet

Jeg sier alltid hei, ha det, ja takk, nei takk, tusen takk, du også osv.

Skjønner ikke folk som bare står der taus og mutt når personen bak kassa hilser og prøver å være hyggelig. Har man en dårlig dag blir den jo ikke BEDRE av å oppføre seg sånn, og vil man koble seg av folk kan man handle i sånne robotkasser i stedet.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hilser bestandig med et smil, sier hei, takk og ha en fin helg alt ettersom det passer. 

• Liker 1
Skrevet

Er det viktig å si Hei og Ha det til de som jobber i butikken?

Ja, selvfølgelig. De er mennesker, ikke roboter. 

Nordmenn er blandt de mest uhøflige menneskene i verden. 

Anonymkode: 53fcd...36a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noen ganger orker jeg rett og slett ikke å forholde meg til noen andre mennesker selv om jeg er nødt til å handle. Så noen ganger kommer det ingen hilsninger fra meg.

Anonymkode: 1d6d8...a8f

Men når du går på butikken, så forholder du deg til andre enten du orker eller ei. Du går inn i et rom med andre mennesker, og forholder deg til de som er der. Å ikke si «hei» og «takk» er også en måte å forholde seg til andre på - en ufin måte.

Nå tåler nok de fleste den oppførselen, men så klart det er uhøflig. Å si unnskyld hvis du skumper borti noen, si hei og takk til den i kassa - ja, det er faktisk forventet. Jeg synes ikke man har rett til å forsure andres dag bare fordi man selv har en dårlig dag. 

Anonymkode: af406...e00

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Vixella skrev (15 minutter siden):

Samme her. Det ble en vane, men merket fort at jeg var litt sånn "Ha det :D" til de som ikke sa hei. Liksom for å understreke noe. Men jeg vet ikke om de merket det, da. 

Jeg kunne spørre en kunde flere ganger om de skulle ha pose. Jeg glemte svaret fordi jeg spurte underveis når jeg scannet varene. Da varmer var ferdig scannet så spurte jeg igjen og kunde svarte JA 3 stk 😂

Var også vanlig å ønske de en fortsatt din dag eller god helg. Den god helg kunne like gjerne komme på en Tirsdag innimellom 😂

Jeg var selv og handlet Onsdag i forrige uke og ønsket hun i kassa god helg 😳 Hun svarte faktisk takk det samme

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt sier man hei og ha det når man handler i butikk. Hver eneste gang.  I tillegg er det normalt å si «i like måte», «takk det samme» eller noe liknende dersom den ansatte i butikken ønsker god helg eller god kveld. 

Anonymkode: ec929...277

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...