Gå til innhold

Sykemeldt tidlig i svangerskapet? Flaut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 7 uker på vei, og nær ved å gi opp. Jeg har en treåring fra før, (og en 10 åring, men det er ikke så krevende) mannen min er lagtidssykemeldt slik at mye faller på meg. Jeg har et krevende yrke (innenfor barnevern) og jobber 100%.

Jeg er selvfølgelig kvalm og utslitt, men det kan jeg tåle om det bare var det. Det verste for meg er den mentale belastningen. Jeg har blitt så utrolig skjør i psyken, og er redd jeg er på vei inn i depresjon. Jeg har også nesten daglig hodepine. Dette er dårlig kombo med en jobb der jeg må være påkoblet slik at barn og foreldre får riktig hjelp. Dette føles ikke som nok til sykemelding, og jeg føler det er flaut å be om. Likevel kjenner jeg at je ikke greier å stå i denne jobben når jeg har det slik som nå. 

Vet ikke helt hva jeg lurer på, kanskje om dette høres pysete ut og om jeg burde stå i det? Har en liten "styggen på ryggen" som sier at jeg bare må ta meg sammen her... 

Anonymkode: 09181...f29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble sykemeldt i uke åtte. Da hadde jeg vært konstant kjempekvalm og sliten i en hel måned allerede. Jeg følte ikke at jeg strakk til på jobb og lå hele ettermiddagen og kvelden som et slakt på sofaen. 

Første gang jeg ba om sykemelding mumlet legen min noe sånn som «graviditet er ikke en sykdom». Jeg spurte om jobben min da bare måtte finne seg i at jeg hang over pulten og ikke gjorde noe halve arbeidsdagen og fikk til svar at «nei, du har jo egentlig ikke krav på noe spesiell tilrettelegging». Jeg kunne slått han i ansiktet. 

Jeg ga meg ikke og ringte tilbake til legen et par dager seinere og sa at jeg faktisk ikke klarte å gjøre jobben min og heldigvis ble jeg 50% sykemeldt til slutt. Jeg har også fått kvalmestillende, men de gjør meg så dopa at det ikke er noe vits å ta dem. 

Graviditet er jo per definisjon ikke en sykdom, men hvis jeg har symptomer som er så sterke at jeg aldri i verden hadde gått på jobb om årsaken var noe annet, så tenker jeg at en sykemelding er innafor.

Selv om du ikke er syk, er du jo tydeligvis ikke i kjempeform heller. Dessuten er det mange sykdommer som på langt nær kan gi deg langtidsplager på samme måte som en graviditet kan. Du kan for eksempel ikke bli funksjonshemma resten av livet om du går på jobb med en forkjølelse, men om du overanstrenger deg med bekkenløsning, kan du faktisk bli det. 

Det jeg prøver å si er; lytt til deg selv! Er du i for dårlig form til å jobbe så er du det! 

Ingen kommer til å takke deg for at du kjører det selv helt i kjelleren.

Ingen andre enn deg kan ta vare på deg. Sett sunne grenser for deg selv. Kravene til kvinner i dette samfunnet er helt dust. 

Hilsen meg :)

• Liker 1
Skrevet

Ikke tenk så hardt på at du er gravid. Skriv heller ned en liste over symptomer, og hvordan de påvirker deg på jobb og hjemme. Det er dette legen må vurdere for å eventuelt sykmelde deg.

I siste graviditet endte jeg opp med å være sykmeldt hele svangerskapet. Jeg er ganske takknemlig for måten sjefen tok det. Han sa at det var flott at jeg viste vilje til å jobbe, men når jeg ikke klarte å gjøre jobben min var det bedre om de kunne få en vikar. Når det etter noen uker ble klart at sykemeldingen ble langvarig var han glad for at vi hadde ærlig kommunikasjon, fordi dette gjorde det mulig å sette inn en permanent vikar.

Anonymkode: 68179...840

• Liker 1
Skrevet

Slik du beskriver det ville jeg hvertfall vært påpasselig med å ikke bli sykemeldt 100%. Det er ofte gunstig å ha litt deltakelse i arbeidslivet, og feks ved mild til moderat depresjon er det anbefalt å gjøre det man kan for å opprettholde arbeid i den grad det lar seg gjøre. 
jeg personlig ville nok syntes det var flaut ja, men arbeidsgiver har jo ingen rett til å vite årsak for sykemelding. Har du så sterkt hemmende symptomer at du blir syk av graviditeten, kan det jo være riktig med en sykemelding. Tenker dette er noe du bør diskutere med legen din. 

Anonymkode: 0bc8e...77c

Skrevet

Ble sykemeldt i uke 11. Jobbet gradert i en periode. Jobber også i barnevernet og kjente mye på det samme som deg. Hadde også en 1 åring som krevde sitt og som sov dårlig på natten. Som jordmor sa: det er bare du som kan ta ansvar for å skjerme deg selv. Ingen andre gjør det for deg. Graviditeten er en kort kort periode av ditt lange arbeidsliv. Ville ikke brukt en kalori på å tenke på hva andre evt vil tenke om din sykemelding 

Anonymkode: 9513f...1d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...