AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #1 Skrevet 27. februar 2023 Gitt egenkapital på 4 mill og 100 000 i gjeld. Lønn 1 mill. Alene, ett barn 50%, en bil. Nøktern livsstil for egen del ( men kostbar unge og ei mektig bikkje og ei søster på NAV som stadig camper og bommer og spiser pluss gamle foreldre som reiser langt for å besøke meg så må ha et gjesterom ). Jeg skal kjøpe ny bolig (derav egenkapital på 4 mill). Hvordan finner jeg ut hvilket lånebeløp jeg kan legge meg på, tatt i betraktning at renta kan / garantert vil fortsette å stige ? Har aldri vært god på budsjetter. Boligmarkedet her jeg bor (vil fortsette å bo i samme området pga skolekrets), er dyrt. Glad om noen viser meg hvordan jeg kan regne på dette Anonymkode: 22774...5a6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #2 Skrevet 27. februar 2023 Ikke kjøp nå. Ha is i magen ut året. Boligmarkedet kan krakke. Anonymkode: 689a7...3bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #3 Skrevet 27. februar 2023 Du tar kontakt med banken. Anonymkode: cbdb7...690 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #4 Skrevet 27. februar 2023 Forutsetter fast jobb og at 1 mill. er fast lønn uten tillegg så kan man vel litt røft si at du kan låne 5 millioner, men sannsynligvis vil du ikke få låne 5x inntekt i dagens marked. Videre trekker de fleste banker 200-300k per bil, og opp mot 500k per barn. Som spåmann vil jeg tippe du kan låne 3,5 millioner, og med egenkapitel minus gjeld tilsvarende 3,9 millioner kan du kanskje kjøpe bolig for 7,5ish? Anonymkode: d54b3...940 1
Sofakona Skrevet 27. februar 2023 #5 Skrevet 27. februar 2023 Vent...nå er renten på vei oppover..og om du kan kjøpe noe til 4 mil.kjøp noe til 2-3 slik at du eventuelt betalte renter etc
Taluno Skrevet 27. februar 2023 #6 Skrevet 27. februar 2023 Ta kontakt med banken, eller legg inn i en av de utallige boliglånkalkulatorene som de ulike bankene har. Det blir ikke tatt hensyn til at du sponser søster, eller har mye besøk, eller om barnet ditt er dyr i drift, eller om du lever økonomisk. 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #7 Skrevet 27. februar 2023 Jeg har vansker med å forstå hvorfor folk maxer boliglån. Akkurat som her spør de "hvor mye kan jeg låne?" Når de heller burde spurt "hvor mye bør jeg låne". Kjøper den dyreste boligen bankene tillater. Bankene har opp gjennom vist dårlig dømmekraft på utlån. At de har blitt, og tror de blir reddet av staten har bidratt til dette. Som en bortskjemt pappagutt som gjør hærverk og tenker at det ikke gjør noe fordi pappa betaler. Folk må selv se inn i fremtiden. Se på renten, på befolkningsutviklingen, takten i boligbyggingen, sjansen for lønnsøkninger, hvor sikker jobb/kariere de har og så vurdere om de skal sette seg i gjeldsslaveri resten av livet, med risiko for tvangssalg. Eller leve litt friere. Anonymkode: 85ae3...71e 10
Gjest takinova Skrevet 27. februar 2023 #8 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gitt egenkapital på 4 mill og 100 000 i gjeld. Lønn 1 mill. Alene, ett barn 50%, en bil. Nøktern livsstil for egen del ( men kostbar unge og ei mektig bikkje og ei søster på NAV som stadig camper og bommer og spiser pluss gamle foreldre som reiser langt for å besøke meg så må ha et gjesterom ). Jeg skal kjøpe ny bolig (derav egenkapital på 4 mill). Hvordan finner jeg ut hvilket lånebeløp jeg kan legge meg på, tatt i betraktning at renta kan / garantert vil fortsette å stige ? Har aldri vært god på budsjetter. Boligmarkedet her jeg bor (vil fortsette å bo i samme området pga skolekrets), er dyrt. Glad om noen viser meg hvordan jeg kan regne på dette Anonymkode: 22774...5a6 Du kan vel stort sett kjøpe hva du vil. 1 mill i lønn gir 5 mill i lån(og du har kanskje barnebidrag også, og kan kjøpe bolig med utleie). Legg på EK og du havner en plass mellom 8-10 mill - om du skulle ønske å gå så høyt.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #9 Skrevet 27. februar 2023 takinova skrev (1 time siden): Du kan vel stort sett kjøpe hva du vil. 1 mill i lønn gir 5 mill i lån(og du har kanskje barnebidrag også, og kan kjøpe bolig med utleie). Legg på EK og du havner en plass mellom 8-10 mill - om du skulle ønske å gå så høyt. Det er sjelden man får x5 inntekt nå, og særlig med barn. Anonymkode: 2e038...cfb
