Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv med lave boutgifter så sliter jeg som mange andre for tiden. Har lagt om matvanene til noe av det rimeligste osv. 

Det jeg er redd for nå er å ikke kunne møte hos tannlegen. Det er noe som er kritisk for meg da jeg har tannkjøttsykdom. Som om en ikke har tannlegeskrekk nok fra før så blir det jo jammen skrekk helt motsatt vei her også.

Har dessverre ikke råd til dette jeg. Vet jeg ikke er alene om dette, men lufter likevel litt ut her.

Anonymkode: 9276c...1b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du ikke dekket noe grunnet sykdommen heller? 

Anonymkode: e33e8...560

Skrevet

Det er mulig jeg er helt på trynet her nå, men i og med at du har en sykdom, kan ikke Nav hjelpe deg med utgifter til tannlege? Jeg bare kaster ut et forslag her, altså. Kanskje noen andre her har mer peiling. 

• Liker 1
Skrevet

Hør med tannlegen din. De får spørsmål om dette omtrent daglig. Jeg fikk ny tannlege for ca 6 år siden og allerede første time fortalte jeg at jeg er så tørr i munnen. Da ble jeg undersøkt og det ble bekreftet munntørrhet.

Jeg får dekket veldig mye pga dette. I fjor måtte jeg til kjevekirurgi for å operere ut en visdomstann. Hele operasjonen kostet nesten 6000.- Jeg fikk dekket 4000.- bare fordi jeg har munntørrhet.

Anonymkode: 1df92...4a2

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hør med tannlegen din. De får spørsmål om dette omtrent daglig. Jeg fikk ny tannlege for ca 6 år siden og allerede første time fortalte jeg at jeg er så tørr i munnen. Da ble jeg undersøkt og det ble bekreftet munntørrhet.

Jeg får dekket veldig mye pga dette. I fjor måtte jeg til kjevekirurgi for å operere ut en visdomstann. Hele operasjonen kostet nesten 6000.- Jeg fikk dekket 4000.- bare fordi jeg har munntørrhet.

Jeg fikk dekket 40% pga munntørrhet som følge av medisiner, men det koster jo likevel noen tusen i egenandel. Tannlege er fryktelig dyrt. Synd at ikke tenner og tannkjøtt er en del av kroppen angående betaling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får du ikke dekket noe grunnet sykdommen heller? 

Anonymkode: e33e8...560

Jo, men egenandelen på en rens kommer på 2500kr. Det er jo ikke sikkert det er så ille pris det, men hvis en sammenligner med budsjettet en har.. Tja, nei, dette plager meg nå skikkelig etter jeg fikk vite prisen. For jeg ringte å hørte i og med at jeg hadde stått på venteliste i et år nå. Fikk spørsmål om jeg kunne komme på kort varsel (i tilfelle noen meldte avbud) og svarte først ja på den, men tenkte meg noe om så var tanken; hvordan skal en klare å betale dette?

Jeg har vært nøye å gå til tannlegen etter jeg begynte å gå dit. Vet at det ikke står så veldig bra til. Gikk jo allerede til en dyr tannlege og betalte gledelig der. Syntes jo at det var vel brukte penger. 500kr for noe midazolam osv. Helt greit det. Men ble jo henvist til en såkalt spesialist og prisene uppes på toppen av det. Nei, jeg blir nok nødt til å utsette det her eller søke om noe støtte/lån, hvis det er mulig i det hele tatt (blir vel NAV da i såtilfelle). Håper ikke slik rens er nødvendig så mange ganger i året..

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jo, men egenandelen på en rens kommer på 2500kr. Det er jo ikke sikkert det er så ille pris det, men hvis en sammenligner med budsjettet en har.. Tja, nei, dette plager meg nå skikkelig etter jeg fikk vite prisen. For jeg ringte å hørte i og med at jeg hadde stått på venteliste i et år nå. Fikk spørsmål om jeg kunne komme på kort varsel (i tilfelle noen meldte avbud) og svarte først ja på den, men tenkte meg noe om så var tanken; hvordan skal en klare å betale dette?

Jeg har vært nøye å gå til tannlegen etter jeg begynte å gå dit. Vet at det ikke står så veldig bra til. Gikk jo allerede til en dyr tannlege og betalte gledelig der. Syntes jo at det var vel brukte penger. 500kr for noe midazolam osv. Helt greit det. Men ble jo henvist til en såkalt spesialist og prisene uppes på toppen av det. Nei, jeg blir nok nødt til å utsette det her eller søke om noe støtte/lån, hvis det er mulig i det hele tatt (blir vel NAV da i såtilfelle). Håper ikke slik rens er nødvendig så mange ganger i året..

What??

Sist gang jeg var hos tannlegen var når jeg var 18 år. Tok en time nå før jul, fylte igjen fyllinger som hadde falt ut. Kostet 1400kr til sammen.

2500 for rensing høres jo helt useriøst ut? Hvor mange tannleger ba du om pris på før du landa der?

Anonymkode: a8904...050

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

What??

Sist gang jeg var hos tannlegen var når jeg var 18 år. Tok en time nå før jul, fylte igjen fyllinger som hadde falt ut. Kostet 1400kr til sammen.

2500 for rensing høres jo helt useriøst ut? Hvor mange tannleger ba du om pris på før du landa der?

Det koster så mye for rens når man har tannkjøttsykdom, dersom det er første gangen , jeg betalte vel nærmere 5000 på et at par timer første gangene jeg måtte rense, deretter fikk jeg dekket noe siden jeg var over taket for fritak, men spesialister tar mer enn det Helfo dekker, så man må likevel ut med et ganske stort mellombeløp til tannlegen....

Anonymkode: 37ff6...a68

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

What??

Vil tro det ikke er så mange spesialister som gjør dypere rensing av hva en «normal» tannlege kan utføre. Det var jo også med røngten og målinger. Nei, jeg har ikke hentet inn priser andre steder. Kanskje jeg burde det hvis prisen jeg har fått er helt hinsides. Ut i fra hva andre skriver her så høres det egentlig ikke slik ut? Ja, har gjort flere ting hos min faste tannlege å betalt mindre, men går det an å sammenligne det hvis jeg ikke får utført det jeg skal gjøre der da egentlig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg spurte jo om prisen. Da de sa 2500kr spurte jeg om jeg ikke fikk noe avslag, fikk da opplyst at det var egenandelen. Så undrer meg over hva den «normale» prisen egentlig ligger på.

Skrevet

frem til man er 26 år er det nå utvidet refusjon i det offentlige, sånn i fall du er under 26 TS

Anonymkode: 75698...78e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

frem til man er 26 år er det nå utvidet refusjon i det offentlige, sånn i fall du er under 26 TS

Anonymkode: 75698...78e

Er dessverre ikke helt der men skulle ønsket deg enkelte ganger 🙂 Begynner å krype oppunder 2x den alderen. Takker uansett for informasjonen 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

What??

Og hvilken tannlege bruker du? 

Anonymkode: e467a...0ba

Skrevet

Jeg går til spesialist pga periontoditt og har aldri betalt 2500 i ett jafs. 

Merkelig nok har tannrens vært gratis etter egenandelstaket var nådd hos min vanlige tannlege, men spesialisten insisterte på tannpleier på deres klinikk og da var det 960 kr å betale 4 ganger i året, takk. 

Anonymkode: b3ad2...20c

• Liker 1
Skrevet

hvor ofte må du til tannlegen? 

Anonymkode: 5ed92...53f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...