Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal gjøre med svigermor med heavy abandonment issues

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å si det kort, har en svigermor som jeg mistenker må ha en personlighetsforstyrrelse eller noe.. er meget selv sentrert og tolker alt som avvisning som hun reagerer sterkt på.

Hun blir ofte deppa og føler seg ensom og mener da at alle skal være til hennes disposisjon hele tiden, hun driter i om andre har en hektisk periode ell sliter med sine egne problemer alt skal handle om hun og hvorfor besøker vi ikke hun og meg meg... ifølge mannen min har hun alltid vært sånn, kvalt han og søsteren hans gjennom hele oppveksten men mannen min har klart å sette grenser hvertfall etter han fikk sin egen familie. Hans søster (som er mye yngre) har ikke klart å sette grenser, og er totalt kontrollert av hun, feks når svigermor sin eksmann endelig klarte å gå fra henne for 6 år siden (han har prøvd lenge men hun tviholdte på han) så ville svigermor at vi alle skulle bryte kontakt med han siden han ikke ville snakke med hun mer... jeg og mannen nekta men datteren som er kontrollert av hun har brutt med faren sin fordi hun er så redd for at svigermor skal bli sur på hun dersom de har kontakt...

Siden hun ble skilt har hun blitt verre, hun maser og maser om at vi må sees hele tiden, vi har 3 barn og fulltidsjobber, og lite tid, hun bor også helt på andre siden av byen tar oss 30 min å kjøre.. hvis vi sier vi ikke har tid freaker hun helt ut, sender ørten mld, ringer og gråter. Hvis man avtaler noe og utsetter det blir det alltid FULLSTENDIG KAOS da klikker hun mentalt.

Jeg har tatt avstand fra hun da hun møtte opp hjemme hos oss uanmeldt flere ganger for noen år siden og jeg da konfronterte hun om at slik kunne hun ikke holde på. Jeg har formell kontakt med hun og treffer hun i høytider og ferier, men det er mest mannen som tar med ungene på besøk dit og jeg holder meg hjemme for orker ikke dama.

Problemet nå er at hun prøver å gjøre det samme med min eldste sønn (11 år 12 til sommeren) som hun har gjort med sin egen datter, få han til å være med hun hele tiden og styre og kontrollere han. Hun bomber han md mld hele tiden, om hva han gjør hvem han er med osv, kom og besøk meg alene og masse greier. Sønnen min har sagt at han synes det er rart og slitsomt at hun skriver så mye til han og han vil jo heller henge med vennene sine enn å drive besøke hun hele tiden! Nå i helgen var sønnen min på overnatting med kompiser hun har da bomba han md mld som sønnen min ikke har svart på siden han er opptatt med venner og er tross alt bare et barn på 11 år! Så nå har hun startet sende han kjefte mld! Typ hvorfor svarer du ikke, masse spm tegn, det er kjedelig å skrive til noen som aldri svarer så uhøflig du er osv... sønnen min blir helt satt ut, jg prøver forklare til han at hun ikke er helt frisk men det er vanskelig. 

Hva gjør man md en slik situasjon og et slikt fam medlem? Jeg vil ikke at min sønn skal ende opp som hennes datter og bli utsatt for hennes sykdom og bli stresset av det..

Anonymkode: 92cd9...388

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ber selvsagt din sønn blokkere henne og snakker med han om at bestemor ikke er helt frisk. Så sender du eller mannen en melding til henne om at dette ikke er ok og en belastning for han. At hun fra og med nå får ta det gjennom dere om det er spm til han. Hun er jo ikke frisk. Det må dere formidle til barna, samt skjerme dem

Anonymkode: 2894c...370

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Mannen min har sendt henne mld før (senest for 1 mnd siden) og sagt nettopp det. Men hun bryr seg ikke hun bare kjører på... vi har blokkert hun før og tatt avstand i perioder, men mannen får alltid dårlig samv så noe kontakt må vi ha.. probleme er bare om vi har litt kontakt vil hun bare ha mer og mer... og det ironiske med det hele er at hun selv jobber med psykisk syke mennesker.. altså hun er psykiater! Så det å prøve å si til hun at hennes oppførsel er unormalt nytter ikke, og hun har null selvinnsikt. Ofte gjenforteller hun hendelser osv der 80% av det hun sier ikke stemmer, der hun såklart er offere. Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre som sagt så har jeg lite å komme med når hun er psykiater!

Forstår virkelig ikke hvordan et så sykt menneske kan arbeide som psykiater..

Skrevet

Ville samlet storfamilien og pratet om hva dere skal gjøre videre, og bli enige i fellesskap. Barna bør skjermes fra denne type oppførsel. 

Anonymkode: d9f5c...03f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For å si det kort, har en svigermor som jeg mistenker må ha en personlighetsforstyrrelse eller noe.. er meget selv sentrert og tolker alt som avvisning som hun reagerer sterkt på.

Hun blir ofte deppa og føler seg ensom og mener da at alle skal være til hennes disposisjon hele tiden, hun driter i om andre har en hektisk periode ell sliter med sine egne problemer alt skal handle om hun og hvorfor besøker vi ikke hun og meg meg... ifølge mannen min har hun alltid vært sånn, kvalt han og søsteren hans gjennom hele oppveksten men mannen min har klart å sette grenser hvertfall etter han fikk sin egen familie. Hans søster (som er mye yngre) har ikke klart å sette grenser, og er totalt kontrollert av hun, feks når svigermor sin eksmann endelig klarte å gå fra henne for 6 år siden (han har prøvd lenge men hun tviholdte på han) så ville svigermor at vi alle skulle bryte kontakt med han siden han ikke ville snakke med hun mer... jeg og mannen nekta men datteren som er kontrollert av hun har brutt med faren sin fordi hun er så redd for at svigermor skal bli sur på hun dersom de har kontakt...

Siden hun ble skilt har hun blitt verre, hun maser og maser om at vi må sees hele tiden, vi har 3 barn og fulltidsjobber, og lite tid, hun bor også helt på andre siden av byen tar oss 30 min å kjøre.. hvis vi sier vi ikke har tid freaker hun helt ut, sender ørten mld, ringer og gråter. Hvis man avtaler noe og utsetter det blir det alltid FULLSTENDIG KAOS da klikker hun mentalt.

Jeg har tatt avstand fra hun da hun møtte opp hjemme hos oss uanmeldt flere ganger for noen år siden og jeg da konfronterte hun om at slik kunne hun ikke holde på. Jeg har formell kontakt med hun og treffer hun i høytider og ferier, men det er mest mannen som tar med ungene på besøk dit og jeg holder meg hjemme for orker ikke dama.

Problemet nå er at hun prøver å gjøre det samme med min eldste sønn (11 år 12 til sommeren) som hun har gjort med sin egen datter, få han til å være med hun hele tiden og styre og kontrollere han. Hun bomber han md mld hele tiden, om hva han gjør hvem han er med osv, kom og besøk meg alene og masse greier. Sønnen min har sagt at han synes det er rart og slitsomt at hun skriver så mye til han og han vil jo heller henge med vennene sine enn å drive besøke hun hele tiden! Nå i helgen var sønnen min på overnatting med kompiser hun har da bomba han md mld som sønnen min ikke har svart på siden han er opptatt med venner og er tross alt bare et barn på 11 år! Så nå har hun startet sende han kjefte mld! Typ hvorfor svarer du ikke, masse spm tegn, det er kjedelig å skrive til noen som aldri svarer så uhøflig du er osv... sønnen min blir helt satt ut, jg prøver forklare til han at hun ikke er helt frisk men det er vanskelig. 

Hva gjør man md en slik situasjon og et slikt fam medlem? Jeg vil ikke at min sønn skal ende opp som hennes datter og bli utsatt for hennes sykdom og bli stresset av det..

1 pri: barnet på 11 som hun bombarderer. Tenker dere må verne om gutten deres her. Hun er ikke stabil og skal ikke plage en gutt med slike meldinger. Jeg tenker at dere kan blokkere henne fra hans telefon, og si til henne at hun kan ha kontakt med han gjennom din manns telefon. Hun kan ha kontakt med han på telefon når hun er frisk. ikke nå! 

Kontroller kontakten, sjekk om hun kan få terapi og samtaler med psykologisk sykepleier.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Du ber din mann kontakte fylkeslegen for å melde en bekymring vedrørende sin mor. Det at hun jobber som psykiater må komme frem. Be om at hun evalueres i forhold til hennes jobb. Og så tar dere kraftig avstand samtidig som dere gir beskjed om at dere ikke vil ha kontakt før hun tar i mot profesjonell hjelp, men at dere kan bli med til hennes behandler når det har gått en viss tid. På den måten er dere åpen for å få til en god relasjon en gang i fremtiden. 

Anonymkode: d23f4...afd

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

At folk ikke kan skrive norsk når de skal illustrere et problem eller dilemma. 
Minner meg om ho i Parterapi som har annethvert ord på norsk/engelsk. 
Er det et tegn på dårlig utviklet språk ? 