Gjest takinova Skrevet 27. februar 2023 #10 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er sjelden man får x5 inntekt nå, og særlig med barn. Anonymkode: 2e038...cfb Jada, men det er jo utgangspunktet. Derfor konkluderer jeg med mellom 8-10 maks. Det kan variere fra bank til bank og rådgiver til rådgiver.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #11 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vansker med å forstå hvorfor folk maxer boliglån. Akkurat som her spør de "hvor mye kan jeg låne?" Når de heller burde spurt "hvor mye bør jeg låne". Kjøper den dyreste boligen bankene tillater. Bankene har opp gjennom vist dårlig dømmekraft på utlån. At de har blitt, og tror de blir reddet av staten har bidratt til dette. Som en bortskjemt pappagutt som gjør hærverk og tenker at det ikke gjør noe fordi pappa betaler. Folk må selv se inn i fremtiden. Se på renten, på befolkningsutviklingen, takten i boligbyggingen, sjansen for lønnsøkninger, hvor sikker jobb/kariere de har og så vurdere om de skal sette seg i gjeldsslaveri resten av livet, med risiko for tvangssalg. Eller leve litt friere. Anonymkode: 85ae3...71e Vel, jeg hadde fint klart å betjene et større lån enn hva jeg fikk innvilget av banken. Anonymkode: 1a3cc...170 1
shakini Skrevet 27. februar 2023 #12 Skrevet 27. februar 2023 Du bør først se på alle utgifter du har hver måned. Deretter kanskje bestemme deg for hvor mye penger du ønsker å sitte igjen med etter at alle regninger er betalt. Ønsker du å kunne spare penger? Har du dyre vaner du ikke ønsker å stoppe med? Deretter kan du bruke bankenes kalkulatorer for å se hvordan de månedlige utgiftene vil variere for et lån på en viss størrelse om renta stiger. Det er nok lurt å legge inn en renteøkning som er litt større enn det som spås av alle «eksperter». Hvis lånet ditt er lite i forhold til egenkapitalen er det gode sjanser for at banken lar deg bare betale renter på lånet ditt i perioder. Så om du låner mindre enn 4 millioner, kan det hende du ikke trenger å bekymre deg like mye for renteøkninger som oss vanlige «dødelige».
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #13 Skrevet 1. mars 2023 S bankens boligkalkulator estimerer at du kan låne 4.9 mill, når jeg legger inn tallene dine. Så med egenkapitalen din kan du da kjøpe for 8.9 mill. Jeg ville lagt meg under dette. Det kommer alltids flere utgifter enn man tror. Jeg var i omtrent samme situasjon, men tjener 700 000. Jeg ønsket ikke gå for mer enn 2mill i boliglån og det er jeg glad for. Anonymkode: 37664...344 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #14 Skrevet 1. mars 2023 Vi tok opp mindre lån enn vi kunne, og er veldig glade for det no. Sitter helt rolige i båten, mens mange rundt får full panikk - og har ikke boliglånsrentene nådd toppen ennå. Anbefaler å enten vente på lavere boligpriser, eller å kjøpe noe under takst, ikke dyrere enn dere behøver. Kommunale avgifter og andre utgifter til bolig skal også opp... Anonymkode: 70178...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #15 Skrevet 1. mars 2023 Økonomene estimerer en 35% sjangse for at boligmarkedet kræsjer mer enn 50% nå. Så ikke så lurt å kjøpe akkuratt. Anonymkode: 97282...ced 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #16 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Økonomene estimerer en 35% sjangse for at boligmarkedet kræsjer mer enn 50% nå. Så ikke så lurt å kjøpe akkuratt. Anonymkode: 97282...ced Har du link? Anonymkode: 37664...344 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #17 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du link? Anonymkode: 37664...344 Bare gå å prat med økonomer Anonymkode: 97282...ced
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #18 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare gå å prat med økonomer Anonymkode: 97282...ced Jeg kjenner ikke personlig økonomer som har kunnskap om dette, men det må jo være skrevet et sted, om det er det boligmarkeds økonomer mener nå. 50% er så høyt fall at det må jo være skrevet et sted om det menes at det skjer nå? Anonymkode: 37664...344 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #19 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bare gå å prat med økonomer Anonymkode: 97282...ced Så du har en flokk med økonomer du kjenner som sier dette, men kan ikke hoste opp én kilde? Anonymkode: 2e038...cfb 6 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #20 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så du har en flokk med økonomer du kjenner som sier dette, men kan ikke hoste opp én kilde? Anonymkode: 2e038...cfb Økonomisk institutt på UiO Anonymkode: 97282...ced 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå