AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #1 Skrevet 27. februar 2023 Jeg har spart ca en halv million til datteren min som nå er 17, (hun har bidratt mye selv gjennom sommerjobber etc.) Tanken var at hun ikke skal stå helt på bar bakke på boligmarkedet, siden jeg ikke har mulighet til å hjelpe med større engangsbeløp slik mange foreldre har. Pengene står på en aksjesparekonto. Jeg ønsker nå å overføre eierskapet til denne kontoen til henne, siden hun nærmer seg myndighetsalder. Jeg er ikke redd for at hun skal bruke sparepenger annerledes enn hva de er tenkt til. Det jeg lurer på: er det noen gode grunner til å vente litt? Hun vil i militæret etter vg skole, men på sikt kan det vel tenkes at hun studerer og tar opp lån. Vil stipend eller lån fra lånekassa avkortes om hun har en halv mill på fond? Anonymkode: 70910...99f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #2 Skrevet 27. februar 2023 Ja, stipendet vil bli avkortet, du kan se grensene hos lånekassen. Hvorfor skal du overføre? Jeg ville ventet. Anonymkode: f5bbd...615 15
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #3 Skrevet 27. februar 2023 Overofrmynderiet kan komme å ta kontroll over pengene når barn har over 2G. Så det er bare dumt å gjøre. Sjekk ut grensene for formue på lånekassen, det kan gå ut over hvor mye hun får omgjort til stipend (=mere lån). Anonymkode: b3806...75d 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #4 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, stipendet vil bli avkortet, du kan se grensene hos lånekassen. Hvorfor skal du overføre? Jeg ville ventet. Anonymkode: f5bbd...615 Formue har da ikke noe å si på stipend? Er inntektsbasert. Anonymkode: 8aca6...ab5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #5 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Formue har da ikke noe å si på stipend? Er inntektsbasert. Anonymkode: 8aca6...ab5 Er en inntektsgrense OG en formuesgrense Anonymkode: 4e275...4b6 11
Grandidosa83 Skrevet 27. februar 2023 #6 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har spart ca en halv million til datteren min som nå er 17, (hun har bidratt mye selv gjennom sommerjobber etc.) Tanken var at hun ikke skal stå helt på bar bakke på boligmarkedet, siden jeg ikke har mulighet til å hjelpe med større engangsbeløp slik mange foreldre har. Pengene står på en aksjesparekonto. Jeg ønsker nå å overføre eierskapet til denne kontoen til henne, siden hun nærmer seg myndighetsalder. Jeg er ikke redd for at hun skal bruke sparepenger annerledes enn hva de er tenkt til. Det jeg lurer på: er det noen gode grunner til å vente litt? Hun vil i militæret etter vg skole, men på sikt kan det vel tenkes at hun studerer og tar opp lån. Vil stipend eller lån fra lånekassa avkortes om hun har en halv mill på fond? Anonymkode: 70910...99f Hun vil da får en avkortning. Jeg ville ventet med å overføre.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #7 Skrevet 27. februar 2023 Vent til det året hun skal kjøpe bolig/bruke de. Anonymkode: 054a8...295
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #8 Skrevet 27. februar 2023 Takk for alle svar, det var litt skuffende å høre egentlig. Grunnen til at jeg vil overføre, er at jeg vil gi henne ansvar for å forvalte sparingen selv. Dessuten, om noe skulle skje meg, er det en betryggelse at hun eier denne sparekontoen selv. Sikkert ikke noe å bekymre seg for, men. Og siden det er en ASK, så tenkte jeg det er lurt å overføre før hun får høyere inntekter, siden jeg antar gevinsten av sparingen må skattes for når ASK-en skifter eier. På den annen side; det er kanskje også en grunn til å vente , denne regjeringen har vel innført skyhøye skattesatser på aksjegevisnter (40%?). Kanskje vil en annen regjering sette ned skatt på aksjegevinst? Er jo utrolig urettferdig at småsparere skal skattlegges så hardt mens de som eier enorme verdier i bolig skal ha lavere skatt TS Anonymkode: 70910...99f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #9 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk for alle svar, det var litt skuffende å høre egentlig. Grunnen til at jeg vil overføre, er at jeg vil gi henne ansvar for å forvalte sparingen selv. Dessuten, om noe skulle skje meg, er det en betryggelse at hun eier denne sparekontoen selv. Sikkert ikke noe å bekymre seg for, men. Og siden det er en ASK, så tenkte jeg det er lurt å overføre før hun får høyere inntekter, siden jeg antar gevinsten av sparingen må skattes for når ASK-en skifter eier. På den annen side; det er kanskje også en grunn til å vente , denne regjeringen har vel innført skyhøye skattesatser på aksjegevisnter (40%?). Kanskje vil en annen regjering sette ned skatt på aksjegevinst? Er jo utrolig urettferdig at småsparere skal skattlegges så hardt mens de som eier enorme verdier i bolig skal ha lavere skatt TS Anonymkode: 70910...99f Om det skulle skje deg noe så er det hennes uansett, er jo bare å skrive det konkret i et testamente. Anonymkode: b3806...75d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #10 Skrevet 27. februar 2023 Skriv testamente. La henne få muligheten å få omgjøring til stipend😊 Anonymkode: 4781f...d75
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #11 Skrevet 27. februar 2023 tråd-starter kan vel beholde alle disse penge på sin egen konto (eller aksjespare-konto, eller what ever) frem til barnet faktisk skal kjøpe seg en leilighet eller hus. Anonymkode: db2d0...ad3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #12 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Formue har da ikke noe å si på stipend? Er inntektsbasert. Anonymkode: 8aca6...ab5 Feil Anonymkode: cbd1a...40b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #13 Skrevet 27. februar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Feil Anonymkode: cbd1a...40b Du er omtrent 8 timer for sent ute med denne treffende kommentaren. Anonymkode: d2945...96b 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #14 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for alle svar, det var litt skuffende å høre egentlig. Grunnen til at jeg vil overføre, er at jeg vil gi henne ansvar for å forvalte sparingen selv. Dessuten, om noe skulle skje meg, er det en betryggelse at hun eier denne sparekontoen selv. Sikkert ikke noe å bekymre seg for, men. Og siden det er en ASK, så tenkte jeg det er lurt å overføre før hun får høyere inntekter, siden jeg antar gevinsten av sparingen må skattes for når ASK-en skifter eier. På den annen side; det er kanskje også en grunn til å vente , denne regjeringen har vel innført skyhøye skattesatser på aksjegevisnter (40%?). Kanskje vil en annen regjering sette ned skatt på aksjegevinst? Er jo utrolig urettferdig at småsparere skal skattlegges så hardt mens de som eier enorme verdier i bolig skal ha lavere skatt TS Anonymkode: 70910...99f Har du flere barn da? Hvis det er bare hun, så får hun arven? Hvis du har flere barn så må du se på om du kan testamentet det bort så lenge resten av barna får sin minstearv Anonymkode: e95fe...75f
Miewyn77 Skrevet 27. februar 2023 #15 Skrevet 27. februar 2023 (endret) Om hun får det og kjøper seg bolig samme år, vil hun få negativ formue. Siden lånet teller 100% mens boligen bare teller 25% når formue skal beregnes skattemessig. Lånekassen bruker skatteoppgjøret til å beregne inntekt og formue. Endret 27. februar 2023 av Miewyn77
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #16 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Om det skulle skje deg noe så er det hennes uansett, er jo bare å skrive det konkret i et testamente. Anonymkode: b3806...75d Så lenge han ikke er gift, men går utifra at han er ugift på måten innlegget er skrevet Anonymkode: 6c918...361
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #17 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Takk for alle svar, det var litt skuffende å høre egentlig. Grunnen til at jeg vil overføre, er at jeg vil gi henne ansvar for å forvalte sparingen selv. Dessuten, om noe skulle skje meg, er det en betryggelse at hun eier denne sparekontoen selv. Sikkert ikke noe å bekymre seg for, men. Og siden det er en ASK, så tenkte jeg det er lurt å overføre før hun får høyere inntekter, siden jeg antar gevinsten av sparingen må skattes for når ASK-en skifter eier. På den annen side; det er kanskje også en grunn til å vente , denne regjeringen har vel innført skyhøye skattesatser på aksjegevisnter (40%?). Kanskje vil en annen regjering sette ned skatt på aksjegevinst? Er jo utrolig urettferdig at småsparere skal skattlegges så hardt mens de som eier enorme verdier i bolig skal ha lavere skatt TS Anonymkode: 70910...99f Den forrige regjeringen økte også skatten på gevinst på aksjer, så don’y hold your breath. Men ja, jeg er helt enig i at det er veldig urettferdig at bolig er skattlagt så lavt i forhold til aksjer, og det gavner først og fremst de med store boligformuer i Oslo. Men som andre sier, ikke overfør nå pga Lånekassen. Men vær obs på at det er et skattemessig smutthull her: Hvis gevinsten tas (gradvis) ut av ASK mens hun har liten/ingen inntekt, går aksjegevinsten inn under minstefradraget og hun slipper å betale skatt. Perfekt i studietiden. Men da må du kanskje ta ut selve innskuddet før ASKen i sin helhet(!! viktig!) med kun gevinsten overføres til henne (slik at hun ikke kommer over Lånekassens formuegrende). Les deg litt opp på dette smutthullet. Innskuddet ditt kan du overføre til henne senere. Anonymkode: 54719...27f
Majer Skrevet 27. februar 2023 #18 Skrevet 27. februar 2023 Går utover stipendet. Jeg fikk mindre stipend mens jeg sparte egenopptjente penger enn de som fikk bolig delvis av foreldrene sine. Helt sprøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå