Gå til innhold

Må man ha jobbet i fire uker for å ha rett til sykemelding, eller holder det at man begynner og har vært ansatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på dagpenger nå og skal endelig begynne i jobb igjen i mars. 

Jeg har vært uheldig og skadet meg, og har vært igjennnom en del undersøkelser på sykehus der det har vært usikkert om jeg må operere eller ikke. Etter MR så ser det heldigvis ut som skaden er mindre omfattende enn fryktet, og jeg kan nå kaste krykker og belaste foten og begynne med fysio. Jeg skal på kontroll på ca. en måneds tid. 

Det er kontorjobb, og jeg kan sannsynligvis få tilrettelagt hjemmekontor, og det hadde nok ikke vært noe problem å begynne sånn heller visst jeg måtte gå på krykker.

Problemet er at jeg fortsatt har en del smerter, og det aller største problemet er at jeg knapt har sovet de siste ukene fordi jeg ikke kan ligge på siden slik jeg pleier, og sover dårlig på ryggen. Ligger heller ikke spesielt komfortabel slik heller. Ja, vurderer å gå til legen og kanskje spørre om å få prøve noe sovetabletter eller noe...

Jeg tenker jeg må bare gi det et forsøk, og at søvnen kanskje kommer etterhvert, men er stygt redd for at mangelen på søvn til slutt vil blir så kritisk at jeg nærmest ikke klarer å fungere.

Jeg tenker at jeg må "holde" ut i 4 uker, slik at jeg iallfall har opparbeidet meg noen rettigheter til å bli sykemeldt om jeg ikke blir bedre. Men hva om jeg klarer å bare jobbe i 1-2 uker i jobb før jeg ikke klarer mer - er det da slik at jeg står HELT uten noen mulighet for inntekt, siden jeg ikke er på dagpenger lenger? Si at jeg jobber 2 uker, og har 2 uker igjen før jeg kan få sykepenger - visst jeg da er for syk til å jobbe i 4 uker, er det da sånn at jeg ikke vil få noe som helst disse 4 ukene, eller vil jeg da få 2 uker uten sykepenger også etter dette vil jeg kunne få sykepenger etter dette siden jeg har vært ansatt i 4 uker. Eller er det sånn at jeg faktisk må jobbe 2 uker til uavhengig hvor lenge jeg er syk for å kunne få dette? 

Det er ikke sånn at jeg planlegger eller har lyst til å være syk, men jeg er allerede nå så sliten pga. mangelen på søvn og utmattelse etter disse ukene med skaden. Føler samtidig at jeg ikke har noen grunn til å bli sykemeldt nå før jeg har prøvd å jobbe og vil veldig gjerne komme i gang igjen.

Anonymkode: 1a8bf...347

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først dagpenger, nå sykepenger....mens mange andre sliter i årevis uten å ha én dag fravær.

Ja, noen har samvittighet til det....

Anonymkode: fbd50...40a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå er det en stund siden jeg var nyansatt, men det er vel to måneder som er karantenetid på egenmelding? Men rett til å bli sykemeldt har du jo uansett, så det skal ikke være noen hinder. Du må bare få sykemelding. Syk kan du jo bli når som helst. 

Anonymkode: 1c5a0...c2e

• Liker 1
Skrevet

Er vel 4 uker for hjemme med barn og 2 mnd før egenmelding 

Skrevet

Som sofakona sier må du ha vært ansatt i 4 uker for å ha rett på sykepenger. Du vil ikke få dagpenger siden du ikke er arbeidsledig. Alternativet er å søke om sosialstønad.

Når du skriver du må holde ut for å opparbeide deg rettigheter til sykepenger virker det som om du planlegger å bli sykemeldt. Jeg sier ikke at det er det som er tilfelle, men jeg tror kanskje du bør snu fokuset ditt mer på smertehåndtering og søvn heller enn på at du skal bli sykemeldt. Snakk med legen om aktuell smertelindring og eventuelt sovetabletter, kanskje må du også legge deg tidligere på kveldene for å få nok søvn. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg går på dagpenger nå og skal endelig begynne i jobb igjen i mars. 

Jeg har vært uheldig og skadet meg, og har vært igjennnom en del undersøkelser på sykehus der det har vært usikkert om jeg må operere eller ikke. Etter MR så ser det heldigvis ut som skaden er mindre omfattende enn fryktet, og jeg kan nå kaste krykker og belaste foten og begynne med fysio. Jeg skal på kontroll på ca. en måneds tid. 

Det er kontorjobb, og jeg kan sannsynligvis få tilrettelagt hjemmekontor, og det hadde nok ikke vært noe problem å begynne sånn heller visst jeg måtte gå på krykker.

