AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #1 Skrevet 27. februar 2023 Eller kan man ubevist manipulere noen også? Anonymkode: 3cde2...28e
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #2 Skrevet 27. februar 2023 Ja, når manipulering blir en forsvarsmekanisme så kan det være ubevisst (f.eks i tilfelle hvor man ikke er i stand til å innrømme feil og bedriver unnskyldninger/gaslighting/bortforklaringer for å forsvare hvorfor man ikke har feil). Anonymkode: 5d72b...147 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #3 Skrevet 27. februar 2023 Jeg var ekstremt manipulerende i mange år uten å forstå det selv, at det var det jeg drev med, før noen satte en stopper for det og det føltes som jeg døde på en måte. Men det var bare den delen av meg, den overfladiske, den som ble styrt av egoet, om dere skjønner? Nå når tenker tilbake på det så er forskjellen helt enorm, i dag er jeg svært bevisst på å aldri bruke slike teknikker eller metoder, men det glipper en sjelden gang og når jeg blir gjort klar over det så sier jeg unnskyld Anonymkode: f9264...900 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #4 Skrevet 27. februar 2023 Mener du bevist eller bevisst? Det er vesentlig forskjell. Anonymkode: 368a2...b65 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #5 Skrevet 27. februar 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var ekstremt manipulerende i mange år uten å forstå det selv, at det var det jeg drev med, før noen satte en stopper for det og det føltes som jeg døde på en måte. Men det var bare den delen av meg, den overfladiske, den som ble styrt av egoet, om dere skjønner? Nå når tenker tilbake på det så er forskjellen helt enorm, i dag er jeg svært bevisst på å aldri bruke slike teknikker eller metoder, men det glipper en sjelden gang og når jeg blir gjort klar over det så sier jeg unnskyld Anonymkode: f9264...900 Samme her. Når man har ubehandlede traumer eller vonde følelser, så lever man utifra sitt ego, en overfladisk persona eller maske man har på. Det er som en beskyttelsestaktikk, for å unngå å bli såret eller unngå å konfrontere det vonde vi bærer på innsiden. Veldig, veldig mange lever slik i veldig lang tid. Noen av oss opplever ting som setter en stor nok vekker i oss til å forbedre, vokse, utvikle oss for å bli kvitt denne usunne måten å leve på. Når man er i et slikt tankesett, så er man giftig - enten man er klar over det eller ikke. Anonymkode: c2bf9...146 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #6 Skrevet 27. februar 2023 Alle manipulerer både bevisst og ubevisst hele tiden. Les litt psykologi så ser du at dette er et nøye studert felt. Ta eksempel i arbeidslivet. Da er svært mange valg og uttalelser basert på manipulasjon av en eller annen form. Det gjelder egentlig i alle relasjoner . Anonymkode: 21995...8ca 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #7 Skrevet 27. februar 2023 Ubevisst manipulering eksisterer i aller høyeste grad, og det kan godt hende at du selv gjør det også. Jeg kan komme med det enkleste eksempelet jeg kan tenke på: Du har gjort noe veldig tankeløst, og det forteller du til venner. Samtidig utbroderer du veldig "jeg er så idiot, jeg er så dum, jeg burde ikke hatt livets rett" osv. I egne øyne er du bare litt selvironisk, men vennene dine blir ubevisst manipulerte til å si deg i mot, du har blitt en ubevisst manipulator. Anonymkode: 39474...fad
AllahBallah Skrevet 27. februar 2023 #8 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mener du bevist eller bevisst? Det er vesentlig forskjell. Anonymkode: 368a2...b65 Du skjønte nok utifra setningen at vedkommende mente bevisst? Er dette en form for manipulering fra din side?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #9 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Samme her. Når man har ubehandlede traumer eller vonde følelser, så lever man utifra sitt ego, en overfladisk persona eller maske man har på. Det er som en beskyttelsestaktikk, for å unngå å bli såret eller unngå å konfrontere det vonde vi bærer på innsiden. Veldig, veldig mange lever slik i veldig lang tid. Noen av oss opplever ting som setter en stor nok vekker i oss til å forbedre, vokse, utvikle oss for å bli kvitt denne usunne måten å leve på. Når man er i et slikt tankesett, så er man giftig - enten man er klar over det eller ikke. Anonymkode: c2bf9...146 Ja, det var etter en forferdelig oppvekst, jeg visste ikke bedre og skammer meg ofte over det, men prøver å heller bruke det som kraft til å være motsatt på en måte. Når vi ser, så ser vi ordentlig. Stor varm klem Anonymkode: f9264...900
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #10 Skrevet 27. februar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan komme med det enkleste eksempelet jeg kan tenke på: Du har gjort noe veldig tankeløst, og det forteller du til venner. Samtidig utbroderer du veldig "jeg er så idiot, jeg er så dum, jeg burde ikke hatt livets rett" osv. I egne øyne er du bare litt selvironisk, men vennene dine blir ubevisst manipulerte til å si deg i mot, du har blitt en ubevisst manipulator. Anonymkode: 39474...fad Dette ser jeg en del av på KG, faktisk. Hvis noen vil ha støtte til at det f.eks kan være vanskelig å være i et forhold noen ganger så skriver man gjerne: "Er alle alltid lykkelige i forholdet hele tiden?" Det er det jo ingen som kan svare ja på og dermed får TS den bekreftelsen han/hun søker. Anonymkode: 5d72b...147
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #11 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ubevisst manipulering eksisterer i aller høyeste grad, og det kan godt hende at du selv gjør det også. Jeg kan komme med det enkleste eksempelet jeg kan tenke på: Du har gjort noe veldig tankeløst, og det forteller du til venner. Samtidig utbroderer du veldig "jeg er så idiot, jeg er så dum, jeg burde ikke hatt livets rett" osv. I egne øyne er du bare litt selvironisk, men vennene dine blir ubevisst manipulerte til å si deg i mot, du har blitt en ubevisst manipulator. Anonymkode: 39474...fad Når jeg var på mitt verste så føltes det jo slik for meg, jeg forsto ikke at jeg tok vekk retten fra den sårede part til å ha det vondt, jeg hadde det så vondt og følte meg så slem over det jeg hadde gjort at det føltes som verdens ende. Jeg var dypt traumatisert og skjønte det ikke. I dag forstår jeg fet, har løst i det, og når jeg har såret noen eller gjort noe dumt, så er det bare de rette følelsene jeg føler når jeg forklarer eller ber om unnskyldning. Når jeg ble klar over denne mekanismen, var jeg veldig lei meg. Det var ikke meninga å ta noe fra noen slik jeg hadde gjort. Jeg ville de virkelig skulle forstå hvor lei meg og at jeg angret. Sprøtt å tenke på.. Anonymkode: f9264...900
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #12 Skrevet 27. februar 2023 Jeg forbinder ordet manipulasjon med taktikk, men når jeg ser eller opplever kontrollerende mennesker eller mennesker med narsissistiske trekk, ser jeg som oftest ekstrem usikkerhet eller selvrettferdighet som fører til forsvarsmekanismer og dårlig atferd, ikke strategier. Anonymkode: ebc3c...18e
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #13 Skrevet 27. februar 2023 Manipulasjon er veldig ofte ubevisst. F.eks. er kvinners "råd" til menn og til andre kvinner om dating ofte ubevisst manipulasjon. Rådene er designet (av rent instinkt) for å ta andre kvinner ut av konkurransen, og for å få menn til å vente på dem i tilfelle alt annet feiler. Anonymkode: 1bcf8...3a0
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #14 Skrevet 27. februar 2023 Nei, manipulering er alltid bevisst. Selve definisjonen av manipulering er at man bevisst vil påvirke noen i en bestemt retning. Den som manipulerer bruker ulike virkemidler for å nå målet sitt. Man kan bruke de samme virkemidlene på en ubevisst måte, men da er det ikke manipulering. Anonymkode: 21764...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #15 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg var ekstremt manipulerende i mange år uten å forstå det selv, at det var det jeg drev med, før noen satte en stopper for det og det føltes som jeg døde på en måte. Men det var bare den delen av meg, den overfladiske, den som ble styrt av egoet, om dere skjønner? Nå når tenker tilbake på det så er forskjellen helt enorm, i dag er jeg svært bevisst på å aldri bruke slike teknikker eller metoder, men det glipper en sjelden gang og når jeg blir gjort klar over det så sier jeg unnskyld Anonymkode: f9264...900 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Samme her. Kan dere fortelle litt om hva dere gjorde? Anonymkode: 0f04d...573
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #16 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Manipulasjon er veldig ofte ubevisst. F.eks. er kvinners "råd" til menn og til andre kvinner om dating ofte ubevisst manipulasjon. Rådene er designet (av rent instinkt) for å ta andre kvinner ut av konkurransen, og for å få menn til å vente på dem i tilfelle alt annet feiler. Anonymkode: 1bcf8...3a0 At hva for noe? Som om vi kvinner lever kun for menn. 🙄 Personlig heier jeg på at kvinner skal finne gode menn, og kjærlighet, men unngå dårlige menn og stå sterkt nok i seg til å se forskjellen på å bli behandlet godt og dårlig. Jeg blir glad hver gang en kvinne forteller om lykke med en mann. Det er fint når kvinner finner kjærlighet i en bra mann. Jeg tror du med ditt innlegg prøver å manipulere kvinner til å ikke ta til seg gode råd jeg. Anonymkode: 9518c...aa5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #17 Skrevet 28. februar 2023 Leste just om det og alle manipulerer og det er ikke nødvendigvis på den slemme måten. Her om dagen feks spurte jeg søstra mi om ikke hun hadde spist får jeg ville at vi skulle spise. Vist jeg vill noe spør jeg ofte litt mer lykkelig får å lokke med på en måte. Ikke slem manipulering egentlig bra men fortsatt manipulering 😊 lærte det just selv , trodde all manipulering var slemt men så å si alt vi gjør er manipulering. Tilogmed stemmebruken Anonymkode: 09e65...65f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå