Gå til innhold

Kreftsyk far, VP, feriedager, sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Min far har fått kreft og på dette stadiet er det en akutt forverring. Brukte opp velferdspermisjon dagene mine i januar da jeg fikk sjokkbeskjeden. Han ble nylig innlagt på nytt da stenten som har blitt innlagt i tolvfingertarmen har laget en rift på tarmen. Nå er det snakk om dager eller uker igjen. Jeg bor i Oslo og min far bor i Stavanger, ringte legen min som sa at jeg ikke får sykemelding da det ikke er min egen sykdom det gjelder. Må jeg isåfall bruke feriedager? Har noen råd/tips til hva som kan gjøres her? Reiseforsikringen min kan heller ikke dekke noe slik jeg forstod det. Pleiepenger er uaktuelt da han er innlagt på sykehuset. 

Anonymkode: 33e70...e3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da blir det feriedager.

Anonymkode: 395c8...190

• Liker 2
Skrevet

Feriedager, eventuelt ulønnet fri.

Anonymkode: 14093...223

• Liker 4
Skrevet

Snakk med leder og se hvilke løsninger dere har. Kanskje en kombinasjon av ferie og ulønnet permisjon? Eller avspassering?

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg satt i samme situasjon som deg for noen år siden.

Jeg fikk sykemelding av legen til faren min. Hentet sykemeldingen på sykehuset min far fikk kreftbehandling (rett før det var palliativ enhet som tok over behandling), denne fikk min arbeidsgiver fysisk av meg når jeg reiste hjemom for en svært kort periode rett før min far døde.

Jeg hadde vel og merke en arbeidsplass som var svært forståelsesfull, og leder var opptatt av at dette løste vi i etterkant, og jeg måtte være rundt min far så lenge det var akutt. 

Anonymkode: 728f2...d61

Skrevet

Da min  mor ble innlagt med alvorlig hjerneblødning var det ikke noe problem å få sykmelding fra min fastlege. Jeg bor også i en annen by, og ønsket å dra hjem for å være med familien. På grunn av daglige turer til sykehuset ble det vanskelig å jobbe fullt, og jeg jobbet derfor 50 % på hjemmekontor over flere uker. Både fastlege og leder hadde full forståelse for situasjonen, så her synes jeg legen din er vanskelig. Som noen sier over her, kan du forsøke å få sykmelding fra lege på sykehuset i stedet. Lykke til! 

Anonymkode: 9c2c2...e4e

Skrevet

Pleiepenger asap. Må søkes av sykehus. 

Anonymkode: aee56...b5c

Skrevet

Du kan få sykemelding pga psykisk ustabil pga krevende livssituasjon 

Anonymkode: 858e0...610

• Liker 1
Skrevet

Synes legen din viser lite forståelse. Sykemelding av psykiske grunner eller ulønnet permisjon ser ut som de eneste mulighetene hvis han blir værende på sykehuset, desverre 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 12.10):

Hei. Min far har fått kreft og på dette stadiet er det en akutt forverring. Brukte opp velferdspermisjon dagene mine i januar da jeg fikk sjokkbeskjeden. Han ble nylig innlagt på nytt da stenten som har blitt innlagt i tolvfingertarmen har laget en rift på tarmen. Nå er det snakk om dager eller uker igjen. Jeg bor i Oslo og min far bor i Stavanger, ringte legen min som sa at jeg ikke får sykemelding da det ikke er min egen sykdom det gjelder. Må jeg isåfall bruke feriedager? Har noen råd/tips til hva som kan gjøres her? Reiseforsikringen min kan heller ikke dekke noe slik jeg forstod det. Pleiepenger er uaktuelt da han er innlagt på sykehuset. 

Du kan få sykemelding også, snakk med fastlegen din

Anonymkode: 41eea...d85

Skrevet

Du kan ha rett til pengestøtte fra NAV når du pleier og tar vare på et barn eller en voksen som er sykt eller skadet. Hva du kan ha rett til, kommer an på hvilken situasjon du er i. Den du pleier kan også ha rett til pengestøtte.

https://www.nav.no/tar-vare-pa

Du kan ha rett til pleiepenger i opptil 60 dager hvis du er borte fra jobb for å pleie og ta vare på noen i livets sluttfase. Den syke pleies hjemme, enten i sitt eget hjem eller hos deg.

Dagene du bruker er ikke forbeholdt de siste dagene i personens liv, de kan brukes i hele den siste fasen av livet. Det er bare når du pleier personen i et privat hjem at det er rett til pleiepenger i denne situasjonen.

https://www.nav.no/tar-vare-pa#noen-i-siste-fase

Anonymkode: 4178b...a9b

Skrevet

Jeg fikk sykemelding da min far var kreftsyk og fikk alzheimer samtidig, og min mor fikk kreft rett etterpå. Sov ikke, var kvalm, kastet opp, hadde kort lunte på jobb (jobber med mennesker), hadde plutselig høyt blodtrykk, var tom og hadde ingenting å gi.

Fastlegen nølte ikke et sekund med sykemelding, på grunn av mine "symptomer". Var ærlig på arbeidsplassen, og ingen fant på å bestride sykemeldingen.

Anonymkode: 7a063...1ad

Skrevet

Takk for alle svar. ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 14.57):

Jeg satt i samme situasjon som deg for noen år siden.

Jeg fikk sykemelding av legen til faren min. Hentet sykemeldingen på sykehuset min far fikk kreftbehandling (rett før det var palliativ enhet som tok over behandling), denne fikk min arbeidsgiver fysisk av meg når jeg reiste hjemom for en svært kort periode rett før min far døde.

Jeg hadde vel og merke en arbeidsplass som var svært forståelsesfull, og leder var opptatt av at dette løste vi i etterkant, og jeg måtte være rundt min far så lenge det var akutt. 

Anonymkode: 728f2...d61

En forståelsesfull leder gir velferdspermisjon. Dette er trygdesvindel med mindre du var syk selv. Like it or not

Anonymkode: 61f7b...120

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg fikk sykemelding da min far var kreftsyk og fikk alzheimer samtidig, og min mor fikk kreft rett etterpå. Sov ikke, var kvalm, kastet opp, hadde kort lunte på jobb (jobber med mennesker), hadde plutselig høyt blodtrykk, var tom og hadde ingenting å gi.

Fastlegen nølte ikke et sekund med sykemelding, på grunn av mine "symptomer". Var ærlig på arbeidsplassen, og ingen fant på å bestride sykemeldingen.

Anonymkode: 7a063...1ad

Men da påvirket det din egen kropp og helse, og sykmelding blir ikke feil da!

Anonymkode: fe17e...68f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ha rett til pengestøtte fra NAV når du pleier og tar vare på et barn eller en voksen som er sykt eller skadet. Hva du kan ha rett til, kommer an på hvilken situasjon du er i. Den du pleier kan også ha rett til pengestøtte.

https://www.nav.no/tar-vare-pa

Du kan ha rett til pleiepenger i opptil 60 dager hvis du er borte fra jobb for å pleie og ta vare på noen i livets sluttfase. Den syke pleies hjemme, enten i sitt eget hjem eller hos deg.

Dagene du bruker er ikke forbeholdt de siste dagene i personens liv, de kan brukes i hele den siste fasen av livet. Det er bare når du pleier personen i et privat hjem at det er rett til pleiepenger i denne situasjonen.

https://www.nav.no/tar-vare-pa#noen-i-siste-fase

Anonymkode: 4178b...a9b

Men ts presiserte i starten at pleiepenger er uaktuelt da han er innlagt på sykehus…

Anonymkode: fe17e...68f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i litt motsatt situasjon, da dødsfallet kom brått og det var dagene etterpå som var mest krevende, så mulig det påvirker legens vurdering.

Jeg fikk sykemelding av egen lege de første dagene. Deretter var dialog med arbeidsplass viktig, de viste stor forståelse for situasjonen, at effektiviteten ikke var på topp enkelte dager, og andre avlastet en del. Jeg fikk i stor grad styre dagene selv, og ga selvfølgelig det jeg klarte (også avklaringer/telefoner under sykemelding) 

Jeg reagerer på alle som sier at det ikke er "egen sykdom". Har dere opplevd denne situasjonen psykisk/mentalt? Søvnmangel, hjertebank, kvalme/oppkast - husker jeg stod og kastet opp vann/galle i vasken hver morgen. Før man igjen må trekke pusten dypt og fungere. Jeg har aldri vært så fysisk sliten. 

Anonymkode: 00ba8...94f

AnonymBruker
Skrevet

Var i samme situasjon for noen år siden!

Jeg hatt ulønnet permisjon! Mener du kan få sykemelding på din egen «psykiske helse», men dersom du nylig har vært i permisjon må du opparbeide deg rett til sykemelding igjen.

Anonymkode: de1e5...1bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

sykdom". Har dere opplevd denne situasjonen psykisk/mentalt? Søvnmangel, hjertebank, kvalme/oppkast - husker jeg stod og kastet opp vann/galle i vasken hver morgen. Før man igjen må trekke pusten dypt og fungere. Jeg har aldri vært så fysisk sliten. 

Du beskriver -i motsetning til TS- egen sykdom. TS er ikke syk, men vil bare forståelig nok være hos sin døende far.

Det er ingen velferdsordninger som spesifikt dekker dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (6 minutter siden):

Du beskriver -i motsetning til TS- egen sykdom. TS er ikke syk, men vil bare forståelig nok være hos sin døende far.

Det er ingen velferdsordninger som spesifikt dekker dette.

Om hun kun trenger å være der av praktiske hensyn er jeg i teorien enig. Men faren er jo innlagt, og trenger henne ikke. 

Jeg ser som deg at hun har en veldig praktisk og nøktern fremstilling av dette. Det var også slik jeg formidlet det til legesekretæren (geografisk avstand, mye praktisk, hensyn til en far) som også sa til meg at det ikke var grunnlag for sykdom. Heldigvis har jeg en fastlege som ringte opp igjen og spurte hvordan jeg egentlig har det, og først da kom tårene. 

For de fleste av oss, forstår du, har et så nært forhold til egne foreldre at det påvirker oss ekstremt både mentalt og fysisk når vi står i en slik situasjon. 

Anonymkode: 00ba8...94f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...