Problemet er at jeg fortsatt har en del smerter, og det aller største problemet er at jeg knapt har sovet de siste ukene fordi jeg ikke kan ligge på siden slik jeg pleier, og sover dårlig på ryggen. Ligger heller ikke spesielt komfortabel slik heller. Ja, vurderer å gå til legen og kanskje spørre om å få prøve noe sovetabletter eller noe...

Jeg tenker jeg må bare gi det et forsøk, og at søvnen kanskje kommer etterhvert, men er stygt redd for at mangelen på søvn til slutt vil blir så kritisk at jeg nærmest ikke klarer å fungere.

Jeg tenker at jeg må "holde" ut i 4 uker, slik at jeg iallfall har opparbeidet meg noen rettigheter til å bli sykemeldt om jeg ikke blir bedre. Men hva om jeg klarer å bare jobbe i 1-2 uker i jobb før jeg ikke klarer mer - er det da slik at jeg står HELT uten noen mulighet for inntekt, siden jeg ikke er på dagpenger lenger? Si at jeg jobber 2 uker, og har 2 uker igjen før jeg kan få sykepenger - visst jeg da er for syk til å jobbe i 4 uker, er det da sånn at jeg ikke vil få noe som helst disse 4 ukene, eller vil jeg da få 2 uker uten sykepenger også etter dette vil jeg kunne få sykepenger etter dette siden jeg har vært ansatt i 4 uker. Eller er det sånn at jeg faktisk må jobbe 2 uker til uavhengig hvor lenge jeg er syk for å kunne få dette? 

Det er ikke sånn at jeg planlegger eller har lyst til å være syk, men jeg er allerede nå så sliten pga. mangelen på søvn og utmattelse etter disse ukene med skaden. Føler samtidig at jeg ikke har noen grunn til å bli sykemeldt nå før jeg har prøvd å jobbe og vil veldig gjerne komme i gang igjen.

Jeg er i full jobb og har vært det de siste 20 årene. Begge barna mine har diagnoser, og jeg har vært på felgen de ti siste årene. Glem søvn når du bekymrer deg dag og natt. Har bitt tennene sammen og gått på jobb hele veien. Tror man kan dele samfunnet i to grupper. De som står på, og de som gir opp ved den minste lille hump i veien. Ikke rart vi har mange sykmeldte og navere i dette samfunnet hvis man sykmelder seg fordi man ikke får sove.

Anonymkode: 48a5e...258

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Først dagpenger, nå sykepenger....mens mange andre sliter i årevis uten å ha én dag fravær.

Herregud skjerp deg!

Føler du deg bra av å trykke ned mennesker på denne måten? 

Du vet ingenting om hvorfor jeg er på dagpenger. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Herregud, skjerp deg. Uforutsette ting skjer i livet, og noen ganger blir man syk… Jeg har vært sykemeldt i over et halvår , hvorfor i all verden skal jeg ha dårlig samvittighet for det i tillegg til alle plagene jeg sliter med? Har nok å tenke på om ikke jeg skal begynne med «samvittigheten» i tillegg.  Trur du folk velger å bli syke 🙄

Anonymkode: 4c51a...00f

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
viren skrev (5 minutter siden):

Som sofakona sier må du ha vært ansatt i 4 uker for å ha rett på sykepenger. Du vil ikke få dagpenger siden du ikke er arbeidsledig. Alternativet er å søke om sosialstønad.

Når du skriver du må holde ut for å opparbeide deg rettigheter til sykepenger virker det som om du planlegger å bli sykemeldt. Jeg sier ikke at det er det som er tilfelle, men jeg tror kanskje du bør snu fokuset ditt mer på smertehåndtering og søvn heller enn på at du skal bli sykemeldt. Snakk med legen om aktuell smertelindring og eventuelt sovetabletter, kanskje må du også legge deg tidligere på kveldene for å få nok søvn. 

I går la jeg meg kl. 22.00 og lå likevel våken i flere timer. Når jeg først sovner så våkner jeg flere ganger om natten og prøver å justere til en komfortabel stilling, men ingenting er behagelig. Jeg prøver forskjellige måter og ligge på og tilpasse med pute, men likevel fungerer det ikke. Så det har ikke noe med innsatsen min å gjøre, men takk for råd. Er enig i at jeg bør søke råd hos legen.

Ønsker absolutt ikke å være sykemeldt nei, selv om det kan virke sånn utifra innlegget. Men er veldig sliten akkurat nå pga. mangel på søvn og bare en fortvilende situasjon fordi jeg føler at man blir straffet for å prøve å komme i gang igjen. 

Men jeg skal nok helt sikkert klare å bite tenna sammen.

Til info så har jeg i mitt yrkesaktive liv aldri hatt noe sykemelding eller egenmelding, kun velferdspermisjon i noen timer for å dra til spesialist og legetimer. 

Så jeg tenker at de som kommer i denne tråden kun for å drive med whatboutism kan bite det av seg og forlate tråden.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I går la jeg meg kl. 22.00 og lå likevel våken i flere timer. Når jeg først sovner så våkner jeg flere ganger om natten og prøver å justere til en komfortabel stilling, men ingenting er behagelig. Jeg prøver forskjellige måter og ligge på og tilpasse med pute, men likevel fungerer det ikke. Så det har ikke noe med innsatsen min å gjøre, men takk for råd. Er enig i at jeg bør søke råd hos legen.

Ønsker absolutt ikke å være sykemeldt nei, selv om det kan virke sånn utifra innlegget. Men er veldig sliten akkurat nå pga. mangel på søvn og bare en fortvilende situasjon fordi jeg føler at man blir straffet for å prøve å komme i gang igjen. 

Til info så har jeg i mitt yrkesaktive liv aldri hatt noe sykemelding eller egenmelding, kun velferdspermisjon i noen timer for å dra til spesialist og legetimer. 

Så jeg tenker at de som kommer i denne tråden kun for å drive med whatboutism kan bite det av seg og forlate tråden.

Drit i hva andre mener. Spiller faktisk ingen rolle om du har vært sykemeldt 100 ganger før heller, du kjenner din kropp og psyke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«Straffet for å prøve å komme i gang igjen?»

Du burde virkelig jobbe med mentaliteten din, i tillegg til å tåle perioder i livet med mindre søvn.

Anonymkode: a4715...167

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Herregud, skjerp deg. Uforutsette ting skjer i livet, og noen ganger blir man syk… Jeg har vært sykemeldt i over et halvår , hvorfor i all verden skal jeg ha dårlig samvittighet for det i tillegg til alle plagene jeg sliter med? Har nok å tenke på om ikke jeg skal begynne med «samvittigheten» i tillegg.  Trur du folk velger å bli syke 🙄

Nei, folk velger ikke å bli syke, men noen VELGER å sykemelde seg helt unødvendig 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er i full jobb og har vært det de siste 20 årene. Begge barna mine har diagnoser, og jeg har vært på felgen de ti siste årene. Glem søvn når du bekymrer deg dag og natt. Har bitt tennene sammen og gått på jobb hele veien. Tror man kan dele samfunnet i to grupper. De som står på, og de som gir opp ved den minste lille hump i veien. Ikke rart vi har mange sykmeldte og navere i dette samfunnet hvis man sykmelder seg fordi man ikke får sove.

Anonymkode: 48a5e...258

Du valgte å få barn da. Jeg valgte ikke å skade meg. Bare fordi du presser deg igjennom alt så betyr det ikke at jeg klarer det samme. Du skriver at det er ikke rart at vi har så mange sykemeldte og navere i samfunnet, men kanskje ender det opp med at du blir utbrent en dag og blir sykemeldt langvarig fordi du er for stolt til å søke hjelp? Jeg har faktisk lyst å fungere godt i jobben lenge! Tenker at jeg er en bedre ressurs når jeg er opplagt og frisk. 

Det virker som folk her på KG mener at man skal presse seg til man stuper, kun da er man syk nok til å være sykemeldt!

Men ja, skal nok klare å komme meg igjennom dette, det tror jeg. Jeg vet jo realistisk sett at dette kun er en liten periode av livet mitt!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, folk velger ikke å bli syke, men noen VELGER å sykemelde seg helt unødvendig 

TS her. Ingen velger å sykemelde seg, det er til syvende og sist legen som vurderer sykemelding.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke det at du "blir straffet"; men du faller i mellom to stoler når det kommer til stønader.  Akkurat de første ukene når man begynner i ny jobb er man litt sårbar, jeg har ikke lest forarbeidene til regelverket så jeg kan bare gjette, men antar at grunnen til at det er slik er at man ikke skal spekulere i sykemeldinger (at man bare takker ja til en jobb men egentlig ikke har noen intensjon om faktisk å jobbe). De første dagene er det arbeidsgiver som må punge ut når man blir syk (og ikke NAV), så arbeidsgiver hadde blitt enda mer sårbar om man fikk sykepenger fra dag 1.

