Gå til innhold

Er det egentlig så ille å la barnet begynne i barnehage før fylte 1 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser om mødre som på liv og død skal ha barna hjemme til 3 års alder og enda flere som støtter påstanden.

Men er det egentlig så ille eller farlig at de begynner i barnehage før fylte 1 år, altså slik samfunnet har lagt opp til det? 

Anonymkode: e6f84...c7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leser om mødre som på liv og død skal ha barna hjemme til 3 års alder og enda flere som støtter påstanden.

Men er det egentlig så ille eller farlig at de begynner i barnehage før fylte 1 år, altså slik samfunnet har lagt opp til det? 

Samfunnet er ikke lagt opp til at de skal begynne i bhg FØR fylte ett år. Tvert imot er det fra fylte 1 år man har krav på det, ikke før. Og de som er født til feil tid av året, har ikke krav før ungen er halvannet år. 

Men ja, det er en god del forskning som viser at ja, det er ikke bra for de aller minste å gå i bhg. 

Men jeg kjenner uhyre få som har ungene hjemme til de er 3... Det er ganske mange mellomting mellom FØR ett år, og etter tre år... 

Har to barn i bhg, og har aldri opplevd barn under ett år som begynner i bhg (her jeg bor kan man drite i plass før man har absolutt krav), men også aldri opplevd at noen begynner for første gang i bhg etter fylte tre - altså rett på storbarn. 

Anonymkode: 2b281...f28

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

3 år var da veldig lenge. Har ikke hørt om noen som har hatt barn hjemme 100% helt til 3 år.

Jeg synes det er tidlig å sende barna før de er ett år. Jeg er glad jeg hadde mulighet til å vente til barnet mitt var to. Jeg tror så små barn har det aller best hjemme sammen med en av foreldrene sine.

Anonymkode: a5acf...703

Skrevet

Uten at jeg er utdannet innen området, vil jeg tro at det ikke er skadelig. Tenker på land vi liker å sammenligne oss med i vesten, der barna begynner i barnehage fra de er et par måneder gamle. Og det blir da folk av dem også. Det er ikke slik at nederlendere, for eksempel, har overrepresentasjon av psykopater og drapsmenn eller psykiske problemer eller tilknytningsvansker. Selv om barna kan begynne i barnehage fra ca 3 måneders alder.

Anonymkode: 2d2ce...701

• Liker 1
Skrevet

Den lille forskningen som finnes har vist at det ikke er så bra for de minste å gå i barnehage, men det blir sjelden snakket høyt om fordi man vil ikke gi foreldre med barnehagebarn dårlig samvittighet i tillegg til at det er en fordel for samfunnet og økonomien at flest mulig er i mest mulig jobb. Samfunnet er ikke lagt opp til det beste for barn, det er lagt opp for at staten skal tjene mest mulig penger. 

Anonymkode: 039ec...30f

• Liker 5
Skrevet

Nei. Vårt barn begynte ved 11,5 mnd. Storkoste seg. 2-3 timer totalt på formiddagen gikk til søvn. Så våkentiden var ikke så lenge i barnehagen. Lekte, spiste og var glad. Var skikkelig klar for sosialisering. 
At ettåringer er stresset ved barnehagestart forstår jeg. Men det er sikkert like mye stress uansett hvilken alder en starter i barnehage på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sønnen vår begynte i barnehagen et par dager etter han fylte et år, og han har elsket det fra første stund. Lærte seg å gå stødig et par uker i forveien, og er en sosial og meget fysisk robust unge som passet rett inn i den lille gruppa på avdelingen (8 barn totalt da han startet) på tross av at de nærmest ham i alder er over halvåret eldre.

Anonymkode: 3fecd...666

Skrevet

På død og liv vente til etter etter 3, og ille og farlig hvis ikke…. Nei, slik er det ikke. Har du barn selv? Da velger du selv hvordan du ivaretar barnet ditt og livet ditt på best mulig måte med best mulig omsorg for barnet. Barnehage FØR 12 mnd er ikke ansett som optimalt for mange, det betyr ikke «ille og farlig». Og når folk velger andre løsninger enn barnehage fram til barn er tre år, gjør de  det ikke «på død og liv», men fordi det passer dem godt. Folk er forskjellige, barn er forskjellige, og barnehagene er ikke farlige og ille steder. Mange småbarn har det riktig så godt og trygt i barnehagene.

Anonymkode: 3cfd2...c6e

Skrevet

Jeg ventet til 2 mnd før 3årsdagen. Kanskje lillesøster begynner ved 2 og et halvt år hvis hun virker klar for det, men da bare en dag eller to i uka. Har muligheten til det.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg var en av de som var redd for å sende ungen min for tidlig i barnehagen. Da han var 1,5 år var han veeldig klar for nye eventyr. Super sosial og trenger masse stimuli. Elsker å være med andre barn.  Han kjeder seg fort med meg hele dagen. Vi passer på at han ikke har veldig lange dager. Henter han i 14.00 tiden. Jeg tar igjen jobb etter han har lagt seg. Av og til kommer besteforeldre og henter han. Har gått over all forventning.

Anonymkode: d38d0...836

Skrevet

Vi som har barn med funksjonsnedsettelser blir gjerne anbefalt å sende barna i barnehagen så tidlig som mulig for å bedre sikre normal utvikling. Ser ikke helt hvordan tidlig barnehagestart skal være så mye farligere for funksjonsfriske barn.

Anonymkode: dfaf0...7d4

Skrevet

Må ærlig innrømme at barn ved 1 års alder ikke har noe i barnehage å gjøre. Men desverre er systemet vårt bygd på den måten.

Jobber i barnehage og de som er 1,5 år har absolutt ingen nytte av barnehagen. Noen kan ikke gå, andre sitter på armen hele dagen fordi de trenger nærhet og viser tydelig at det er for mye for dem. På vinterstid sitter de bare stille i et akebrett fordi de nekter annet og det forstår jeg godt. 

Så nei de burde være hjemme til minst 2 år.

Anonymkode: b6aae...7ee

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må ærlig innrømme at barn ved 1 års alder ikke har noe i barnehage å gjøre. Men desverre er systemet vårt bygd på den måten.

Jobber i barnehage og de som er 1,5 år har absolutt ingen nytte av barnehagen. Noen kan ikke gå, andre sitter på armen hele dagen fordi de trenger nærhet og viser tydelig at det er for mye for dem. På vinterstid sitter de bare stille i et akebrett fordi de nekter annet og det forstår jeg godt. 

Så nei de burde være hjemme til minst 2 år.

Anonymkode: b6aae...7ee

Ingenting av det du beskriver i vår barnehage. Ingen passive barn på vår småbarnsavdeling. De leker og koser seg. De syns det er kjempegøy å utforske naturen sammen. De har masse energi og sitter sjelden stille lenge. Klart de trenger kos og trøst innimellom og det får de i massevis.

Anonymkode: d38d0...836

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har jobbet i barnehage som vinar. I den ene jeg var i var det et barn som ikke kunne gå. De andre voksne «glemte» ungen støtt og stadig og hen satt gjerne i sandkassen helt alene mens alle de andre barna hadde løpt bort. Og de voksne brukte tid på å få med seg at barnet bare satt der. Det var bare trist. 

Anonymkode: 427af...374

Skrevet

Mine barn har vært rundt 1,5 år da de begynte. Største kunne ha ventet lenger, hun var ikke klar og tilvenning tok et halvt år. Barna lærte å gå enten rett før start eller like etter. På vinteren var det vanskelig med lek, da grovmotorikken ikke var god nok til å kunne boltre seg i snø med tykk dress og vintersko. I vår bhg er de veldig mye ute også på vinters tid om været tillater det.

Jeg kommer til å vente lenger med tredje barnet. Det vil starte i bhg året det fyller to, og vil helst det skal fylle to år før det starter om det er fleksibelt opptak. Vi har mulighet til å ha det hjemme lenger og kommer til utnytte det. 

Anonymkode: a844a...695

Skrevet

Jeg hadde mi eldste hjemme til skolen og min yngste begynte i bhg da han var 3. Tror ikke de er noe bedre stilt enn andre, heller ikke verre... Men idag må jo folk jobbe jobbe jobbe, så.. Men tror jeg ville valgt første året hjemme da.. Tilknytning til mamma og pappa er jo viktig også... Tenker jeg da.. 

Anonymkode: 44f74...64d

Skrevet

Samfunnet er bygd opp for å sørge for at begge foreldrene er i full jobb, mest mulig, og lengst mulig. Samfunnet ivaretar altså voksnes yrkesutøvelse framfor små barns elementære behov som er trygghet hos sine nærmeste. (Nei det er ikke det samme at de er "trygge"på de ansatte i barnehagen)

Usedvanlig trist utvikling vi har hatt siden tidlig 1990-år. Samfunnet har foretatt en institusjonalisering av barna som er så små at de ikke kan verken gå eller snakke. De utvikler høyt nivå av stresshormoner, noe som vi vet er skadelig for individet. Kan tidlig barnehagestart gi psykiske problemer når man blir ungdom/voksen? Eller er det tilfeldig at det er høyt nivå av ungdom som sliter nå for tiden. Sistnevnte er noe jeg venter å se mer forskning på i tiden fremover. 

Anonymkode: 353b1...7f4

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...