Gå til innhold

Kjøper Italienere pasta, eller lager de hjemmelaget pasta selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, denne er vel egentlig til dere som er italienere, eller kanskje italiensk blod?.. Det er jo en sånn «greie» om at italienere hater at folk brekker spagettien, så jeg bare lurte på om det er en sånn «greie» om at italienere bare skal ha hjemmelaga pasta, eller om de kjøper også. Takk for svar på forhånd.

Anonymkode: 83561...698

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De jeg kjenner har like travel hverdag som nordmenn, og har ikke tid til å stå hver dag å lage all mat fra bunnen av. 
Italienere er for øvrig like forskjellig i matveien som nordmenn, og noen spiser knapt pasta. Noen av dem driver faktisk med lavkarbo til og med!
Brekke spagetti er personlig preferanser, jeg gjør aldri det selv. Jeg bruker stor nok gryte til at jeg slipper det. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

De kjøper pasta. Det er masse pasta italienske butikker. Men det er også mye bedre tilgang på fersk, håndlaget pasta fra spesialbutikker. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det blir litt som å spørre om Nordmenn kjøper kjøttkaker, eller om de lager dem selv... 

Anonymkode: 7ab3a...e16

• Liker 10
  • Hjerte 2
Skrevet

De aller fleste kjøper i dag ferdig. Den siste nonnagenerasjonen som lagde alt fra bunnen er på vei ut. 

Anonymkode: a90f3...a2d

• Liker 1
Skrevet

Italienere har ikke jobb, så de har masse tid til å lage pasta selv.

Anonymkode: a1208...c95

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet bare én ting, og det er at ingen italienere kjøper Barilla 😅 

Det var noen memes fra pandemien i Italia, hvor alle butikkhyllene var tomme, bortsett fra pasta fra Barilla, lol

Anonymkode: d9fcc...ee8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 23.45):

Hei, denne er vel egentlig til dere som er italienere, eller kanskje italiensk blod?.. Det er jo en sånn «greie» om at italienere hater at folk brekker spagettien, så jeg bare lurte på om det er en sånn «greie» om at italienere bare skal ha hjemmelaga pasta, eller om de kjøper også. Takk for svar på forhånd.

“brekker spaghettien”? Hva betyr det? Aldri hørt om.

Er ikke italiensk, lager vel pasta selv ca halvparten av tiden og kjøper tørket pasta halvparten av tiden. Klart best å lage selv…

Anonymkode: 30602...4f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 10.45):

Det med å brekke pasta er faktisk en greie. Hadde besøk fra Italia for noen år siden, av min samboers familie. Han hold på å brekke spagettien i 2, og det ble ett leve uten like på kjøkkenet. De mente han hadde bodd for lenge i Norge 😂🤣😂 

Anonymkode: ec4ac...d7f

• Nyttig 1
Skrevet

Tror nok mange lager selv ja, men de som kjøper pasta kjøper vel helst fersk pasta som er laget med egg. Istedenfor den typen pasta vi ofte kjøper her som er laget uten egg, men med durumhvete eller annet mel.

AnonymBruker
Skrevet

Har du sett pastahylleine i en Italiensk drogheria? Det er hyllemeter med tørket pasta. 

Jeg følger noen italienske vlogger. Og det er som en over sier; det blir som nordmenn og kjøttkakene. Noen kjøper alltid, av ulik kvalitet. Andre lager alltid. Men de fleste kjøper i en travel hverdag, og lager når det er noe spesielt. 

Anonymkode: 7b574...c1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Jaane doe skrev (10 minutter siden):

Tror nok mange lager selv ja, men de som kjøper pasta kjøper vel helst fersk pasta som er laget med egg. Istedenfor den typen pasta vi ofte kjøper her som er laget uten egg, men med durumhvete eller annet mel.

Det definitivt største merket i Italia, og det de fleste også plukker med seg fra dagligvaren, er Dececco. Det er laget på; durumhvete, uten egg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det definitivt største merket i Italia, og det de fleste også plukker med seg fra dagligvaren, er Dececco. Det er laget på; durumhvete, uten egg. 

Enig i at De Cecco er det beste merket - jeg kjøper det her i Norge når jeg kan. Ellers er Barilla definitivt bedre enn Sopps i hvert fall, når det er eneste alternativ.

Sånn ellers: Etter det jeg har lært har fersk og tørket pasta ulike bruksområder, og egner seg til ulike sauser/retter. Tørket pasta kan kokes al dente og passer særlig godt i tomatsauser med olivenolje, hvitløk, chili, ansjos etc. Jeg lager aller mest slike sauser. Fersk pasta er mer slikemyk og egner seg best til sauser med smør, fløte - alt som er kremet.

Se feks her: https://www.paesana.com/blog/fresh-pasta-vs.-dry-pasta-boiling-down-the-differences

Anonymkode: e1020...0c6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

“brekker spaghettien”? Hva betyr det? Aldri hørt om.

Er ikke italiensk, lager vel pasta selv ca halvparten av tiden og kjøper tørket pasta halvparten av tiden. Klart best å lage selv…

Anonymkode: 30602...4f9

Brekke spagetti, som å brekke den i to før man koker den. 
Ganske vanlig å gjøre i Norge, fordi mange bruker mindre kasseroller. 
Og fordi det strengt tatt er litt lettere spise når det ikke er så lang spagetti. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen lager selv, noen kjøper og noen begge deler. 

AnonymBruker
Skrevet

Nonna lager ofte selv, selv on hun kjøper ferdig også (både fersk og tørket) noen ganger. Jeg gidder ikke det, kanskje lager jeg fersk noen få ganger i året….

Anonymkode: 1c28d...6a0

AnonymBruker
Skrevet

Alle italienere er like og alle lager pastaen selv. Derfor butikkhyllene bugner av barilla der. 

Anonymkode: 6fffa...36c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Italia i mange år. Her i tråden er det mange rare svar, for å si det pent. 

På supermarkedene i Italia er det mange, mange hyllemetere med tørket pasta. Og ganske mye av "halvtørket". Også et meget godt utvalg av ferdiglaget fersk pasta. 

Min erfaring er at mange lager hjemmelaget, fersk pasta ved spesielle anledninger. Du serverer ikke tørket pasta i jula! 

Anonymkode: 9820b...655

• Liker 2
Gjest Beelzebub
Skrevet

Alle italienere lager pasta fra bunnen av mens de synger en trall som går sånn her:

pizza, pasta, bon giorno

pizza, pasta, tagliatelle 

pizza, pasta, madre, padre

pizza, pasta, mozarelle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...