Jeg har også problemer med søvn på grunn av helsa så jeg forstår godt frustrasjonen, bare så det er sagt. Som jeg forstår det har du lokale smerter og da er det større muligheter for behandling. Jeg er IKKE lege eller jobber i helsevesenet, men kjenner folk som har fått kortisonsprøyter for eksempel for å redusere smerte lokalt - det er slett ikke sikkert det er aktuelt for deg, men det er uansett lurt å snakke med legen og beskrive hvor tøft det er for deg å få nok søvn.

Som sagt i det første innlegget er det sosialstønad som er alternativet dersom du ikke har rett på sykepenger, du kan lese mer om det her: https://www.nav.no/okonomisk-sosialhjelp

Endret av viren
Skrivefeil
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

«Straffet for å prøve å komme i gang igjen?»

Du burde virkelig jobbe med mentaliteten din, i tillegg til å tåle perioder i livet med mindre søvn.

Anonymkode: a4715...167

Så flott at du har fasit på hvordan man kan tåle perioder i livet med mindre søvn. 

Heldigvis skal jeg få starte med hjemmekontor nå, så det er iallfall godt å vite at jeg slipper å være en fare i trafikken pga. alt for lite søvn!

Skrevet

Synes alle kan prøve å svare på det TS spør om, framfor å synse om at hun sykemelder seg for lett etc. 

Beklager at jeg selv ikke leste innlegget ditt godt nok, sykmeldt kan du så klart bli før det har gått fire uker - men hvordan det blir med utbetaling av lønn/sykepenger er jeg usikker på. Om du feks jobber to uker og så blir sykemeldt, så har du ikke opparbeidet rett på sykepenger ennå som du vet. Om du da begynner på en ny fireukers periode når du kommer tilbake vet jeg ikke? Eller om du kan begynne å få penger når de fire ukene er over. Du skal jo leve av noe mens du er syk også. Jeg kan ikke nok om dette, kjenner jeg.

Jeg vil uansett anbefale deg å være åpen med arbeidsgiveren din om situasjonen. Du kan jo ikke noe for å være syk, men det er klart det vil gi deg en litt dårlig start å arbeidsforholdet om det første du gjør er å bli sykemeldt! Skaden din er jo heldigvis en konkret ting som det er lett å forstå for en arbeidsgiver. 

Anonymkode: 1c5a0...c2e

• Hjerte 1
Skrevet

Prøv melatonin for søvn. Kjøpes i matbutikk. 

Anonymkode: 792e2...eee

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
viren skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det at du "blir straffet"; men du faller i mellom to stoler når det kommer til stønader.  Akkurat de første ukene når man begynner i ny jobb er man litt sårbar, jeg har ikke lest forarbeidene til regelverket så jeg kan bare gjette, men antar at grunnen til at det er slik er at man ikke skal spekulere i sykemeldinger (at man bare takker ja til en jobb men egentlig ikke har noen intensjon om faktisk å jobbe). De første dagen er det arbeidsgiver som må punge ut når man blir syk (og ikke NAV), så arbeidsgiver hadde blitt enda mer sårbar om man fikk sykepenger fra dag 1.

Jeg har også problemer med søvn på grunn av helsa så jeg forstår godt frustrasjonen, bare så det er sagt. Som jeg forstår det har du lokale smerter og da er det større muligheter for behandling. Jeg er IKKE lege eller jobber i helsevesenet, men kjenner folk som har fått kortisonsprøyter for eksempel for å redusere smerte lokalt - det er slett ikke sikkert det er aktuelt for deg, men det er uansett lurt å snakke med legen og beskrive hvor tøft det er for deg å få nok søvn.

Som sagt i det første innlegget er det sosialstønad som er alternativet dersom du ikke har rett på sykepenger, du kan lese mer om det her: https://www.nav.no/okonomisk-sosialhjelp

Ja, mener at jeg faller mellom to stoler ja, skjønner jo det sikkert er en grunn til det.

Takk for fornuftig svar ❤️ Mye av problemet med smertene mine er at jeg har mye væske og hevelse pga. skaden, men jeg kan ikke ta betennelsedempende, så tilhelingen går nok seint. Paracet vil kanskje hjelpe noen timer på selve smertene.  Jeg har også tenkt at kortison bør vurderes i min situasjon, særlig siden jeg ikke kan ta betennelsedempende, men det virker ikke som lege eller ortoped har ville foreslå det enda. Men ja, enig i at jeg bør snakke med legen om det.

Skrevet

Har du ikke prøvetid? 
hvis det er søvnen som er problemet, så prøv sovepiller da. Om du ikke har brukt det før så start asap, så du blir vant til det. Kan sterkere smertestillende også hjelpe? Tenker alt annen enn sykmelding er lurt nå. 

Anonymkode: 79f11...e05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...