Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg har jeg jobbet for meg selv siden 1.jan, jobber for et utenlandsk firma på kundeservice, som frilanser. Skal da opprette ENK og betale forskuddskatt tenkte jeg. Jeg ser første termin for betaling er 15.mars. Ved første terminen, skal jeg da betale skatten av hvor mye jeg har tjent fra dag 1 på dette? Eller er det lurere om jeg oppretter ENK den 16.mars, og betaler ned 2.termin i juni? 

Anonymkode: 8f791...92f

Videoannonse
Annonse
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Det vanlige er å oppgi ca. årsinntekt til skatteetaten og så fordeler de skatt på fire oppgaver. Jeg er ikke helt sikker, men mener å ha hørt at det trekkes 40 % som en generell regel på ENK.

Jeg håper du tar deg god timebetaling når du jobber, at du husker det skal dekke skatt, sosiale utgifter, forsikring, pensjonssparing? Ikke at det angår meg, altså.

Skrevet
Vikarsykepleier skrev (10 minutter siden):

Det vanlige er å oppgi ca. årsinntekt til skatteetaten og så fordeler de skatt på fire oppgaver. Jeg er ikke helt sikker, men mener å ha hørt at det trekkes 40 % som en generell regel på ENK.

Jeg håper du tar deg god timebetaling når du jobber, at du husker det skal dekke skatt, sosiale utgifter, forsikring, pensjonssparing? Ikke at det angår meg, altså.

Nei, det er ikke god betaling. Ca 15k i mnd. 40% skatt av det? Kan aldri i livet stemme. 

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke god betaling. Ca 15k i mnd. 40% skatt av det? Kan aldri i livet stemme. 

Ta kontakt med skatteetaten og finn ut hva skatten din blir.  Som sagt, det med 40 % er bare noe jeg har hørt.

Skrevet

Du får samme råd som i den forrige tråden, snakk med skatteetaten, det er de som kan dette. Men det vanlige er å skatte av det man forventer å ha som inntekt det året, og å regulere skattetrekket dersom man ser man tjener mer eller mindre enn det man beregnet. 

Anonymkode: 2a05d...ef5

Skrevet

Skatt beregnes av alle inntekter og er ikke nødvendigvis 40% nei. Når du oppretter enk skal du melde på Skatteetaten hvor mye du forventer å få i overskudd dette året. De sender deretter ut giroer som skal betales. Kan være veldig vanskelig i starten å vite hvor mye man kommer til å tjente, men som med all annen skatt; blir du trekt for mye får du igjen på skatten året etter, eller blir skyldig hvis motsatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du får samme råd som i den forrige tråden, snakk med skatteetaten, det er de som kan dette. Men det vanlige er å skatte av det man forventer å ha som inntekt det året, og å regulere skattetrekket dersom man ser man tjener mer eller mindre enn det man beregnet. 

Anonymkode: 2a05d...ef5

Jeg forventer nok og ha 168k ila ett år. Sånn rask utregning, hvor mye skatt vil det bli ved hver termin da?

Skrevet
Laura80 skrev (41 minutter siden):

Skatt beregnes av alle inntekter og er ikke nødvendigvis 40% nei. Når du oppretter enk skal du melde på Skatteetaten hvor mye du forventer å få i overskudd dette året. De sender deretter ut giroer som skal betales. Kan være veldig vanskelig i starten å vite hvor mye man kommer til å tjente, men som med all annen skatt; blir du trekt for mye får du igjen på skatten året etter, eller blir skyldig hvis motsatt. 

Men hvordan kan jeg vite eksakt hvor mye jeg skal forvente og tjene? I denne jobben kan jeg tjene 10000,- en mnd, og 20000,- en annen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvordan kan jeg vite eksakt hvor mye jeg skal forvente og tjene? I denne jobben kan jeg tjene 10000,- en mnd, og 20000,- en annen?

Jeg vet, veldig vanskelig, spesielt første året. Jeg selv fikk veldig baksmell første årene, men hadde heldigvis lagt av penger og fikk selvsagt betalt det, men ja, man må gjette vilt første året. Høres ut som du tror ca 15 pr mnd så da ville jeg rapportert om forventet inntekt 180 000 og tatt det derifra. :) husk å legge av penger hver mnd så du er sikker på du har til å dekke skatt og utgifter, ta ikke ut i inntekt noe særlig mer enn kanskje 60% av det du har fått inn. (Etter evt utgifter er trukket fra) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forventer nok og ha 168k ila ett år. Sånn rask utregning, hvor mye skatt vil det bli ved hver termin da?

Hvor mye skatt du må betale på et enk avhenger av hvilken inntekter feks du har fra før. Men regn nok med hvertfall 30%. Av overskudd, husk at alle utgifter trekkes fra. Du skatter kun av overskuddet. 
https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/grunder/enkeltpersonforetak-og-skattereglene

Skrevet

Du kan endre på skattetrekket i løpet av året, flere ganger, så du trenger ikke vite nøyaktig hva du kommer til å tjene. Da jeg hadde ENK la jeg alltid tilside på en egen konto til forskuddsskatt, la vekk 39 prosent av det jeg fikk inn. 

Anonymkode: 55e87...d79

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enk skattes hardt, over 49% på det verste.

Anonymkode: 82a34...0d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enk skattes hardt, over 49% på det verste.

Anonymkode: 82a34...0d8

Hvordan blir det så mye? selsskapsskatt er 22%, trygdeavgift husker jeg ikke, men 9(?). Hvordan er det med AS; hvordan skattes det ift ENK? spør fordi jeg vurderer å starte når jeg har mer kunnskaper😅(skal ha regnskapsfører).

Anonymkode: 30821...c8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...