Anonymkode: d2c72...ef1

• Liker 1
Skrevet

Som å høre om min mamma.. Hun er forøvrig barnevernsped. i full jobb.. Vi samlet oss alle tre søsken med barn (i en gitt alder) og snakket om situasjonen, i samarbeid med FVK. De var fantastiske hele veien! Barna blokkerte henne på tlf og i some, og fikk støtte i dette. Hun har kun én kanal inn, og det er via søster. Hun håndterer henne tydeligere enn oss andre. Der er det også grenser mtp lengde på samtale etc.  Vi fikk et nytt liv alle sammen. 

Anonymkode: ff530...6f3

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Nå blir du nok beskyldt for å være meg snart ts, jeg lagde en tråd om at min svigermor holder med Putin.

Jeg ble da beskyldt av en skrulling her inne for å ha startet alle svigermor trådene som var lagd her inne på kvinneguiden de siste ukene ..

Av en eller annen grunn var tråden min stengt i dag når jeg sjekka den.

Uansett, dere må jo først og fremst skjerme barna mot henne. Hun burde kun ha kontakt med dem under tilsyn fra dere. 

Ellers som noen her nevner så bør det jo sendes en bekymringsmelding ang henne og se om det er forsvarlig å la henne jobbe med sårbare mennesker slik hun er nå.

Anonymkode: 4331b...f48

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode svar.

Probleme er at mannen blir så handlingslammet når det kommer til moren hans at meste av byrden ligger på meg. Og melde hun til fylkeslege blir for drøyt og kommer til å føre til full krig i familien der hun kommer til å flippe helt og kontakte alle i familien sin og min med masse løgner, så slikt tørr jeg ikke.. sånn sett kan hun være farlig..

Hun har jobbet som psykiater i over 30 år så at det ikke har blitt oppdaget hvor ustabil hun er, eller fått noen klager tyder vel på at hun gjør en bra jobb noe som er helt sprøtt for meg! Problemet er jo at jeg kan ikke si noe til hun fordi da beskylder hun meg for å være psykisk syk og løgner hun jobber jo tross alt med dette. Tror hun elsker jobben sin og, pasientene trenger hun jo og feeder hennes enorme ego og hun er i en maktposisjon. 

Men jeg er enig i at dersom hun forsetter må mannen si fra igjen og vi får blokkere hun fra minn sønns tlf. Vil bare bevare freden i familien og derfor ikke gjøre noen drastiske grep som kan få hun til å tilte over mer.

Og haha til hun med svigermor som støttet putin 🤣🤣 KG noenganger altså, men nei vi er ikke samme person!

Hva tror dere feiler henne? Sånn rent hobby diagnoser 😅

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hun bor også helt på andre siden av byen tar oss 30 min å kjøre.

Altså ... wow. 

Anonymkode: b3405...c05

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk for gode svar.

Probleme er at mannen blir så handlingslammet når det kommer til moren hans at meste av byrden ligger på meg. Og melde hun til fylkeslege blir for drøyt og kommer til å føre til full krig i familien der hun kommer til å flippe helt og kontakte alle i familien sin og min med masse løgner, så slikt tørr jeg ikke.. sånn sett kan hun være farlig..

Hun har jobbet som psykiater i over 30 år så at det ikke har blitt oppdaget hvor ustabil hun er, eller fått noen klager tyder vel på at hun gjør en bra jobb noe som er helt sprøtt for meg! Problemet er jo at jeg kan ikke si noe til hun fordi da beskylder hun meg for å være psykisk syk og løgner hun jobber jo tross alt med dette. Tror hun elsker jobben sin og, pasientene trenger hun jo og feeder hennes enorme ego og hun er i en maktposisjon. 

Men jeg er enig i at dersom hun forsetter må mannen si fra igjen og vi får blokkere hun fra minn sønns tlf. Vil bare bevare freden i familien og derfor ikke gjøre noen drastiske grep som kan få hun til å tilte over mer.

Og haha til hun med svigermor som støttet putin 🤣🤣 KG noenganger altså, men nei vi er ikke samme person!

Men - punkt 1:

Blokker henne fra barns telefoner. 

2: Ta kontakt selv med FVK, og ha kun med mann og evt søster på første time. 

Si at nå orker du ikke ett snev mer - nå er det nok. Så er neste time med svigermor invitert. 

La henne få en siste sjanse.

Du kan forsåvidt si noe til henne. Prøv for eksempel å skrive en logg - ta skjermdump av samtaler og loggfør kontakt en periode og innhold i samtalen. 

Det kan tas med som eksempel til FVK. 

Anonymkode: 0d8e2...67c

• Liker 2
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

At folk ikke kan skrive norsk når de skal illustrere et problem eller dilemma. 
Minner meg om ho i Parterapi som har annethvert ord på norsk/engelsk. 
Er det et tegn på dårlig utviklet språk ? 

Anonymkode: d2c72...ef1

Ja, det er cool å talk enGlish ju know. Man høres ikke stupid ut i det hele tatt, bare retardert. Hur tro how long det vil ta før language er fucka opp, kort tid? 

Anonymkode: 582b2...dcd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for gode svar.

Hvis du ikke ser at dette er en sak dere må ta ansvar for deler av selv, ved å varsle om morens oppførsel for å bli vurdert i jobben sin, så trenger du ikke flere svar her. Du har jo tydeligvis allerede tenkt på alt allerede. 

Anonymkode: 4b99f...51b

Skrevet

Bare blokker henne fra telefonen hans, nå. Kommenterer hun at gutten ikke svarer så trekk på skuldrene åja vi har slitt litt med smser i det siste. Sikkert noe teknisk med telefonen hans. Hun skal ihvertfall ikke få manipulere skyldfølelse i en gutt på 11.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du ber sønnen din blokkere farmor på telefonen, og du eller mannen må snakke med svigermor og gi hun streng beskjed om at dette er fullstendig uakseptabel oppførsel. Hadde jeg vært dere hadde jeg konsekvent satt hun på plass, hver_gang. Dere får også si, hvis dette gjentar seg så bryter dere kontakt - for denne oppførselen hennes er fullstendig unormal og invaderende. 

Jeg kjenner igjen denne type menneske, og jeg anbefaler dere å bryte kontakten med hun. For hun har tydelig en personlighetsforstyrrelse, ja - og dette kommer aldri til å bli bedre. Håper også du og mannen din kan snakke med lillesøster, støtte hun og fortelle at det ikke er farlig å stå opp for seg selv, at mamma er syk osv. Tydelig at hun føler seg veldig fanget, hun trenger hjelp til å komme seg unna. 

Anonymkode: 8868f...d49

• Liker 3
Skrevet
lillevill skrev (8 minutter siden):

Bare blokker henne fra telefonen hans, nå. Kommenterer hun at gutten ikke svarer så trekk på skuldrene åja vi har slitt litt med smser i det siste. Sikkert noe teknisk med telefonen hans. Hun skal ihvertfall ikke få manipulere skyldfølelse i en gutt på 11.

Takk for veldig bra råd. Ja det er helt sykt det hun driver med, prøver gi en 11 åring dårlig samv for å ikke svare på hans sms...

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for veldig bra råd. Ja det er helt sykt det hun driver med, prøver gi en 11 åring dårlig samv for å ikke svare på hans sms...

Det er ikke noe problem, bare å blokke. Han er 11. Dere kan si en kompis har gjort det. Ikke vær snill pike med folk som det der, spill heller dum når de holder på. Lat som at dere ikke forstår hva hun mener når hun manipulerer. Spør dumt. Vær kjedelig. Ikke del ting. Avled når hun lager drama og anklager dere. "du er gal!" "hva? Oi nå skal det bli varmere. Tror du våren kommer snart? Osv. 

• Liker 4
Skrevet

Hvis hun fortsatt jobber med pasienter så syntes jeg dere burde sende en bekymringsmelding til fastlegen hennes, for det er helt tydelig at denne kvinnen ikke burde ha autorisasjon og jobbe med en sårbar gruppe. Kan vedde på at hun overfører egen skam og egne dårlige følelser over på pasientene sine, muligens overdiagnoserer dem også. Gjør de mer syke og gjør dem avhengig av henne. 

Pasienter i rus og psykiatri er en mest sårbare pasientgruppen vi har i helsevesenet, og det er faktisk denne pasientgruppen som klager minst til Statsforvaleren og Fylkeslegen/Helsetilsynet. Og det er fordi dette er en pasientgruppe som ikke orker å stå i kampen, de vet ikke om sine rettigheter - og de føler de ikke kan gjøre en forskjell. Mennesker som svigermoren din velger eksplisitt slike yrker for å ha en maktposisjon ovenfor andre, og for å gjøre andre mennesker avhengig av henne. Jeg hadde gjort alt i min makt for å frata henne autorisasjonen. 

Anonymkode: 8868f...d49

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...